Gaalen ponny :(

Sv: Gaalen ponny :(

Men snälla jag sa de där med porgrammen så du skulle förstå att hon inte är så vrdelös att rida som du verkar mena jag tar de iaf så.

Jag har hört de där raderna jag skrev många gånger av andra. Visst hästar är snälla djur men hon har innte accepterat ragnen i hagen kan man väll säga de.
Jag lyssnar på henne så gott de går hur tror du annars att vi gör framsteg!! de är precis som Majk sa så är hon..

Du förstår säkert bättre om du hade sett oss i IRL Men du verkar inte aftta principen i mina inlägg ja jag är värdelös på att skriva men jag försöker få dig att förstå jag varken drar eller gör något dumt mot min ponny som de kommer fram i tråden jag vill´bara hjälpa henne..

Om du vill hjälpa henne, öppna sinnet och lyssna på henne. Du vill lösa ditt problem, inte hjälpa din ponny nu. Jag tror inte det är av elakhet, men just nu är det så. Och jag har aldrig sagt du drar i din ponny, men din ponny har inte lärt sig en förhållning korrekt, så i HENNES värld blir det SOM OM du drar i henne. Hon saknar grunderna. Se mitt inlägg om unghäst.

Jag har aldrig ansett din ponny vara värdelös, tvärtom, du har en pärla till ponny där, och det är det som gör mig lite ledsen.

Men som sagt, vi kommer inte längre, och lite längre fram kanske du är mer redo och mottaglig. Det ÄR inte lätt att vara ung och omgiven av 'såna som kan bättre och tycker si och tycker så'.

De hästar/ponnyer som landar här brukar en hel del personer sagt/tyckt och gjort en hel massa med. Här landar de (de flesta) när det inte fungerat, och som nån slags 'sista utväg'.. Var och en blir salig på sin tro, men dra slutsatser och tycka är lätt, det gör vi alla, baserat på kunskap och ffa erfarenhet. Att oförbehållslöst lyssna och analysera, det är något annat. Och apsvårt.

Jag har vid två tillfällen haft hästar där min/a träna/re tyckt en sak när de sett hästen bli riden. Sedan satt upp, och sen haft en helt annan bild. Hur det ser ut är en sak, hur det är kan vara en helt annan. Nu har jag tack och lov tränare som kan ha ett öppet sinne och vara hyfsat förbehållslösa, och inse att var häst har sin väg. Det som är rätt för en är inte rätt för en annan.

(jag har haft tränare som bedömt på hur det sett ut, och ansett att en väg är den enda rätta vägen. De brukar jag inte rida länge för, mest för det blir så små framsteg och på fel sätt)

Du är uppenbarligen inte mottaglig, så jag tror inte vi kommer mycket längre.

Men du bromsar hästen när den slutat stegra och vill lämna banan (genom att ta den i munnen), du styr hästen tillbaka in mot banan (det den försöker fly från), du skänklar och du skänklar ordentligt. Du ökar pressen. När hon tar i så mkt att du börjar bli orolig för din säkerhet släpper du pressen, hästen går ner och tycker 'fly ut från banan', då lägger du på pressen igen...

Det är en sak att klara av kapacitetsmässigt, en annan sak att klara av mentalt..

Men som sagt jag tror inte vi kommer nånstans, jag blir dessutom bara ledsen. Men jag skulle önska att du tog med dig vad jag skrivit och när du är redo för det läste om det och funderade över det.

Och, oavsett om du just nu kan se och/eller uppskatta det, men du har en extrem pärla till ponny där. Och hon förtjänar mer från dig.

Lycka till alldeles hursom.

I den sitautionenSå stannar hon och ställer sig på bakbenen jag skänklar för att få henne att gå fram och bromsar sen för att hon inte ska skena iväg..

Asåå dina förslag jag lyssnar viss på dem Du kan bara avgöra vad jag skriver inte vad jag tänker du har inte sett mig rida men jag blir väldigt kränkt av dina inlägg för de låter som om jag är en värdelös ryttare i dina inlägg.

Men jag har gjort allt för att de ska bli bättre men DU FATTAR inte vad jag MENAR½!!!!!!!!

Hon blir inte så ofta utan ibland!!

Jag vet att jag har gjort ett fantastiskt jobb med henne och skulle aldrig utsättahenne får något hon inte skulle kunna men du hänger inte med i situationen de blir inte mkt bättre när du säger skaker som Och hon förtjänar mer från dig. jag skulle kunna göra mkt för henne och hon tycker mycket om mig också men du verkar inte fatta de så

Men när ska du förstå att hon kan grunderna!!!!!!!!!

Trissa

TRo mig jag är ingen bortskämd snorunge som bara tycker att jag själv har rätt jag lyssnar visst också på andra men Jag tycker att de kkänns som en ledarskapsfråga och inte om aatt hon inte kan grunderna för de kan hon! Hon blev mycket noga inriden men med kanske för mkt hjälptyglar(de var inte av mig) när jag köpte henne så tog vi bort allt med hjälptyglar så hin skulle fatta att de är okej utan jag tror att de kan vara lite de som sitter kvar i henne när ni snakar om grunderbnna men som alla som sett mi LOIVE säger de är en LEDARSKKAPS förmåga! Och jag har fått svar i trååden så då behöver ni inte tracka mig men att jag inte lyssnar på min ponny hur tror ni annars att jag har fått henne att göra så mkt framgång??

De är även så jag uppfattar era inlägg när ni säger att jag inte lyssnar osv. eller jag tar åt mig att jag är en liten unge som ttror att allt går att lösa med lite vold och att jaghg är elak mot min söta lilla ponny.

Ja ja missuppfattar men jag fick ett bra svar av Maejk :)

I den sitautionenSå stannar hon och ställer sig på bakbenen jag skänklar för att få henne att gå fram och bromsar sen för att hon inte ska skena iväg..

Jag vet inte om du ridit in någon häst? Men det ovan är ett kardinalfel med unghästar, mycket vanligt, mycket förklarligt men rakt motsat vad man ska göra.

Vi människor är himla förtjusta i 'lagom'. Vi säger i hästens ögon 'FRAMÅT!'. Men vi MENAR 'framåt i lagom fart'. Hästen hör framåt, svarar på framåt och sekunden efter säger vi i hästens ögon STOPP! Vi MENAR 'inte så fort framåt, lite saktare framåt'

Detta är extremt förvirrande. Och unghästar just, där kan man inte begära något lagom. Samma sak med en istadig häst. Om den kastar sig som skjuten ur en kanon när du säger framåt, så BERÖM, den gjorde vad du sa. Om än överdrivet, men den gjorde RÄTT. Efter X språng kan man mjukt och fint be om minskad fart/ta tillbaka/bryta av.

Tyvärr ser man även på hög nivå inte helt sällan de där. En häst vägrar, ryttaren skänklar på rejält och dänger till med spöet, samtidigt som de kortar tygeln.. Det är jättelätt att göra speciellt om man vet att hästen kan/brukar fara som skjuten i en kanon. Men likförbenat fel.

Man kan hyfsat lätt se vilka hästar som blivit utsatta för det där. De vägrar, och sen stissar de upp sig ngt extremt, börjar snurra runt, hoppa omkring, kasta sig därifrån etc. Helt enkelt för hästen har lärt sig att vägra = helvetet bryter lös.

Låt henne skena iväg, ge fan i tygeln, ge henne 3 - 4 språng, och beröm vid det första, ta sen försiktigt och mjukt tillbaka henne.

Unghästregel - släpp handen när du ber om framåt, släpp drivningen när du ber om 'bakåt'. plocka isär hjälperna. Lagom kommer sen, i början är det helt svart eller vitt. Ger du en framåtdrivande hjälp så framåt, oavsett fart, gångart etc = RÄTT. Inte framåt = fel. Inget lagom, det blir för förvirrande och stressande, det blir motstridiga signaler. En känslig häst går - som du märkt - upp på bakbenen. Vilket eg är exakt vad du ber om, framåt men stopp - då finns bara en väg kvar - uppåt..

Asåå dina förslag jag lyssnar viss på dem Du kan bara avgöra vad jag skriver inte vad jag tänker du har inte sett mig rida men jag blir väldigt kränkt av dina inlägg för de låter som om jag är en värdelös ryttare i dina inlägg.

Jag vet att jag har gjort ett fantastiskt jobb med henne och skulle aldrig utsättahenne får något hon inte skulle kunna men du hänger inte med i situationen de blir inte mkt bättre när du säger skaker som Och hon förtjänar mer från dig. jag skulle kunna göra mkt för henne och hon tycker mycket om mig också men du verkar inte fatta de så

Då tolkar du mina inlägg fel, prova läs dem imorgon eller om en vecka eller så.

Men har du problem att hantera henne på marken, eftersom du tror att det är en ledarskapsfråga?

Grunderna är ju något som läggs under flera år, inte bara under själva inridningen. En del hästar tar det längre tid för, och en del kortare.

Jag tror visst att du lyssnar på din ponny, men varför inte prova att lyssna på Alexandras råd också? Det kanske innebär ännu mer framgång? Det är ju flera i tråden som är inne på samma linje, dessutom.

Ta det inte som så hård kritik mot dig, utan som en förbättring av det jobb du redan gjort med ponnyn.

jag tror inte de hjälper för du fattar noll

Alexandra har inte NÅGONSTANS sagt att du är dålig. Tvärtom har hon haft stort tålamod med dig, för du verkar inte ens försöka förstå vad hon menar.
Jag har precis samma uppfattning som Alexandra efter vad du har skrivit. Och den genomgående tråden idina inlägg är att din ponny reagerar med att stressa och dumma sig så fort du gör merän att sitta på henne och åka; så fort du begär av henne att hon ska göra något som kräver mer än en hjälp.

Hästen ställer sig på bakbenen för att den är stressad och inte vet vad du vill. Du skänklar till den (vilket kan vara ok omhon riskerar att gå över) och hon rusar framåt; precis som du bad henne att göra med skänkeln nyss. Då drar du i brimsen och hästen blir mer stressad och förvirrad, för nysss sa du att hon skulle springa.. hästens uppfattning är att vad hon än gör så hindrar du henne, samtidigt som du ber henne att göra något. Naturligtvis är det inte vad du menar, men så upplever hästen det. Hade den vetat vad dina hjälper betyder, hade den inte rest sig från början. Och det betyder inte att du är en dålig ryttare, utan att din häst inte har lärt sig hjälperna som den borde ha kynnat när du fick den.

Men, du är inte intresserad av att lägga ner jobb på din ponny förräns allt annat är testat, du vill ha något som löser problemet nu, omedelbart utan att du behöver ändra något. Den lösningen finns inte, för om du inte ändrar på dig kommer inte hästen kunna ändra på sig heller. Ni mste mötas på halva vägen..och det är du som rttare som måste ta första steget.

Det är fruktansvärt synd. Och jag håller med Alexandra till 100%.

En sak kan jag säga, och den borde du tro på även om du tycker att allt annat jag skrivit är skit;
Hästar ''dummar'' sig inte utan anledning, de går inte runt och ska visa vem som bestämmer. De är inte knäppa vid ridning så som du beskriver din ponny.
De kan vara stressade, inte lita på att ryttaren kan hantera situationen (rädsla), inte förstå vad ryttaren menar, eller ha ont. Mer finns inte att välja på. Helt säkert.
I vilken av de situationerna skulle det hjälpa att bli hårdare och ta i mer? Att ''visa vem som bestämmer''?

nej men ett rosa schabrak de skulle ju hjälpa?

Jag tror inytte ni fattar mina inlägg och som jag sas förut Jag LYSSNAR på henne!! Men jag tror att hon har fel för de känns inte som om de är min ponny hon pratar om.. ja ghar redan ridit in henne många gånger jag vet de tar tid att skola om henne men när jag har försökt de då maste de vara fel right?

ja jag vet att hon blir sterssad jag sa de någon gång. jag vet redan de ni skrivit och som jag sa jag fick ett jätte bra råd a mmajk så då har jag fått mitt svar på tråden.

sen äre inte bara mot alexandra jag skriver

Sen så äre jag som har pponnyn jag som rider sen varge dag jag ska kan den utan och innan. de var dumt av mi att starta denna tråd när ingen förstår.

så over and out från mig, jag har fått råd så bråka inte på mig mera för att jag inte lyssnar på her men måste jag skriva de att jag lyssnar jag tar till mig när jag läser och jag måste ju få söfa eemot henne då förklarar hon också bättre.

Senast ändrad av en moderator:

Rosa schabrak? Det inlägget måste jag ha missat, för jag förstår inte alls vad du menar.

När du blir lite äldre så kommer du så småningom förhoppningsvis att förstå vad Alexandra menar med sina inlägg, och att hon uppriktigt vill hjälpa dig. Tills dess - lycka till!

jag har lite svårt att läsa de du skriver, men om det nu handlar om att du tror hon försöker ta över ledarskapet har du nog ganska fel, men ändå rätt.

Är du som ryttare osäker och inte riktigt vet vad du vill, känner hästen inte trygghet och ta över ledarskapet själv, inte annars. Dessutom, vill en häst nu har av dig, så kasta den av dig, du är alltså inte "duktig som stannar en häst som SKA ha av dig", om du fattar. (Menar inget illa mot dig eller att du sakt något sådant, men vill bara förklara). En häst har mycket vilja, och man är i vanliga fall inte kapabell till att kunna hantera en häst, då dem är så pass mycket starkare än oss, och dem kan göra ungefär vad dem vill med oss, men ÄNDÅ så gör dem de inte, utan dem går som våra slavar, om vi då förståss inte behandla dem som en partner som man sammarbeta med (syftet med ridning).

Var inte så envis, utan skaffa en bra instruktör och lyssna&lyd på dennes råd, så ska du se att det nog går bra :D Lycka till ^^ *Förlåt om mitt inlägg var helt borta och rörigt*

problemet är inte att jag inte förtår jag förstår till 100 % avd hon menar de jag säger är att jag tror att de inte hjälper på min ponny jag tror till och med att om hon skulle komma och rida henne åt mig så tror jag att hon skulle tycka som jag,..

Ang det här med att du (fel)tolkat mig att du skulle rida dåligt.

Jag är tämligen övertygad att du rent ridtekniskt rider fasiken så mkt bättre än mig. Om vi satte dig om mig på exakt samma okomplicerade häst, innanför vita dressyrstaket och med den dressyrdomare på ena kortsidan skulle du utan tvivel sopa banan med mig. Samma sak om vi gjorde det på en hoppbana med stilbedömning.

Jag är inte en speciellt duktig ryttare rent tekniskt, däremot skulle jag nog kunna vara med i medaljstriden i 'käcka sitsfel och intressanta miner över hinder'. Och jag gör fel jag med.

Fast jag vet om när/att jag gör del. Och det jag har, som uppväger en del av bristande 'teknisk ridskicklighet' är en förmåga att lyssna på hästarna, känsla om man vill kalla det det. Jag har förmågan (förmånen) att få hästar att fungera i sitt arbete och tycka det är roligt, att vilja ställa upp på matte (även fast matte inte gör alldeles rätt eller ger alldeles rätt hjälp eller sitter alldeles rätt). Med vissa tar det längre tid (as said, jag har haft fblherrn i snart ett år, och vi har löst upp och rätat ut många knutar, men vi har många kvar, och det är på mig det hänger, när jag ger honom den coachning han behöver så knyts de upp automatiskt, det är min uppgift och mitt ansvar att ge honom det, i alla lägen. Där är vi inte än). Andra tar det kort tid. Med de som jag får lägga vantarna på innan de är inridna går det oftast som på räls.

Om man kan BÅDE vara en ridtekniskt skicklig ryttare, och 'ha känsla för hästen' så är det oslagbart. Du är en bra ryttare, men har inte riktigt än kommit till känslan fullt ut (du är påväg). Det hade inte jag heller i din ålder dock, så jag har som sagt aldrig klandrat dig, däremot beklagat.

Och det är därför jag ber dig spara undan eller återvända till det jag skrivit. För förr eller senare, imorgon, nästa vecka eller om tre år, så kommer du tolka det annorlunda. När du är redo.

förlåt också om jag var elak drä men jag menade hur de är att rida henne

Ingen fara, det är begripligt.

Om det är någon tröst, så har jag varit precis där du är. Som sagt, var sak har sin tid och man lär sig hela vägen. Att jag blir ledsen och frustrerad är för jag sett lite för många sådana som din ponny. Jag skulle i din ålder ha resonerat och gjort EXAKT som dig. Fast jag har hunnit bli en bra bit äldre än dig, och lärt mig lite mer på vägen. Det kommer du också, det jag menar med 'när du är redo'.

Jag försöker bara hjälpa dig att komma dit lite tidigare, den där långa omvägen kring misstagen är förvisso lärorik, men *så* kul är den inte att jag rekommenderar den ;)

nej men ett rosa schabrak de skulle ju hjälpa?

Det hade varit jävligt skönt om det hade gjort det, eller hur?
Jag sa inte att ett rosa shabrak skulle hjälpa, utan att du vill ha ett sådant svar. Nåt enkelt mn byter en gång sen är det fixat. Men de svaren finns inte.

Jag förstår att du hellre tar Mmajks svar. Mycket lättare att aceptera ''du gör helt rätt, du ska bara göra mer'' än att acceptera ''du måste ändra lite saker här''.

Jag tror inte din häst har ledarskapsproblem, de uttrycker sig inte så. Som jag skrev innan men som du skiter i att svara på.
Och OM hon skulle ha ledarskapsproblem, så innebär det att hon inte vågar lita på att du vet vad som är bäst. Och det visar du henne inte genom att ta i mer och hårdare. Det visar du genom att lyssna på henne och visa henne hur du menar på ett sätt hon förstår.

Men jag ger mig nu. Du ar rätt; det är DU som rider din ponny, och det är DU och DIN PONNY som lider av att du inte lyssnar.

Vad har du att förlora på att följa Alexandras råd? Att ta en månad eller tre, med en duktig tränare och börja om med hästen? Du förlorar inte det hon redan kan, nämligen att hoppa och ha någon sittandes på ryggen.
Du har stor chans att du får en lugnre och mer harmonisk ponny. Och du riskerar att du hade fel.. att få veta att du inte lyckats göra allt rätt trots allt.
Det är inte fel att göra fel, om man inser det och rättar till det. Man lär av sina misstag. Men det svider i egot.
Jag har inget emot att om 3 månader få höra ''du hade fel, det hjälpte inte''... har du något emot att om tre månader säga ''du hade rätt, det funkade''?

Mmajks råd har du ju redan följt, och den stilen har lett dig hit där du är nu. Kanske det är bättre än det var när du köpte henne, men är du helt nöjd med allting som det är nu?

Lycka till. Jag orkar inte bry mig mer... det är som sagt dig det drabbar, dig och din häst.

Jag menar inte heller att vara taskig, men jag säger bara det som jag upplever det. Och jag hade önskat att du iaf provade att lyssna på Alexandras råd... det bästa som kan hända är att det hjälper, det värsta är om det inte skulle göra det.
Ofta ser man inte saken på samma sätt som en utomstående..och precis därför är det viktigt att ibland lyssna på just utomstående, för de ser saker som man själv inte tänkt på. :)
Och det betyder inte heller att man är dålig.

Varför tror du att par går till äktenskapsrådgivning? Inte är det för att terapeuten vet mer om deras partner än de själva. Utan bara för att terapeuten ser det från en utomståendes vinkel :)

Asså jag vet att jag gör mina vet och förösker rätta dem män när de är stundens alvar så gör jag bara de som går att göra.

Tro mig när jag säger att jag försåt dina inlägg redan idag men de känns lixom inte som min ponny och jag har föröskt med någulunda lika dana knep som dina jag har haft 2 av dem åren jag haft henne och riodot in henne på nytt men jag tror inte att de går en gång till nu...

Så jag tror att jag måste visa henne att jag bestämmer utan attsåklar piska henne osv utan mera att när hotn trottsar och hooppar så tar jag in henne på en volt tills hon lugnar ned sig de fungerer när jag gör så men de är bara de att när jag trider ut kan jag inte alltid göra på de viset. Oc hså so mhon var i fredags har hon lixom aldrig varit hon har alltid lugnat ned sig tillslut och de är då hon går bäst så när jag viar henne at så ska vi göra så gör hon de men den där dum filmen var från en tävling då hon blir uppstressad och jag gör allt för att hon inte ska hoppa ut från banan(de har hänt)...

Jag vet om mina brister och gör allt för att rätta till dem jag förstår helt vad du menar men somsagt jag tror inte att ta om de från början är någon bra lösning utan att bara fortsöätta tills hon tråkar ut sig..

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 500
Senast: lirco11
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 266
Senast: Juli0a
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 190
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18