Gjorde jag rätt?

Sv: Gjorde jag rätt?

Ähm.....läste visst bara första sidan.....ämnet kanske var lämnat.
Glöm mitt inlägg.

ja men att du inte ger tjejen lite tips om din kunskap hur man löser deras problem då.

att du inte ger tjejen lite tips hur hon ska göra du som har kunskapen om detta problem.

att du inte ger tjejen lite tips hur hon ska göra du som har kunskapen om detta problem.

Är det ingen mer än jag som inser faran med att ge denna typ av tips över nätet till en vilt främmande människa som man aldrig sett varken rida eller hantera en häst??

Jo, jag.......

Ger gärna tips och råd MEN
för det första har man knappt sett skymten av ts i tråden.
För det andra vill jag se med egna ögon vad som försegår innan jag ger råd.
Speciellt i ett fall som det här då det av ursprungsinlägget VERKAR saknas en hel del grundläggande kunskap.

Tror inte att man sitter kvar så lätt på en häst som bockar.
Och om det är sattyg i hästen, så är det väl jättebra att ryttaren börjar hantera den från backen? Självklart ska man inte bara springa runt och jaga i grimma som du säger, utan ha ett hum om vad man gör.

Om du läser ursprungsinlägget så rör det sig om en travare som enligt TS "travar konstigt"

Enligt mig beror bockningarna mm på en hel del andra saker än att hästen är full i fan.
Högt troligt begriper den överhuvudtaget inte vad TS vill.

*kl*

Till TS:

Kan du verkligen vara säker på att hästen är frisk? Även om den springer glatt i hagen eller framför vagnen så är det andra muskler som belastas när en ryttare sitter på. Även att bara ridas ut i skogen rakt fram och på en volt är annorlunda och det senare kan göra ont även om hästen klarat det första.
Jag hjälper just nu till med en travare som sparkat efter ryttare när de försökt komma upp m.m.
Ägaren har haft en kiropraktor ute några gånger och har nu en riktigt bra tillpassad sadel och hästen har slutat med detta iaf mot ägaren och mig.
Fortfarande är det lite strul när man hoppar av och på pga smärtminnet dock.
Jag skulle rekommendera att ägaren tar ut kiropraktor och vet. och sedan får ni gå vidare. Lycka till! :)

Det är väl ganska uppenbart?

Eftersom ingen riktigt vet varför hästen uppför sig som den gör eller hur skicklig ryttaren är kan råden bli rätt uppåt väggarna och häst eller ryttare skadas.
De kan ge sig på saker de inte klarar av och skadas.
Hästen kanske har ryggproblem och får "skit" för det.

Och ursprungsfrågan var från TS var återigen om det de gjorde var rätt elelr fel..

Att ge kunskap över nätet såhär fungerar klart inte och jag tror inte att man ska ge sig in på det. Man måste ha situationen framför sig!

Men jag tror inte att det är någon direkt som har försökt förmedla någon kunskap. Bara svarat på TS fråga "gjorde jag rätt eller fel?" Och alla har pratat runekring hur man själv hade agerat eller reagerat, för den delen, om det hade varit sin häst och medryttare.

Men det känns lite som att TS har fått sig en tankeställare, förhoppningsvis, då hon inte har visats sig här på länge.

Tycker inte d e konstigt att TS inte "syns" jag hade inte heller gjort d om man fått såna otrevliga svar från älgen . Ska man va rädd o be om råd? utan o bli klassad som idiot,d finns nog många ändå som inte skulle ha häst isåfall.
Du älgen även om man e rättfram så kan man försöka skriva lite trevligare men du kanske har problem me d.Jag undrar hur en live diskussion skulle vara huamej :(

Vad är det som är så svårt att förstå?

Frågan var om TS handlade rätt elelr fel.
Det är DETTA jag svarat på.

Någon konkret fråga om tips har TS också fått massor. Skaffa hjälp av någon.

Tänk om ni skulle ta och vända på det lite..
Får jag komma hem till er och planlöst jaga runt era hästar, lägga till spö när hästen inte travar rent osv?????

Eftersom ingen riktigt vet varför hästen uppför sig som den gör eller hur skicklig ryttaren är kan råden bli rätt uppåt väggarna och häst eller ryttare skadas.

Och ursprungsfrågan var från TS var återigen om det de gjorde var rätt elelr fel..

Varför svarade du inte kort och gott bara "JA" på frågan då? Om TS inte efterfrågade någon förklaring till vars och ens åsikt så förstår jag inte varför vi tvingas läsa tröttsamma inlägg från dig där du "förklarar dig".
Mig tycks det som att du har ett attitydsproblem gentemot de som du anser vara mindre erfarna än du själv alternativt så kan du inte ett jäkla dugg och vet inte vad du ska säga inom ämnet men vill gärna säga någonting. Det finns många råd man kan ge som varken skadar häst eller ryttare.

Till TS: A och O är att alltid kolla så att allt är ok med hästen och utrustningen. Sedan kan man börja fundera på huruvida man bör lägga upp träningen för att nå ett bra resultat. Det är inte fel att prova sig fram, annars lär man sig inget, men det är klokast att göra det i samråd med hästens ägare. Om ingenting fungerar så brukar det nästan alltid vara så att man får återgå till det allra grundläggande, ge tydlig hjälp och berömma när hästen gör rätt. Då har man eliminerat risken för att hästen inte förstår det man kräver av den. Sedan är ett hett tips, som jag provade igår med mitt sto som inte riktigt vill gå i form och samtidigt ha kvar framåtbjudningen för hon tycker det är jobbigt, att så fort hästen går bra låta den vila lite genom att släppa på tygeln exempelvis för att sedan börja arbeta en stund igen. Då förknippar ju hästen det den gör med något positivt samtidigt som man tränar effektivt och det är ju det man vill, så tålamod är det bästa "vapnet" vi ryttare har. :)
Hoppas att det löser sig med din medryttarhäst och som tidigare nämnts, diskutera saken med både en tränare och hästens ägare först.

Dom tänker inte i vinst / förlust, och dom gör inte heller saker för att jävlas. Visar hästar negativ reaktion på något har dom en anledning. Alltid.

Hade hon suttit kvar och bråkat med den hade hon bara gjort allt värre. Jag har ingen aning om hur TS rider, om sadeln sitter fel, bettet är fel, om hon kräver för mycket av hästen eller vart skon klämmer, men något är väl antagligen fel eftersom att hästen beter sig som den gör? Varför tvinga den och fortsätta, när man kan ta reda på problemet, lösa det, och så rida när hästen är ok.

Ridningen ska trots allt vara roligt, om hästen hela tiden har ont så ser jag inte någon vits med att fortsätta, för att man ska "vinna".

Jag har inte sagt något om att hästen jävlas.
Men om man har en häst som ex drar iväg när du longerar...
Då hjälper det ju itne dig det minsta att Rida istället för att longera.
Det finns ju ingen möjlighet för dig att lära hästen longering om du inte tränar på det.
Precis som hästar som bockar i ridningen.
Visst slipper man bli avkastad om man slutar rida HELT, men vill man fortsätta rida hästen måste man ju faktiskt "vinna" över den.
Enligt TS så var ju hästen helt frisk så då utgår man ju självkalrt från att hästen gör det för att den har tagit övertaget.
Alltså är det upp till ryttaren att visa att det är den som bestämmer.
För både hästens och ryttarens säkerhet.

För det första var det inte dig jag frågade, du hade redan svarat på detta.

För det andra skriver TS att hästen inte alls har ont någonstans, alltså har den INTE ryggproblem. Jag tgår från att TS har rätt, hästen har INTE ont någonstans.

För det tredje har jag redan tidigare i tråden svarat på ursprungsfrågan från TS. Man kan visst ge råd på detta forum enligt mig och flera andra (såg jag) utan att häst och ryttare blir skadade.

Till sist tycker även jag att du kan hålla en lite trevligare ton. :smirk:Det har inte att göra med att vi inte förstår vad du menar.

Att "hälpa" en relativt okunnig (Enligt inläggen ts har skrivit så verkar det iaf som att hon är okunnig) över internet på det sättet kan göra att man bidrar till en totalförstörd häst.
Det har ingenting med det fysiska att göra.

HERREGUUUUUUD!!!!!!!! Jag trodde alltså bara i mitt tidigare inlägg att jag var ute för sent. Denna pajkastning håller alltså fortfarande på!? Hade jag varit TS, så hade jag redan vänt mig till någon annan och fått hjälp för längesedan och troligtvis inte ens orkat kolla tråden längre! (Kanske är det så oxå?)Den går ju enbart ut på att racka ner på varandra!

Varför svarade du inte kort och gott bara "JA" på frågan då? Om TS inte efterfrågade någon förklaring till vars och ens åsikt så förstår jag inte varför vi tvingas läsa tröttsamma inlägg från dig där du "förklarar dig".
Mig tycks det som att du har ett attitydsproblem gentemot de som du anser vara mindre erfarna än du själv alternativt så kan du inte ett jäkla dugg och vet inte vad du ska säga inom ämnet men vill gärna säga någonting. Det finns många råd man kan ge som varken skadar häst eller ryttare.

Till TS: A och O är att alltid kolla så att allt är ok med hästen och utrustningen. Sedan kan man börja fundera på huruvida man bör lägga upp träningen för att nå ett bra resultat. Det är inte fel att prova sig fram, annars lär man sig inget, men det är klokast att göra det i samråd med hästens ägare. Om ingenting fungerar så brukar det nästan alltid vara så att man får återgå till det allra grundläggande, ge tydlig hjälp och berömma när hästen gör rätt. Då har man eliminerat risken för att hästen inte förstår det man kräver av den. Sedan är ett hett tips, som jag provade igår med mitt sto som inte riktigt vill gå i form och samtidigt ha kvar framåtbjudningen för hon tycker det är jobbigt, att så fort hästen går bra låta den vila lite genom att släppa på tygeln exempelvis för att sedan börja arbeta en stund igen. Då förknippar ju hästen det den gör med något positivt samtidigt som man tränar effektivt och det är ju det man vill, så tålamod är det bästa "vapnet" vi ryttare har. :)
Hoppas att det löser sig med din medryttarhäst och som tidigare nämnts, diskutera saken med både en tränare och hästens ägare först.

Snacka om att läsa baklänges.
Har inga som helst planer på att svara ja på ts fråga.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: lirco11
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 297
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 540
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar