Fy vad svårt...

Sv: Fy vad svårt...

Jo, det vet jag. Men var inte det jag frågade om.

Nu får ni diskutera vidare själva. Nu ska jag åka och hämta min nya valp :)
 
Sv: Fy vad svårt...

Det var det väl....Självklart får du ingen placering om din hund inte tilltalar honom. Många hundar kan vara korrekta inom standarden men ändå ha olika typ på huvud uttryck osv
 
Sv: Fy vad svårt...

Jadzia skrev:
Vem har nämnt deformerade hundar?
Det är väl snarare de där som rantar runt i ringen med knasiga hasvinklar, för tunga kroppar och liknande. De håller ju inte för det de är tänkta att göra. Det som går bra på utställningar idag är inte snygga hundar och har inte ändamålsenlig exteriör. Det är just det där med sund och ändamålsenlig exteriör som måste gå först, inte om någon domare tycker den är snygg. En hund med en trea i ringen kan ha bra mycket sundare exteriör än en SUCH.

Jag vill bort från hela den här utseendefixeringen inom aveln och börja köra på prestation istället. BC är en rent prestationsavlad ras och de är varken deformerade eller direkt fula. De ser ut som de gör därför att det passar bäst för jobbet. Utställningsvarianterna ser istället ut som de gör därför att någon jeppe tyckte det var vackert, men det kanske inte är bästa exteriören för arbetet.

Rasstandarden kom inte till för att skydda mot fula hundar. Den kom till för att fastställa en exteriör optimal för ett visst arbete och liknande. Har man det i åtanke blir sällan hunden ful och avkommorna blir bättre än om man letar hundar som är SUCH.

Det primära med en arbetande ras ska vara just deras arbete. För ett gott arbete krävs en viss typ av mentalitet, exteriör och naturligtvis sundhet. Sjuka hundar kan inte jobba, knasiga hundar är oanvändbara och hundar med knepiga kroppsdelar går sönder. Snygghet och utställningsmeriter får inte gå före tidgare uppräknande egenskaper. Är det något man kan kompromissa med så är det snygghet och utställningsmeriter. Allt annat kommer att straffa sig i längden.

.

Precis det jag menar, givetvis är inte en utställningshund en fullkomlig idioti. Men det är skillnad på hund och hund i majoritet. Vill jag ha en brukshund letar inte jag bland kennlar vars föräldrardjur spenderar det mesta av sin tid i utställningsringen. jag kan dock vara relativt säker på att en hund oavsett utställnings eller bruksavel klarar av låt säga lydnadsklasserna. Där är ju den betydande faktorn hur mycket man arbetar med sina hundar. Jag menar jag har två av de mest nonchalanta individerna i världen ..och det har tagit tid att komma dit jag ville, men jag är där nu! Precis som du sa är det även skillnad på raserna i sig. Att jämföra en jämthund med den allmäna schäfern går inte. En hund avlad för ett visst ändamål ger ändå en större försäkran på att jag kommer att få det jag var ute efter, utan att för den sakens skull vara den vackraste av dem alla.
 
Sv: Fy vad svårt...

Flinisen skrev:
Antagligen för att intresset minskar för jakt. Inte lika många jagar ju nu för tiden som förr när det gäller fåglar.

Varför skaffar man då en jakthund om man inte ska jaga.

Många glömmer att hunden faktiskt är ett arbetsredskap i grunden.

Jag kan visst tycka att SUCH är nobelt och vet att det inte är lätt att uppnå. MEN vad vi har efterlyst är en dubbelchampion och det finns tydligen inte. Då tycker jag att det är snett i en ras som ska vara en jaktras, enligt dig kan man tydligen få med båda sakerna, men än har jag inte sett någon golden som är både SUCH och SJCH...

Jämför det med antalet vorsteh som är det och sen jämför det med antalet registrerade hundar. En snabb koll på korthårig vorsteh visar att det finns 14 SJCH och 18 som är minst dubbelchampion med både SUCH och SJCH. Nu kan jag inte säga hur många kh vorsteh det finns i Sverige, men det är väldigt mycket färre antalet golden och det är också fågelhundar.

//E
 
Sv: Fy vad svårt...

På gråhund kan man inte ens bli utställningsch om man inte har ett jaktchampionat i grunden...

Javan
 
Sv: Fy vad svårt...

Jag säger ju att jag tycker det är svårt på bild:)
Med den vikten o höjden är det helt klart ingen grov hund.
Jag har dock i mitt liv sett aldeles för många utställningsmeriterade klumpar som vägde runt 35 innan de blev smällfeta vilket den typen oftast blir.
PL
 
Sv: Fy vad svårt...

Nedanstående måste vara SJCh innan de kan bli SUCh

*Hälleforsare
*Jämthund
*Karelare
*Norsk älghund svart
*Svensk vit älghund

För Laikorna krävs antingen

lägst 2:a pris på jaktprov för skällande fågelhundar
Eller
SJCh

För alla ovanstående krävs dessutom känd HD-status.
 
Sv: Fy vad svårt...

lady_vip skrev:
Varför skaffar man då en jakthund om man inte ska jaga.


1 man gillar utseendet.

2 grannen har en, den har aldrig gillat att jaga, och kommer alltid när
man ropar.

3 man tror att man ska jaga, men det blir aldrig av.

4 hundar blir vad man gör dem till.

------------------------------------------------

kort sammanfattning.
 
Sv: Fy vad svårt...

:D Fast min gammelskrutt har bara gått på en utställning, och det var nu som senior och där gick det ju bra :p

Fast han fick lite kritik för att han var lite för klen i benstommen, vilket jag då inte tycker att han är ;)

Fick ju till och med när jag röntgade honom påpekande att de tyckte han var "för lätt" :eek:
 
Sv: Fy vad svårt...

Flinisen skrev:
Precis så jag menar men det verkar finns folk här som inte riktigt kan förstå det.
Strunta i exteriör och avla bara på Jaktchampionat eller brukschampionat så får du superbra hundar helt utanför sin rasstandard. ;)
Varför inte? Om det är så betyder det ju att rasstandarden inte är ngt positivt för hundens användbarhet!
PL
 
Sv: Fy vad svårt...

Fast hundarna måste ju ändock följa vissa kriterier utseendemässigt annars blir det nog inte så superbra i slutändan :crazy:
 
Sv: Fy vad svårt...

De ser väl maffiga ut, men frågan är om de vid 8 års ålder håller för 10 timmars jakt var och varannan dag, som lille Rix gör? + ett och annat eftersök i bland..
Och en annan fråga är hur ser dessa hundars höfter ut på ålderns höst måntro?
 
Sv: Fy vad svårt...

Men utan standard, så misstänker jag att många raser löper risk att bli hiskeligt mycket större, grövre, tyngre och inte vara ändamålsenliga till slut.
 
Sv: Fy vad svårt...

Det är just det problemet som gör att jag inte gillar att domare ofta premierar för stora/feta rottisar i ringen.
 
Sv: Fy vad svårt...

Om vi nu talar om jakthundar så tror jag att du har fel. Det är domarna som driver fram de grova hundarna. Avlar man bara på prestation faller grisarna bort av sig själv.
PL
 
Sv: Fy vad svårt...

Rottweilern är en medelstor till stor, kraftig hund, varken klumpig eller lätt, inte högställd eller luftig. Den välproportionerliga, kompakta och kraftiga kroppen skall ge intryck av stor styrka, rörlighet och uthållighet.

Storlek
Hanhund: 61-68 cm
61-62 cm liten
63-64 cm medelstor
65-66 cm stor (korrekt storlek)
67-68 cm mycket stor

Tik: 56-63 cm
56-57 cm liten
58-59 cm medelstor
60-61 cm stor (korrekt storlek)
62-63 cm mycket stor

Vikt
Hanhund: ca 50 kg
Tik: ca 42 kg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 953
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 282
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Vet verkligen inte vad jag ska göra eller vad detta kommer få för konsekvenser... Behöver hjälp/råd/tips! Jag har en SKK-reggad hane...
2
Svar
24
· Visningar
4 494
Senast: Raderad medlem 94602
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 496
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp