Gaalen ponny :(

Sv: Gaalen ponny :(

Du tål inte kritik för fem öre och med den attityden kommer du förmodligen inte utvecklas mer, och det är synd för du har en väldigt bra sits.

Det var INGET negativt menat med det jag skrev, det kanske lät så men det var inte menat så.
LC/LB ritterna var jättefina , hästens galopp är betydligt mer flytande och du rider mjukare.
I Msv klasserna är galoppen struttig, hästen stressig och din ridning stel.

Det är inget stort fel på ritterna, absolut inte - men kolla igenom filmerna igen så borde du se att det är stor skillnad!
Det är ju faktiskt därför man filmar - för att kunna gå igenom och ransaka sina fel/brister och positiva sidor. :cool:

Jag har läst alla dina inlägg och om du är då duktig och erfaren som du verkar, så borde du inte bemöta henne på det sätt du gör. En bra tränare (en mogen) ger inte kritik på det negativa sätt du gör. Faktiskt! Jag kanske är hård nu men du är för negativ och ger tjejen taskig självkänsla. Är det bra tränarkänsla? Nä... tänk lite

Haha. :grin:

Du menar de proffsen som inte har hjälpt dig ett skit de senate FYRA åren? :confused:

vad var det där för mening ? jag tror faktiskt att hennes tränare hjälpt henne mkt under dessa 4 åren, eftersom hon själv skrev ; det är stor skillnade på hästen från början och nu. Tror faktiskt att utbildade tränare kan hjälpa henne bättre än vad folk på internet som bara läst om deras problem , kan.

håller med lucia här. det verkar som detta blivit lite "trycka ner aktigt". hon gör vad hon kan med sin ponny och det är hon som känner den bäst. säger hon att vissa förslag helt enkelt inte funkar så är det väl så ? det kanske funkar på sin egen häst men alla hästar är olika ! denna sida är väl till för att ge varann förslag och tips på hur man kan göra?, inte ; " så ska du absolut inte göra :O" , "jag gråter när jag ser sånt" , "du ska göra så och så med din häst " osv osv.

och det där som någon skrev att från början var problemen hela tiden och nu inte alls, som hon skrev så ville hon inte ha mer åsikter för det blir bara bråk och hon skrev också tidigare att problemen bara uppstår 1-3 ggr i månaden !

TS : jag hoppas det löser sig för dig & din ponny ! hon är verkligen jättefin och jag tror ni kommer gå långt tillsammans. :)

Soft_Sensation:

Jag har tittat på filmerna.
Och nej, jag ser inte en het ponny. Inte heller en ponny som är dum.

Jag ser en stressad förvirrad ponny som springer framåt för att komma undan.
Hon är inte het, hon bjuder inte framåt. Hon försöker springa ifrån dig.

Varför startar du medelsvår om ponnyn inte ens accepterar skänklarna?

På filmen där hon är "dum" kastar du dig fram och tillbaka i sadeln, drar i tygeln, händerna flaxar och du trycker med skänkeln.
Tror jag det att hon inte fattar vad du vill.

Andas, ta de lugnt och börja om från början.
Du har fått tips/inlägg av Alexandra som är guld!

hon skrev att hästen bara gör så 1-3 ggr i månaden, inte alltid , ellerhur ????

Senast ändrad av en moderator:

kanske var det så att hästen INTE hade detta problem innan tävlingen då. vilket är ett svar på din fråga ; varför hon startar MSV när hästen inte ens accepterar skänklar.

Men på en av filmerna är ju ponnyn uppenbart stressad, därför är det kanske inte värt att starta msv?

Men på en av filmerna är ju ponnyn uppenbart stressad, därför är det kanske inte värt att starta msv?

vad är det som säger att den filmen var precis innan MSV- tävlingen ? det kan ju ha varit ett bra tag tidigare och att hon sedan blivit bättre, eller ett bra tag senare. men ... vet ej.

Okejokej, Men jag tycker att jämföra min 20 eller 30 LV mot en darna Msv är väldigt konstigt! :confused: De är väll klart som korvspad att Hon är mkt lugnare och finare i en Lc med mycket rutin än en Msv B med lite rutin? Jag tycker att min Msv B var jätte bra eftersom jag inte rider dem så ofta.

Jag kvalade till msv förra året och har startat runt 4 st på hela de här året! Så jag pressar inte runt henne i Msv klasser på varge tävling. ne jag vill ge henne en känsla hur banorna och höjden kan vara så hon efterhand slappnar av. Man kan ju inte gå in i en Msv B för första gången och förvänta sig att de ska gå och se lika bra ut som i en LC. Jag kan även säga att det bergsäkert såg ut så i mina första LC:er och de är de nog för dem flesta andra ryttarna också.

Visst tål jag kritik men jag tycker att i den tonen om att jag pressar henne förhårt osv inte stämmer. Jag går lungt och stilla fram och anpassar mig i hennes takt.

Hon är en väldigt välriden och lydig ponny dock inte när hon dummar sig och som jag sa förut så äre de inte s jätte ofta. och med det menar jag inte att hon inte kan ta skänkeln på hela tiden de kan hon men när hon blir stressad de är DÅ hon inte reagerar på den.

Angående om att hon springer med huvudet högt är för att hon är så uppmärksam på hela omgivningen. och skulle jag då sitta och försöka jobba henne framför hinder på tävlingsbanan skulle hon bara bli störd av det nej sådant tar vi på träning och framridning. jag vet att de ser ut som om hon springer mot handen Men de är för att hon är så känslig i munnen. På filmerna där hade jag ett vanligt tränsbett som hon inte gillade så mkt de blev lixom förskarp fast jag är lätt i handen. I dagslägret har hon ett mycket mildare bett som hon trivs mkt bättre med. De kan lixom inte bli så mkt mildare för då blir hon så himla stark. Min ponny är inte heller den mest lättjobbade ponnyn men gör ryttaren rätt gör hon rätt.

Okej jag kan inte se någonstans att ponnyn är stressad i msv filmen möjligen lite seg men inte stressad.

Sen kan jag ju också säga att jag inte alls ville ha ett lätt svar som att sätta på ett rosa schabrak hade jag velat de hade jag sagt ja smart okej på era förslag.

Jaa hur ska jag börja? Men de känns som om jag inte klarar av min ponnyplutt längre! :cry:
Hon kan vara värdens underbaraste och göra allt jag ber henne om, men hon är gryymt känslig. Hon är 8 år och jag tävar med henne i moppning. Jag har haft henne sedan hon var 4 år.

Men i alla fall så är hon en mycket känslig dam som gärna vill göra rätt men som kan bli väldigt hettsig. NÄr jag hoppar äre inga problem men såfort jag kanske ska sakta av henne eller att hon vägrar så bara snurrar de i hjärnan på henne, hon står bara och hoppar små stegrar och vägrar gå fram så kan hon göra fast hon har långa tyglar, sen när hon väl går framåt går det i 180! Så gör jag en halvhlat och de är samma sak bara hoppar på bakbenen.

I Dressyren så kan hon gå jätte bra tills man ska galopper och hon tål inte att man läger på skänkeln i galoppen då menar jag bara snudda vid hennes sidor hon far iväg sen när manska stanna så hoppar hon på bakbenen men de är mkt lättare och få henne lugn igen här...

När jag rider ut så kan hon vara väldigt piss osv.. jag är van.. Men idag då orkade jag inte längre..

Jag skulle rida på en väg och har skrittat och travat lite smått och jag betämde mig att hon skulle få gå lite i galopp.. Men hon stiker iväg som en kanon och jag tycker inte att de är okej att hon ska skena med mig så jag lyckas stanna henne då hon genast blir trottsig och steppar och snurar runt och springer i dikerna efter ett tag lugnar hon ned sig och jag vänder. sen efter ett tag kortar jag tyglarna och nu blir hon verkligen trotsig och hoppar på bakbenen hit och dit och tänker sticka iväg. men jagg håller i henne så hon hoppar ut i skogen på sidan rakt över en skiit stor sten och sen in i värdens stenigaste skog och jag får ingen kontroll så jag hoppar av. jag fattar inte hur hon lyckades ta sig ut där utan att ha brytit ett ben eller något.. sen styr jag ur henne på vägen och leder henne en bit sen hoppar jag upp igen. Hon lunkar på men så fort jag vill att hon ska stanna ellr något så äre bara trasseltrassel så jag bestämmer mig ´för att inte krågla med henne. sen när vi var nästan hemma så skulle jag trava lite för att se vad som hände och de gick jätte bra! men sen när jag saktat av så kkrånglar hon igen och rakt in i en buske hoppar hon och håller på att gå omkull jag blir knockad och fick en fläskläpp så jag hoppade av och gick resten av biten hem..

Hur gör man mot sådant här beteende när hon inte tål att jag säger något åt henne. de börjar bli tröttsamt.. :crazy:

Om hon är superkänslig, prova BETTLÖST kanske :)

Okej jag kan inte se någonstans att ponnyn är stressad i msv filmen möjligen lite seg men inte stressad.

Sen kan jag ju också säga att jag inte alls ville ha ett lätt svar som att sätta på ett rosa schabrak hade jag velat de hade jag sagt ja smart okej på era förslag.

Den filmen jag menade var den du visade hur hon reagerade när hon fick ett "anfall" :cool:

har redan provat men hon trivs inte alls med de..
Sen så har jag redan ett jätte bra bett på henne nu..

Men det är ju självklart att din häst inte mår bra om hon gör som hon gör. för så gör inte en normal & välmående häst. !

Men det är ju självklart att din häst inte mår bra om hon gör som hon gör. för så gör inte en normal & välmående häst. !

Så den välmående häste får inte bralla?

Man skulle kunna säga att de är hennes sätt att bralla faktiskt.
Bara de att hon gör de lite drastigare och inte så ofta.

Senast ändrad av en moderator:

Nu har jag läst hela tråden och jag får en känsla av att du inte vill ha hjälp! Du säger emot nästan alla och förklarar själv HUR det är och HUR det skall vara. Varför frågade du ens om hjälp från första början då?!

Om du nu har hjälp av OS-ryttare och allt vad det är, varför kan du då inte rida din häst som man ska göra med skänklar intill hästens sidor i god balans?!

BÖRJA OM med din lilla häst som ser ut att ha riktigt bra kapacitet bara hon får ta det lungt och jobba psykiskt och fysiskt avspänd istället för att stressa runt!... För det ser man tydligt och klart på filmerna att hon gör!

Och sen så skriver du olika hela tiden! I vissa inlägg gör hon så en gång i månaden och i nästa så är hon alltid sån, och hela tiden olika problem! :confused:

Det är dessutom stor skillnad på en häst som gör en glädjebrall och en som brallar för att slippa ryttarens inverkan!

Senast ändrad:

Nu har jag läst hela tråden och jag får en känsla av att du inte vill ha hjälp! Du säger emot nästan alla och förklarar själv HUR det är och HUR det skall vara. Varför frågade du ens om hjälp från första början då?!
De är väll inget du behöver hacka upp dig för? de här är ett diskutions forom då måste jag få diskutera precis som de andra diskuterar med mig.

Om du nu har hjälp av OS-ryttare och allt vad det är, varför kan du då inte rida din häst som man ska göra med skänklar intill hästens sidor i god balans?!
Mina skänklar och hela min ridning är i hyffsad god balans när hon inte stressar upp sig.

BÖRJA OM med din lilla häst som ser ut att ha riktigt bra kapacitet bara hon får ta det lungt och jobba psykiskt och fysiskt avspänd istället för att stressa runt!... För det ser man tydligt och klart på filmerna att hon gör!
Hon stressar inte runt för att hon har huvudet högt? HOn är bra ställd i de flesta hörn. HOn har den bera fullblods galoppen och hennes galopp kommer aldrig vara buren varesig de är en elir ryttare eller bonde som har utbildat henne hon är en sån ras. Jag tror att de är därför ånga upplever henne stel. Men stressad nej. Hade hon avrit stressad hade hon skuttat runt på bakbenen precis som hon gör när hon är stressad. Kolla dum filmen tex. Sen äre så att hon tänker väldigt mkt tänker jag för mkt om att hon ska slappna av ännumera och tex försöka få henne i bättre from då hoppar hon inte änns 20 cm!

Och sen så skriver du olika hela tiden! I vissa inlägg gör hon så en gång i månaden och i nästa så är hon alltid sån, och hela tiden olika problem! :confused:
Jag sa inte att hon alltid var en sådan. de första tråden gick jag igenom om vad som kunde hända. Och de händer inte ofta.

Det är dessutom stor skillnad på en häst som gör en glädjebrall och en som brallar för att slippa ryttarens inverkan!
De vet jag med.

När min ponny är glad över att få springa stutsar hon omkring när hon har gjort fel och vet om de så blir hon mera stressad och stutsar på precis samma sätt.

Ursäkta, men 'berömda fullblodsgaloppen'? Vad menar du med den?

Inte jag som rider på bilden så kommentera inte ryttaren. Det här är ett engelskt fullblod med strax under en halv miljon insprugna pengar på banan.. Han är fortfarande under omskolning till ridhäst, och som en fyraåring i ridhästsammanhang (han är 14 eg). Och han går i deb. fälttävlanstempo på bilderna..

thumbnail.aspx

thumbnail.aspx

Det här är ett arabiskt fullblod, med tämligen ordinära gångarter, en 'typisk arab' om man så vill uttrycka det:

thumbnail.aspx

Och här går det i HÖGT tempo:

thumbnail.aspx

Eng fbl, 4 år gammal, köpt från banan några månader tidigare:
thumbnail.aspx

Har fler bilder inkl mer ridbilder men orkar inte leta.

Men skyll på ngt annat än fblgalopp iaf är du snäll. Skyll på att hon har flack/dålig galopp eller nåt, men försök att inte händvisa till hel ras..

(Kan om du vill leta rätt på bild på fuxvalacken med huvudet för högt, då försvinner galoppen som på beställning och blir kort, låst och flack.. men det är inte 'fullblodsgalopp' utan 'högt huvud och ingen rygg-galopp')

Mina skänklar och hela min ridning är i hyffsad god balans när hon inte stressar upp sig.

Din ridning är uppenbarligen inte i god balans då du skriver att du måste ha skänklarna rätt ut för att inte störa henne! Om man överhuvudtaget skall kunna rida rätt MÅSTE man ha skänklarna lätt omslutna runt hästen!
Detta gäller vare sig hästen är lat eller pigg, lugn eller stressig!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 500
Senast: lirco11
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 262
Senast: Juli0a
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 190
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka