Fy vad svårt...

Sv: Fy vad svårt...

I huvudsak ja, men det är ofta även standarden det är fel på.
Sen kan man också säga att en standard inte skall gå att tolka som det ofta görs.
Som jag ser det har SKK i stort sett inte gjort ett skit de senaste 30 åren för att se till att standardena o tolkningarna inte motverkar sunda o användbara hundar.
PL
 
Sv: Fy vad svårt...

SKK har inget med utformningen av rasstandarderna att göra..

Det är rasklubbarna i respektive hundras land som sätter standarderna.

I sverige har vi "bara" 11 raser

1)Hälleforshund
2)Jämthund
3)Norrbottenspets
4)Svensk lapphund
5)Svensk vit älghund
6)Västgötaspets
7)Drever
8)Gotlandsstövare
9)Hamiltonstövare
10)Schillerstövare
11)Smålandsstövare

och det är dessa rasers respektive rasklubbar som sätter deras rasstandard. Inte SKK :cool:

Det är dessutom rasklubbarna som utformar kraven på avelsdjuren och det är rasklubbarna som går in i diverse bekämpningsprogram för sina respektive raser.
 
Sv: Fy vad svårt...

SKK kan ju om inte annat slå bedömarna på fingrarna och motverka de avarter som idag premieras.
 
Sv: Fy vad svårt...

Domarutbildningen går väl genom SKK också vad jag vet och där kan de fastslå rätt snabbt att stor och tung inte är rätt och inte heller övervinklade haser.
 
Sv: Fy vad svårt...

Hur då hade du tänkt?

Rasklubbarna är de som borde skrida till verket..

Visst går utbildningen via SKK, men om det bara finns "skithundar" så är det kanske svårt att lära sig vad som är idealt och de utländska domarna har SKK ingen kontroll över.
 
Sv: Fy vad svårt...

I så fall är min hund också framgångsrik och lyckad med både Cert och merit på jaktprov. Men hennes jaktprovsmerit är så skruttig och jag skulle aldrig skyta om det i avelssammanhang (inte i annat fall än för mina kompisar ;)) Visst är en merit en merit, men det är så låga meriter att det inte är ett godtagbart resultat... Jag säger det igen att jag verkligen vurmar för den dubbla retrievern, men det går inte att förbättra rasen genom att vägra inse sanningen utan att envist hävda att det är godtagbara meriter som hundarna har... Det finns inget avelsarbete som kan ha lyckad utång med det synsättet.
 
Sv: Fy vad svårt...

Besluten skickas upp via SKK. Rasklubbarna som ligger under SSRK har INTE fått bestämma över hur jaktprovsmeriterna ska utformas per ras. SKK har sagt att alla kusiner ska ha samma system. Hur kan man då säga att LRK och inte SKK är ansvarig för det?
 
Sv: Fy vad svårt...

De som utformar RAS är rasklubbarna..Inte SKK exempelvis

Jag snackar enbart om avelsarbete och rasstandarder, inte kriterierna för meritering.
 
Sv: Fy vad svårt...

peter_lundin skrev:
Så du avlar hellre efter en rasstandard som har passerat vad som är bra för användbarheten??
PL
Nej båda delarna förstår du....som jag har förklarat i flertal inlägg :smirk:
 
Sv: Fy vad svårt...

Fast vad räknar du som merit? Tredje pris i Öppenklass?

Jag börjar bli trött på att du bara skrattar åt oss som försöker få dig att förstå att det finns stora brister inom din ras. Detta tycker jag verkligen är allvarligt då du kallar dig för blivande uppfödare. Väljer man att blunda för detta så kan man knappast kalla sig för seriös i mina ögon.

//E
 
Sv: Fy vad svårt...

Men...:confused: Vad jag har uppfattat det som så vill Flinisen avla för att få snygga OCH "praktiska" hundar. Men det är lite svårt att hänga med i disskusionen då alla pratar om olika raser men MÅLET med all avel är att få fram snygga och "praktiska" hundar väl? om än det inte är genomförbart i en handvändning men som MÅL ska man som uppfödare ha det.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 953
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 282
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Vet verkligen inte vad jag ska göra eller vad detta kommer få för konsekvenser... Behöver hjälp/råd/tips! Jag har en SKK-reggad hane...
2
Svar
24
· Visningar
4 494
Senast: Raderad medlem 94602
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 496
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp