Gaalen ponny :(

Sv: Gaalen ponny :(

och det där som någon skrev att från början var problemen hela tiden och nu inte alls, som hon skrev så ville hon inte ha mer åsikter för det blir bara bråk och hon skrev också tidigare att problemen bara uppstår 1-3 ggr i månaden !
För mig är 1-3 ggr/månad 1-3 ggr för mkt.
Enligt mig bör man på fyra år ha lärt sig att förebygga och reda ut dessa situationer.

I början när jag hade min häst var hon betydligt värre än TS "dum film".
Hon blev totalt blockerad i huvudet och kunde slänga sig bakot i full fart rakt in i andra hästar. :eek:
Detta var i början av andra året, när jag började ställa krav på henne.
Det jag gjorde var att lyssna på hästen, fudnera ut NÄr och VARFÖr hon började göra så, och snar var problemet löst.
Hon har ett fåtal ggr varit på väg att göra detta men iom att jag vet hur hon fungerar har jag kunnat reda ut det innan hon blivit blockad.

TS : jag hoppas det löser sig för dig & din ponny ! hon är verkligen jättefin och jag tror ni kommer gå långt tillsammans. :)

Det håller jag verkligen med om, om ryttaren börjar lyssna lite mer på sin häst.
Både ryttare och häst är begåvade, men har i nuläget vissa problem.

Jag kan även säga att det bergsäkert såg ut så i mina första LC:er och de är de nog för dem flesta andra ryttarna också.
Det kan jag nog inte hålla med om. De flesta är helt säkra i den lägre klassen innan de går upp, samt behärskar det i träning för att förebygga den stressigheten som kan förekomma när det blir högre.

Bara för att man går upp en klass så är det ju inte meningen att hela ritten ska bli spänd och knyckig - då bör man nog avvakta lite.

Angående om att hon springer med huvudet högt är för att hon är så uppmärksam på hela omgivningen. och skulle jag då sitta och försöka jobba henne framför hinder på tävlingsbanan skulle hon bara bli störd av det nej sådant tar vi på träning och framridning. jag vet att de ser ut som om hon springer mot handen Men de är för att hon är så känslig i munnen. På filmerna där hade jag ett vanligt tränsbett som hon inte gillade så mkt de blev lixom förskarp fast jag är lätt i handen. I dagslägret har hon ett mycket mildare bett som hon trivs mkt bättre med. De kan lixom inte bli så mkt mildare för då blir hon så himla stark. Min ponny är inte heller den mest lättjobbade ponnyn men gör ryttaren rätt gör hon rätt.

Klart du inte ska sitta och trixa med huvudet, men det jag menade var i "dum filmen" när hästen börjar bråka. Då åker din hand upp, samt flaxar vilket gör att hästen börjar trixa och hoppa runt.
Det är viktigt att våga släppa fram hästen och bara sitta mjukt om den gör sådär.

jag upplever när jag ser filmen att din ponny (som är väldigt fin) inte går framåt i galoppen utan mer uppåt. Det ser ut som att du sitter med handbromsen i.

Jag känner igen det problemet du har med att hon är väldigt väldigt känslig för skänklarna. Min häst (som numera är såld) var sån. Köpte henne när hon var 4 år och hon gick verkligen inte att lägga till skänklarna på. Hon kunde för det första inte skritta överhuvudtaget, utan skrittade 2 steg i taget, sedan taktade hon. Det tog 4-5 mån innan hon skrittade längre sträckor och man kunde ha benen hängade intill sidorna utan att hon for iväg.
Det där studsandet och farandet i skogen höll hon också på med, det blir som en "tvåtaktig" galopp, lite gunghästliknande. När man tog en förhållning (tex när hon la i racer-skritten hemåt. -alltså travade med bakbenen och skrittade med frambenen. fruktansvärt jobbigt att sitta på) så sänkte hon bakdelen så mycket det gick och bara studsade och studsade. Men, jag har aldrig haft några problem med att hon sticker iväg in i skogen eller så. Jag kan ju lägga till att jag rider dressyr (bara för sakens skull).
Min häst var en mycket speciell häst och det hade krävts en roman för att förklara alla hennes egenheter, -bara vissa andra kunde rida på henne (annars låg hon i ökad trav runt banan och gick inte att stoppa), studsandet i skogen, rädsla för alla shettisar utom en, ett temperament som mest skulle gå att förklara om det rann syra i ådrorna, kunde vara så upphetsad vid tillfällen att hela kroppen skakade osv.. -you name it.

Det som jag tror att du måste göra är att verkligen få din häst att acceptera skänklarna, för en het häst måste fortfarande drivas framåt. viktigt att inte bli hängande i handen och bromsa (tro mig, jag vet hur grymt svårt det är när hästen är som ett jet-plan). när du rider vanligt markarbete så är mitt tips miljoner volter, stora och små. väldigt tydliga hjälper och led runt henne. övergångar från skritt till stillastående kan vara bra. för många mellan trav-skritt-trav kan få upphetsande effekt (iallafall på min) och eftersom hon troligtvis har mer fart och framåtbjudning i traven så är det lättare att öva på bromsen från skritt -eftersom hon var känslig i munnen.

nu blev det ett långt inlägg, men hoppas du förstår min tanke

Med fullblods galopp menar jag att hon inte lägger sin energi på att komma upp till en bärig galopp hon har mera en markbunden och snabb galopp som när fullblod springer ett lopp.

Hon ärinte så känsliof du kan ha skänklarna om och de harjag när jag rider!
Och jag har en bra balans med skänklarna runt om hästen närjag rider.

Hon är ortoligt rädd om sig och bakar av väldigt mkt istället för att dundra på på hindrena därför kan hon se seg ut i msv filmen.

I dumfilmen var jaga rädd att hon skulle hoppa över staketet. därför bar jag mig dumt ut tror mig jag gör inte ås igentligen jag har filmbevis där!

Jag tror faktiskt att en ryttare som rider sin första LC inte rider så ballanserat och säkert som Vitn något säger. Ryttaren är självklart nervös och de ser säkert stelt ut med de ser naturligtvis bättre ut sedan när ekipaget får en känsla.

Sen så tycker jag att den som bara utgår från mina filmer borde komma och se när jag rider live ist sen kan ni komma med synpunkter. För de enda ni går efter nu är filmer. Men en sak är säker jag skulle aldrig utsätta min ponny för en ny höjd om hon inte var redo för det! Men jag anser att hon var redo att prova några MSV B :n så därför provade jag det!

De är btw mina tränare som också säger att hon har fullblodsgalopp hon är snabb utan att de syns du kan tex ha 2 hiner och tänka nej hon måste öka nu för att hinna men sen när du kollar klockan har de gått skitfort.

Med fullblods galopp menar jag att hon inte lägger sin energi på att komma upp till en bärig galopp hon har mera en markbunden och snabb galopp som när fullblod springer ett lopp.

Jag förstår hur du menar. Fast jag håller inte helt med. Jag håller helt med att galoppen är snabb, men den går inte att jmf med den vägvinnande galopp du ser på löpbanan, även om båda är flacka.

Om man har en sträcka på X meter, och det i normaltempo tar 5 språng att rida den. Så om du gör galoppen mer vägvinnande tar det 3 språng, och då går det 3 sekunder snabbare säger vi.

Din dam har inte den vägvinnande 'långa språng'-galoppen, utan hon ökar farten men inte antal språng. Med ex ovan så tar hon 5 språng även andra gången, men fem snabbare, men tjänar in samma tid som den med långa språng. Men hon har blåst betydligt mer energi.

Hon ökar takten mer istället för tempot.

Dvs det är flack och kort galopp, men snabb. Men tycker inte den ska försöka skyllas på någon ras. Däremot kan den 'skyllas' på temperament och på att hon går i en form där det är näranog omöjligt lösa det på annat vis. Heta hästar och hästar som gärna går emot handen och stressar upp sig hamnar ofta där. Får man dem att slappna av i sin form och acceptera handen brukar man kunna länga dem med.

Flack galopp är ingen höjdare att hoppa i heller, då sprången gärna blir flacka med. Det vet din ponny, och hon är rädd om sig och vill inte riva, det är därför hon backar av. Så på ett sätt visst är det positivt hon backar av såpass mycket (om hon INTE gjorde det skulle det bli katastrof), samtidigt ger den ett mer orytmiskt resultat eftersom det blir gas - broms - hopp - gas - broms - hopp. Bättre är (men du är absolut inte den enda som har det problemet) galopp - taxera - hoppa - galoppera vidare. (Naturligtvis måste man ta tillbaka inför vissa hindertyper och rida framåt mer för andra, men generellt).

Det är dock mycket möjligt att hon HAR flack galopp, det är inte ovanligt hos fbl. Men på filmen är det inte det som är grejen, utan att det just blir gas - broms - hopp. Och mycket vanligt på heta hästar som inte accepterar handen/att ryttaren är den som bestämmer/som inte kan vänta kvar - oavsett ras. Den värsta i den sorten jag haft var ett kallblod ;)

Jag skulle tänka på några olika punkter:

- känn igenom ryggmusklerna genom att trycka på dem ordentligt, se hur hon reagerar.

- låt hästtandläkare/veterinär kolla munnen på henne, om det gör ont varje gång du ska förhålla.

-vad äter hästen, och hur mycket går den i hage, vilken typ av hage? Mkt havre eller annat kraftfoder kombinerat med för lite motion eller mmöäjlighet att göra av med överskottsenergi kan göra vissa hästar vääldigt frustrerade. Det blir alltså supersvårt för dem att behärska sig och lunka på och stå still när du ber om det om den helst bara vill bränna på över fälten.

- rider du för tränare? En duktig sådan kan ju hjälpa dig med övningar som kan hjälpa.

Edit: såg att tråden var rätt gammal och lång..:)

Du kanske kan prova att longera henne en stund innan du rider? Så hon får "springa" av sig lite?!
Hoppas att det löser sig för er

Nu har jag inte läst alla svar, men jag tänker på maten faktiskt. Krafft Groov innehåller havre, prova ett tag att utesluta havre helt? Får hon för mycket / för lite mat?

Hormonellt, det är ett sto - kan det påverka?

Vissa hästar blir mer eller mindre "knäppa" när det blir kallare ute.

Att återgå till grunden är alltid bra. Vill du inte gå tillbaka helt så träna grunder på dressyrträningarna och när du hoppar - fokusera på lydnandsövningar och backa bandet till lite lätta övningar så hon får känna sig duktig.

Sen är det också så att ibland passar man helt enkelt inte ihop.

förutsätter att hästen är uppkollad - tänder och kropp :)

En sak till: en stressorsak hos vissa hästar kan vara att de känner att maten tar slut. Hur mycket grovfoder får hon? Om hon inte har lätt för att bli fet skulle jag prova dra av mer av kraftfodret (gå ner till små givor, inte flera kilo om dagen, ge något lite mer proteinrikt kraftfoder så behöver du inte ge mkt energi i form av kraftfodret utan istället ge mer hö utan att den blir fet)

Om de får stå en längre stund, under tex natten, och bara tugga och mumsa och känna att det finns så det räcker och blir över inne i boxen är det oerhört bra för hästarnas psyke. Ge gärna så det finns lite kvar på morgonen, typ 6 kg hö eller mer silage. Det är superviktigt mentalt sett för hästar att de får tugga mycket, det är som terapi för dem. Det stämmer på en av mina hästar som är oerhört lättstressad, känslig och het. Ger bara det nödvändigaste som kraftfoder, och sedan 3 stora mål hö om dagen. Om hon hinner bli hungrig mellan målen blir hon direkt svårare att ha och göra med, sammas sak om hon är hungrig när man rider.

*pust* nu har jag läst hela tråden...

Och för det första, din ponny är inte galen. :p

Jag förstår precis vad du menar TS. Precis.

Jag har en likadan (egentligen två). Man kan rida den med endå inte, ibland. Jätte knepigt.
Du måste helt enkelt bara ha tålamod och successivt börja lära henne att acceptera dina händer och dina skänklar, ta inte detta fel, du har fina händer och fina skänklar. Tro mig, jag har varit med om samma sak. Din ponny är troligen, ibland, osäker. Som någon annan redan skrev så flyr hon undan dig, och det är precis det jag tror hon gör, för så gör hästar när de är osäkra, MEN det behöver inte betyda att du skulle vara elak eller dum som ryttare, UTAN att ponnyn helt enkelt inte vet vad den ska göra, blir osäker. Mina hästar har också flytt undan mig, men inte för att de är "rädda" utan för att de inte har tillräckligt med förtroende för ryttaren (än) att "stanna upp" och "vänta".
Nu är båda mina hästarna trygga i ridningen och det har tagit två år (!) att bygga upp förtroendet.

Som någon annan skrev, lyssna på ponnyn. Det handlar alltid om en tvåvägskommunikation. Man kommer så långt med att bara lyssna på hästen. Hästen säger mer än man tror. Om jag tex tar i innertygeln och hästen trycker emot, ger jag efter och provar på nytt. Båda två blir vinnare!

Jag vill inte alls klandra dig, jag känner exakt samma som du, det är så svårt att förklara och det känns som om man "bortförklarar".

Tajming. Känsla. Psykologisk. Tekniskt.

Men ha tålamod tålamod och åter tålamod. Du har en jätte fin ponny och du kommer att lära sig massor på henne.

Grundregel: så fort hon spänner sig, släpp efter.

Lycka till!!!

Jag har läst hela tråden, en ovanligt bra sådan med hyfsad ton och många bra råd och väl underbyggda svar , och kanske är det som vanligt här på Buke att inte bara trådskaparen lär sej något.
En sak som slog mej när jag började läsa, (det var därför jag plöjde hela tråden, för att kolla att ingen annan sagt samma sak så jag slapp upprepa något), är det som Heidi Maria tog upp här på slutet: Alla råd riktar in sej på antingen ridningen eller ett ev fysiskt fel, men det kan ju vara "enklare" än så.
Många som kommer med sina hästar till mej gör "allt" rätt. De är bra ledare, rider vettigt, lägger upp träningen anpassat till hästen. Men de har ändå problem med att hästen är tittig, nervös, spänd, arg, orolig, alltför känslig osv. Och då kan problemet ligga i, precis som HM tar upp, något i hästens miljö som den reagerar med stress på , och som tar sej uttryck i överloppshandlingar i helt andra situationer.
Tex något med foder och fodermängd.Man kan ju tycka ett en häst som får för liten mängd mat (alltså för "bra" energirik mat så att man måste minska mängden) borde tala om det i matsituationen genom att sparka på dörren eller liknande, men en häst är inte logisk. Den blir stressad, och det kan visa sej närsomhelst. En häst som får för mycket energi i förhållande till arbetsmängd blir också stressad, det som förr kallades "stallmodig". Likaså en häst som för för lite stimulans av hagkamraterna, som kanske inte ens får gå i en hästflock, eller får för lite utevistelse i för små hagar osv.
Detta kan hästen inte förklara, den förstår det ju inte ens själv, utan den blir stressad och visar det i situationer som kanske inte alls hänger ihop med det som utlöser stressen.
En annan sak jag reagerar på främst hos TS är tendensen att förmänskliga hästen. Den "vill visa att den bestämmer", "den har gjort något fel och vet om det", den "'är glad och vill springa". Detta är mycket vanligt, dvs att man utgår ifrån att hästar tänker som vi. Men man målar in sej i ett hörn, eftersom man utgår från att hästen kan vara med och lösa problemen. Det är ryttaren som måste göra det. Hästen kan inte "tänka", inte resonera, inte dra slutsatser. Den kan bara reagera på våra och omgivningens stimuli. Den kan inte vara olydig! Generna för olydighet är bortrensade genom årmiljonerna. Hästen kan reagera på sin omgivning utifrån ett antal reflexer, som iof sej kombineras på olika sätt hos olika hästar, men grunderna är desamma.
Antingen förstår hästen inte vad du menar och visar det, eller också orkar rent fysiskt den inte göra det ryttaren begär, eller också anser den att det är den som bestämmer (och då är den ju inte olydig) , eller troligen i detta fall, reptilhjärnan tar över, hästen blir så stressad att bara flykt är kvar som alternativ (vilket såklart ligger mycket nära till för en gräsätare).
Och då är vi tillbaka på ruta ett: varför blir den så stressad? Det är här TS måste visa att hon som människa har jordens största hjärna, och försöka fundera ut hur hon skall ta bort det som utlöser stressen för växtätaren med valnötshjärnan. Är det något i hästens miljö som måste ändras, är det för att den inte förstår (som Alexndra och flera andra är inne på) eller har den ont? Eller är det helt enkelt något TS/flockledaren gör just då som hästen reagerar på?
Backa bak bandet, fundera noga på när problemen uppstår. Tydligen inte bara på hoppbanan utan även hemma och på uteritterna. Är det ridningen, är det något i den dagliga miljön eller rutinerna, eller hanteringen?
Och såklart, Lycka till!

Det vore bra om du delar upp texten i stycken, som den är nu blir den väldigt jobbig att läsa. Ett tipps bara, menar inget illa!:laugh:

När jag sitter med känklarna rakt ut är för att när jag har dem längst hennes sidor blir hon upphedtsad!

Låter inte som hon accepterar dina skänklar. Man ska rida med skänklarna omslutande på hästen, annars riskerar skänklarna vara ostabila och stör mer. Att ha benen omslutande behöver inte betyda att du använder dem mer. Jag har också en känslig häst som protesterar ibland när det är något hon inte accepterar eller gillar.

T.ex förra ägaren hade hackamoret rätt lågt på nosryggen för hon accepterade inte att den satt högt. Det var som att sätta stopp för henne, men min tränade tyckte inte om det för hävstångseffekten blev för stor.
Jag red med korrigerad höjd på hackamore i en vecka. Varje dag stegrade hon eller gick bakåt för hon gillade inte det. Men hon accepterade det till slut.

Sen är det ju en konst att verkligen rida! Ser många ryttare som tävlar minst MSV dressyr och hoppar 140 inte alls kan RIDA.

Ta hjälp från marken och från rygg tycker jag. Tömköra kanske om du inte redan tömkör henne. Jag upplever att hon blir stressad i onödan, dra ner på energin i fodret och rid MKT övergångar tills hon accepterar avsaktningar. Min häst har problem med avsaktningar just efter galoppen eftersom hon blir så taggad. Men nu är det på god väg, så jag tror inte hoppet är ute för dig :)

Senast ändrad:

HOn har den bera fullblods galoppen och hennes galopp kommer aldrig vara buren varesig de är en elir ryttare eller bonde som har utbildat henne hon är en sån ras.

Vad menar du med en typiskt fullblodsgalopp? Har aldrig hört talas om en sådan och då har jag ändå ett 100% och ett 50%-fullbod. Snarare förknippar jag fullblod med bra galopp (traven brukar vara sämre) eftersom de är avlade för att galoppera. Kan rota fram lite film på fullblodet som kan variera sin galopp mellan lång, plan och vägvinnande till en kort galopp med mkt energi och bärighet.

I vilket fall. Detta är ett förslag som du kan få ta ställning till. Jag ska sälja en av mina hästar (för stor) och sedan leta efter en mindre, under tiden kommer vi ha en tom box. Om du är seriös med att vilja ha hjälp kan jag utbilda hästen under tiden.

Får nog tillägga att jag inte läst hela tråden så ingen tror att jag snackar skit, jag läste bara den första sidan.

Har den saken redan diskuteras så kan mitt inlägg ignoreras :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 500
Senast: lirco11
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 262
Senast: Juli0a
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 190
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka