Gaalen ponny :(

Sv: Gaalen ponny :(

kanske du skulle rida ponnyn? de är väll endå jag som äger den jag jkänner den bäst hon känns precis lika dan i en LD ochi en MSV B Men i Ld kan jag bara gasa och hon behöver ine backa av så mkt! Galoppen är precis den samma. Om hon inte skulle vara redo varrför skulle hon då änns hoppa!

Asså glöm hela tråden jag har ine problem alls med min ponny de hon gör är precis som en vanlig häst skulle bralla iväg för att den tycker något är kul och ni kan omöjligt avgöra från en film med dålig kavlite från en tävling om hur hon är att rida.? NÄ de var dumt av mig att starta denna tråd kom tillbacka när ni sett mig IRL

Jag tål faktiskt kritik men jag har en fin ponny som deffenetift är redo för msv klasser, jag har faktiskt inga problem alls med henne hon är väldigt välriden men vi kanske inte är bäst men visst jobbar vi på det!

Senast ändrad av en moderator:

Det är lite lustigt hur det plötsligt går från ofta/hela tiden till bara ibland till inga problem alls..
Måste ha varit en bra tråd som fick det att ändras så snabbt!

vm har du som dressyr tränare??,nina persson?.. om inte kontakta henne hon bor i värmlands nysäter;).. du harske har nina karlsson som hopptränare?...

tjaa du alla tjötar ju om att du ska ta ghästen te veterinär,kilopraktor å allt va de heter.. men de e eju inge fel så på henne...

vet inte va du ska göra fatiskt:S..

Asså tro ig jag har kollat och provat men hon trivs inte alls med det och varför tror du att de sitter i munnen?

Jag påstår inte att de inte är mitt fel jag säger bara att jag inte framkallar beteendet..

Jag har låtit vissa andra rida henne..

Med en kompis så stack hon rakt in i skogen med..
Men en ganska duktig ryttare gick hon kanppt fram..
Och hon har kastat av min dressyr tränare..

Knepigt! Förr sa du att du inte ens kunde sakta av/ göra en halvhalt, och nu helt plötsligt är hästen redo att tävla höga klasser? :rofl:

Det är lite lustigt hur det plötsligt går från ofta/hela tiden till bara ibland till inga problem alls..
Måste ha varit en bra tråd som fick det att ändras så snabbt!

Det är lätt att säga saker man inte riktigt menar på nätet då man tänker att det är som IRL, att folk faktiskt kan läsa "mellan raderna". Har man haft egen häst ett tag vet man också att vissa dar känns det hopplöst och man gräver ner sig i varenda detalj medan man nån vecka senare undrar vad det var man gnällde över för då flyter allt och hästen är värd miljoner.

Knepigt! Förr sa du att du inte ens kunde sakta av/ göra en halvhalt, och nu helt plötsligt är hästen redo att tävla höga klasser? :rofl:

Är det roligt att klanka ner på andra? Typiskt "du ska inte tro att du är nåt" syndrom. Jag har sett hästen i LA och går den som den gått då jag sett den är det inte mycket kvar till MSV-debut.

Jag har inte klankat ner på någon alls!:) Jag tycker bara att det är väldigt konstigt att TS först säger att hon knappt kan trava och sen så är hästen plötsligt redo för höga klasser i hoppning.

Jo, visst är det så. Och det är helt normalt.

Men TS beteende här är inte normalt, det lyser igenom hela tråden att råden är inte bra nog, hon vill ha en lösning som funkar nu och greppar halmstrån för att slippa inse att hon måste ändra på rätt mycket själv för att komma vidare. Det ÄR svårt att inse att den metoden man trott på, och kanske en stor del av sättet man lärt sig hantera en situation på, måste ändras... speciellt i den här världen där man inte får vara duktig och samtidigt inte får göra fel. Men det är hemskt tråkigt och jag hoppas verkligen att hon hittar en långsiktig lösning.

Jo, visst är det så. Och det är helt normalt.

Men TS beteende här är inte normalt, det lyser igenom hela tråden att råden är inte bra nog, hon vill ha en lösning som funkar nu och greppar halmstrån för att slippa inse att hon måste ändra på rätt mycket själv för att komma vidare. Det ÄR svårt att inse att den metoden man trott på, och kanske en stor del av sättet man lärt sig hantera en situation på, måste ändras... speciellt i den här världen där man inte får vara duktig och samtidigt inte får göra fel. Men det är hemskt tråkigt och jag hoppas verkligen att hon hittar en långsiktig lösning.

Jag håller med dig. :)

Jag har inte klankat ner på någon alls!:) Jag tycker bara att det är väldigt konstigt att TS först säger att hon knappt kan trava och sen så är hästen plötsligt redo för höga klasser i hoppning.

Och jag har sett dem IRL och vet att hon mycket väl kan trava... Det är det jag försöker få fram att man kan använda "för hårda" uttryck när det i verkligheten inte är så illa, men jämfört så ÄR det illa.

Tror ni att hon tar åt sig av att ni klankar ner, för det gör ni. Hånar och trycker ner. JAG skulle inte lyssna då heller. Varför inte försöka hålla en sjysst ton?

Hej, det ser ut som om du håller henne mkt hårt på filmerna, hon går högt med huvudet och ser inte alls avspänd ut. Du bör nog inte tävla förrän du löst problemet.
Har själv haft en mkt känslig och samtidigt mkt pigg häst. Fick hela tiden lugna, prata, klappa, sjunga m.m Viktigt att lära sig rida psykologiskt, veta exact på sekunden när man kan lägga på skänkeln, när man kan ta mer i tyglarna, och det viktigaste av allt känna när man ska släppa efter. Så jag förstår dig, dessa hästar är inte lätta.
Men nu förutsätter jag att det är som du säger att ryggen är röntgad (KS?) tänder är kollade, muskler, bäcken m.m
Lycka till!!

DU har sett henne IRL, inte jag. Jag har läst av vad hon har skrivit här. Desto mer råd hon har fått ju mer har hon ändrat sin historia. Jag förstår inte alls varför man skulle överdriva så gigantiskt mycket, först kunde hon inte trava utan bråk och sen var det inte alls några problem. Sen så har jag inte heller "klankat ner på någon".:mad:

Är det roligt att klanka ner på andra? Typiskt "du ska inte tro att du är nåt" syndrom. Jag har sett hästen i LA och går den som den gått då jag sett den är det inte mycket kvar till MSV-debut.

Den har debuterat MSV, finns en film lägre bak i tråden =)

ANg överdriva etc, och ena dagen fungerar ingenting, nästa andra. Fast TS har ju använt uttryck som 'jobbat i tre år på att..' och så vidare, då får man kanske ha förståelse för att folk får en bild som inte är av en enstaka skitdag.

Dock får man inte glömma att TS är ung, både vad gäller hamna i affekt, och att TS kanske inte alltid uttrycker sin egen åsikt utan vad andra, som ska vara mer kunniga, sagt till henne.

Dock så ung eller inte har TS en egen åsikt. Den som fick henne att skriva tråden. Att det växlar så mellan 'hur det låter' är nog till viss del blandning mellan TS känsla/syn, vad andra säger åt henne, och vissa begreppssvårigheter att det inte rä svart eller vitt, dvs A kan fungera ena dagen men inte nästa, då fungerar å andra sidan B. Det kan vara svårt att 'hitta grundproblemet' när det ligger djupt, och kommer och går - tillsynes - utan röd tråd.

Dock, så TS la upp en film på hur det ser ut när det inte går alls, och jag vidhåller att där finns ett problem, som behöver lösas. Sen hur mkt av det som skrivits i tråden som är överdrivet eller ej, det vet ingen av oss. Däremot har TS en guldponny där med enorm hoppkapacitet, men ponnyn har också brister och problem. Om, hur och när TS kan/vill/kommer trassla ut detta är upp till TS och hennes omgivning.

Nedlåtenhet anser jag inte hör hemma, dock kan jag förstå den som förekommit i tråden. Bottnad i frustration mest troligt, och lika ursäktad som att TS hamnat i affekt mellan varven (men bett om ursäkt, mycket hedervärt)

TS har för övrigt PM:at mig ett långt PM, som gör att jag bättre kan förstå vad denna 'å ena sidan, å andra sidan' kommer ifrån. Dock kvarstår samtliga av mina råd och tankar i tråden, men jag har viss förståelse för att/om de inte kommer att 'tas tillvara' just nu.

hm... jag tycker att ni är lite hårda mot tjejen. Vi har alla varit där och ingen är bäst på att rida när de kommer ut ur livmodern. Hjälpen du söker kan du inte få här utan bara genom en tränare, så att börja predika hur hon ska göra med sin häst genom era inlägg här tycker jag bara är löjligt och förnedrande. ok, hon frågade själv men så här blir det alltid på bukefalos när någon ber om råd om sin häst och hur de ska träna den. det slutar oftast i bråk...? varför? just det här känns lite som mobbig just nu...

Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig och din pålle, det är aldrig roligt när man inte riktigt förstår varför saker och ting är som dom är... Men ett kan jag nog åsså hålla med om och det är att du kanske ska låta din ponny få en time-out och varva ner, det ger ju även dig en chans till eftertanke och analys samt kanske även nån Aha-upplevelse...

Ibland är det ju så att man inte riktigt kan lyssna eftersom man själv är för stressad och frustrerad och då är det jätteskönt med en time-out, man får en chans att andas, varva ner och möjligheter till eftertanke... Din pålle kanske just nu är så pass stressad och frustrerad så lite lunk i hagen, mys med matte och härliga skogsturer gör rena underkuren, inga krav, bara härligt hästliv:p

Hoppas ni möts på vägen, du och din vän, för det unnar jag er båda...

kanske du skulle rida ponnyn? de är väll endå jag som äger den jag jkänner den bäst hon känns precis lika dan i en LD ochi en MSV B Men i Ld kan jag bara gasa och hon behöver ine backa av så mkt! Galoppen är precis den samma. Om hon inte skulle vara redo varrför skulle hon då änns hoppa!

Asså glöm hela tråden jag har ine problem alls med min ponny de hon gör är precis som en vanlig häst skulle bralla iväg för att den tycker något är kul och ni kan omöjligt avgöra från en film med dålig kavlite från en tävling om hur hon är att rida.? NÄ de var dumt av mig att starta denna tråd kom tillbacka när ni sett mig IRL

Jag tål faktiskt kritik men jag har en fin ponny som deffenetift är redo för msv klasser, jag har faktiskt inga problem alls med henne hon är väldigt välriden men vi kanske inte är bäst men visst jobbar vi på det!

Du tål inte kritik för fem öre och med den attityden kommer du förmodligen inte utvecklas mer, och det är synd för du har en väldigt bra sits.

Det var INGET negativt menat med det jag skrev, det kanske lät så men det var inte menat så.
LC/LB ritterna var jättefina , hästens galopp är betydligt mer flytande och du rider mjukare.
I Msv klasserna är galoppen struttig, hästen stressig och din ridning stel.

Det är inget stort fel på ritterna, absolut inte - men kolla igenom filmerna igen så borde du se att det är stor skillnad!
Det är ju faktiskt därför man filmar - för att kunna gå igenom och ransaka sina fel/brister och positiva sidor. :cool:

Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig och din pålle, det är aldrig roligt när man inte riktigt förstår varför saker och ting är som dom är... Men ett kan jag nog åsså hålla med om och det är att du kanske ska låta din ponny få en time-out och varva ner, det ger ju även dig en chans till eftertanke och analys samt kanske även nån Aha-upplevelse...

Ibland är det ju så att man inte riktigt kan lyssna eftersom man själv är för stressad och frustrerad och då är det jätteskönt med en time-out, man får en chans att andas, varva ner och möjligheter till eftertanke... Din pålle kanske just nu är så pass stressad och frustrerad så lite lunk i hagen, mys med matte och härliga skogsturer gör rena underkuren, inga krav, bara härligt hästliv:p

Hoppas ni möts på vägen, du och din vän, för det unnar jag er båda...

Det där var ett bra moget svar! peppa tjejen att försöka lösa problemen inte "gör så, gör så..." sorry men jag blir trött på fajten mellan vem som har "rätt".

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 500
Senast: lirco11
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 264
Senast: Juli0a
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 190
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka