Gå in i en ny familj?

Att det är jag som ska anpassa mig.
Tex ändra planer och aktiviteter efter det som passar familj och barn.
De vill att jag byter schema på jobbet för att kunna hämta på dagis.
Att de har bokat semester med hela stor-familjen utan att kolla om jag kan.
Att de tex häromdagen hade bokat biljetter till bla bio utan att kolla med mig. När jag sa att jag inte kan för det funkar inte med hunden skulle jag tänka på barnen som blir ledsna om jag inte är med.

Ni hade bara varit tillsammans i fyra månader?

Hm. Jag tycker nog att det är lite magstarkt. Dessutom känns det fel att de spelar på ditt dåliga samvete gentemot barnen.

Är det så att du känner dig utnyttjad? Kan det vara roten till din känsla av olust?

För mig är det konstigt att en vuxen person ens nämner för sin mamma, sina barn och sitt ex att hen har en ny relation när den bara har pågått i fyra månader.

Det där kan nog vara väldigt olika. Beroende på hur logistiken ser ut.
Eftersom jag hade mina barn på heltid så fanns liksom inte mycket tidsutrymme för att ha en relation innan barnen blev varse.

Ni hade bara varit tillsammans i fyra månader?

Hm. Jag tycker nog att det är lite magstarkt. Dessutom känns det fel att de spelar på ditt dåliga samvete gentemot barnen.

Är det så att du känner dig utnyttjad? Kan det vara roten till din känsla av olust?
Jag skulle nog inte känna mig utnyttjad, men fullständigt inmålad i ett hörn. Skulle känna att alla andra bestämde över mitt huvud. Och fullständigt förrådd när hans ex ringer upp mig för att diskutera vad jag tog upp med honom igår. Får man inte ha något privatliv alls? Jag skulle gallskrika - och när någon målar in mig i hörn blir jag inte rolig.

Jag skulle nog inte känna mig utnyttjad, men fullständigt inmålad i ett hörn. Skulle känna att alla andra bestämde över mitt huvud. Och fullständigt förrådd när hans ex ringer upp mig för att diskutera vad jag tog upp med honom igår. Får man inte ha något privatliv alls? Jag skulle gallskrika - och när någon målar in mig i hörn blir jag inte rolig.

Jag skulle förmodligen känna mig som du, men ts kanske har andra funderingar just nu? Jag tror att vi alla har olika gränser för när vår integritet hotas.

Det som ts ursprungliga inlägg vittnar om, är att hon liksom "fållats in" i en kultur som man kanske inte så självklart ser utifrån när man är inne i den. Det hon beskriver är hur hon"fått" en roll och hon reflekterar över att hon inte fått möjlighet att "ta" en roll.

Det som är så komplicerat när man utifrån så snabbt ser dilemmat, är att den person som befinner sig inifrån också har känslor och vet att det inte är så svart/vitt. Det är givetvis lätt att också tycka om människor som visar engagemang och omtanke.

Men ts känsla av att något inte stämmer, skall hon ta på allvar. I all välmening kan människor kväva varandra och när man då protesterar så får man lätt epitet "otacksam" eller att man är den som förstör den goda stämningen.

Jag får rysliga obehagskänslor kring hela upplägget, men jag är heller ingen som skulle trivas i att andra fattade beslut om vad jag gör och inte.

Jag skulle förmodligen känna mig som du, men ts kanske har andra funderingar just nu? Jag tror att vi alla har olika gränser för när vår integritet hotas.

Det som ts ursprungliga inlägg vittnar om, är att hon liksom "fållats in" i en kultur som man kanske inte så självklart ser utifrån när man är inne i den. Det hon beskriver är hur hon"fått" en roll och hon reflekterar över att hon inte fått möjlighet att "ta" en roll.

Det som är så komplicerat när man utifrån så snabbt ser dilemmat, är att den person som befinner sig inifrån också har känslor och vet att det inte är så svart/vitt. Det är givetvis lätt att också tycka om människor som visar engagemang och omtanke.

Men ts känsla av att något inte stämmer, skall hon ta på allvar. I all välmening kan människor kväva varandra och när man då protesterar så får man lätt epitet "otacksam" eller att man är den som förstör den goda stämningen.

Jag får rysliga obehagskänslor kring hela upplägget, men jag är heller ingen som skulle trivas i att andra fattade beslut om vad jag gör och inte.
Ja, jag har väl inte kritiserat TS känslor på något vis? Tvärtom tycker jag att hon reagerar väldigt sunt på det där storfamiljsfängelset.

Det där kan nog vara väldigt olika. Beroende på hur logistiken ser ut.
Eftersom jag hade mina barn på heltid så fanns liksom inte mycket tidsutrymme för att ha en relation innan barnen blev varse.
Jag funderade på att sätta just barn inom parentes när jag skrev. Av den sortens skäl. Men sin mamma och sitt ex har man ju inte på heltid.

Det jag också tycker är intressant här är att det inte känns som det handlar om barnen utan det är de vuxna som är gränslösa eller brister i kommunikation.
Sen verkar man spela på TS samvete angående barnen när det handlar om brist på kommunikation dvs TS kan inte vara med.

Sen tycker jag det är märkligt med människor som bara förutsätter att man kan vara med på saker utan att fråga. Jag tycker det låter som det är personer som inte har så mkt intressen, övriga vänner etc?

Senast ändrad:
Alltså jag skulle dö om jag hamnade i en sån här sits. Nu kommer det aldrig att hända jag hade vänt och sprungit åt andra hållet långt innan. Efter fyra månader hade jag inte velat träffa barnen ens.....

33242_CF095214.jpg

Jag tycker som en del andra att TS har blivit väldigt involverad i familjen på extremt kort tid (4 månader).

I mitt fall så tog vi över ett år på oss innan vi blandade in barnen. En bidragande orsak var att barnens mamma hade avlidit ett knappt år innan vi träffades och min man var bestämd på att barnen inte skulle tro att han försökte ersätta deras mamma innan de ens hade förstått att hon var borta för alltid.

Det är naturligtvis positivt att TS har blivit väl mottagen men att ta beslut över hennes huvud och "kräva" att hon ändrar sitt arbetsschema för att hämta på dagis och att delta i aktiviteter som hon inte ens får uttala sig om på förhand, nej det tror jag inte på.

@Brac Kräv respekt för din integritet. Det verkar osunt att diskutera sitt nya förhållande med sitt ex som dessutom ringer och tar en diskussion med dig, tala om adding insult to injury.

Vilket program? Aldrig sett människorna tidigare.

Annars håller jag med @Monstermom, en singelfarsa är ingen vinstlott, det är väl snarare närapå en nitlott? Får jag välja vem jag vill dela mitt liv med så är det ju inte en pappa.

Varför skulle någon som redan är förälder vara en nitlott? Jag ser varken mig själv eller min partner som en nitlott.

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 895
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 675
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX