Gjorde jag rätt?

Sv: Gjorde jag rätt?

Förslag på lösning är så elemntärt att det faktiakt inte ska behöva diskuteras.

Hästen är en travare. Förmodligen är det ryttarfel .
"Hästen travar inte som jag vill" -lösningen är att sitta av och jaga runt den. Lysande.

Dessutom var frågan om TS gjorde rätt. Jag har svarat på det och kan svara igen. NEJ.

Förslag på lösning är så elemntärt att det faktiakt inte ska behöva diskuteras.

Hästen är en travare. Förmodligen är det ryttarfel .
"Hästen travar inte som jag vill" -lösningen är att sitta av och jaga runt den. Lysande.

Dessutom var frågan om TS gjorde rätt. Jag har svarat på det och kan svara igen. NEJ.

Och även om jag anser att det kunde hållts en trevligare ton i denna tråd så håller jag med om att hästen förmodligen helt enkelt inte begriper vad ryttaren vill. Eller så orkar den helt enkelt inte utföra uppgiften och protesterar därför.

Jag är medryttare på en häst som testar gränserna mycket. Bland annat gör han rejäla bocksprång som är totalt omöjliga att sitta kvar i. När jag känner att han har ett sådant på gång ryter jag till ordentligt åt honom och tar ena tygeln mot hans bak så att han måste gå runt tills han ger upp och stannar.

Jag hoppade av, tog av sadel och tyglar och drev honom att springa i trav och galopp runt i paddocken, han fick inte stanna utom när jag sa till med at "ptrooa" (stavning?). När jag tyckte att det var nog gick jag fram för att hämta honom och satte då på tygeln i ena ändan så att jag hade den andra ändan fri - som ett grimskaft.

Tillslut fattade han det ganska bra så att då började jag gå för att sedan helt plötsligt tvärnita. Stannade inte han bakom mig jagade jag bort honom och fortsatte sedan att gå. Efter ett tag började jag springa iväg för att sedan tvärnita och vända åt ett annat håll och i slutet hängde han med.

Gjorde jag rätt? Jag var tvungen att göra något för att "sätta honom på plats", men kunde inte göra det från ryggen eftersom att jag inte kom nånvart samt inte hade nån säkerhetsväst på mig och inte hade nån större lust att bryta ryggen mot staketet.

En sak jag inte förstår är i vilka sammanhang han bockar? Ja vid ridning men mer speciefikt. Att dra tygeln mot rumpan på hästen tycker inte jag är det ultimata för att han inte ska bocka och jag har en känsla av att du inte vet riktigt vad du göra. Du drar hästen något emormt i munnen. Det finns andra sätt att få en bockande häst lugn.

Du hoppade av och jagade på honom. Utav vilken anledning då?! Han har ju redan vunnit. Du vinner inget på att hoppa av och jaga iväg honom. Hästen kan inte ha förstått ett dugg. Helt plötsligt så hoppar du bara av och sliter av sakerna?! Jag hade blivit paff som häst och sen skrämmer du iväg mig?

Nej! Du gjorde inte rätt enligt mig. Du borde ta hjälp av någon som kan visa dig hur du ska göra. Du verkar till att ha ridigt ett tag på denna hästen och det har inte kommit nu, utan som jag förstår det har det varit såhär innan också. Kan ägaren rida hästen?

Ta hjälp av någon. Jag tycker inte att du ska hitta på massa egna saker, det kan bli fel. Och i detta läget blev det det!

Så om en häst bockar ska man sitta av och leda den?

Jag tror inte det på någotvis kommer få den sluta med att bocka.
Däremot bör ryttaren vara kunnig nog att korrigera en bockning från ryggen samt veta VARFÖR bockar hästen.

Ryttaren i detta fall kan inte vara så jättekunnig då man anser att hästen travar dåligt..En travare behöver hjälp för att hitta takt och form i gångarterna. Inte bli jagad eller ledd i grimma.

Ifall du läser mitt inlägg igen (lite noggrannare) märker du att jag tipsade TS om att jobba med ledarskapet. Ifall hästen bockar, "bråkar" eller liknande (när man rider) så nämnde jag att det är en väldigt bra metod att ta en tygel och låta hästen gå på en liten volt. Då märker den snabbt att det blir jobbigt att bråka. (står bättre beskrivet i mitt första inlägg)

Att jobba med ledarskapet hjälper självklart bara ifall bråkandet beror på just bristande ledarskap, men en häst kan förstås bocka av många andra orsaker också. Så du har alltså helt rätt i att man först ska ta sig en funderare på varför hästen bockar.

VART sjutton har jag skrivit att man ska jaga hästen eller leda den i grimma ifall den bockar?? Och VART har jag skrivit att man ska sitta av och leda den när den bockar??

Jag har ingen lust att sitta och skriva samma sak om och om igen, så du får jättegärna läsa mina inlägg noggrannare i fortsättningen ifall du vill kommentera dem. Däremot tycker jag om att diskutera olika metoder m.m., man kan alltid lära sig nåt nytt! :bump:

Senast ändrad:

Jag tycker att älgen kan tagga ner sin attityd lite. Fantastiskt att vissa människor tror dom är så jäkla mkt bättre än alla andra:bump:
Jag tror inte TS orkar sitta och läsa igenom dina otroligt negativt nedlåtande "svar", utan hon är nog mest intresserad av hur hon går tillväga med problemet och vill nog höra det från en lite mer trevlig människa, som läser igenom denna tråd för att hjälpa, och inte för att kommentera helt onödiga grejer. Visst hon kanske inte gjorde helt rätt, men det var inte det hon påstod heller. Så lägg ner attityden.
TS, lycka till med hästen!:) Tyvärr har jag inga idéer på hur du ska gå tillväga men mitt tips är att ta hjälp av en tränare

Håller med :) Jag tror säkert att älgen är en mycket erfaren och duktig hästmänniska, men den otrevliga, nedlåtande tonen gör tyvärr att man tappar respekten och mest blir förbannad av att läsa inläggen. Jäkligt synd, eftersom älgen säkert har massa intressanta och bra saker att komma med :)

Det är nog bara som ni tolkar mina inlägg.

Kanske beror det på att jag sällan skriver hela romaner i mina inlägg.

Och även om jag anser att det kunde hållts en trevligare ton i denna tråd så håller jag med om att hästen förmodligen helt enkelt inte begriper vad ryttaren vill. Eller så orkar den helt enkelt inte utföra uppgiften och protesterar därför.

Håller med dig! Och för övrigt tycker jag man tar ett samtal med ägaren innan man gör en sån här sak, så att alla partner är med på det hela. TS, du kan väl snacka med ägaren ändå? Om problemet med bockningen, hon kanske kan hjälpa dig med något mer konkret än vi kan..

Jag tror 99% av jordens befolkning tolkar dem så tyvärr :p Man behöver inte skriva långt och klart man ska säga sin åsikt, men man kan ju säga den på ett vänligt sätt. Det blir ju lättare för folk att ta till sig dina tips ifall du säger dem så att de inte förblindas av tårar (av ilska så klart :p ) när de läser första raden ;)

Jag har för mig att jag inte skriver hela romaner i mina inlägg heller?:confused: Då skulle det nog ta en vääldans lång tid att läsa:rofl:
Det är inte längden det handlar om här, det är attityden.
Som en annan sa, du kan säkert mkt om hästar, men varför måste du hålla på som du gör? Ärligt talat bryr jag mig inte ett jota om hur mkt du kan om hästar, så länge du inte kan skriva i en trevlig ton:smirk: Den som skriver skit får skit tillbaka:angel:

Jag har inte skrivit skit.

Däremot verkar du ha fått för dig det, vilket iof är synd, men inget jag kan göra något åt.

Visste inte heller att det var den som var trevligast som kunde mest. Vad det nu har med saken att göra?

Jag kan väl tycka att du gjorde både rätt och fel...du gjorde rätt så sätt att du avbröt ridpasset när du inte själv hade någon lösning på problemet. Det tycker jag är bra för man ska aldrig ta en fight själv om man inte är säker på att vinna den...
Sen tillvägagångssättet när du jagar iväg hästen kanske inte var det bästa...det säger hästen ingenting att bli ivägjagad på det sätt du beskriver...
Beskrivningen när du gör ledarskapsövningarna tycker jag verkar helt ok, tror att du ska fortsätta med dessa övningar och låta ridningen vila tills ledarskapet fungerar och ni har mer förtroende för varandra! Om man har problem tycker jag det är jättebra att gå tillbaka till att arbeta från marken.

Älgen, trodde faktiskt att ett forum var till för att hjälpa istället för att stjälpa! Klart att man har olika åsikter, men framför dem då på ett vettigt sätt istället för att bara klanka ner!

För det första ska du självklart prata med ägaren till hästen och be denne om hjälp.

För det andra så tycker jag inte du ska vara medryttare på en häst som du inte klarar av. Det förstör för både dig och hästen.

Nej, han har inte ont, är inte sjuk, utan det är bara ren skär jävla olydnad. Pratade med en tjej som red honom förut, och hon hade samma problem.

Hästen gör inte något bara för att den är olydig.
Är den helt frisk (dvs genomkollad av veterinär!), har passande utrustning och en rutinerad ryttare så ska den inte göra så.

Innan du rider hästen igen så tycker jag du ska prata med förra tjejen och fråga när och ffa varför hästen började göra så.
Om det är en travare så är det mycket möjligt att personen som red in den (eller efter det) inte kunde rida och helt enkelt bidragit till att hästen är som den är.

Man fick inte redigt fram i dina inlägg i vilka situationer hästen bockade, men som det lät delv med den där traven så kan det nog vara en bra idé att börja om från början med hästen precis som den vore oinriden. (Självklart måste du som ryttare vara tillräckligt rutinerad för det, annars ska du be om hjälp!)
Börja med att bara skritta den tills den förstår alla hjälper - framåt, bakåt och åt sidan. När den är lugn och harmonisk i skritten kan ni börja med traven. Osv.

Får jag fråga hur länge hästen har varit riden?

*kl*

detta är intressant!! jag vet två hästar med travbakgrund som gör likadant. Den ena är min egen och jag lovar att jag gått igenom henne från mule till svans för att hitta nåt fel men icke. Visst har vi lite kommunikationsproblem men inte så allvarliga att hon skulle behöva bocka för att komma undan - och med tanke på hur mycket framsteg vi gör i utbildningen kan de inte vara avgörande.
Problemet för oss har gått fram och tillbaka, ett tag gick det nästan inte att rida. När jag satt upp bockade hon, när jag skulle börja trava bockade hon och att galoppera kom inte ens på tal för då satt jag inte kvar. Fick mycket hjälp av duktiga instruktörer under den här tiden och ridningen gick mycket bra förutom de sekvenser hon bockade.
provade att ignorera bockningarna, att säga till på skarpen, att driva på mer (inte så bra lösning på en travare måste jag säga... då går det undan!), att vänta ut henne (eftersom hon gärna stannade i samband med bockningarna). jag fodrade upp och fodrade ner. kan väl säga att det hjälpte lite att fodra upp (vilket naturligtvis är det sista man provar.. doh!) men inte helt.

det som HAR hjälpt.. det är faktiskt att sätta på gramantyglar.. nu blir jag väl halshuggen.. men de facto så kan hon inte bocka när jag tar i gramanen. har satt den i sadegjorden på sidorna under skänklarna). Rider på hängande graman tills jag känner att hon är på gång eller om jag ska göra något somjag vet att hon bockar av (galoppfattning). när hon sedan slutar försöka bocka länger jag omedelbart gramanen igen.

nu har jag inte behövt använda gramanen alls på ett halvår, hon kan fortfarande bocka i vänster galoppfattning, särskilt om hon har vilat ett par dagar men det är helt klart hanterbart.

jag säger inte att detta är ett alternativ för trådstartaren, jag tycker ABSOLUT att du ska diskutera med ägaren och ta ett gemensamt beslut hur ni ska göra. och jag anser inte att man ska använda sig av graman om man inte vet vad man gör och är erfaren.
jag vill bara säga att det ibland kan vara väldigt oklart varför en häst bockar, och att det ibland kan krävas lite mer drastiska åtgärder för att få dom att sluta.

det enda jag kan säga är att om man väl är i situationen att hästen bockar, SITT INTE AV! det blir bara värre nästa gång. för då har hästen fått sin vilja igenom. Avsluta snyggt med något som funkar utan bockningar och var bättre förberedd nästa gång.
PÅ med säkerhetsväst, halsring och korta stigläder. rid gärna i ridhus eller på bana för att få bättre kontroll på omgivningen och situationen.

och naturligtvis är det så att hästen kan ha ont nånstans.. det måste självklart uteslutas först!

Men allvarligt "älgen" ge dig, barnrumpa skulle ja vilja kalla dig istället...Som många andra skriver, hon bad om hjälp inte en stor skopa skit:mad:

Till TS, Jag kan tänka mig att ägaren vet om detta bekymmer, annars är hon inte mycke i stallet:p. Så vad gör ägaren i dessa situationer? Eller är det bara du som rider hästen?
Vad är det för sadel och är den utprovad på hästen av någon kunnig?

Tyvärr är det väl så att många travare är stressiga att både rida och köra. Det är så svårt att säga något när man inte vet något, tex har han gått på trav? Är han verkligen helkollad? tänder, rygg(tornutskotten?) ben rubbet?Hur stor är hagen?Hur länge får han vara ute på dagen?
Ifall fallet är sådant att allt är kollat och att utrustning passar så är det ju mycke ledarskapsövningar OCH tålamod!
Ta det lugnt ett tag, skritta mycket och försök först och främst vänta ut honom.
Tills slut kommer han väl på att det inte blir någon effekt av att hålla på sådär!
Tålamod lönar sig alltid!

Senast ändrad av en moderator:

tycker att du helt enkelt ska driva på honom så han slutar med fasonerna. Han måste förstå att han ska jobba inte busa. Strunta i vad han gör, bara rid framåt.

tycker att du helt enkelt ska driva på honom så han slutar med fasonerna. Han måste förstå att han ska jobba inte busa. Strunta i vad han gör, bara rid framåt.

Det är inte så lätt att driva på en travare så den slutar att bocka, tro mig. De fortsätter bara fast i ett snabbare tempo.

Till TS: Prata med ägaren om du inte redan gjort det. Orkar hästen det du begär av den? Hur länge har den vart riden? När bockar den?

Jag tycker att du på ett sätt gjorde rätt, du visade honom lite vem som bestämmer, men hade jag vart du, hade jag hoppat upp igen efteråt, för det är ju när du sitter på som han bråkar, hoppar du av = vinner han..

Lycka till. :D

//Diana

Kan inte se någon som helst mening med något av dina tillvägagångs sätt.

Bockande häst kan man ge ett skarp NEJ och se till att hålla upp huvudet på dem.

Jag runt dem? Nope...

Jag håller med Älgen.

Till TS:
Kolla att hästen är frisk. Kolla utrusting. Kanske börja om med inridningen. Eller så är det så att hästen är helt enkelt för svår för dig att rida.

Jag förstod det som att det inte var din häst och då skall du absolut prata med ägaren i första hand. Inga experiment utan ägarens tillstånd och vetskap.

Jag uppfattar inte Älgen som "dum" utan bara rättfram. Det är inte alltid man får de svar man vill ha när man lägger ut en fråga.
Mvh

Tora

Jag skrev driva.. inte jaga hästen framåt. Har själv haft problemet med tidigare häst. Sen så gav jag bara ett förslag. Tycker inte jag behöver ta upp...kolla så han inte har ont, för det har flera redan skrivit.

Har du kollat din häst så han inte har ont någonstans, hade en häst en gång i tiden som gjorde likadant men hon var väldigt tittig hon var mest i luften än på marken, det visade sig att hon hade en gamal spricka i ena bakbenet sen hon var ca 3år och när detta upptäcktes var hon sju.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 016
Senast: lirco11
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 307
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 542
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar