Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Snacka om att läsa baklänges.
Har inga som helst planer på att svara ja på ts fråga.
För det andra skriver TS att hästen inte alls har ont någonstans, alltså har den INTE ryggproblem. Jag tgår från att TS har rätt, hästen har INTE ont någonstans.
Till sist tycker även jag att du kan hålla en lite trevligare ton. :smirket har inte att göra med att vi inte förstår vad du menar.
Jag har inte sagt något om att hästen jävlas.
Men om man har en häst som ex drar iväg när du longerar...
Då hjälper det ju itne dig det minsta att Rida istället för att longera.
till en början hade jag pratat med ägaren till hästen om ditt problem. ägaren kanske har en bra lösning. själv hade jag inte gillat om en medryttare hade ridit och tränat som du beskrev.
för mig är den ganska ologiskt att ta in hästen på en liten volt då den bockar. skulle istället rekomendera att hålla upp hvudet och driva frammåt.
om traven är kort,stötig osv så handlar det om en spänd häst som inte rids igenom. en sådan häst behöver ett lösgörande arbete.
att släppa hästen lös o göra ledar övningar e ju inte riktigt lösgörande...(självklart kan dessa övningar vara nyttiga men om hästen ska bli mer igenomi kroppen kan det rekomnderas med lite tömkörning istället. men då måste man kunna sin sak.)
dessutom ska man verkligen veta vad man gör innan man börjar träna hästen från backen.
mitt råd är att ta hjälp av ägaren(el någon annan duktig om det är ok med ägaren). tror inte detta är ågon problem häst men den kanske behöver ridas igenom.
Vad gör den då, om den inte har ont? Är TS kanske otydlig i sin ridning? Hästar bockar ofta när dom är i obalans.. Visst, den kan bocka om den verkligen vill ha av sin ryttare, men då ligger problemet fortfarande inte hos hästen.
Första meningen förstod jag inte.
Antagligen så är det så att antingen har hästen som sagt tagit överhand. Och/eller så är inte ts tillräckligt kunnig för att rida hästen.
Att hästen skulle bocka för att den är i obalans har jag aldrig varit med om.
Antingen är det glädje/energi språng, smärta eller vilja att få av.
Och är det det sista så är fortfarande inte lösningen att jobba från marken.
Det kanske hjälper på endel hästar, men långt ifrån alla.
Jag säger inte att det är stjälpande att jobba från marken om man är okunnig men det löser inte rid problemet - och det är ju ett ridproblem som TS har.
Och återigen. Det beror helt och hållet på hästen!Om TS lyckas övertyga hästen (från marken) att hon är en värdig ledare, kommer den att ha betydligt lättare att lita på henne även när hon rider också, eftersom att den har lärt sig att hon går att lita på..
Första meningen : Du håller med om att den inte jävlas, men skriver också att vi måste anta att den inte har ont eftersom TS skriver det. Den jävlas inte, och den har inte ont. ( fast allt TS skriver tyder väl ändå på att den faktiskt har det ) menmen, är så fallet, så återstår två faktum: ledarskapsproblem (har jag redan uttryckt min åsikt om vad jag tycker att TS ska göra då), eller så är det TS ridning som är "problemet", och då tycker jag att hon gör klokt i tt inte fortsätta rida.