N
nixa 324
Sv: Gjorde jag rätt?
Ähm.....läste visst bara första sidan.....ämnet kanske var lämnat.
Glöm mitt inlägg.
Ähm.....läste visst bara första sidan.....ämnet kanske var lämnat.
Glöm mitt inlägg.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
att du inte ger tjejen lite tips hur hon ska göra du som har kunskapen om detta problem.
Tror inte att man sitter kvar så lätt på en häst som bockar.
Och om det är sattyg i hästen, så är det väl jättebra att ryttaren börjar hantera den från backen? Självklart ska man inte bara springa runt och jaga i grimma som du säger, utan ha ett hum om vad man gör.
Är det ingen mer än jag som inser faran med att ge denna typ av tips över nätet till en vilt främmande människa som man aldrig sett varken rida eller hantera en häst??
Är det ingen mer än jag som inser faran med att ge denna typ av tips över nätet till en vilt främmande människa som man aldrig sett varken rida eller hantera en häst??
Det är väl ganska uppenbart?
Eftersom ingen riktigt vet varför hästen uppför sig som den gör eller hur skicklig ryttaren är kan råden bli rätt uppåt väggarna och häst eller ryttare skadas.
De kan ge sig på saker de inte klarar av och skadas.
Hästen kanske har ryggproblem och får "skit" för det.
Och ursprungsfrågan var från TS var återigen om det de gjorde var rätt elelr fel..
Dom tänker inte i vinst / förlust, och dom gör inte heller saker för att jävlas. Visar hästar negativ reaktion på något har dom en anledning. Alltid.
Hade hon suttit kvar och bråkat med den hade hon bara gjort allt värre. Jag har ingen aning om hur TS rider, om sadeln sitter fel, bettet är fel, om hon kräver för mycket av hästen eller vart skon klämmer, men något är väl antagligen fel eftersom att hästen beter sig som den gör? Varför tvinga den och fortsätta, när man kan ta reda på problemet, lösa det, och så rida när hästen är ok.
Ridningen ska trots allt vara roligt, om hästen hela tiden har ont så ser jag inte någon vits med att fortsätta, för att man ska "vinna".
jovisst får man tåla lite men tycker ändå man kan ha en trevligare ton mot folk som behöver tips o råd....
Det är väl ganska uppenbart?
Eftersom ingen riktigt vet varför hästen uppför sig som den gör eller hur skicklig ryttaren är kan råden bli rätt uppåt väggarna och häst eller ryttare skadas.
De kan ge sig på saker de inte klarar av och skadas.
Hästen kanske har ryggproblem och får "skit" för det.
Och ursprungsfrågan var från TS var återigen om det de gjorde var rätt elelr fel..
Varför svarade du inte kort och gott bara "JA" på frågan då? Om TS inte efterfrågade någon förklaring till vars och ens åsikt så förstår jag inte varför vi tvingas läsa tröttsamma inlägg från dig där du "förklarar dig".
Mig tycks det som att du har ett attitydsproblem gentemot de som du anser vara mindre erfarna än du själv alternativt så kan du inte ett jäkla dugg och vet inte vad du ska säga inom ämnet men vill gärna säga någonting. Det finns många råd man kan ge som varken skadar häst eller ryttare.
Till TS: A och O är att alltid kolla så att allt är ok med hästen och utrustningen. Sedan kan man börja fundera på huruvida man bör lägga upp träningen för att nå ett bra resultat. Det är inte fel att prova sig fram, annars lär man sig inget, men det är klokast att göra det i samråd med hästens ägare. Om ingenting fungerar så brukar det nästan alltid vara så att man får återgå till det allra grundläggande, ge tydlig hjälp och berömma när hästen gör rätt. Då har man eliminerat risken för att hästen inte förstår det man kräver av den. Sedan är ett hett tips, som jag provade igår med mitt sto som inte riktigt vill gå i form och samtidigt ha kvar framåtbjudningen för hon tycker det är jobbigt, att så fort hästen går bra låta den vila lite genom att släppa på tygeln exempelvis för att sedan börja arbeta en stund igen. Då förknippar ju hästen det den gör med något positivt samtidigt som man tränar effektivt och det är ju det man vill, så tålamod är det bästa "vapnet" vi ryttare har.
Hoppas att det löser sig med din medryttarhäst och som tidigare nämnts, diskutera saken med både en tränare och hästens ägare först.