Fy vad svårt...

Sv: Fy vad svårt...

Men många domare har nog inte klarat av att läsa längre än till stor o kraftig:devil:
Domare har en tendens att inte fatta vad som är lagom utan bara kräva mer o mer av en egenskap bortom all rimlighet!
PL
 
Sv: Fy vad svårt...

Min hund är för liten och lätt. Det sticekr jag inte under stol med.
Däremot et jag hundar som ÄR av korrekt storlek som ser SMÅ ut jämfört med en del andra i ringen
 
Sv: Fy vad svårt...

det blir så EXTREMT
Ja, problemet är ju även att det är det som folk sedan följer och avlar och folk vill köpa det -
Rottisarna ska vara så JÄTTEstora som möjligt, medans andra raser ska krympas så att deras tänder inte får plats i käften.

Ofta ser man "stor kraftig " 65 kilo" osv i annonser om rottisar, medans tex chihua så poängteras de hur små de är.

Tittar man i gammla hundrasbcöker och ser hur en del raser förändrasts på 50 år så blir man nästan chockad
 
Sv: Fy vad svårt...

Gnist skrev:
Men utan standard, så misstänker jag att många raser löper risk att bli hiskeligt mycket större, grövre, tyngre och inte vara ändamålsenliga till slut.


Det är ju vad som hänt tack vare utställningarna och tolkningarna av standarden. BC hade ju länge en väldigt öppen standrad, om de nu inte har det fortfarande. De kan ju se ut lite hur som helst, men inte har de blivit stora och grova. Om man ställde lite krav på arbetsmeriter för registrering och liknande skulle de hundar med taskig exteriör rensa ut sig själva.
 
Sv: Fy vad svårt...

Hehe... Nog finns det både stora och grova BC:s ;)
En ras som för övrigt har en rasstandard som det tas 0 hänsyn till i fråga om avelsarbetet.

Tycker inte att det är en stor fördel med en lös standard/ingen standard alls, men sunt förnuft måste ju råda....
 
Sv: Fy vad svårt...

Räcker det för dig eller?? Så du ser hunden är inte oduglig bara för att man ställer ut..den kan även lyckas i andra sammanhang också.

Nej det räcker faktiskt inte för mig. Det ser bedrövligt ut om detta är hundar som räknas som meriterade. Vart är arbetsmeriterna?? De är inte så höga och så många med tanke på att det är Sveriges näst populäraste ras. Jag var också lika entusiastisk och idealistisk förr som du är nu. Men man lär sig med tiden...

Dock har du missat en hund och det är Boubigårdens Jeppe som faktiskt är SJCH och SLCH samt med Cert på utst. Han är dock född 1990 och sådana hundar tillverkas knappast något mer...

SVCH Pennygirls Carolina Rose
Jakmerite = 0 Nbkl. Det kallar jag inte för en jaktmerit. Viltspår är ingen jaktmerit.

SVCH SUCH Tears Dark Lady
Cert och 2:a pris ökl på jaktprov. Dock född 1990. Dvs. 16 år sedan.

LP SLCH SL(elit)CH Emmergold Bumble-Bee.
Född 1987. Det är 19 år sedan. Inte ens värt att komentera.

SVCH Tottelina Vivienne
Viltspår är fortfarande ingen jaktmerit. Det kan till och med blandraser ta.

SUCH NUCH INTUCH Sansue Golden Arrow
Född för 22år sedan...

EUW-97 KBHV-97 SUCH DKUCH Stenbury Water Voyager
Cert och 3:e pris ÖKL på jaktprov. Född 1994

SUCH Amirene Larus
1:a pris ÖKL på jaktprov samt SUCH. Född 1989...

SUCH Sadlers Semlan-U-Kakan
Född 1981 = orkar inte ens komentera

SUCH Lucretias I'm On Fire
Född 1982...

SUCH NUCH INTUCH Sansue Golden Arrow
Född 1984...
 
Sv: Fy vad svårt...

lady_vip skrev:
Jag kan visst tycka att SUCH är nobelt och vet att det inte är lätt att uppnå. MEN vad vi har efterlyst är en dubbelchampion

//E

Jasså ok...det har ni inte skrivit, :smirk:
 
Sv: Fy vad svårt...

Ni har inte heller frågat efter det utan att jag skulle ta fram hundar som har mer än bara utställning på sin meritlista.

Ni sade heller inte att de skulle vara födda efter ett visst årtal...eller hur.
 
Sv: Fy vad svårt...

peter_lundin skrev:
Varför inte? Om det är så betyder det ju att rasstandarden inte är ngt positivt för hundens användbarhet!
PL
Ja du lycka till med din avel då :rofl: :smirk: ....Men jag skulle aldrig göra det.
 
Sv: Fy vad svårt...

lady_vip skrev:
Precis likadant är det hos labbarna där det är fullständigt delat och man inte kan förvänta sig varken will-to-please eller apporteringslust hos "utställningsvarianten".

//E

Nåja. Ett par Labradorer kommer det ut per årtionde i alla fall! Just nu är Guamikeni's Viktor Rydberg bara ett 1:a pris i EKL från sitt SJCH och jag håller tummarna :) Han klarade det praktiska jaktprovet vid första försöket. (Hans pappa är SJCH med Cert och född 1995.) Sneezing Duck's The Nights On Fire blev SJCH så sent som 2004.

Jag vet att det är så få så de knappt räknas. Men jag tycker att det är nonchalant mot hundarna och ägarna att säga att de inte finns och att allt arbete de lagt ned på hundarna inte räknas för att det inte är tillräckligt fint nog. Eftersom att det bara handlar om typ en hund vart 3:e år så nog har vi råd att erkänna att de finns.
 
Sv: Fy vad svårt...

Det säger väl sig självt att det är dagens hundar vi är ute efter och inte exemplar som verkade för tio år sedan.
 
Sv: Fy vad svårt...

Javan skrev:
Golden är delad och ska du ha en duglig jakthund som golden så köper du inte en med utställningslinjer så enkelt är det.

Javan

Nu är du orättvis :) De har haft 3 hundar i EKL. Den senaste född 1996...
 
Sv: Fy vad svårt...

Flinisen skrev:
Ni har inte heller frågat efter det utan att jag skulle ta fram hundar som har mer än bara utställning på sin meritlista.

Ni sade heller inte att de skulle vara födda efter ett visst årtal...eller hur.

Jag har upprepade gånger sagt:

Brandgul skrev:
Men ge mig ETT exempel på en nutida Dual-golden... Hitta en hund med CK på utst. och merit i ekl på jaktprov

Brandgul skrev:
Visa... Det finns kanske 20 Labradorer som klarat av att få CK på utst. och meriter i ekl på jaktprov de senaste 10 åren. Troligtvis finns det inte ens hälften så många Golden... Men jag har gärna fel. Lyft fram de hundarna som lyckats.

Nu orkar jag inte gå igenom tråden igen, men någonstans så dumförklarade du mig och påstod att det fanns hundar med mycket meriter...

Du skriver också:
Flinisen skrev:
Varför skulle det vara svårt att få ch i båda delarna. Som Gnist sa..det beror på hur mycket tid du vill lägga ner på din hund eller hur?

Men du hittar ingen själv...
 
Sv: Fy vad svårt...

Jag har gett dig goldens med CK på utställningar och meriter i jaktprov. Jag har inte sagt att hunden måste ha CH i båda...och det är inte det jag försökt fått fram i mina inlägg heller.

Att jag skrev att det inte är svårt att få CH i båda delarna syftade jag på alla raser och inte bara goldens.
 
Sv: Fy vad svårt...

Nej varför gör det det..10 år är inte mycket,,,dessa hundar lever ju fortfarande.
 
Sv: Fy vad svårt...

frågan jag fick var ju att jag skulle visa goldens som har klarat både utställning och annat..Inte hur längesedan det var. 10 år är inte speciellt mycket anser jag. Visst det hinner hända mycket men inte överdrifter.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 953
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 282
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Vet verkligen inte vad jag ska göra eller vad detta kommer få för konsekvenser... Behöver hjälp/råd/tips! Jag har en SKK-reggad hane...
2
Svar
24
· Visningar
4 494
Senast: Raderad medlem 94602
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 496
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp