Fy vad svårt...

Sv: Fy vad svårt...

Skärpa och försvar ska finnas hos många bruksraser. Dock blir en okontrollerbar hund med taskig mentalitet aldrig en bra arbetshund så de sållar bort sig själva. Det är arbetet som har tagit fram de trevliga och ändamålsenliga mentaliteterna som finsn hos dagens hundar, inte utställningarna. Där ser man däremot att det börjar försvinna. Total avsaknad av will-to-please hos labbe till exempel eller stress hos Schäfern.
 
Sv: Fy vad svårt...

inga hundar är väl korkade...Bara för att de inte tillfredsställer just dig så dehöver de inte vara dumma i huvudet eller hur. Jag kan ju säga att jag aldrig mött en skyddshund t ex som är normal i korken...
 
Sv: Fy vad svårt...

Flinisen skrev:
alla domare går efter rasstandard men sedan är det ju även dess personliga åsikter som läggs in i bedömningen..Så hur hunden blir bedömd i ringen kan variera stort.
Jag har inte sagt att något är rätt eller fel utan att man kan lyckas med allt om man bara lägger ner rätt träning med sin hund..

P.s och om du nu blev SV så kan du inte ha framgångar i något annat med din hund eller hur? Det är ju det ni säger.

Alla domare går verkligen inte efter rasstandard. Jag tycker du förskönar detta med utställning, och då åker jag själv mycket på utställningar.
Jag har sett domare som läst rasbeskrivning i en bok för de inte vetat hur hunden ska se ut, jag har sett en domare som kritiserade en sak på en hund som ett fel, fast det var helt rätt enligt rasstandarden. Jag har också varit med om fusk, jag råkade själv ut för det för inte så längesen. Fusk för att få fram domarkollega som även kom från samma land.

Sen visst det är säkert kul med SVCH, men för mig är inte det så mycket att komma med. De flesta hundar älskar att spåra, och att sen få spåra blod är ju ännu roligare och lättare för hunden. Det visar att man gör något med sin hund, men så mycket mer tycker inte jag det visar.
 
Sv: Fy vad svårt...

Jadzia skrev:
Skärpa och försvar ska finnas hos många bruksraser. Dock blir en okontrollerbar hund med taskig mentalitet aldrig en bra arbetshund så de sållar bort sig själva. Det är arbetet som har tagit fram de trevliga och ändamålsenliga mentaliteterna som finsn hos dagens hundar, inte utställningarna. Där ser man däremot att det börjar försvinna. Total avsaknad av will-to-please hos labbe till exempel eller stress hos Schäfern.
Det beror ju på hur pass insatt i linjerna som uppfödaren är och vilka kunskaper denne har. Om man satsar på sin avel för att få fram bra hundar både arbetsmässigt och exteriört har man nått målet anser jag. Det krävs kunskap och mycket arbete men det är det värt.
 
Sv: Fy vad svårt...

Jo de går efter rasstandard men sedan läggs ju även personliga åsikter med i bedömningen. Även om du har en und som är enligt rasstandard kanske den åker ut för att jag inte gillar typen på utseende. Det kanske finns 5 andra som jag gillar mer också dessa efter rasstandard och självklart åker din hund ut.
 
Sv: Fy vad svårt...

Jodå, det finns rätt många hundar som är korkade i jämförelse med sina artfränder. Sedan finns det en hel bunt som helt enkelt inte har lust och det är nästan ännu värre.

Vad gäller skyddshundar så är det många gånger kompletta hundar med fullt önskvärda egenskaper. Andra gånger är det hundar med brister som tack vare duktig förare klarar sig ändå. De är däremot inte som en golden i mentalitet och ska heller inte vara det. Jag kan nämna flera skyddshundar på rak arm som är väldigt trevliga, både i jobbet och privat.
 
Sv: Fy vad svårt...

Hade en FL, med tippöron som konstant hade fått 2: or om jag inte haft standarden med och påpekat för domaren att det var fullt tillåtet ;)

Har även varit med om att hundar med uppenbara fel placerats högt för att domare och utställare känner varandra väl. Det sistnämnda har jag dock bara upplevt ett fåtal gånger och endast på rena jakthundsutställningar :crazy:
 
Sv: Fy vad svårt...

Jasså..det har jag aldrig varit med om...Det är ju förskräckligt att något sådant får hända...Usch
 
Sv: Fy vad svårt...

Varför finns det då inte fler dubbelchampions?
Så usla kan inte alla uppfödare vara.

Och vad har man för nytta av ett SUCH om hunden ändå jobbar sämre än en ren bruks/jakt-dito.
 
Sv: Fy vad svårt...

Antagligen för att intresset minskar för jakt. Inte lika många jagar ju nu för tiden som förr när det gäller fåglar.
Ett SUCH visar ju ändå att hunden är intresserad och gillar att jobba och inte bara ställs ut. Om du har en jakthund utan en tillräcklig exteriör men ändå vill få in detta i dina linjer så är det väl ett utmärkt tillfälle att avla med en hund som passar in i linjer samt har ett SUCH?
 
Sv: Fy vad svårt...

ja säkert..;) Har ju ändå varit med på många men detta ska jag sätta stopp för haha.
 
Sv: Fy vad svårt...

:eek: :rofl:

Jag har ju fler hundar att ställa ut, så då får du ligga i :p

Har ju ställt ut hundar i över 15 år :angel:
 
Sv: Fy vad svårt...

Men då har jag ju i alla fall hunnit med fler än du :devil:




;)

Edit: stavfel :o
 
Senast ändrad:
Sv: Fy vad svårt...

Hur kan en domare inte gilla typen om den följer rasstandarden? Är det rasstandarden som gäller så är det, och inget annat.
Hade domarna följt rasstandarden så hade inte många raser sett ut som de gör i dag. De hade varit helt klart mer arbetsdugliga mm.
 
Sv: Fy vad svårt...

fast det beror ju helt på domare. Vet då många domare som sätter första pris på voffar som morrar och i vissa fall bits.:o
 
Sv: Fy vad svårt...

Grana skrev:
Hur kan en domare inte gilla typen om den följer rasstandarden? Är det rasstandarden som gäller så är det, och inget annat.
Hade domarna följt rasstandarden så hade inte många raser sett ut som de gör i dag. De hade varit helt klart mer arbetsdugliga mm.
Eftersom han inte får placera exemelvis 10 hundar :smirk:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 953
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 282
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Vet verkligen inte vad jag ska göra eller vad detta kommer få för konsekvenser... Behöver hjälp/råd/tips! Jag har en SKK-reggad hane...
2
Svar
24
· Visningar
4 494
Senast: Raderad medlem 94602
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 496
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp