Gaalen ponny :(

Sv: Gaalen ponny :(

spännande att jag kan bli smutskastad i det hela ..

somsagt jag lyssnar på henne och förstår henne Men när jag prövat en liknande metod som hennes råd så har de ju redan bevisats att de inte hjälper eller hur? läser du igenom mina sensate inläs så inser du nog.

sen så har jag minatränare bakom den teknik jag för med nu ..

Senast ändrad av en moderator:

Inte smutskastad, men jag tror inte ett dyft på dina råd i det här fallet, och kritik måste man kunna ta. Har aldrig sagt något negativt om dig personligen.

Nej, jag ser inte.. vad har du provat som varit ''liknande''?
Hästar är känsliga..''liknande'' hjälper inte alltid.

Och igen.. tror du verkligen att din ponny bara trotsar dig och vill vara dum? Varför skulle hon vilja det?

Nej, jag ser inte.. vad har du provat som varit ''liknande''?
Hästar är känsliga..''liknande'' hjälper inte alltid.

Och igen.. tror du verkligen att din ponny bara trotsar dig och vill vara dum? Varför skulle hon vilja det?

nej men exkt kanske inte hälper de häller!

jag menade inte att hon bara stannar helt plötslig föt att vara dum utan för att hon vill påminna mig om att hon cokså finns där och vill vara med och bestämma annars är hon inte med som ett litet bran asså.

Nu ska jag sova, ska upp sju.. :crazy:

Men ang 'uttråkad'. De där hästarna med mycket nerv, motor och högt i blod. De behöver lära sig att bara vara med. (Det kan man lära dem utan att börja om dock). Att bara stå still på lång tygel och vara trygg och lugn med det. Att det inte hela tiden ska/kommer hända något.

De måste 'jorda' och varva ner helt enkelt.

Jag har stått - med hästen - och bara tittat på hoppträning i en timme. Eller mja stått och stått, han for omkring som ett popcorn på amfetamin inledningsvis. Får omkring än hit än dit, for i luften, reste sig och stressade något förtvivlat. För ny plats, hästar som galopperade runtomkring, HINDER.. total information overflow, system breakdown.

Efter 30 minuter kunde han stå still, hela hästen vibrerade, och dröp av svett. men han kunde stå still på lös tygel, och började komma tillbaka till oss andra i den här världen.

Nästa gång tog det ännu lite kortare tid, och nu har vi tyvärr inte varit nånstans sen i juni pga konvalescens etc, men då i juni så gjorde han matte så stolt genom att på ny plats, i ny grupp (dvs nya hästar) redan från början stå lugnt och stilla och titta på de andra som galopperade och hoppade.

När han kom gick det inte att göra halt hemåt. Han taktade, och när man gjorde halt så stannade han, men bara för ett ögonblick. Och fick han inte gå framåt så pysslade han med allt möjligt annat, och stressade upp sig själv. Han backade, han snurrade, han flippade runt. Tills han efter ganska lång tid började 'jorda' och återkomma till samma verklighet som vi andra, och inse att det var okej att bara stå still. Då skrittade vi vidare, han började takta och börja om. Det tog väldigt lång tid att gå väldigt kort sträcka kan vi ju säga.

Det tog inte så lång tid innan han stilla gjorde halt, stod på lång tygel och väntade på vidare instruktioner. Även hemåt, även om han var taggad etc. För han hade lärt sig att det var okej att stå still, det var tryggt att stå still, och det var den enkla, lätta vägen.

Stå still lugnt och tryggt på lång tygel är en av grunderna, det första mina unghästar får lära sig redan innan jag sitter upp, och sen när jag suttit upp. Har de det med sig från början minns de det. De som aldrig lärt sig det kan ha jättesvårt och bli än mer stressade, helt enkelt för de är så vana med att det alltid händer något, man alltid begär något etc. Så när man 'inte begär nånting' så flippar de mer eller mindre och blir stressade och försöker febrilt räkna ut vad man ska göra.

De behöver lära sig att ta det lugnt, vara passiva, att ha tråkigt. Varva ner.

du behöver absolut inte tro eller lyssna på vad jag säger, och givetvis får du rikta kritik. No problems,
men när jag svara på inlägg så utgår jag ifrån hur jag får rida min kille, som i grunden inte fått världens bästa utbildning men idag är fin och hur trevlig som helst. detta har funkat på honom, jag säger inte att det funkar på alla andra.

blir han stressad så får man ta ner honom till skritt, alternativt halt, klapp om honom så han få andas, sen gör vi det igen, hela tiden tar vi det lugnt då han väldigt lätt bara knäpper av nacken och rusar iväg.
man får träga och lirka med honom..

Jag har inte läst hela tråden. Men hur mycket dressyr rider du?
Vi hade en liknande het ponny och man fastnade lätt i en dragkamp med hans mun på hoppbanan. Men ständig dressyr ridning hjälpte hästen att slappna av och komma till ro med sin ryttare. Tvärs om mot vad du gör med skänklarna. Så blev han bättre när man höll om ordentligt och red med skänklarna. Då blev han trygg och nästan lite lat.
Lycka till med din ponny. Han är säkert inte galen, bara outbildad.
MSV hoppning är inte samma sak som en välutbildad häst.

jag rider dressyr varge dag ;)

Jag försår de är inte samma sak jag tränar på de och de går bättre men vem vet de kanske tar 4 år till innan hon lär sig att slappna av. och hon är inte het hon stanar på momangen närjag tar lät i tyglara och spänner skinkorna. dock inte när hon är upprörd.

blir han stressad så får man ta ner honom till skritt, alternativt halt, klapp om honom så han få andas, sen gör vi det igen, hela tiden tar vi det lugnt då han väldigt lätt bara knäpper av nacken och rusar iväg.
man får träga och lirka med honom..

Det där är ju ett alldeles utmärkt sätt och helt i linje med mina, Zabs mfl tips. Fast i TS fall så är ju haken att det är just det där som inte fungerar i lägena då hästen går i spinn.

Jag måste bara få säga TACK för dina otroligt bra inlägg! :bow::bow:

Det har fått mig att tänka efter rejält med min dam som kan dumma sig rejält ibland och jag vet ju att hon är katastrofalt dåligt riden sen innan och jag ska verkligen ta till mig dina råd. Tack!

Till TS: jag hoppas att det ordnar sig. Kan du inte bara släppa kraven på henne ett tag? Inga tävlingar och stenhårda tävlingar utan bara ha roligt tillsammans lagom kravlöst. Hon kanske behöver vila lite och processa olika saker. Har hon något hon tycker extra mycket om att göra så gör det ett tag tills hon känner att du är en rolig person igen och att ni gör roliga saker tillsammans och sen öka kraven långsamt.
Så har jag försökt göra på min där jag fått helt fel info om vad hon faktiskt kan och inte kan. Jag gick ut för hårt men jag har backat (och i o med det har hon nästan slutat backa ;) ) och nu går det mycket bättre. Jag hoppas ni kommer till rätta med problemet. :)

Kolla först och främst upp så att hästen inte har ont någonstans, har den inte det, så börja om från början!
Sen så förstår jag inte vad man ska ut och göra på tävlingsbanan med en häst som man inte ens klarar av att göra en halvhalt på?!:confused: Det är väldigt orättvist både mot hästen och sig själv.

Börja om från början, skritta endast tills du känner att hästen lyssnar och att det funkar till 110% det kan ta några veckor/månader, men då får det helt enkelt vara så. När det funkar i skritten gå över till trav och när det även funkar till 110% där, med övergånger mellan skritt/trav och att hon verkligen lyssnar på dig, och det funkar bra, då kan du börja med galloppen tills det funkar och hon även lyssnar på dig där!

Jag förstår ärligt inte varför man ens börjar hoppa med en häst som det inte ens funkar med i traven:crazy:

Jag håller tummarna för er och hoppas att det funkar bättre i framtiden!:)

Håller helt med dig och Zab.

Jag köpte min kille som 6åring, riden ett halvår mest i skog och mark..
Jag hade även haft han på läger ca 2 mån innan jag köpte han.
När jag fått hem han så började jag rida där vi "slutat" på lägret, det jag inte gjorde var att lyssna på han.

Krävde att han skulle gå i form etc utan att ha en chans att acklimatisera sig, jag hade "tur" om jag lyckades att få han att gå ett varv på banan utan att kasta sig rätt in i mitten.
Ute i skogen funkade allt perfekt, inte rädd för något, gick fram överallt.
Första gången vi red ut var det halvstorm, kanske illa valt tillfälle, när vi kom fram till en tomt där det stod en bil under en pressenning som släppt i ena hörnan, så flippade de andra 3 hästarna ur totalt när hörnan fladdrade och lät enormt, men min kille gick förbi utan att blinka. Just för att jag inte hade några krav ute..

Bytte sedan stall, han blev lite bättre men fortfarande så kastade han sig otaliga gånger, blev stark och "slutade" lyssna.

bytte sedan stall igen efter ca 2 år, och han blev återigen lite bättre..
Men den stora skillnaden kom när jag kände att jag ville få han att lyssna på mina grundhjälper bättre än han gjorde..
Började rida mkt övergångar, började i skritt, och gick sedan vidare till trav och galopp när det funkade..
Fick en mer ridbar häst när jag gjorde så, som helt plötsligt förstod vad en sidförande hjälp var, och inte trodde det betydde sken rakt fram..

Har nu bytt stall igen (efter ca 2.5år)för att ha han närmre mig.
Och fortsätter även nu med mkt grunder, startar alla ridpass med mkt övergångar och tempoväxlingar, med både isärplockade och sammansatta hjälper..

När jag sätter för mkt press på han så flippar han ur, stissar runt, blir stark, kastar sig etc, då är det bara att sänka kraven ett eller ett par snäpp..
Han är kollad och har inte ont.

Kanske ska tillägga att han i början oxå var så "känslig" att jag inte kunde ha skänkeln intill, nu måste jag ha den intill för att få han att överhuvudtaget jobba, han är absolut inte lat, men blir seg när man kommer till ridning..

Jag ville heller inte riktigt ta till mig det som sas av mer rutinerade ryttare kring mig, de hade ju ingen aning om hur MIN häst funkade. De kulle ju inte bara komma och säga hur jag skulle göra..
Men har nu insett att jag skulle haft en så mkt bättre häst utbildningsmässigt nu OM jag hade lyssnat på dom från början och inte låtit det ta 3 år innan jag insåg att det var sant det de sa.. Jag tyckte oxå att jag kunde mkt när jag köpte han, hade ju ridit i 13år på ridskola.. Tävlat både hopp och dressyr me ok resultat..

Man måste våga att bryta sin stolthet och låta andra hjälpa en, och våga testa andra sätt och se om man kan hitta ett sätt som funkar bättre än det man alltid har haft. Jag har alltid ridit de sega och tunga hästarna på ridskolan och köpte mig sedan en väldigt känslig och lätt häst.
Jag var ju tvungen att ändra på min ridning, säger ju sig självt, men jag insåg inte det förens jag testade..

Så testa igen, gör små förändringar. Lyssna på Alexandra, hon har mkt klokt att dela med sig av.
Vet precis hur det känns då jag har vart i samma situation som dig.
Önska dig all lycka till då du har en enormt fin ponny.

/Tina

Du borde prova "tvärtom metoden" och driva på henne istället. Det gör min kompis med sin ponny och det funkar jätte bra.

Okeokej inga flera missförstånd. Men jag tycker ochså att allas råd är jätte bra spec i alexandras hon kan sina saker lixom jag kan min ponny. De är inte rodeo så fort jag sitter på henne. Hon är en ovanligt lydig ponny som man kan rida på minsa lilla hjälp. Men lixom hon är lydig är hon otroligt smart. Hon har tagit de som en ful ovana att stressa upp sig när hon inte orkar jobba.

För hade jag ställt aldelses för mkt krav eller att hon var dåligt riden hade hon ju gjort så jämt, eller hur? Men nu är de enstaka gånger. Jag har pratat med mina tränare och andra hästkunniga personer som har sett mig live! Och de är helt enkelt hennes sett att slippa. Hade hon verkligen varit så stressad och skitskrajj hade hon ju inte lugnat ned sig lika fort. Ang mina skänklar så kan jag ha skänklarna om henne men hon reagerar på minsta tryck, vilket jag tycker är superbra, men då har de blivit ful ovana av mig att ha mina skänklar rakt ut.

Min ponny känner mig lika bra som jag känner henne hon vet att när jag inte är uppmärksam så har hon sina chanser. De är ju väldigt tråkit att de är på detta sätt hon beteer sig men de är lika som en ponny som är ortoligt het på hinder eller en krubbbitare. Men hon är värkligen inte dåligt inriden! och hon kan de grunder som en 8 årig ponny ska kunna!

När jag skrev har jag också överreagerat men jag skriver mest för stunden att de är när hon blir så upphetsad som on beteer sig illa osv. Hade de hänt varge dag eller oftare då hade de ju helt varit en annan sak och då kanske man ska ha en tanke på att skola om henne..

Och jag vet inte vad ni tycker är höga krav men att gå i form är inte ett högt krav för henne när hon har gjort de minst halva timmen som jag rider varje dag. Btw så kan hon om hon har en riktigt dålig dag bli upphettsad över att svänga och de är verkligen inte ett högt krav för henne..

Om vi antar att det är precis som du och de runt dig säger, hon gör det för att slippa undan.

Då måste du fråga dig VARFÖR hon känner ett behov av att slippa undan? VARFÖR tycker hon inte det är roligt att jobba? VAD är det i kravet som hon upplever som så negativt att hon lägger ner MER energi och jobb på att SLIPPA än på att göra det du kräver?

Hon är inte lat, då skulle hon ta en annan utväg för att slippa. Utan någonting finner hon så negativt att hon hellre bråkar sig trött, än att utföra det enkla kravet.

Vill hon 'slippa jobba'? Knappast. Det är mycket jobbigare bete sig som hon gör.
Gör det ont/tar det emot/tror hon det ska göra ont el ta emot/minns hon det har gjort ont el tagit emot? Kanske
Ser hon större vinst i att bråka än i att göra det du begär? Kanske
Är jobbet och kravet presenterat på fel sätt? Absolut.

Vi hamnar på samma ställe som där jag var innan och ägnade en halv natt åt.

Men för att en häst ska ägna så mkt energi och jobb åt att försöka komma undan, då har den en STOR anledning i botten. Jag tänker inte gå in på exempel även fast jag har ett par teorier, för det är bortkastad tid känns det som.

Men en häst som protesterar SÅ för att slippa, där har man inte presenterat önkesmålet på rätt sätt. Plain and simple. Fundera på hur du kan presentera jobbet så du får henne MED dig istället för mot dig.

de var nog en dum ide att änns skriva här fört men jag skrev för att skriva av mig. Jag tror inte att ni kan förstå vårat problem. nä jag ska låta proffsen hjälpa mig.. när de kan se hur de är IRL

Haha. :grin:

Du menar de proffsen som inte har hjälpt dig ett skit de senate FYRA åren? :confused:

Jag är rätt säker på att jag vet vem du och ponnyn är. Har sett och fotat er på flera tävlingar.

JAG tror att det är ett stort missförstånd med hur du uttrycker dig/menar och vad som uppfattas.

Jag har ett alldeles eget exempel när jag pratade med en tillridningshästs ägare och sa att jag fick ta tag rejält när vi skulle samla galoppen och ägaren blev helt förskräckt. Jag undrade vad som blev galet och tänkte efter vad jag verkligen gör, och när jag säger "ta tag rejält" så menade jag att jag faktiskt fick krama med hela handen om tygeln istället för bara lillfingret som brukar räcka. Ägaren uppfattade det som att dra hårt i båda tyglarna ett par dm bakåt... ganska stor skillnad.

Uppenbarligen har ni problem eftersom du inte upplever att ni är i harmoni med varandra. Min erfarenhet är i 100% av fallen jag stött på så är det något som stör hästen när den inte reagerar som man tänkt sig. Det kan vara "fåniga" saker, som att hästen inte trivs med utrustningen (bett, sadel, nackstycket, sadelgjorden) hur välanpassad den än verkar vara. Det kan vara en tand som bråkar som knappt märks synligt, det kan vara magproblem, spänningar i rygg/bakdel, inflammationer i lederna som inte märks förrän man åker till klinik och går igenom hästen, hålväggar efter hovbölder som missats, fång som inte upptäckts. You name it.

VAD som är fel i just ert fall är omöjligt att avgöra på nätet, men något stör er kommunikation. Hitta vad som felar och du ska se att det blir bättre. Avfärda inte saker du provat tidigare, gör det på ett annat sätt bara. Ha tålamod och våga prova saker flera ggr innan du utesluter att det inte är problemet. Har man haft ont/obehag av något tar det ett tag innan reflexerna att reagera försvinner.

Lycka till! Du har en jättefin ponny och av det jag sett rider du väldigt trevligt och dessutom på högre nivå än flera här på forumet.

Jag tycker faktiskt du ska ta och klolla igenom dina filmer lite och granska dem noga!
Jag kollade på några LC/LB och det är STOR skillnad mot MB filmen du lade ut i tråden. (samt någon annan)

I de lägre klasserna är hästen lugnare och galoppen har betydligt mer flyt.
Ena LCen såg verkligen jättebra ut - försök eftersträva det även i de högre klasserna. Kanske hästen inte känner sig redo att tävla så högt ännu?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 500
Senast: lirco11
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 266
Senast: Juli0a
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 190
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka