Gjorde jag rätt?

Sv: Gjorde jag rätt?

Med saker och ting man inte har någon erfarenhet av? Saker man inte kan någonting om kan orsaka mer skada än nytta.

Nej, tidigare skrev jag att Ts borde ta hjälp av någon som är duktig på de övningar hon vill inrikta sig på, t.ex NH. Jag tycker överhuvudtaget inte att man ska rida en häst som utsätter en för en fara man inte kan hantera. Men om man ändå ska göra det bör man be om hjäl fr att stävja problemet, och Nh kan vara en bra metod.

Har inte läst hela tråden, men självklart gjorde du rätt. Ett sådant problem kan man inte lösa från hästryggen utan lös det som sagt från marken. Försöker man lösa det från ryggen blir man antingen avkastad eller gör hästen illa. Själv håller jag på med PNH och de sju lekarna är det bästa du kan göra med din häst för att få den lugn och trygg och få hästen att veta att det är du som är ledaren och att verkligen lita på dig, vilket jag inte tror att den gör nu.

Så du tyckte att det var det rätta? ok att hon kankse hoppade av hästen för att hon blev rädd. Och det är bra att man hoppar av om man känner att man inte har kunskap/erfarenhet nog att veta hur man ska agera. Men att sedan hoppa av och agera helt oerfaret från marken är ok, med saker man inte har erfarenhet av? Sött dig in i hästens situation!

Eller så väljer man att inte tolka det negativt :idea:

Jag är en av dem som inte tycker älgens inlägg har varit speciellt otrevliga.
Hårda ja, men lite får man väl tåla.

Jag är också en av dem som håller med!
Man frågar om man vill veta och TS fick veta. Vänligt men väldigt bestämt. Och jag tror att TS är tillräckligt stor för att förstå att folk tycker olika och uttrycker sig på olika vis. jag anser att man är det om man är 19 år. Man får ta det med en nypa salt om det nu är så att man tar illa vid sig.

Hästarna tänker inte i "vinst och förlust" nej, men de lär sig oerhört snabbt och därmed är det inte alls säkert att det var smart av TS att sitta av.

Hästar är smarta djur som gärna vill vara ranghöga. Blir människan rädd tar de övertaget.
Hoppar människan av när de bråkar tar de övertaget.

Om det inte skulle vara så så skulle alla hästar vara underbara.

Dom tänker inte i vinst / förlust, och dom gör inte heller saker för att jävlas. Visar hästar negativ reaktion på något har dom en anledning. Alltid.

Hade hon suttit kvar och bråkat med den hade hon bara gjort allt värre. Jag har ingen aning om hur TS rider, om sadeln sitter fel, bettet är fel, om hon kräver för mycket av hästen eller vart skon klämmer, men något är väl antagligen fel eftersom att hästen beter sig som den gör? Varför tvinga den och fortsätta, när man kan ta reda på problemet, lösa det, och så rida när hästen är ok.

Ridningen ska trots allt vara roligt, om hästen hela tiden har ont så ser jag inte någon vits med att fortsätta, för att man ska "vinna".

:idea:

Jag vill bara påpeka lite saker i TS inlägg som tyder på att springa runt och jaga hästen på backen inte hjälper ett dyft. Ingen NH i världen hjälper dig när hästen inte fattar vad du menar för fem öre!

Ibland är han totalt omöjlig, som idag när jag red i paddocken. Det gick inte att trava en riktig trav, utan det blev en hoppig, pinnig, konstig... nånting - ja inte trav iaf. Drev så klart hela tiden samt la till spö för att han skulle gå frammåt, men då bockade han och så var vi inne på den lilla volten igen. Höll på sådär ett bra tag, tillslut insåg jag att vi inte kom någon vart och att jag måste försöka på ett annat sätt.

Som någon innan påpekat låter det som om hästen ifråga börjat med passgång- om du då börjar driva och spöa på hästen lär den väl inte förstå att den ska trava? Det kräver omskolning av en kunnig ryttare för att ta fram traven på rätt sätt- så resultatet kan mycket väl bli bockningar och "dumheter" när man sätter sådan press på hästen som inte förstår ett dyft. Speciellt om TS kanske blir stressad och rädd och då blir arg på hästen vilket förvärrar allt.
Och jag ser inte hur "NH-inspirerade" övningar kan hjälpa TS att renodla traven i detta fall? Nä jag tycker inte att TS gjorde mycket vettigt..

Nej, han har inte ont, är inte sjuk, utan det är bara ren skär jävla olydnad. Pratade med en tjej som red honom förut, och hon hade samma problem. Tillslut hade hon åkt av och ramlat så pass illa att hon var tvungen att sluta rida.

Jag gillar inte det här om att anta att hästen är frisk bara för att han "alltid gjort så". Har han alltid gjort så ja då är det något som inte stämmer helt enkelt- speciellt om han kastar av folk så pass att de skadar sig! Hästar är inga onda djur och de vill nog inte skada människor om inte något är fel. Nej jag tycker att du antingen ska ta hjälp av hästägaren (jag skulle blivit skogstokig om du gjort så med min häst- du ska inte ta till metoder utan att hästägaren vet om det och godkänner dem! :mad: ) eller en tränare som är vettig.

Hoppas det går bra för er i vilket fall!

ja för svordomar är ju hemska att använda...

Orkar inte läsa alla inläggen när det bara verkar uppstå nya konflikter mellan alla.
Men, har du inte tänkt på att den kanske har ont nånstans? Prata med ägaren och föreslå att han/hon tar dit en kiropraktor.

Sen tycker jag för övrigt att jag verkligen har fått nog av den eviga travardiskussionen. :angel:

Du gjorde både rätt och fel tycker jag, mest rätt. Men jag tycker att du ska vända på det hela. Först ska du antingen longera eller jaga runt hästen så att den blir av med en massa energi och ev. förstår att du är ledaren. Därefter kan du sitta upp och rida den, då går det nog mkt bättre tror jag.

*knapplån *

Som Älgen sa hur ligger sadeln på hästen visa gärna kort .

Mia

Jag hade blivit vansinnig om min medryttare gjort någonting sånt med min häst utan att överhuvudtaget ha frågat mig om råd eller tips......

Eller så väljer man att inte tolka det negativt :idea:

Jag är en av dem som inte tycker älgens inlägg har varit speciellt otrevliga.
Hårda ja, men lite får man väl tåla.

jovisst får man tåla lite men tycker ändå man kan ha en trevligare ton mot folk som behöver tips o råd....:angel:

Du gjorde rätt!
Sen om ditt sätt att gå tillväga var så smart vet jag inte, det är ju alltid bäst att prata med ägaren innan man ger sig in på något sånt, men oftast brukar horsemanship hjälpa mot... hur säger man.. respektlöshet.. :)
Sen verkar vissa tro att nh bara är skit *älgen*
Och det är bara låta dom tro det, dom får göra på sitt sätt, sen om hon lyckas svälja sin stolthet och prova det, så skulle hon få en otroligt lydig och respektfull häst :angel:

Du gjorde rätt!
Sen om ditt sätt att gå tillväga var så smart vet jag inte, det är ju alltid bäst att prata med ägaren innan man ger sig in på något sånt, men oftast brukar horsemanship hjälpa mot... hur säger man.. respektlöshet.. :)
Sen verkar vissa tro att nh bara är skit *älgen*
Och det är bara låta dom tro det, dom får göra på sitt sätt, sen om hon lyckas svälja sin stolthet och prova det, så skulle hon få en otroligt lydig och respektfull häst :angel:

Fast NH-filosofin säger väl inte att man ska spöa hästen för att den travar konstigt?
Om jag ska utgå från TS beskrivning av händelsen är jag ganska säker på att TS provocerade fram beteendet av ren okunskap och att då plöstligt ta till sig NH-övningar tror jag inte hjälper ett dugg- gör bara hästen ännu mer förvirrad.

Fast NH-filosofin säger väl inte att man ska spöa hästen för att den travar konstigt?
Om jag ska utgå från TS beskrivning av händelsen är jag ganska säker på att TS provocerade fram beteendet av ren okunskap och att då plöstligt ta till sig NH-övningar tror jag inte hjälper ett dugg- gör bara hästen ännu mer förvirrad.

Förlåt, vem har sagt att hon spöat hästen? Står ingenting om det så vitt jag kan se i hennes inlägg. :angel:
Och ja, vi får väl se, det kanske har gått bra efter, kanske sämre, kanske ingen förändring.
Står fortfarande fast vid att dom borde ta dit en kiropraktor om det fortsätter. Eller om den är handikappad? Vissa hästar kan det, även fast det låter stört.

Där ser du, svart på vitt... eller gult eller vad som helst.. :p

Tillägg: Jag vill också påpeka att "spöa" hästen menas med att du slår den med spöt, oavsett hur mycket/lite du gör det kallas det att "spöa" hästen.
Du verkar ju inte misstolka lite.
Hon la till spöet, det kan innebära både det ena och det andra, så varför genast tolka det som värsta smäll? Kanske petade hon till på baken, kanske smällde hon så det sjöng, men varför tolka det så?
och fortfarande, det är en rejäl skillnad på lägga till spö och spöa

Du verkar ju inte misstolka lite.
Hon la till spöet, det kan innebära både det ena och det andra, så varför genast tolka det som värsta smäll? Kanske petade hon till på baken, kanske smällde hon så det sjöng, men varför tolka det så?
och fortfarande, det är en rejäl skillnad på lägga till spö och spöa

Det var därför jag la till det sista. Jag menar spöa som i att lägga till spöet, om det var ett hårt eller mjukt rapp kan jag ju inte uttala mig om- men för mig är det att "spöa" hästen. För mig betyder det inte att "spöa upp" hästen, utan att lägga till spöt. Förstår du? (Jag använder order troligen lite annorlunda än dig- jag menar inget illa mot TS alls)

Det var därför jag la till det sista. Jag menar spöa som i att lägga till spöet, om det var ett hårt eller mjukt rapp kan jag ju inte uttala mig om- men för mig är det att "spöa" hästen. För mig betyder det inte att "spöa upp" hästen, utan att lägga till spöt. Förstår du? (Jag använder order troligen lite annorlunda än dig- jag menar inget illa mot TS alls)
AH, nu fattar jag.
Så lätt att missuppfatta när det är på datan, ursäkta.
Förlåt om jag lät oförskämd i förra inlägget, insåg det när jag läste igenom.

Tror inte att man sitter kvar så lätt på en häst som bockar.
Och om det är sattyg i hästen, så är det väl jättebra att ryttaren börjar hantera den från backen? Självklart ska man inte bara springa runt och jaga i grimma som du säger, utan ha ett hum om vad man gör.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: lirco11
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 297
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 540
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar