Fy vad svårt...

Sv: Fy vad svårt...

Nej jag har som mål att få fram arbetslystna hundar blandat med bra exteriör och sundhet.

Här i ditt inlägg har du hela problematiken i ett nötskal...

Om jag har en golden som är duktig i den jaktform den från början var tänkt till så har jag också en hund med bra exteriör och den är sund i kroppen. Om den inte är korrekt i sin exteriör och sund i allmänhet så klarar den inte av det hårda jobb som den förväntas utföra.

Tyvärr är det så i dagens läge att denna hund jag beskriver ovan inte anses som "snygg" i utställningssammanhang.... men den är trots det fortfarande korrekt exteriört och sund...

Om man vill föda upp en ras så är min inställning att föräldradjuren bevisligen skall fungera i det arbete som rasen var tänkt till från början.
I ditt fall golden... Nu råkar jag veta att det är ganska svårt och tidskrävande att få en retriver till jaktchampion... Men det minsta jag skulle kräva av en tilltänkt avelshund är åtminstonde ett 1:a pris i elitklass. Meriter i andra sammanhang... så som lydnad, bruks och viltspår är INTE av betydelse.. för dessa meriter säger INGET om hundens grundegenskaper som apporterande fågelhund.

Om alla goldenuppfödare resonerade som jag så skulle avelsbasen inom golden minska med minst 95%... Kvar skulle det finnas små, mörka, smala, smidiga hundar som inte en enda av den tar 2:a på utställning i dagens läge. Men de är trots det fortfarande korrekta i sin exteriör och sunda....
 
Sv: Fy vad svårt...

kan det helt nekelt itne vara en smaksak som styrt?
Att det har dels har funnits en stor efterfrågan på ljusa hundar, och man därför valt ljusa hundar i avlen.
Kanske är det nån hane som varit avlesmatador som varit ljus och sen fört det vidare? eLELR Nån rikgt framgångsrik hund som varit ljust, och som folk har försökt ta efter?

Jga har ingen koll alls på golden avlen- utan det här är bara orsaker jag kan tänka mig
 
Sv: Fy vad svårt...

Kanske det, men frågan är ju är det smaken som ska styra?? Jag ser ju bara på schäfern vart smaken har styrt den....En "normal" schäfer kommer väl inte ens in på utställningsområdet..
Nu diskuteras ju bara just Golden, men det finns ju en massa raser som kommit miltals från sin ursprungliga betydelse.
Vad jag ville ha svar på om nån vet är om det pga den vita färgen andra kvaliteer har avlats bort....då man pga efterfrågan bara kunnat avla fram såna om det är det det som går hem hos domare och köpare...det behöver inte vara till gagn för rasen, utan bara för oss människor ::!!
 
Sv: Fy vad svårt...

Men herregud..jag har svarat på din fråga..Läs mina inlägg så fattar du nog...
 
Sv: Fy vad svårt...

Nej, det tycker jag inte. Jag förstår inte hur man kan vara uppfödare utan att följa avelsmålen? För det kan du ju inte veta om du gör, eftersom du inte använder hunden till det den är tänkt för. Eller säljer du alla valparna till jägare, och kollar upp deras jaktresultat?
 
Sv: Fy vad svårt...

inte ens värt att kommentera ...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fy vad svårt...

Eeh?? Hur gammal är du? Som uppfödare måste man väl kunna svara på frågor som gäller uppfödningen?

Ni kanske inte lärde er det på uppfödarkursen...

//E
 
Sv: Fy vad svårt...

Svarar inte på era frågor...Orkar inte lyssna på gnäll ifrån er. Det är omogna kommentarer jag får speciellt av Trissa..Därför tänker jag inte kommentera sarkastiska inlägg och precis som ditt också...Sarkasm är inga frågor...bara omogna ifrågasättanden.
P.s Jag är äldre än dig....Om du nu måste veta.
 
Sv: Fy vad svårt...

Jag kan inte ser hur denna frågan "Eller säljer du alla valparna till jägare, och kollar upp deras jaktresultat?" är omoget??

Men du gör som du vill... Uppenbarligen.

//E
 
Sv: Fy vad svårt...

det var bara sarkastiskt och fanns inget intresse alls för henne i den frågan. Det ser du väl på sammanhangen hon skrivit det i. Därför tänker jag inte kommentera hennes inlägg.
Sen måste jag passa på att fråga..Du anser inte att SVCH är nåt speciellt och alla hundar kan ta det men ändå hurrar du som sjutton över att din hund tagot SVCH i en annan tråd?? Hur hänger detta ihop? Om det inte är nån grej så behöver du ju inte vara så stolt...Bara nyfiken på varför du skriver emot dig själv...
 
Sv: Fy vad svårt...

Detta är ett diskussionsfurom o då diskuterar man, helst utan att gnälla så fort någon annan ifrågasätter.
Du talar om uppfödning. Hur många kullar respektive avelstikar har du haft?
PL
 
Sv: Fy vad svårt...

Jag är faktiskt inte sarkastisk, jag vill verkligen veta. Hur vet du att dina hundar följer rasstandarden om de inte utför det jobb de ska göra enligt den standarden?
 
Sv: Fy vad svårt...

*knapplån*

Jag har förstått att detta är en " het potatis" och här bekräftas det:angel: :rofl: :rofl: .
 
Sv: Fy vad svårt...

Jag förstår inte varför alla flyger på och kritiserar just mig. Jag har inte gjort något från första början för att få gnäll och spydiga kommentarer. Har absolut ingen lust att skriva i den här tråden mer eftersom det finns många här som jag anser bara vill jävlas och reta upp folk. Det enda jag skrivit i den här tråden som folk ifrågasätter hela tiden är mitt mål med min uppfödning, att hundar som man ställer ut inte är idioter eller att goldens är feta dumma tunnor. Självklart försvarar jag min ras och det skuell ni också göra. Att påstå att goldens inte kan någonting nu för tiden är ett dumt skämt. Jag tycker inte att varken jag eller någon annan förtjänar sådana kommentarer och inlägg som ni skrivit åt mig. Jag har bara visat att jag tycker golden är en bra mångsidig ras. Har ingenting att bevisa för er alla och jag börjar tröttna rejält på detta forum eftersom man blir påhoppad bara för att man inte tycker som ni "kunniga" hundmänniskor.
Är nog många som backar ur från att bli medlemmar här när det enda ni gör är att klaga. Targiskt tycker jag eftersom detta ändå är ett forum där man skall kunna diskutera utan att få sarkastiska eller elaka motfrågor. Fy säger jag bara...Så tråkigt. Ni får en verkligen inte att känna sig välkommen!!! Tack för mig i den här tråden och jag hoppas jag slipper få massa gnäll i nästa tråd jag skriver i bara för att jag inte tycker som er! :mad: :mad:
 
Sv: Fy vad svårt...

Är det ett dumt skämt att påstå att få golden idag fungerar för sitt ursprungliga ändamål????
Du kanske skall titta lite på dina egna inlägg innan du klagar på andras!
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Fy vad svårt...

Tja, du började ju ösa en del galla över rottweilers, om hur sjuka och störda de var.
Märkligt nog så betvilar jag att 42%av rottisarna lider av obefogade rädslor.
Visst det finns en del hdad problem, nåt som bekämpas (och är ett stort skäl till varför vi klankar på utställningasavel då det preimras för tunga hundar.
adhd, finns även hos golden samt karakt och PRA...
Läste en studie för några år sedan, om hur problemet med översexuella hundar(retrivers var de som främst nämdes i artklen) verkar ha ett sammanband mellan avlen på mkt maskulina hundar - jämför utseendet på en uttällningsavlad labbe och en jaktlabbe....
*Hmm*
 
Sv: Fy vad svårt...

Det gäller att kunna se att det finns ett problem, om man vill göra nåt åt det.

Och nej, min hund duger inte i avel bla är han inte meriterad nog.
Alltså avlar jag inte heller på honom.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 953
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 282
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Vet verkligen inte vad jag ska göra eller vad detta kommer få för konsekvenser... Behöver hjälp/råd/tips! Jag har en SKK-reggad hane...
2
Svar
24
· Visningar
4 494
Senast: Raderad medlem 94602
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 496
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp