Sv: Gaalen ponny
Hur ska jag någonsin få henne i from när hon protesterar om de är föt mkt begärt?
Hon är faktiskt inte på den nivån att ho ninte kan skritta oc h trava jag han ta bort allt hon lyssnar väldigt bra på min röst hon var västern tränad när jag köpte henne..
Men när hon 2knäppar" sig så stänker hon av allt de .. då gåre inte att göra någonting som att tex ha benen om.
http://s76.photobucket.com/albums/j30/soft_sensation/?action=view¤t=dum.flv
Men du.. Att hon kan springa runt om du tar bort allt. Det är inte att vara ridbar. Det är inte att 'kunna'.
Och det är klart hon stänger av när hon 'knäppar'. Hon förstår inte, det blir för mycket stress, för mycket press. Hon har ingen annan lösning än att flippa ur. De får panik, de klarar inte av pressen, och givetvis tål de inte mer då.
Det är stor skillnad på en häst som är 'åkt på' och som är 'inriden', din häst är en supermysig ÅKhäst, men inte en har inte lärt sig vara RIDhäst.
Jag kan ta ett exempel. Jag har en 2½ åring härhemma, som haft nån på ryggen två ggr. Han har inga problem med själva grejen 'skritt med matte på ryggen', han har inga problem med att jag låter benen vara mot sidorna på honom. Han har inga problem med att man tar i bettet/hackamoret. Han är lugn, cool och trygg med alla de delarna. Men skulle jag SÄTTA IHOP dem, så skulle jag antagligen få äta halvruttna höstlöv. Det skulle bli för MYCKET för honom (och jag skulle aldrig komma på tanken att begära det).
Dvs, jag kan ÅKA på honom utan problem. Jag kan sätta igång, jag kan sitta där i skritt på lång tygel, jag kan göra halt med tygeln (och/eller röst). Men jag kan inte RIDA honom, dvs jag kan inte med tygelkontakt klämma till med benen och tycka 'seså, skritta nu'. För då skulle han få tilt i hjärnkontoret, det skulle bli motsägelsefullt för honom, han skulle känna sig pressad, stressad och mest troligt instängd och bli klaustrofobisk. Nu är det en ganska stabil sak, så jag misstänker att han skulle stanna och tycka 'nu begriper jag inte, nu får du kamma dig och prova igen', och om jag inte släppte pressen då, bad om ursäkt och gjorde om gjorde rätt, skulle han mest troligt börja backa, snurra och om inte det tog honom ur situationen bli mer och mer stressad och tillslut flippa ut fullkomligt.
EN häst med mer nerv och högre i blod skulle reagera som min arabvalack, göra det enda han kunde få 'broms och gas samtidigt' till, ställa sig på bakbenen och gå i luften. Inte för att dumma, knäppa sig, bestämma - utan för att försöka hantera all motstridig information. Nu var han en extremt SNÄLL rackare, mitt arabsto (cool och stabil) skulle prova gå uppåt och om det inte släppte pressen skulle hon ha exploderat och skickat mig i omloppsbana. Och hon hade fasiken haft ALL rätt i världen om jag gjort så mot henne.
Din häst är INTE DUM. Hon försöker med de medel hon har, och hon har gjort det länge, tala om att det är för mycket stress och press, och försöker hantera den, och få den att upphöra.
Det är därför det fungerar när du gör ingenting och åker, då är det ingen stress och press, det kan hon. Men sen när du ställer krav (pressar) då blir hon stressad, hon kan inte, hon förstår inte, och då kommer de där 'knäpperierna'.
Så hur du ska kunna rida henne i form när hon inte tolererar att du lägger an skänkeln etc? Genom att börja om, och lära henne grunderna en i taget och när hon är redo sätta ihop dem. I mångt och mycket där din dam mentalt en grön treåring som inte förstår, inte kan, inte kan hantera. Alltså måste du backa tillbaka till 'grön treåringsnivå', och lugnt och stilla lotsa och guida henne in i ridhästlivet. Nu är hon inpressad och inkastad där.
Det är som nån jäkel skulle stå och vråla åt mig på kinesiska och förutsätta och kräva att jag förstod vad han sa. Tillslut skulle jag bli så sönderstressad av att mina försöka att dilla kinesiska inte fungerar att jag skulle grina hejdlöst och slå vilt omkring mig bara för att komma bort och få människan att hålla tyst så jag fick lugn och ro, för jag kan inte ens höra mig själv tänka.
Om vi låtsas att det är viktigt för mig att kunna tala kinesiska, så jag lär mig inte av att personen skriker vidare åt mig på kinesiska, även om han är tyst mellan varven. Däremot om någon lugnt och fint satt sig ner med mig, och lärde mig kinesiska från grunden, genom att börja med enkla, simpla ord som 'hej' (vad det nu heter på kinesiska), berömma mig när jag gjorde rätt, inte göra ngn affär av när jag gjorde fel, och ge mig den tid jag behövde. DÅ skulle jag lära mig kinesiska. Det skulle ta längre tid än om ingen vrålat åt mig från början, och jag skulle säkerligen bli superstressad när det blev fel, eftersom jag vet/minns gubben som skrek, men jag skulle med coachning lära mig, och sen lugnt, tryggt och avslappnat kunna konversera - på kinesiska.