Gaalen ponny :(

Sv: Gaalen ponny :(

precis så sa min ridlärare hon är inte mkt till ridbar när hon gör så.

Jag har försökt i 3 år med att få henne att acceptera skänkeln man kan väll säga att vi har gjort framsteg om man jämför hur de var då och nu. Men hur rider man in en häst på nytt?

Man får försöka glömma bort att man vet att hästen är inriden helt enkelt. Och börja om. Hänga etc är ju overkill. Men sitt upp, klappa om, skritta några steg, gör halt för RÖSTEN, sitt av, klappa om. Om hon blir stirrig ändå eller inte stannar för rösten (under förutsättning hon gör det från marken) så får du ha någon som leder henne och där personen gör halt via grimman samtidigt som du ger röstkommandot.

När hon kan stå still på lös tygel när du sitter upp, skritta några steg, göra halt på lös tygel på röstkommando och lugnt står still på lång tygel, då kör du skritta - halt - skritta.

Bara röst än. Människa som leder i snöre om det är vad som krävs. Töntigt mycket beröm när hon gör rätt.

Sen bygger man SAKTA på därifrån, men mitt tips med just sådana 'lättstressade' och 'lättiltade' hästar är att ha några 'övningar' som man ALLTID kör. En kan vara just skritta lite - halt - skritta, allt för rösten. Det ska du börja VARJE pass med. Både pass 1, 2 och 374. Men byggs akta på, skritta längre bit, gör halt. Om hon fungerat på rösten, så börjar du att försiktigt krama tygeln och göra en väldigt mjuk förhållning samtidigt som du ber om halt med rösten. Omedelbar eftergift såfort hon saktar in. Slösa med berömmet. Viktigt att halt innebär just stå STILLA på LÖS tygel sålänge du ber om det. Klia, gosa, mys.

När det fungerar i skritt och gjort så några veckor så provar du några steg trav. Skit i form etc, mjuk tygelkontakt, sätt igång för rösten, rid lätt några steg, sakta av med rösten och bara krama tygeln, omedelbar eftergift. Om det inte fungerar med rösten från trav får du kalla in ledare igen.

Osv.

Om hon börjar stöka och stissa så hur svårt det än är, försök sitta STILLA och passiv, följ med med handen om hon kastar med huvudet etc, bara mycket mjukt, fint stöd, och ffa rösten. Om honf ortsätter, så då är det medhjälpare med snöre som får se till att hon gör halt. Och slösa beröm.

Ja, det tar tid. Japps, man känner sig SANSLÖST töntig. Men jag lovar att det är värt det. Det SVÅRA är just att 'glömma bort' att det inte är en unghäst. Att INTE hur frestad men än är ta i hårdare eller tycka 'men fan skärp dig'. Du måste intala dig själv att hon är tre år, grön som bara den, och inte förstår, och lugnt och stilla ska lära sig och lotsas in i det.

Det kommer vara bakslag, det kommer vara blod, svett och tårar. Du kommer på 30 minuter ha skrittat tio meter och steppat runt i 25 minuter, men du måste fortsätta vara lugnoch stilla och bara be.

Naturligtvis så gör du samtidigt som ovan lika med skänklarna, låter de ligga avslappnade och passiva längs sidorna (skänklar som pekar utåt innebär spända ben vilket innebär spänd ryttare och kan få en häst med mkt nerv och som är känslig att för det bli spänd). Ledare i alla lägen det behövs.

Ger du det tiden, lyckas du behålla lugnet och tålamodet och 'svälja' att känslan av att bli omkringledd på sin vuxna, eg utbildade häst så kommer du ha igen det för resten av ert liv tillsammans. På köpet kommer ni få ett helt annat förtroende för varandra =)

Hur var hon när du köpte henne förresten, då när hon var fyra? Var hon lika då eller har det blivit värre med åren?

jajajajaja till och med med värmekamera! jag har utprovad sadel och får hjälp av en os ryttare!
Bra att du kollat ordentligt! :bow:

Att du har fått hjälp av os ryttare (?) spelar ju ingen större roll iom att den inte hjälpt dig.
Jag tycker du borde byta till en tränare som faktiskt kan få er att utvecklas, och rida för den så ofta du kan, alltså gärna fler gånger i veckan.

Jag gör i princip inget för att framkalla hennes stress, när jag ber henne göra något eller försöker rätta till henne så uppstår dem. Alla tycker att vi passar så bra ihop m.m jag har ju utbildat henne upp till MSV i hoppning!
Jag vet många hästar som kommit till ponnyryttarna i grannklubben som hoppat banor på 140 men som inte ens kunnat gå på volt :grin:
Uppenbarligen så GÖR du något som framkallar stressen.

Visst jag är inte värdlens bästa ryttare med just de här problemet tror jag inte beror på min ridning.
Jo det gör det.
Så länge du inte är villig att ändra din ridning så kommer du fortsätta ha problem.

varför tror du att de sitter i munnen?
Antagligent för att hästen protesterar när du drar den i munnen.

Jag påstår inte att de inte är mitt fel jag säger bara att jag inte framkallar beteendet..
Jo det gör du. Du har ridit henne i FYRA år.

Jag har låtit vissa andra rida henne..
Med en kompis så stack hon rakt in i skogen med..
Men en ganska duktig ryttare gick hon kanppt fram..
Och hon har kastat av min dressyr tränare..
Har du låtit någon av dem rida i några veckor?
Att låta ngn rida nån gång eller två gör ju inte att du ser ett annat resultat.

Skulle min häst göra sådär mot andra så skulle jag faktiskt skämmas över hur dåligt riden den är :o

Alexandra har gett ett väldigt bra råd, som jag verkligen hoppas att du följer (Helst med hjälp av en duktig person som ridit in och utbildat många hästar!)

När jag sitter med känklarna rakt ut är för att när jag har dem längst hennes sidor blir hon upphedtsad!

Jag red ett tag en häst som var väldigt känslig för skänklarna, och jag försökte hela tiden undvika att min skänkel låg emot. Trots det blev det bara värre, och det blev inte bättre förrän jag insåg att det sättet att rida gjorde att jag blev spänd, satt fel och inte gav hästen något stöd. Även på en häst som är framåt och känslig måste man rida med sätet och hålla om, och inte förväxla det med drivning.

Bra att du kollat ordentligt! :bow:

Att du har fått hjälp av os ryttare (?) spelar ju ingen större roll iom att den inte hjälpt dig.
Jag tycker du borde byta till en tränare som faktiskt kan få er att utvecklas, och rida för den så ofta du kan, alltså gärna fler gånger i veckan.

Jag rider alla dagar i veckan och när jag inte rider gör jag något med henne!!

Jag vet många hästar som kommit till ponnyryttarna i grannklubben som hoppat banor på 140 men som inte ens kunnat gå på volt :grin:
Uppenbarligen så GÖR du något som framkallar stressen.

Ja de säger jag hhela tiden jag KRÄVER något av henne eller ja om jag vill at hon ska skritta ska on skritta annars äre ju inte änns någon ide att jag rider ?!

Jo det gör det.
Så länge du inte är villig att ändra din ridning så kommer du fortsätta ha problem.

Jag har försökt tro mig! varför tror du att jag inte försöker?

Antagligent för att hästen protesterar när du drar den i munnen.
Okej hur vet du att jag DRAR hästen i munnen när du inte änns vet de kan du vara TYST!

Jo det gör du. Du har ridit henne i FYRA år.

Har du låtit någon av dem rida i några veckor?
Att låta ngn rida nån gång eller två gör ju inte att du ser ett annat resultat.

Skulle min häst göra sådär mot andra så skulle jag faktiskt skämmas över hur dåligt riden den är :o

Kanske de men de kanske säger något om hur hon är att rida inte så jäkla lätt!

Alexandra har gett ett väldigt bra råd, som jag verkligen hoppas att du följer (Helst med hjälp av en duktig person som ridit in och utbildat många hästar!)
Ja hon vet ju vad hon snackar om....

se ovan 1010

När hon var 4 satte hon huve mellan benen och stack så fort någon satte sig på henne! så hon är MKTMKTMKTMKT bätter...

Då tycker jag ABSOLUT att du ska börja om med henne. Då kan jag nästan ta gift på att hon är felinriden från början. Hon har inte lärt sig grunderna och förstått dem. Så börja om och du har massvis att vinna.

Och innan du protesterar. Hon har lärt sig att inte bocka, hon har lärt sig svänga, hon har lärt sig hoppa osv. men hon har inte lärt sig GRUNDERNA. Hon har inte lärt sig en korrekt skänkel, en korrekt hand etc. Hon har inte lärt sig grundtryggheten. Vad det beror på är endera helt enkelt fel/bristande inridning. Eller forcerad. De där som har 'plättlätt' för sig t ex, är ganska lätta att utan att man menar det och utan att man märker det stressa. Det går till en viss gräns, sen visar det sig. Ofta förstår man inte vad problemet är.

Man kan hoppa 1.20 utan att hästen förstår en halvhalt, man kan galoppera i skogen utan att hästen lärt sig skänkeln ordentligt osv.

Ofta så de här som inte lärt sig rätt/förstår, så när man sätter upp en ny ryttare, även omd en är eoner kunnigare än en själv, så blir det katastrof. Ofta våldsam sådana. För nu har inte hästen ens stödet av en matte/husse som 'hjälper den på traven' och som, medvetet eller omedvetet, anpassat sin ridning till hästen ( t ex som du när du tagit bort skänklarna). När en sådan häst då rids korrekt, av någon som förutsätter att den är utbildad till den nivå den borde vara, då får de här hästarna panik. I deras värld kan en normal skänkel vilande mot sidorna och en mjuk hand kännas som något otäckt som klämmer runt magen, samtidigt som man inte kan gå fram för det är något som håller i munnen, och det blir en överdos krav och de flippar ur. På samma sätt som en unghäst med mkt nerv och högt i blod skulle göra om man satt upp på den och red som om den var på LA-nivå. (Tänk på den som hinkade av mkt erfaren testryttare på bruksprovet.. där personen själv erkände att det var hans fel, han satte för mkt press. Och det är ändå väl grundutbildade unghästar, men pressa dem för hårt och det brister)

Sitter matte upp igen går det bättre. Skulle man kunna lobotomera matte att rida alles korrekt skulle hästen flippa ur med matte också. Det är inte ryttaren hästen reagerar på, det är ridningen, kraven, pressen. Men man gör dem en björntjänst genom att anpassa sig till dem och på så sätt underlätta för dem och maskera problemet. Ofta är detta inget man är medveten om själv, man gör det ju givetvis inte med flit.

Kollade lite på filmen från er Msv B, och hoppa kan hon ju, men tänk dig den hoppkapaciteten, och en ponny som med lätt tygelkontakt galopperar under dig, i det tempo du satt henne i, ligger kvar där, går rättställd genom svängarna, ni kan låta hindret komma till er och inte tvärtom, där du kan korta och länga utan problem, och hon väntar på både hindret och dig och ni är ett EKIPAGE. Då kommer ni bli oslagbara! =)

Så ni har ALLT att vinna på att starta om, och i min värld är hon typexemplet på en ponny som bör och behöver 'startas om'. Ge henne ett år, och sen är ni där ni är nu men mångfalt bättre, och the sky is the limit. Och hon är ung, så ett år hit eller dit gör ingen skillnad i slutänden, tvärtom, det är en investering som kommer återbetala sig under många, många år =)

Senast ändrad:

Kollade lite på filmen från er första(?) MB, och hoppa kan hon ju, men tänk dig den hoppkapaciteten, och en ponny som med lätt tygelkontakt galopperar under dig, i det tempo du satt henne i, ligger kvar där, går rättställd genom svängarna, ni kan låta hindret komma till er och inte tvärtom, där du kan korta och länga utan problem, och hon väntar på både hindret och dig och ni är ett EKIPAGE. Då kommer ni bli oslagbara! =)

Precis så fint går hon på hoppträningarna. på tävlingsbanan an hon vara spänd som en stålfjäder och alla mina förösk över att få enne att gå ihops sig på tävlingsbanan de är då de krånglar visst är jag lite nervös och så på tävling. Men hon är lika spänd även fast de var en LD eller en MB Så på tävling så rider jag lite som en "ponnyryttare" när jag bara gasar då gör hon inte allt de där då bara springer hon.. om du försåtr vad jjag menar ..

Jag skjulle bara vilja att hon ska vara som hon är på hoppträningarna när jag annars rider osv.. de är de jag tror är felet i dressyren hon kan gå hur fint som hälls om jag låter henne vara och hon bara får trava och galopper men jag vill ju att hon ska arbeta och bära sig också de är vid sådana krav hon "knäppar " sig..

Jag har pratat med många om de och dressyrtränaren säger att jag bara ska fortsätta rida på eftersom hon tycker att jag kan handera hennes problem bra min mamma säger att jag är för snäll hopptränaren säger att hon kommer lugna ned sig och att jag måste hoppa mera..

glömde kanske säga de också att problemen går lixom till och från..

De började när hon var 4 med att hon höll på sådär stoppade huve melan benen och sprang men sen sludate hon med det. Och blev lite trevligare. sen vet jag inte vad som hände men hon har alltid varit spänd på tävlingarna, hon vill lixom alltid ha en utmaning, (eller vad man ska kalla de för) Men de började med att hon stannade vit utgågen.. Sen slutade hon sen började hon när jag red ut och i dressyren sen slutar hon sen börjar hon osv..

Så hon håller ju inte på jämt...

Vännen, hon går INTE så fint på hoppträningarna om du inte kan ha skänkeln mot henne.

Jag tror ABSOLUT att hon är mer sansad på hoppträningarna, men det jag beskriver kan du BARA få när du kommer till ridning, och det gör du inte med skänklarna ifrån henne.

Jag har ett stycke mycket trevlig fblherre i stallet. Haft honom ett år snart, 14 år, fd löphäst. Vi har inga större problem, men det jag beskriver ovan t ex, en häst som galopperar UNDER dig (känslan är svår beskriva, när man upplevt skillnaden vet man), ligger kvar i tempot jag la honom i, och där vi om vi ska ta till flumtermer verkligen 'var ett' - det har hänt EN gång.

Han skenar inte runt på hoppträningarna, han går att reglera (bättre nu än förr), han sköter sig fint. Men det är skillnad på det och när man VERKLIGEN får till det. Nu är det lite för mycket att jag är medpassagerare med bestämmanderätt oftast, även om det SER UT som ngt annat, men när allt stämmer, då är jag pilot med extremt finjusterade reglage, som sagt - det måste upplevas för att förstå, låter sig inte så lätt förklaras.

Men du gör naturligtvis som du vill med din ponny, men jag har haft en sån som din, jag har haft ett antal 'problemhästar och problemponnyer' här för tillridning, haft mina egna 'knepiga' med (varav jag startat om två), jag har ridit in en hel del och mitt råd är och förblir, ur alla perspektiv, starta om henne så har du ALLT att vinna.

Jag skjulle bara vilja att hon ska vara som hon är på hoppträningarna när jag annars rider osv.. de är de jag tror är felet i dressyren hon kan gå hur fint som hälls om jag låter henne vara och hon bara får trava och galopper men jag vill ju att hon ska arbeta och bära sig också de är vid sådana krav hon "knäppar " sig..

Du skrev det själv nu, det jag tog upp i mitt inlägg innan ang flippa ur när kraven/pressen/etc blir för hög.. Det är vid krav hon 'knäppar' sig.. Jag är inte förvånad. Det blir för mkt för henne. Och så enkla krav som att gå i en självbärande form, det ska en fyraåring klara. Men hon har inte lärt sig det.

Hästar kan reagera olika på för mkt krav/press. En del växer fast, en del blir istadiga, andra försöker springa ifrån alltihop och andra exploderar. Och ofta så om det ena inte fungerar, då tar de nästa. Dvs den istadiga hästen som med spö och sporrar förmås gå framåt, den kommer ta till något annat istället, för pressen är kvar, och högre.

Din ponny har försökt tala om någonting för dig ganska länge, på alla sätt och vis den kan komma på. Nu har du en SNÄLL ponny som ändå försöker, och hittat en väg att hantera det och samtidigt försöka göra dig till lags. Men det är för mkt för henne.

Jag kan ha skänkeln emot på hoppträningar hon är så lydig att hon kan gå med 6 jämna galoppsprån till 3 lätt som en plätt..

DE jag ville ha hjälmp med i denna tråd är hur jag ska göra för att få bort dessa beteende som händer kanske 1-3 gr i månaden ?

Hon är en väldigt trevlig häst att rida när hon vill de tro mig jag har aldrig suttit på en sån fin ponny då. Men som sagt hon vill lixom sätta mig på plats ibland..

Du skrev det själv nu, det jag tog upp i mitt inlägg innan ang flippa ur när kraven/pressen/etc blir för hög..

Hur ska jag någonsin få henne i from när hon protesterar om de är föt mkt begärt?

Hon är faktiskt inte på den nivån att ho ninte kan skritta oc h trava jag han ta bort allt hon lyssnar väldigt bra på min röst hon var västern tränad när jag köpte henne..

Men när hon 2knäppar" sig så stänker hon av allt de .. då gåre inte att göra någonting som att tex ha benen om.

http://s76.photobucket.com/albums/j30/soft_sensation/?action=view&current=dum.flv

Hur ska jag någonsin få henne i from när hon protesterar om de är föt mkt begärt?

Du har redan fått ett långt, utförligt svar på det.

Ju mer hjälp du får här, desto mer bortförklarar du dig själv.

Om du inte tycker att det är värt att starta om och vänja hästen långsamt, så får du väl ha kvar dina problem.
Det käns som att du helst ser ett svar i stil med ''använd martingal'' eller ''byt till ett rosa shabrak'', men de svaren kommer du inte att få. För de kommer inte att hjälpa. det bästa, enklaste och snabbaste (och antagligen det enda som håller i längden) sättet är helt enkelt att börja om från scratch. Det är synd om du inte tycker om det, men så är det.

Senast ändrad av en moderator:

Fast nu får du nog bestämma dig. No offence men nu börjar det likna efterhandskonstruktioner.

Jag citerar lite vad du skrivit innan i tråden:

NÄr jag hoppar äre inga problem men såfort jag kanske ska sakta av henne eller att hon vägrar så bara snurrar de i hjärnan på henne, hon står bara och hoppar små stegrar och vägrar gå fram så kan hon göra fast hon har långa tyglar, sen när hon väl går framåt går det i 180! Så gör jag en halvhlat och de är samma sak bara hoppar på bakbenen.

Dressyren så kan hon gå jätte bra tills man ska galopper och hon tål inte att man läger på skänkeln i galoppen då menar jag bara snudda vid hennes sidor hon far iväg sen när manska stanna så hoppar hon på bakbenen

men de är när jag ska sakta av som problemet uppstår...

jag har ridit lugnt med henne i kanske ett r men de fungerar inte i lägden för när vi väl kommer in på banan så måste hon acceptera att jag kanske måste skänkla lite ibland så ska jag bara skritta i skogen på långa turer så måste jaga också se till att hinte nudda med skänkeln och mina skänklar står redan så långt ut..

När jag sitter med känklarna rakt ut är för att när jag har dem längst hennes sidor blir hon upphedtsad!

Jag gör i princip inget för att framkalla hennes stress, när jag ber henne göra något eller försöker rätta till henne så uppstår dem

Jag har försökt i 3 år med att få henne att acceptera skänkeln

hhela tiden jag KRÄVER något av henne

de är de jag tror är felet i dressyren hon kan gå hur fint som hälls om jag låter henne vara och hon bara får trava och galopper men jag vill ju att hon ska arbeta och bära sig också de är vid sådana krav hon "knäppar " sig..

Du får ursäkta, men det där låter inte som 'problem enstaka gånger, för det mesta går allt jättebra och funkar perfekt och jag kan både lägga emot skänkeln och sakta av'...

Okej ?

Asså hon kan allt man ska kunna som en 8 åring fast inte skänkeln (eller jo hon kan går fram och flytta sig för den) Men när du ber henne att kanske jobba lite extra så kan hon föra de i 15 sekunder sen så blir hon arg om jag råkar öra henne med skänkeln och tjafssar. Men som jag ska förut de kanske händer 1-3 gr i månaden..

Men jag kan ju tänka på dit förslahg ett rosa schabrak kanske görså att de blir bättre

Asså jag kanske har skrivit konstig men jag syftar oftast på när jag rider i galopp. de är då hon inte tål när jag kommer åt extra med skänkeln och de r då hon far iväg och bråkar. jag har försökt och försökt att lära henne att inte göra så att axeptera skänkeln som ett stöd, men hon tar de bara som att gå fortare eller dö typ.

Jag har nog skrivit mkt konstigt men jag försöker få er att förtå hur de är att sitta på henne och då får jag ju bättre råd av er right?

Visst om ni tycker att de värkar som om jag inte kan rida alls men så länge ni inte sett mig live så kan ni ju inte veta.

Hon är en väldigt speciell dam och kommer nog alltid vara speciell, jag kan ju också erkänna att jag tycker att de är bra att hon reagerar så starkt på mina hjälper och iblan lite för bra. Men att börja om från början kanske är en bra ide. Men tro mig när jag säger att jag har många hästkunniga männsikor bakom mig och som tycker att jag har gjort ett fantastiskt jobb på henne...

Man kan säga att hennes olater som ungponny siter kvar nu fast de kommer kanske bara ibland så mkt men hon har lixom aldrig gjort något för att kasta av mig....

BTW så kan jag faktiskt sakta va mne inte när hon "knäppar" sig...

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 500
Senast: lirco11
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 264
Senast: Juli0a
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 190
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka