Gaalen ponny :(

Sv: Gaalen ponny :(

Men att lyda skänkeln ska vara det första sm en häst lär sig. Samma med bettet. Det är GRUNDEN! Utan att kunna det kommer man inte vidare.. innan hon har lärt sig skänkeln kan hon inte arbeta. Och det är därför du måste börja om; börja om allt, lär henne skänkel och tygel och bygg vidare på ridningen NÄR hästen kan skänkeln. Annars kommer du alltid ha dessa problemen. För hon har inte en aning om vad du ber henne om.

Det spelar ingen roll hur duktig du är, kan hi inte grunden fattar hon inte vad du vill i vilket fall, och då blir hon stressad.

Hur ska jag någonsin få henne i from när hon protesterar om de är föt mkt begärt?

Hon är faktiskt inte på den nivån att ho ninte kan skritta oc h trava jag han ta bort allt hon lyssnar väldigt bra på min röst hon var västern tränad när jag köpte henne..

Men när hon 2knäppar" sig så stänker hon av allt de .. då gåre inte att göra någonting som att tex ha benen om.

http://s76.photobucket.com/albums/j30/soft_sensation/?action=view&current=dum.flv

Men du.. Att hon kan springa runt om du tar bort allt. Det är inte att vara ridbar. Det är inte att 'kunna'.

Och det är klart hon stänger av när hon 'knäppar'. Hon förstår inte, det blir för mycket stress, för mycket press. Hon har ingen annan lösning än att flippa ur. De får panik, de klarar inte av pressen, och givetvis tål de inte mer då.

Det är stor skillnad på en häst som är 'åkt på' och som är 'inriden', din häst är en supermysig ÅKhäst, men inte en har inte lärt sig vara RIDhäst.

Jag kan ta ett exempel. Jag har en 2½ åring härhemma, som haft nån på ryggen två ggr. Han har inga problem med själva grejen 'skritt med matte på ryggen', han har inga problem med att jag låter benen vara mot sidorna på honom. Han har inga problem med att man tar i bettet/hackamoret. Han är lugn, cool och trygg med alla de delarna. Men skulle jag SÄTTA IHOP dem, så skulle jag antagligen få äta halvruttna höstlöv. Det skulle bli för MYCKET för honom (och jag skulle aldrig komma på tanken att begära det).

Dvs, jag kan ÅKA på honom utan problem. Jag kan sätta igång, jag kan sitta där i skritt på lång tygel, jag kan göra halt med tygeln (och/eller röst). Men jag kan inte RIDA honom, dvs jag kan inte med tygelkontakt klämma till med benen och tycka 'seså, skritta nu'. För då skulle han få tilt i hjärnkontoret, det skulle bli motsägelsefullt för honom, han skulle känna sig pressad, stressad och mest troligt instängd och bli klaustrofobisk. Nu är det en ganska stabil sak, så jag misstänker att han skulle stanna och tycka 'nu begriper jag inte, nu får du kamma dig och prova igen', och om jag inte släppte pressen då, bad om ursäkt och gjorde om gjorde rätt, skulle han mest troligt börja backa, snurra och om inte det tog honom ur situationen bli mer och mer stressad och tillslut flippa ut fullkomligt.

EN häst med mer nerv och högre i blod skulle reagera som min arabvalack, göra det enda han kunde få 'broms och gas samtidigt' till, ställa sig på bakbenen och gå i luften. Inte för att dumma, knäppa sig, bestämma - utan för att försöka hantera all motstridig information. Nu var han en extremt SNÄLL rackare, mitt arabsto (cool och stabil) skulle prova gå uppåt och om det inte släppte pressen skulle hon ha exploderat och skickat mig i omloppsbana. Och hon hade fasiken haft ALL rätt i världen om jag gjort så mot henne.

Din häst är INTE DUM. Hon försöker med de medel hon har, och hon har gjort det länge, tala om att det är för mycket stress och press, och försöker hantera den, och få den att upphöra.

Det är därför det fungerar när du gör ingenting och åker, då är det ingen stress och press, det kan hon. Men sen när du ställer krav (pressar) då blir hon stressad, hon kan inte, hon förstår inte, och då kommer de där 'knäpperierna'.

Så hur du ska kunna rida henne i form när hon inte tolererar att du lägger an skänkeln etc? Genom att börja om, och lära henne grunderna en i taget och när hon är redo sätta ihop dem. I mångt och mycket där din dam mentalt en grön treåring som inte förstår, inte kan, inte kan hantera. Alltså måste du backa tillbaka till 'grön treåringsnivå', och lugnt och stilla lotsa och guida henne in i ridhästlivet. Nu är hon inpressad och inkastad där.

Det är som nån jäkel skulle stå och vråla åt mig på kinesiska och förutsätta och kräva att jag förstod vad han sa. Tillslut skulle jag bli så sönderstressad av att mina försöka att dilla kinesiska inte fungerar att jag skulle grina hejdlöst och slå vilt omkring mig bara för att komma bort och få människan att hålla tyst så jag fick lugn och ro, för jag kan inte ens höra mig själv tänka.

Om vi låtsas att det är viktigt för mig att kunna tala kinesiska, så jag lär mig inte av att personen skriker vidare åt mig på kinesiska, även om han är tyst mellan varven. Däremot om någon lugnt och fint satt sig ner med mig, och lärde mig kinesiska från grunden, genom att börja med enkla, simpla ord som 'hej' (vad det nu heter på kinesiska), berömma mig när jag gjorde rätt, inte göra ngn affär av när jag gjorde fel, och ge mig den tid jag behövde. DÅ skulle jag lära mig kinesiska. Det skulle ta längre tid än om ingen vrålat åt mig från början, och jag skulle säkerligen bli superstressad när det blev fel, eftersom jag vet/minns gubben som skrek, men jag skulle med coachning lära mig, och sen lugnt, tryggt och avslappnat kunna konversera - på kinesiska.

jag menade bara att ta de som ett exempel...

HOn är utbildat och kan allt de är i galoopen somde uppstår som i mina tidigare inlägg...

Hon klarar av att gå ett LA dressyrpogram och jag har ditit på över 65% i ett LB pogram jag skriver de för att du ska föstå att hon kan hon kan hon vet hiur man blir riden men de hon sysslat med är bara för att testa mig att visa att hon har mera makt över mig.

Jag kan ha skänkeln emot på hoppträningar hon är så lydig att hon kan gå med 6 jämna galoppsprån till 3 lätt som en plätt..

DE jag ville ha hjälmp med i denna tråd är hur jag ska göra för att få bort dessa beteende som händer kanske 1-3 gr i månaden ?

Hon är en väldigt trevlig häst att rida när hon vill de tro mig jag har aldrig suttit på en sån fin ponny då. Men som sagt hon vill lixom sätta mig på plats ibland..

Och du har fått väldigt bra förslag, men som du inte vill ta till dig. Det låter som om du är ute efter en snabb-lösning, men det kommer du inte att hitta.

de var nog en dum ide att änns skriva här fört men jag skrev för att skriva av mig. Jag tror inte att ni kan förstå vårat problem. nä jag ska låta proffsen hjälpa mig.. när de kan se hur de är IRL

har du kollat över fodret, det kan handla om att hon inte får tillräckligt med mat, eller för mkt av ngt, vilket kan leda till lite lustiga saker, protester som för att hon inte orkar, eller för att hon har överskotts energi.

jag förutsätter nu att du har kollat igenom hela din ponny eftersom du skrev detta tidigare.

det hela kan vara en ledarskapsfråga, jag har själv en herre som både är het och gärna smygbestämer lite grann, det ända som finns att göra är att kämpa, utsätta och träna, om hon hoppar på stället, låt henne hoppa gör halt, sen fram igen, hoppar hon då med så upprepa det hela tills hon gör som du vill, jätte tråkigt, men nödvändigt.
man får trägla med hästarna tills dem förstår vad man menar.
men var inte rädd för att ta i henne även om hon är känslig, man kan bara hålla henne i munnen inte dra, ska du ta ledande tygeltag så ta dem som om du ska krama vatten ur en svamp, men våga krama iaf.
om hon är så känslig för skänklen så longera med stigbyglar nere så hon vänjer sig lite grann iaf, givetvis ska hon inte bli skänkeldöv men så hon accepterar det.

kämpa på och ge inte upp. du har säkert en jättefin ponny, hon har nog bara fått lite idéer för sig. som alla andra hästar får.

Fast det verkar ju inte ha gått så bra med den proffs-hjälp du har fått hittills, inte sant? Vad är det för typ av svar du är ute efter egentligen?

Jag har inte sagt du inte kan rida. Jag har sagt att din ponny inte förstår vad att bli riden innebär. Viktig skillnad.

Jag kikade på 'dum-filmen', och har du tänkt på vad DU gör iaf i det läget? Du ökar pressen...

Fullt rimlig reaktion om hästen konstrar av ren olydnad (även om man borde fundera på varför den inte vill jobba, något är fel i hur jobbet är presenterat då, eller så har den ont), men betänk nu att din häst inte förstår, är överpressad och överstressad. Vad händer då när du ökar pressen? Jo hon blir 'ännu värre'. Men inte för att 'hon minsann ska bestämma', utan för att de redan för höga kraven blir ännu högre.

Du har en ung, lovande ponny, som dock kommit lite snett redan från början. Det är utom ALLT tvivel att du tycker väldigt mycket om din ponny, att du vill lösa problemet och att du är beredd att lägga ner engagemang på det. Så varför inte lyssna på din ponny, hjälpa henne tillrätta, lägga ett år på att bygga om grunden och lyssna på henne, och inte bara få ett enormt starkt band mellan er, men sen också många många år där ni som ett samspelt ekipage i harmoni kommer ha framgångar på tävlingsbanorna etc. För visst är hon värd det där året?

Du behöver bara komma dit i tanken, se henne och höra henne och ta in vad hon försöker säga dig. För hon försöker febrilt och förtvivlat tala om någonting för dig, Att hon fungerar ibland och när du låter henne vara ifred etc borde få dig att bli tårögd. Din ponny FÖRSÖKER så gott hon kan vara dig till lags och göra som du vill. Men hon försöker få dig att lyssna på henne med, och du HAR hört henne, annars skulle du inte skrivit tråden. Nu måste du förstå henne med..

Den ponnyn kommer gå genom eld och vatten för dig om du återgäldar hennes förtroende och lyssnar på henne och hjälper henne.

Hon hoppas Msv B för dig, så gott hon nu kan. Trots att du i ärlighetens namn begär för mkt av henne, men hon försöker. Ibland kan hon inte, och trots att du (och jag FÖRSTÅR att det inte är av elakhet och medvetet) inte stöttar henne då utan tvärtom, så försöker hon igen för dig.

Tänk en stund på vad hon skulle göra för dig om hon visste att du aldrig sätter henne i en situation hon inte klarar av, om hon visste att du aldrig pressar henne till mer än hon kan klara av, om hon visste att du alltid finns där för henne, om hon visste att du alltid lyssnar på henne..

Jag har en gyllene regel. Om jag ska kräva att hästarna ska lyssna på mig - då måste jag lyssna på dem. Jag har alltid vetorätt och sista ordet, men jag lyssnar ALLTID på dem, och kan jag tar jag hänsyn till 'deras åsikt'. Det bygger förtroende, och man kan nå LÅNGT utan förtroende, men man når alltid längre med förtroende.

har du kollat över fodret, det kan handla om att hon inte får tillräckligt med mat, eller för mkt av ngt, vilket kan leda till lite lustiga saker, protester som för att hon inte orkar, eller för att hon har överskotts energi.

jag förutsätter nu att du har kollat igenom hela din ponny eftersom du skrev detta tidigare.

det hela kan vara en ledarskapsfråga, jag har själv en herre som både är het och gärna smygbestämer lite grann, det ända som finns att göra är att kämpa, utsätta och träna, om hon hoppar på stället, låt henne hoppa gör halt, sen fram igen, hoppar hon då med så upprepa det hela tills hon gör som du vill, jätte tråkigt, men nödvändigt.
man får trägla med hästarna tills dem förstår vad man menar.
men var inte rädd för att ta i henne även om hon är känslig, man kan bara hålla henne i munnen inte dra, ska du ta ledande tygeltag så ta dem som om du ska krama vatten ur en svamp, men våga krama iaf.
om hon är så känslig för skänklen så longera med stigbyglar nere så hon vänjer sig lite grann iaf, givetvis ska hon inte bli skänkeldöv men så hon accepterar det.

kämpa på och ge inte upp. du har säkert en jättefin ponny, hon har nog bara fått lite idéer för sig. som alla andra hästar får.

Precis där har vi hur hon är typ! :) jag håller på med de förslag du givit mig tack :)

Fast det verkar ju inte ha gått så bra med den proffs-hjälp du har fått hittills, inte sant? Vad är det för typ av svar du är ute efter egentligen?

ja jag vet allt ändras ju inte över en natt men framsteg gör hon.. ett som typ Mmajk givit mig

Jag har bara lusat igenom alla inlägg, utom ditt då :p! Jag ställer en väldigt dum fråga, men ger du hästen havre? I mitt fall hade det varit självklart (nästan) att inte ge en sådann häst havre. Vissa hästar tål de inte och blir helt förvirrade i huvudet och får för mycket överskottsenergi.

Men som någon skrev så har det mycket med ryttaren att göra, en häst är inte dum i huvudet (finns undantag). Men som sakt, felet kan sitta i din ridning, så ta kontakt med en bra tränare, eller börja om från markarbete och när du rider arbeta bara i skritt. Ta ett steg i taget, har inte brottom, blir säker på skritten först, 110%.

jag menade bara att ta de som ett exempel...

HOn är utbildat och kan allt de är i galoopen somde uppstår som i mina tidigare inlägg...

Hon klarar av att gå ett LA dressyrpogram och jag har ditit på över 65% i ett LB pogram jag skriver de för att du ska föstå att hon kan hon kan hon vet hiur man blir riden men de hon sysslat med är bara för att testa mig att visa att hon har mera makt över mig.

Hästar fungerar inte så. Om hon ville visa det skulle hon sparka dig in i nästa kommun, hugga näsan av dig och skicka av dig så det sjöng om det.

Jag blir lite ledsen faktiskt. Du har en ponny med otroligt stort hjärta där. En av de där 'once in a lifetime'-hästarna skulle jag tro hon kan bli. Om du lyssnar på henne.

Hon är inte dum, hon försöker inte visa att hon bestämmer. Hon försöker göra sitt bästa, men tala om att det blir för mycket för henne ibland. Och hon önskar en enda sak av dig -att du kunde lyssna på henne och hjälpa henne.

Fan, hästar är för snälla djur helt enkelt.. :cry:

så lite så, glöm inte bort att vara generös med beröm när hon lyssnar och lyder. så du hela tiden förstärker det positiva beteendet :)

Jag kikade på 'dum-filmen', och har du tänkt på vad DU gör iaf i det läget? Du ökar pressen...

Hon hoppas Msv B för dig, så gott hon nu kan. Trots att du i ärlighetens namn begär för mkt av henne, men hon försöker. Ibland kan hon inte, och trots att du (och jag FÖRSTÅR att det inte är av elakhet och medvetet) inte stöttar henne då utan tvärtom, så försöker hon igen för dig.

Hur ökar jag pressen när jag släpper tyglarna håller mig i manen och inte förösker suttsa på henne?! Men jag måste får henne att gå frammåt så hon int ställer sig rätt up på bakbenen och slår runt!

Hur vet du att jag bejär för mkt av henne? :O

Jag går självklart inte in i en Msv klass om jag skulle veta att hon inte skulle klara av de..

Hästar fungerar inte så. Om hon ville visa det skulle hon sparka dig in i nästa kommun, hugga näsan av dig och skicka av dig så det sjöng om det.

Jag blir lite ledsen faktiskt. Du har en ponny med otroligt stort hjärta där. En av de där 'once in a lifetime'-hästarna skulle jag tro hon kan bli. Om du lyssnar på henne.

Hon är inte dum, hon försöker inte visa att hon bestämmer. Hon försöker göra sitt bästa, men tala om att det blir för mycket för henne ibland. Och hon önskar en enda sak av dig -att du kunde lyssna på henne och hjälpa henne.

Fan, hästar är för snälla djur helt enkelt.. :cry:

Men snälla jag sa de där med porgrammen så du skulle förstå att hon inte är så vrdelös att rida som du verkar mena jag tar de iaf så.

Jag har hört de där raderna jag skrev många gånger av andra. Visst hästar är snälla djur men hon har innte accepterat ragnen i hagen kan man väll säga de.
Jag lyssnar på henne så gott de går hur tror du annars att vi gör framsteg!! de är precis som Majk sa så är hon..

Du förstår säkert bättre om du hade sett oss i IRL Men du verkar inte aftta principen i mina inlägg ja jag är värdelös på att skriva men jag försöker få dig att förstå jag varken drar eller gör något dumt mot min ponny som de kommer fram i tråden jag vill´bara hjälpa henne..

Jag har bara lusat igenom alla inlägg, utom ditt då :p! Jag ställer en väldigt dum fråga, men ger du hästen havre? I mitt fall hade det varit självklart (nästan) att inte ge en sådann häst havre. Vissa hästar tål de inte och blir helt förvirrade i huvudet och får för mycket överskottsenergi.

Men som någon skrev så har det mycket med ryttaren att göra, en häst är inte dum i huvudet (finns undantag). Men som sakt, felet kan sitta i din ridning, så ta kontakt med en bra tränare, eller börja om från markarbete och när du rider arbeta bara i skritt. Ta ett steg i taget, har inte brottom, blir säker på skritten först, 110%.

Skritten och traven går i 150 % hon får ingen havre alls!! bara krafft groov..

Hur ökar jag pressen när jag släpper tyglarna håller mig i manen och inte förösker suttsa på henne?! Men jag måste får henne att gå frammåt så hon int ställer sig rätt up på bakbenen och slår runt!

Hur vet du att jag bejär för mkt av henne? :O

Jag går självklart inte in i en Msv klass om jag skulle veta att hon inte skulle klara av de..

Du är uppenbarligen inte mottaglig, så jag tror inte vi kommer mycket längre.

Men du bromsar hästen när den slutat stegra och vill lämna banan (genom att ta den i munnen), du styr hästen tillbaka in mot banan (det den försöker fly från), du skänklar och du skänklar ordentligt. Du ökar pressen. När hon tar i så mkt att du börjar bli orolig för din säkerhet släpper du pressen, hästen går ner och tycker 'fly ut från banan', då lägger du på pressen igen...

Det är en sak att klara av kapacitetsmässigt, en annan sak att klara av mentalt..

Men som sagt jag tror inte vi kommer nånstans, jag blir dessutom bara ledsen. Men jag skulle önska att du tog med dig vad jag skrivit och när du är redo för det läste om det och funderade över det.

Och, oavsett om du just nu kan se och/eller uppskatta det, men du har en extrem pärla till ponny där. Och hon förtjänar mer från dig.

Lycka till alldeles hursom.

Om det verkligen är så att du vill hjälpa din ponny så tycker jag att du ska läsa Alexandras inlägg igen, och fundera över det som hon har skrivit i dem ett par dagar.
Jag uppfattar det precis likadant som hon gör, du förklarar visst bra, och ingenstans har hon skrivit att det skulle bero på att du drar i ponnyn eller något annat. Du gör säkert det bästa du kan, det är ingen som ifrågasätter det. Nu har du ju insett att en förändring måste till, jättebra, och fått väldigt bra råd till hur du ska göra också.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 500
Senast: lirco11
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 264
Senast: Juli0a
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 190
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka