Fy vad svårt...

Sv: Fy vad svårt...

Nej men SKK är den organisation som tex för talan inför myndigheter när det gäller avelsfrågor med anknytning till djurskydd.
Sen är det faktiskt SKK som bestämmer vilka raser som skall höra hemma inom SKK.
Som överordnad organisation har SKK ett väldigt ansvar som man inte kan bortse från.
PL

SKK lyder under FCI, som alltså bestämmer över SKK
 
Sv: Fy vad svårt...

Om inte annat så kan man börja med att införa krav på arbetsmeriter för att ens få regga avkommorna. BC har ju krav på godkänt vallhundsprov. In med motsvarande för övriga arbetande raser.

Det är ju rasklubben som bestämt att det ska vara så..Inte SKK :cool:

Som sagt dags för rasklubbarna att ta av bomullsvantarna och börja jobba ;)
 
Sv: Fy vad svårt...

Du försöker få det att låta som om SKK bara är en passiv mellanhand mellan rasklubbarna o FCI.
När jag från början talade om SKK menade jag dessutom SKK inklusive de ingående klubarna.
PL
 
Sv: Fy vad svårt...

Nej, snygghet ska inte vara ett mål med aveln. Däremot ska man arbeta för att få fram arbetsdugliga hundar med ändamålsenlig coh sund exteriör. Det är inte alltid det går hand i hand med vad man själv tycker är mest estetiskt tilltalande. De tunga och grova hundarna är vackrare i mångas ögon, men har faktiskt inte en exteriör som är anpassad till vad de ska göra. Många utställningsmänniskor finner bruks- och jaktlinjerna fula som stryk, men det går inte att blunda för att de håller bättre i skogen.


Jag skrev snygga OCH praktiska hundar och där kommer väl den sunda exteriören in automatiskt för annars går ju den praktiska biten bort och det blir bara snygga hundar;) eller fula vad man nu tycker men jag anser ju att man ska hålla sig till rasstandarden och inte vad man personligen tycker är fint.
 
Sv: Fy vad svårt...

Lycka till... Om du ska använda hundar som är meriterade så verkar de vara döda för en si så där 10 år sedan...

Har jag skrivit någonstans att jag ska använda mig av dessa???? Läskunnighet??
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fy vad svårt...

*kl*

Vart tog Golden Retriever vägen?? Idag är ju alla Golden vita...vad fick rasen "betala" för att få den vita färgen?? Avlade man på färg och tappade egenskaper??
Bara en fråga för dom som är involverade i rasen....

Vitt är inte tillåtet utan det är gräddfärgat :smirk: Sen har du fel för båda mina golden är inte så ljusa som du tror att alla är. Och det finns måånga golden med massor av färg.
 
Sv: Fy vad svårt...

Då förmodar jag att dina egna avelsdjur kommer att vara fullt användbara i praktisk jakt, SJCH eller i varje fall i elitklass och inte bara SUCH med en endaste tvåa i öppenklass. Det gäller att börja i rätt ände om man ska förbättra.

Men som sagt, får du fram ett gäng dubbelchampions ska jag vara tyst.

Va skönt...då blir du tyst om nåt år ...skönt :devil:
 
Sv: Fy vad svårt...

Vitt är inte tillåtet utan det är gräddfärgat :smirk: Sen har du fel för båda mina golden är inte så ljusa som du tror att alla är. Och det finns måånga golden med massor av färg.

Det var inte min fråga, dessutom så ser din hund "vit" ut på bilden....du såg kanske inte hur golden såg ut förr..min fråga var hur man kom över den gräddfärgade som du säger och vad fick stå tillbaka för att dom skulle bli o se ut så.
 
Sv: Fy vad svårt...

fast kag kan påpeka att han verkligen inte är så ljus som det ser ut att vara. Han är mörk över ryggen. Kan bevisa med kort om du är intresserad och måste veta.
 
Sv: Fy vad svårt...

Ehhh. Med Farin så har jag ställt ut honom. Skall tävla i lydnad och även prova på viltspår. Han är 2 år. Han ska inte gå i avel.
Mimmi är 3 månader....som ni kanske är medvetna om...eller kanske inte...Så har man inte hunnit gjort så mycket med sin 3 månaders gamla hundvalp. Men med henne kommer jag tävla i jakt och utställning även lydnad. Förhoppningsvis om allt går bra med henne kommer hon bli grunden till min avel. Så jag tycker ni kan sluta snacka så mycket skit rent ut sagt. Ta reda på fakta innan ni yttrar er om saker ni inte vet.
 
Sv: Fy vad svårt...

Det var inget skit. Jag har fått den uppfattningen, och jag hade ju rätt. Av det du skrev så har du ju bara gjort lite utställning.
När folk frågar här på buke om råd när de ska köpa golden. Då kommer du med stora utlägg vad mycket man måste lägga ner på träning mm, och att man ska hålla på med jakt.
Skriver man så tycker jag man inte får vara sämre själv.
Det är lätt att sitta bakom en skärm och tala om hur andra ska göra.
 
Sv: Fy vad svårt...

Nåt år...Ja du det kan vara 1, 2 eller 3 år...Men det kanske du inte förstod,,Ska vara tydligare i mina inlägg då så du förstår mig
 
Sv: Fy vad svårt...

Men lille vän. Du vet inte alls vad jag gör och inte gör med mina hundar eller hur. Har aldrig skrivit att man måste hålla på med jakt om man har en golden..Däremot att man har apportering och spår som hobby iaf. Men inte att det är ett måste att tävla i jakt. Självklart skall man träna och stimulera och det gör jag varje dag. Tävla skall vi göra men Farin har inte haft gnistan förrän nu eftersom han har varit en stinn tonåring.
Man ska inte ha golden om man inte tänker aktivera den..Det står jag fast vid. Och åter NEJ jag har inte bara ställt ut..Du vet kanske inte att det anordnas inoficiella tävlingar också eller???
 
Sv: Fy vad svårt...

Tanken har aldrig fallit dig in att din lilla tik kanske inte "blir så fin" eller talangfull.
Du har drömmar och det är inget fel på det, men om allt vore så enkelt att man kan tala om med en tremånaders att man ska förändra aveln så bör man nog sätta sig ner o vara realist också

//martha som har världens finaste DSG (fast han är "för stor" )
 
Sv: Fy vad svårt...

Ehhh. Med Farin så har jag ställt ut honom. Skall tävla i lydnad och även prova på viltspår. Han är 2 år. Han ska inte gå i avel.

Men spelar det någon roll om han ska avlas på eller inte? Såvitt jag vet är golden en apporterande fågelhund, men du tänker bara hålla på lite med lydnad och testa viltspår? Tillfredsställer det verkligen hans behov av arbete, eller har det behovet hunnit bli så bortavlat på utställningssidan att det inte är så viktigt längre?

Och valpen tänker du tävla i jakt, utställning och lydnad med, skriver du. Det verkar vara viktigt med tävlingsbiten, men inte med den praktiska jakten?
 
Sv: Fy vad svårt...

Har inte sagt att jag skall förändra aveln heller utan att det är mitt mål. Men du som alla andra kan tydligen inte förstå vad jag skriver...Kanske får ta till bilder till att beskriva vad jag vill göra...Drömmar: Nej. Mål: Ja. Om hon inte håller så får jag omplacera och skaffa en ny tik.
 
Sv: Fy vad svårt...

Vart har jag varit otrevlig??? Nåt år är inte 1 år för då hade jag skrivit det
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 953
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 282
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Vet verkligen inte vad jag ska göra eller vad detta kommer få för konsekvenser... Behöver hjälp/råd/tips! Jag har en SKK-reggad hane...
2
Svar
24
· Visningar
4 494
Senast: Raderad medlem 94602
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 496
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp