Gjorde jag rätt?

Sv: Gjorde jag rätt?

:o
Det är väl inte direkt så att jag rådde henne att slå hästen i huvet för fan!?
Och om du kan läsa mellan raderna så kanske du skulle kunna anta att hon söker efter tips daaaaaaaaaaaaaaaaaah

:oURSÄKTA SVARA PÅ FEL. Va väll trött:o

Lugna ner dig

Bara för att man inte slår hästen innebär det absolut inte att metoden man använder/tipsar om är rätt/lämplig.

Svordomar och "bäbisspråk" kan man hålla för sig själv! :mad:

Och sen var just DET, slutdiskuterat.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator

Ska hästen få en knäpp på riktigt eller?

Travare är inte vana vid att hanteras av amatörer.
Man håller inte på och grejar och mixtrar. Man ser till att man vet vad man gör och gör det.

Hästen bockar-blev fel korrigerad. Vad ska ytterligare felkorrigering göra för nytta?

man behöver inte ha sån taskig attityd som du har här.:mad:...man kan ge råd på ettt trevligt sätt om du vet hur...:angel:

Jag tycker att älgen kan tagga ner sin attityd lite. Fantastiskt att vissa människor tror dom är så jäkla mkt bättre än alla andra:bump:
Jag tror inte TS orkar sitta och läsa igenom dina otroligt negativt nedlåtande "svar", utan hon är nog mest intresserad av hur hon går tillväga med problemet och vill nog höra det från en lite mer trevlig människa, som läser igenom denna tråd för att hjälpa, och inte för att kommentera helt onödiga grejer. Visst hon kanske inte gjorde helt rätt, men det var inte det hon påstod heller. Så lägg ner attityden.
TS, lycka till med hästen!:) Tyvärr har jag inga idéer på hur du ska gå tillväga men mitt tips är att ta hjälp av en tränare[/QUOTE

håller me dej om älgens attityd....

Visst är det det! Men jag kan inte se hur Nh-övningar kan göra någon skada så länge det sitter i huvudet på hästen.

Nej någon skada gör det självklart inte (Om nu inte personen gör väldigt fel) , jag menade bara att det är inte säkert att det hjälper henne i ridningen :)

Jag tycker TS gjorde rätt i att sitta av (nej, hästar tänker inte i vinst eller förlust, det är ett dumt mänskligt påhitt) och arbeta hästen från marken istället. Sedan hur hon gör det beror på..

Hästarna tänker inte i "vinst och förlust" nej, men de lär sig oerhört snabbt och därmed är det inte alls säkert att det var smart av TS att sitta av.

Hästar är smarta djur som gärna vill vara ranghöga. Blir människan rädd tar de övertaget.
Hoppar människan av när de bråkar tar de övertaget.

Om det inte skulle vara så så skulle alla hästar vara underbara.

Återigen:
Jag har svarat på ursprungsfrågan om ts gjorde rätt elelr fel.
Jag anser att det var helt uppåt väggarna vilket jag har svarat.
Sorry, jag sitter inte och ljuger folk rätt upp i ansiktet för att det ska "passa"

Nej, det kan hända att den inte vet. Desto större anledning att börja från marken.

Med saker och ting man inte har någon erfarenhet av? Saker man inte kan någonting om kan orsaka mer skada än nytta.

Jag skulle bli vansinnig om ngn gjorde så med min häst:mad:

Be hästägaren om hjälp!

en häst som bockar- är en som inte bjuder framåt. den ska då drivas framåt - nu eller på en gång o sen berömmas för att den gör så.

Älgen o Domino S skrev bra inlägg.
Synd att halva tråden var om debatteknik:D

Återigen:
Jag har svarat på ursprungsfrågan om ts gjorde rätt elelr fel.
Jag anser att det var helt uppåt väggarna vilket jag har svarat.
Sorry, jag sitter inte och ljuger folk rätt upp i ansiktet för att det ska "passa"

fast man kan ju faktiskt säga d på ett trevligt sätt kanske.....

fast man kan ju faktiskt säga d på ett trevligt sätt kanske.....

:bow:

Det kan jag faktiskt också tycka.

*Delvis knapplån*

Tyvärr är många så tillbakadragna i verkligheten, som grå möss och då är ett sånt här ställe, där ingen vet vem den andre är, ett bra stäle att "synas" på... :angel::angel::angel: O ja, självklart egen erfarenhet, ja så det behöver ingen annan säga :rofl:. Men så har jag också stärkt självförtroendet i verkligheten, så min attityd här på forumet är för det mesta, trevlig.

Fortsätter denna otrevliga attityd som oftast syns på forumet, mot "oskyldiga", kommer jag öka på kortutdelandet. :devil:

Med vänliga hälsningar

IngelaH

:bow:

Det kan jag faktiskt också tycka.

*Delvis knapplån*

Tyvärr är många så tillbakadragna i verkligheten, som grå möss och då är ett sånt här ställe, där ingen vet vem den andre är, ett bra stäle att "synas" på... :angel::angel::angel: O ja, självklart egen erfarenhet, ja så det behöver ingen annan säga :rofl:. Men så har jag också stärkt självförtroendet i verkligheten, så min attityd här på forumet är för det mesta, trevlig.

Fortsätter denna otrevliga attityd som oftast syns på forumet, mot "oskyldiga", kommer jag öka på kortutdelandet. :devil:

Med vänliga hälsningar

IngelaH

:bow::bow:

Har inte läst hela tråden, men självklart gjorde du rätt. Ett sådant problem kan man inte lösa från hästryggen utan lös det som sagt från marken. Försöker man lösa det från ryggen blir man antingen avkastad eller gör hästen illa. Själv håller jag på med PNH och de sju lekarna är det bästa du kan göra med din häst för att få den lugn och trygg och få hästen att veta att det är du som är ledaren och att verkligen lita på dig, vilket jag inte tror att den gör nu.

Ska hästen få en knäpp på riktigt eller?

Travare är inte vana vid att hanteras av amatörer.
Man håller inte på och grejar och mixtrar. Man ser till att man vet vad man gör och gör det.

Hästen bockar-blev fel korrigerad. Vad ska ytterligare felkorrigering göra för nytta?

Träning från marken är den bästa j*vla träning som finns för då lär du och din häst känna varandra. Och det spelar ingen som helst roll vad det är för ras. En gång i tiden var alla hästar likadana och tror du inte att dom försöker bete sig som innan är det du som är amatör !

jag är inte det minsta tillbakadragen i verkligheten. Den saken behöver ni inte oroa er för.

Däremot oroar jag mig för hur hästen mår. Inte hurvida ni tycker jag "skriver trevligt" eller ej.

Träning från marken är den bästa j*vla träning som finns för då lär du och din häst känna varandra. Och det spelar ingen som helst roll vad det är för ras. En gång i tiden var alla hästar likadana och tror du inte att dom försöker bete sig som innan är det du som är amatör !

Jag amatör:rofl:

Tanken har inte slagit dig att det är möjligt till och med väldigt troligt att hästen inte fattar vad ryttaren håller på med?
Eller att den kanske bockar pga taskig sadel eller ryggont?

Hur i all världen ska det hjälpa att jaga runt hästen från backen då?

Träning från marken är den bästa j*vla träning som finns för då lär du och din häst känna varandra. Och det spelar ingen som helst roll vad det är för ras.
Träning från marken är bara det bästa om man är en kunnig hästmänniska.
Det finns tusentals hästar som blivit felhanterade från marken pga att folk ska hålla på med nh eller andra övningar från marken.
Är hästen känslig (som de flesta travare är) så kan det gå väldigt fel om människan gör fel.

En gång i tiden var alla hästar likadana och tror du inte att dom försöker bete sig som innan är det du som är amatör !

Försöker bete sig som... Vildhästar?
Vad hjälper då träning från marken?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 014
Senast: lirco11
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 307
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 542
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar