Fy vad svårt...

Sv: Fy vad svårt...

Flinisen skrev:
Precis så jag menar men det verkar finns folk här som inte riktigt kan förstå det.
Strunta i exteriör och avla bara på Jaktchampionat eller brukschampionat så får du superbra hundar helt utanför sin rasstandard. ;)

Om det nu är en nyhet för dig så krävs det andrapris på utställning för ett CH :crazy:

//E
 
Sv: Fy vad svårt...

Ska se om jag hittar några gamla kort på min Memory..Hon var en kanonhund, på alla sätt och vis. Med det är ju 21 år sedan jag hade henne, så det kan ju ta lite tid :eek:

Den typen av labbe finns inte längre kvar :cry: :mad: :cry:
 
Sv: Fy vad svårt...

lady_vip skrev:
Var är jaktchampionaten då?

//E

Har inte sagt att de måste ha jaktchampionat..fattar du inte vad jag skriver eller???? Sa bara att de kan ha framgång i andra saker än bara utställning. Gud hur många gånger ska man skriva för att folk ska fatta...
 
Sv: Fy vad svårt...

lady_vip skrev:
Om det nu är en nyhet för dig så krävs det andrapris på utställning för ett CH :crazy:

//E
SUCh = Svensk Utställningschampion
(3x cert varav ett taget efter två års ålder
+ för vissa raser arbetsmerit; t ex retrievers minst 2a pris jaktprov i öppenklass
 
Sv: Fy vad svårt...

Men det är jaktchampionaten vi efterlyser, fattar Du inte vad vi skriver? Det är en jaktras, inte en sällskapshund!

//E
 
Sv: Fy vad svårt...

Nej, det är så synd, vi hade också en sån innan. Men hon vi har nu är ingenting jämfört med den gamla (tragiskt nog). Därför bytte jag ras fullständigt ;)

//E
 
Sv: Fy vad svårt...

Men jag har inte skrivit att ett jaktchampionat är ett måste om man ställer ut...Så det är ni som är bakom..inte jag ;)
 
Sv: Fy vad svårt...

Flinisen skrev:
Här har du hundar som är framgångsrika både i ringen och på viltspår, jakt eller lydnad.
SVCH Pennygirls Carolina Rose = 0 i nkl ej en duktig hund i mina ögon

SVCH SUCH Tears Dark Lady [I]2 ökl vilket är ett godkänt resultat och ngt man kan avla på. Den duger! Ser nu att den är född 1990[/I]
LP SLCH SL(elit)CH Emmergold Bumble-Bee. aldrig startad

SVCH Tottelina Vivienne hm... du menade nog Tottelina Roulette som inte heller är startad på jaktprov men utställd.

EUW-97 KBHV-97 SUCH DKUCH Stenbury Water Voyager 3 ökl, är okej.

SUCH Amirene Larus född 92, 2ökl
SUCH Sadlers Semlan-U-Kakan [I]född 1981, en 2 ökl..[/I]..

SUCH Lucretias I'm On Fire [I]2ökl med född 1982...[/I]
SUCH NUCH INTUCH Sansue Golden Arrow [I]1hp ökl är klart godkänd men denna hund är född för över 20 år sedan... Vi pratade om dagens hundar eller hur?[/I]
.


Av alla de hundar du vissat är de flesta födda på 80-talet som i mina ögon håller som avelshundar! Lydnad och viltspår är en trevlig sysselsättning men det är INTE det man avlar på! Om du tror det så är du väldigt farligt ute. Som uppfödare avlar man på hundens grundegenskaper och vad den är ämnad för i goldens fall är det att hämta in fåglar efter skott. Det duger inte en golden med utställningslinjer till idag (inte tillräckligt). Den enda kennel jag vet i stort sett med bra dualpurpose linjer är nog Solstrimman. De har haft EN jag säger en hund i elitklass....

Golden är delad och ska du ha en duglig jakthund som golden så köper du inte en med utställningslinjer så enkelt är det.

Javan
 
Sv: Fy vad svårt...

Jag vet inte, men jag tycker det är så sjukt uppenbart att exempelvis:
Golden
Labbe
Rottis
Schäfer

kommer i två olika modeller. En avsedd för utställning, en för bruks eller jakt.
De är ju inte särskilt lika i vare sig typ (utseende) eller mentalt.
Därmed inte sagt att det ena är bättre eller sämre.
Då kanske man borde göra om det lite, så att raserna delas upp, med individuella kriterier och utställningar?
Helt enkelt jobba fram en ren Sällskapsgolden (som ex) och en som används till jakt. Låta det bli en skillnad. Vad skulle hända då?
Hur mycket skulle skilja hundarna åt?

Att säga att utställning mycket handlar om att bevara raserna som de ska se ut, tycker jag är naivt.
Däremot handlar det om att få fram raser som vi tycker de ska se ut.
En del raser kan vinna på det, andra förlora stort.
 
Sv: Fy vad svårt...

Javan skrev:
Av alla de hundar du vissat är de flesta födda på 80-talet som i mina ögon håller som avelshundar! Lydnad och viltspår är en trevlig sysselsättning men det är INTE det man avlar på! Om du tror det så är du väldigt farligt ute. Som uppfödare avlar man på hundens grundegenskaper och vad den är ämnad för i goldens fall är det att hämta in fåglar efter skott. Det duger inte en golden med utställningslinjer till idag (inte tillräckligt). Den enda kennel jag vet i stort sett med bra dualpurpose linjer är nog Solstrimman. De har haft EN jag säger en hund i elitklass....

Golden är delad och ska du ha en duglig jakthund som golden så köper du inte en med utställningslinjer så enkelt är det.

Javan

Nej jag menar Tottelina Vivienne.

och igen då...det enda jag sagt är att hunden inte är en idiot bara för att man ställer ut, utan den kan även få bra resultat i andra tävlningar också. Men du liksom anda här förstår tydligen inte vad jag skriver. Det är ju tragiskt om läskunnigheten inom rasen människa försvninner :smirk:
 
Sv: Fy vad svårt...

Men varför blir resultaten så mycket "sämre" för att det är en hund avlad enligt utställningslinjer än om det är en jakt-golden?
Nånstans har ju i golden-fallet rasegenskaperna ramlat av? Man har fokuserat mer på utseende än prestation, det måste du väl hålla med om, eftersom det är det som belönas på utställning.
Vissa raser har bägge egenskaperna, golden har det inte enligt mig.
Din hund kan vara ett undantag, jag talar generellt.
 
Sv: Fy vad svårt...

Även en vacker idiot kan tävla lydnad och vinna. De blir däremot inte SBCH eller SJCH. Du påstod att det finns flera retrievers som är framgångsrika både i ringen och i arbetet, men du har ännu inte kunnat visa fram någon. De hundar du räknat upp är säkert trevliga, men har inte meriter som visar framgång annat än i utställningsringen. Hur många av SUCH-hundarna har mer än en 2:a i öppenklass?
Gjordes fler starter eller var det bara för championatets skull?

Men visst, bara för att man ställer ut är inte hunden korkad men det är i den tävlingsformen även en blåst bimbo kan vinna. Det börjar dock bli tydligt att du är utställningsmänniska och då är det inte lönt att diskutera. Ni kommer i vilket fall att prioritera utseende före arbetsförmåga.
 
Sv: Fy vad svårt...

För att få "tillbaka" de gamla labbarna m.fl. raser, så krävs det fruktansvärt mycket av uppfödarna i tid, pengar, blod, svett och tårar etc.
Och har man inte det engagemanget i sin ras, så ska man kanske inte vara uppfödare :confused: :crazy:
 
Sv: Fy vad svårt...

Nej, då får du hundar som följer standarden som det var tänkt. Utan ändamålsenlig exteriör fungerar inte hundarna. Om man däremot går efter domarnas bedömning får man hundar som inte håller i skogen.
 
Sv: Fy vad svårt...

Jadzia skrev:
Men visst, bara för att man ställer ut är inte hunden korkad men det är i den tävlingsformen även en blåst bimbo kan vinna. Det börjar dock bli tydligt att du är utställningsmänniska och då är det inte lönt att diskutera. Ni kommer i vilket fall att prioritera utseende före arbetsförmåga.

Njäää... Inte riktigt så kategorisk kan man säga att det är så, då även mentaliteten bedöms i viss mån på utställningar. Såg nu sist en hund som var placerad som 2:a i gruppen och när de gick sista varvet innan det defenitiva avgörandet, så fjantade hunden och gruffade lite. Den åkte direkt ner på sista plats :cool: Kanonbra tycker jag ;)
 
Sv: Fy vad svårt...

Jag vet mycket väl att det inte är en brukshund, men de är fullt kapabla att prestera inom brukset också. Dock är bruksresultat mindre viktiga än den praktiska jakten och jaktchampionaten.
 
Sv: Fy vad svårt...

Varför kalla hundar för idioter???? Det är den som sat som vat som det heter...
Jag vill bibehålla rasens mening inom jakt ioch apportering samt exteriört. Jag tycker båda sakerna är roligt och det är väl det som är bäst anser jag.
Hellre det än misslyckade brukshundar som gör utfall och har aggressioner bara för att man avlar på bara en sak. Nej alla aspekter måste finnas med för att få fram framgångsrika sunda hundar.

Sedan kan jag även berätta att mentalitet är viktigt på en utställning då det ej tolereras aggressivitet och ohanterbarhet i och utanför ringen.
 
Sv: Fy vad svårt...

Mentalitet och mentalitet, man kan ju vinna med en snäll hund som är totalt korkad och helt saknar rastypiska arbetsegenskaper. Det enda som inte tillåts är gruff.
 
Sv: Fy vad svårt...

Jadzia skrev:
Jag vet mycket väl att det inte är en brukshund, men de är fullt kapabla att prestera inom brukset också. Dock är bruksresultat mindre viktiga än den praktiska jakten och jaktchampionaten.

Ja kanske det men det är som sagt ingen brukshund,,,,därav inte många Championat i bruks.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 953
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 282
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Vet verkligen inte vad jag ska göra eller vad detta kommer få för konsekvenser... Behöver hjälp/råd/tips! Jag har en SKK-reggad hane...
2
Svar
24
· Visningar
4 494
Senast: Raderad medlem 94602
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 496
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp