Gjorde jag rätt?

Sv: Gjorde jag rätt?

*knapp*

Bara för att man inte proppar inlägget fullt med smileys betyder inte det att man automatiskt är otrevlig, även om många verkar tolka det så.

Till Ts om du fortfarande läser tråden.
Jag tror du gjorde vad du ansåg bäst då så jag tänker inte klankla ner på någonting.

Eftersom du inte själv äger hästen måste du först och främst prata med ägaren till hästen. Är hästen kollad, är det uteslutet att den har ont? Vill ägaren kolla upp det? Om inte sluta rid hästen, för din egen säkerhet om inte annat.

Om hästen är kollad. Är du och ägaren överens om hur hästen ska hanteras? Går ägaren med på att du använder NH. Om inte och du fortfarande vill rida hästen så hitta en bra tränare innan du fortsätter rida.

Är ni överens om att du ska fortsätta enligt NH så hitta någon som kan hjälpa dig. Tjejen som lärt dig innan, är hon duktig? Vill hon hjälpa dig? Det kan vara svårt att läsa hästen och det kan du behöva hjälp med öfr att det inte ska bli fel.

Rid inte hästen förrän ledarskapet från marken fungerar.
Tänk igenom hästens historia.
Hästen kan som andra påpekat ha smärt minne och negativa förväntningar. Se det inte som trotts för hästen gör vad den finner bäst att göra i den situationen.

Om en häst inte gör det du ber den om så kan det bero på att
  1. Den förstår inte- Den är tränad för travet och måste lära om. Börja från början.
  2. Den kan inte- Den är inte musklad för det du ber den om. Den kan ha ont.
  3. Den vil inte-Ledarskapet fungerar inte, du måste bevisa att du är en värdig ledare.

Vill du lära dig lära dig mer om NH så gå kurser, läs på och arbeta med ditt kropps språk. Du ska vara lugn bestämd och tydlig med vad du menar. Arbeta med ditt kroppspråk utan häst först. Hästten ska gå iväg när du ber den om det och komma när du ber den om det, dåde du och hästen ska vara så lugna som möjligt. Hitta någon som kan lära dig läsa hästar.

För det andra skriver TS att hästen inte alls har ont någonstans, alltså har den INTE ryggproblem. Jag tgår från att TS har rätt, hästen har INTE ont någonstans.

Till sist tycker även jag att du kan hålla en lite trevligare ton. :smirk:Det har inte att göra med att vi inte förstår vad du menar.

Tyvärr kan jag inte bara utgå ifrån det! Är man kapabel till att svara på den frågan, att nej den har inte ont. Så tycker jag att man är kapabel att veta hur man ska agera i den situationen som TS blev satt i. Att hon hoppade av är sin sak, vågar man inte och blir rädd så visst hoppa av, men be någon annan ta och rida hästen då. Börja inte hitta på egna lösningar som är helt uppåt väggarna!

Vilket himla gidder om älgens ton. Jag kan förstå att man bli irriterad när man får läsa nått sådan om hur någon har agerat och man själv tycker att det är så FEL! Då är det kankse inte helt ofattbart att tonen blir en aning hårdare, än de som tyckte att hon gjorde "rätt". Är man 19 år som TS har skrivit att hon är så bör man kunna ta det hela för vad det är, att folk tycker olika och att man reagerar på saker och ting man tycker är fel resp. rätt. Och hon frågade en fråga och hon fick ett svar (många dessutom) sen får hon ta dem hur hon vill, ta åt sig dem eller helt enkelt skita i dem. Men jag har inte tolkat älgens inlägg konstigt. Hade det varit, som någon skrev, till en 10 åring, så visst men 19 år är viss skillnad!

Man får lov att tycka och tänka vad man vill. Men bara för att ens tyckande går ifrån många andras, som här till exempel, ska man behöva linda in allt i bommul för det? :cool:

Jag har inte sagt något om att hästen jävlas.
Men om man har en häst som ex drar iväg när du longerar...
Då hjälper det ju itne dig det minsta att Rida istället för att longera.

Vad gör den då, om den inte har ont? Är TS kanske otydlig i sin ridning? Hästar bockar ofta när dom är i obalans.. Visst, den kan bocka om den verkligen vill ha av sin ryttare, men då ligger problemet fortfarande inte hos hästen.

Grejen är att, det hjälper faktiskt att arbeta från marken om ridningen trasslar, däremot hjälper det sällan att rida, när markarbetet trasslar. Det är lixom grunden till relationen, först och främst måste man ha en bra relation med sin häst, sedan kan man komma långt i ridningen. Varför ska hästen lyssna på någon som rider, om den inte ens vet vem det är? om det är någon som inte bevisat att den klarar av att vara en flockledare, varför ska hästen då gå dit vi ber den när vi sitter där uppe? Vem vet vad vi människor kan hitta på..
Visst, vissa hästar ifrågasätter inte, utan litar på istort sett alla människor..
Och om TS inte klarade av hästen från ryggen när den ifrågasatte (endast en teori, jag var ju inte där och såg) , så var väl det bästa hon kunde göra att sitta av och försöka ta itu med problemet på ett annat sätt. Tanken var bra tycker jag, men somsagt, att bara driva runt hästen löser inget, man måste veta HUR man ska göra också..

Eller så har hästen helt enkelt ont, en dålig sadel, är i obalans m.m. Att ifrågasätta gör det rätt i, då är det bara att bevisa att man KAN vara en bra ledare, inte korrigera.

Senast ändrad av en moderator:

till en början hade jag pratat med ägaren till hästen om ditt problem. ägaren kanske har en bra lösning. själv hade jag inte gillat om en medryttare hade ridit och tränat som du beskrev.

för mig är den ganska ologiskt att ta in hästen på en liten volt då den bockar. skulle istället rekomendera att hålla upp hvudet och driva frammåt.
om traven är kort,stötig osv så handlar det om en spänd häst som inte rids igenom. en sådan häst behöver ett lösgörande arbete.
att släppa hästen lös o göra ledar övningar e ju inte riktigt lösgörande...(självklart kan dessa övningar vara nyttiga men om hästen ska bli mer igenomi kroppen kan det rekomnderas med lite tömkörning istället. men då måste man kunna sin sak.)
dessutom ska man verkligen veta vad man gör innan man börjar träna hästen från backen.

mitt råd är att ta hjälp av ägaren(el någon annan duktig om det är ok med ägaren). tror inte detta är ågon problem häst men den kanske behöver ridas igenom.

till en början hade jag pratat med ägaren till hästen om ditt problem. ägaren kanske har en bra lösning. själv hade jag inte gillat om en medryttare hade ridit och tränat som du beskrev.

för mig är den ganska ologiskt att ta in hästen på en liten volt då den bockar. skulle istället rekomendera att hålla upp hvudet och driva frammåt.
om traven är kort,stötig osv så handlar det om en spänd häst som inte rids igenom. en sådan häst behöver ett lösgörande arbete.
att släppa hästen lös o göra ledar övningar e ju inte riktigt lösgörande...(självklart kan dessa övningar vara nyttiga men om hästen ska bli mer igenomi kroppen kan det rekomnderas med lite tömkörning istället. men då måste man kunna sin sak.)
dessutom ska man verkligen veta vad man gör innan man börjar träna hästen från backen.

mitt råd är att ta hjälp av ägaren(el någon annan duktig om det är ok med ägaren). tror inte detta är ågon problem häst men den kanske behöver ridas igenom.

Helt rätt!

Vad gör den då, om den inte har ont? Är TS kanske otydlig i sin ridning? Hästar bockar ofta när dom är i obalans.. Visst, den kan bocka om den verkligen vill ha av sin ryttare, men då ligger problemet fortfarande inte hos hästen.

Första meningen förstod jag inte. :p

Antagligen så är det så att antingen har hästen som sagt tagit överhand. Och/eller så är inte ts tillräckligt kunnig för att rida hästen.
Att hästen skulle bocka för att den är i obalans har jag aldrig varit med om.
Antingen är det glädje/energi språng, smärta eller vilja att få av.

Och är det det sista så är fortfarande inte lösningen att jobba från marken.
Det kanske hjälper på endel hästar, men långt ifrån alla.

Jag säger inte att det är stjälpande att jobba från marken om man är okunnig men det löser inte rid problemet - och det är ju ett ridproblem som TS har.

Första meningen förstod jag inte. :p

Antagligen så är det så att antingen har hästen som sagt tagit överhand. Och/eller så är inte ts tillräckligt kunnig för att rida hästen.
Att hästen skulle bocka för att den är i obalans har jag aldrig varit med om.
Antingen är det glädje/energi språng, smärta eller vilja att få av.

Och är det det sista så är fortfarande inte lösningen att jobba från marken.
Det kanske hjälper på endel hästar, men långt ifrån alla.

Jag säger inte att det är stjälpande att jobba från marken om man är okunnig men det löser inte rid problemet - och det är ju ett ridproblem som TS har.

Om TS lyckas övertyga hästen (från marken) att hon är en värdig ledare, kommer den att ha betydligt lättare att lita på henne även när hon rider också, eftersom att den har lärt sig att hon går att lita på..

Första meningen :rofl:: Du håller med om att den inte jävlas, men skriver också att vi måste anta att den inte har ont eftersom TS skriver det. Den jävlas inte, och den har inte ont. ( fast allt TS skriver tyder väl ändå på att den faktiskt har det :confused: ) menmen, är så fallet, så återstår två faktum: ledarskapsproblem (har jag redan uttryckt min åsikt om vad jag tycker att TS ska göra då), eller så är det TS ridning som är "problemet", och då tycker jag att hon gör klokt i tt inte fortsätta rida.

Om TS lyckas övertyga hästen (från marken) att hon är en värdig ledare, kommer den att ha betydligt lättare att lita på henne även när hon rider också, eftersom att den har lärt sig att hon går att lita på..
Och återigen. Det beror helt och hållet på hästen! :p
Att hästen har 100%igt förtroende från personen från marken innebär ju inte automatiskt att personen kan rida hästen. Visst håller jag med om att det underlättar - men det beror ju på många faktorer.
Kan ju nämna min häst igen : Hon litar på mig jättebra från marken och har gjort det ända från första stund. Däremot tog det mig väldigt lång tid att få upp förtroendet på ryggen.
Det blir ju lixom två skillda saker.

Första meningen :rofl:: Du håller med om att den inte jävlas, men skriver också att vi måste anta att den inte har ont eftersom TS skriver det. Den jävlas inte, och den har inte ont. ( fast allt TS skriver tyder väl ändå på att den faktiskt har det :confused: ) menmen, är så fallet, så återstår två faktum: ledarskapsproblem (har jag redan uttryckt min åsikt om vad jag tycker att TS ska göra då), eller så är det TS ridning som är "problemet", och då tycker jag att hon gör klokt i tt inte fortsätta rida.

Okej.. :p
Det finns fler saker; Att hästen är felriden, att den vill få av ts osv.. Säkerligen fler.

Ang. ledarskapsproblemet så är det som sagt inte säkert att det har med ledarskapet i det stora hela att göra.
Och om det är ts som "är" problemet så är det ju rida hon måste göra, annars kommer hon ju aldrig komma vidare, eller kunna rida hästen.

Du har helt klart rätt stora problem med den här hästen. Du behöver hjälp av kunniga människor att utbilda både dig själv och hästen.

Från din beskrivning av det inträffade tycker jag mig förstå att hästen rör sig obalanserat. Det beror antingen på smärta/obehag eller felaktig ridning/utbildning av hästen. Du skriver att hästen inte har ont, tyvärr är det aldrig någonting man kan vara säker på, även om veterinär tittat på hästen och sagt att den verkar frisk. Vetenskapen har helt enkelt inte kommit så långt att vi helt förstår varför smärta uppkommer i alla lägen. Dessutom är det helt orimligt att testa för alla tänkbara orsaker till smärta. Jag utgår från att ni kollat hästen ett flertal gånger och inte hittat något fel så därför kan det vara bra att jobba med ridningen och utbildningen av hästen.

Om det är ridningen som är problemet kan tyvärr inga inlägg på jorden hjälpa dig, du behöver en duktig instruktör som kan se dig och hästen arbeta och instruera dig vartefter. Helst behövs även en skicklig ryttare som utbildar hästen så att han får hjälp att hitta sin balans och blir trygg i ridningen. En omusklad eller felmusklad häst tar gärna till knep som ett bocka för att komma ur en jobbig situation.

Du kan jobba med ledarskap, men för att verkligen lösa problemet krävs en skicklig instruktör och massor av arbete med hästen.

För att svara på din ursprungliga fråga. Jag tycker att det var bra att du satt av en häst du helt enkelt inte klarar av. Men det faktum att du "jagade runt" hästen lite i paddocken hjälper inte med det ursprungliga problemet vilket är att hästen antingen har ont/känner obehag eller är felriden och det gav heller ingen lärdom hos hästen. Ett tillrättavisande måste alltid komma momentant för att ge effekt. Av ditt inlägg tycker jag mig förstå att du trots allt verkligen tycker om hästen och är du beredd att jobba hårt finns det absolut chans för er, men då måste du våga ta hjälp av andra och då menar jag inte här på nätet, utan folk som kan se dig och hästen tillsammans.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: lirco11
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 297
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 540
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar