Sv: Gaalen ponny
Håller helt med dig och Zab.
Jag köpte min kille som 6åring, riden ett halvår mest i skog och mark..
Jag hade även haft han på läger ca 2 mån innan jag köpte han.
När jag fått hem han så började jag rida där vi "slutat" på lägret, det jag inte gjorde var att lyssna på han.
Krävde att han skulle gå i form etc utan att ha en chans att acklimatisera sig, jag hade "tur" om jag lyckades att få han att gå ett varv på banan utan att kasta sig rätt in i mitten.
Ute i skogen funkade allt perfekt, inte rädd för något, gick fram överallt.
Första gången vi red ut var det halvstorm, kanske illa valt tillfälle, när vi kom fram till en tomt där det stod en bil under en pressenning som släppt i ena hörnan, så flippade de andra 3 hästarna ur totalt när hörnan fladdrade och lät enormt, men min kille gick förbi utan att blinka. Just för att jag inte hade några krav ute..
Bytte sedan stall, han blev lite bättre men fortfarande så kastade han sig otaliga gånger, blev stark och "slutade" lyssna.
bytte sedan stall igen efter ca 2 år, och han blev återigen lite bättre..
Men den stora skillnaden kom när jag kände att jag ville få han att lyssna på mina grundhjälper bättre än han gjorde..
Började rida mkt övergångar, började i skritt, och gick sedan vidare till trav och galopp när det funkade..
Fick en mer ridbar häst när jag gjorde så, som helt plötsligt förstod vad en sidförande hjälp var, och inte trodde det betydde sken rakt fram..
Har nu bytt stall igen (efter ca 2.5år)för att ha han närmre mig.
Och fortsätter även nu med mkt grunder, startar alla ridpass med mkt övergångar och tempoväxlingar, med både isärplockade och sammansatta hjälper..
När jag sätter för mkt press på han så flippar han ur, stissar runt, blir stark, kastar sig etc, då är det bara att sänka kraven ett eller ett par snäpp..
Han är kollad och har inte ont.
Kanske ska tillägga att han i början oxå var så "känslig" att jag inte kunde ha skänkeln intill, nu måste jag ha den intill för att få han att överhuvudtaget jobba, han är absolut inte lat, men blir seg när man kommer till ridning..
Jag ville heller inte riktigt ta till mig det som sas av mer rutinerade ryttare kring mig, de hade ju ingen aning om hur MIN häst funkade. De kulle ju inte bara komma och säga hur jag skulle göra..
Men har nu insett att jag skulle haft en så mkt bättre häst utbildningsmässigt nu OM jag hade lyssnat på dom från början och inte låtit det ta 3 år innan jag insåg att det var sant det de sa.. Jag tyckte oxå att jag kunde mkt när jag köpte han, hade ju ridit i 13år på ridskola.. Tävlat både hopp och dressyr me ok resultat..
Man måste våga att bryta sin stolthet och låta andra hjälpa en, och våga testa andra sätt och se om man kan hitta ett sätt som funkar bättre än det man alltid har haft. Jag har alltid ridit de sega och tunga hästarna på ridskolan och köpte mig sedan en väldigt känslig och lätt häst.
Jag var ju tvungen att ändra på min ridning, säger ju sig självt, men jag insåg inte det förens jag testade..
Så testa igen, gör små förändringar. Lyssna på Alexandra, hon har mkt klokt att dela med sig av.
Vet precis hur det känns då jag har vart i samma situation som dig.
Önska dig all lycka till då du har en enormt fin ponny.
/Tina