Fy vad svårt...

Sv: Fy vad svårt...

Sen måste jag passa på att fråga..Du anser inte att SVCH är nåt speciellt och alla hundar kan ta det men ändå hurrar du som sjutton över att din hund tagot SVCH i en annan tråd?? Hur hänger detta ihop? Om det inte är nån grej så behöver du ju inte vara så stolt...Bara nyfiken på varför du skriver emot dig själv...

Jag anser att det är ett enkelt championat, ja. Man går ett relativt enkelt spår tre gånger (+anlag), tvåa på utställning sen är man klar. Det är inte som brukschampion där man har kokurrens och dessutom ska klassas upp flertalet gånger.

Anledningen till att jag hurrar över att min hund har tagit det är väl rätt simpel; jag är stolt och nöjd över att en hund som jag har kämpat med när det gäller svåra allergier nu kan ta sig samman och jobba. Det är trots allt ett championat och man måste ändå gå de där proven, och nu har vi gjort det med bravur. Jag anser fortfarande att vilken hund som helst kan klara det, med rätt träning. För min del är det bara en bekräftelse att hundskrället kan spåra.

Så jag skriver inte emot mig själv, men jag är stolt över att ha skriftliga merier på båda mina hundar TROTS att de inte ska gå i avel.

//E
 
Sv: Fy vad svårt...

Jag förstår inte varför alla flyger på och kritiserar just mig. Jag har inte gjort något från första början för att få gnäll och spydiga kommentarer. Har absolut ingen lust att skriva i den här tråden mer eftersom det finns många här som jag anser bara vill jävlas och reta upp folk. Det enda jag skrivit i den här tråden som folk ifrågasätter hela tiden är mitt mål med min uppfödning, att hundar som man ställer ut inte är idioter eller att goldens är feta dumma tunnor. Självklart försvarar jag min ras och det skuell ni också göra. Att påstå att goldens inte kan någonting nu för tiden är ett dumt skämt. Jag tycker inte att varken jag eller någon annan förtjänar sådana kommentarer och inlägg som ni skrivit åt mig. Jag har bara visat att jag tycker golden är en bra mångsidig ras. Har ingenting att bevisa för er alla och jag börjar tröttna rejält på detta forum eftersom man blir påhoppad bara för att man inte tycker som ni "kunniga" hundmänniskor.
Är nog många som backar ur från att bli medlemmar här när det enda ni gör är att klaga. Targiskt tycker jag eftersom detta ändå är ett forum där man skall kunna diskutera utan att få sarkastiska eller elaka motfrågor. Fy säger jag bara...Så tråkigt. Ni får en verkligen inte att känna sig välkommen!!! Tack för mig i den här tråden och jag hoppas jag slipper få massa gnäll i nästa tråd jag skriver i bara för att jag inte tycker som er! :mad: :mad:


Ditt mål med din uppfödning? Du har ju inte haft någon kull än. Du skriver också ibland *dina uppfödarkollegor*, men hur kan du ha kollegor när du inte är uppfödare?

Jag vill minnas att du blivit sur i andra trådar också där man inte håller med dig. Ska se om jag kan hitta den tråden jag tänker på.

Sen vill jag också minnas att du inte alls är äldre än Lady vip. I början när du skrev här så stod det hur gammal du var. Och du är inte mycket över 20 år om jag minns rätt.
 
Sv: Fy vad svårt...

Men kom igen...du har kallat mig både det ena och det andra och ändå anser du att du inte är otrevlig. Jag har inte, om jag inte missminner mig, kritiserat din person utan hållit mig till sakfrågan. Det vore bra om du kunde återgå till det, men vill du köra samma stil får du nog hoppa upp ett snäpp för just det där med patetisk och dylikt biter inte.
 
Sv: Fy vad svårt...

men jag anser inte att egenskaper för att kunna apportera inte finns kvar för det gör dem.

Jepp där är vi överens!! Hos många hundar så finns egenskapen kvar för att apportera. Men om du inte har större erfarenhet av jaktprov så tror du kanske att det räcker? Det är så mycket annat som ska till. Hunden måste ha en naturlig stadga, en stor arbetslust att ta till när det tar emot, vara tillräckligt lyhörd och samarbetsvillig trots sin stora motor etc etc. Oftast är det lydnanden eller orken som tryter i många av de "vanliga" retrieverna. Det är något man måste inse. Att man inte har någon superhund. Däremot så kan man ha en hund som är tillräckligt bra för att vara den representanten för rasen och därmed kan tillföra den aveln något som en del i något som ska gå framåt. Men att slå sig för bröstet och säga att man har en superhund som kan apportera är att bita sig själv i svansen. Komma med falsk marknadsföring och göra bort sig lite anser jag. Man måste ärligt se hundens förtjänster, men även hundens brister, annars kommer man ingenstans.
 
Sv: Fy vad svårt...

Att ha instinkten för att apportera är en sak, att fungera som apportör är ngt helt annat.
En parallell, jag har sett massvis av hundar av fd vallhundsraser resp vallhundskorsningar som varit väldigt pigga på att valla, men duga till att valla är ngt helt annat.
Jag har också sett massvis av felavlade slädhundar som inte klarar av att dra.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Fy vad svårt...

Måste bara berömma Jadiza som står likt Baloo mot en fäktande Mowgli :bow:

Sedan kan jag även berätta att mentalitet är viktigt på en utställning då det ej tolereras aggressivitet och ohanterbarhet i och utanför ringen.

Okey. Jag har varit medtvingad på ett flertal utställningar. Aldrig i mitt liv sett en sån stor hop med mentalt usla hundar på ett och samma ställe. Vet flera hundar som gjort utfall i ringen mot både folk, hundar och flygande plastpåsar som ändå platsat fint på pallen ;)
 
Sv: Fy vad svårt...

Måste bara berömma Jadiza som står likt Baloo mot en fäktande Mowgli :bow:



Okey. Jag har varit medtvingad på ett flertal utställningar. Aldrig i mitt liv sett en sån stor hop med mentalt usla hundar på ett och samma ställe. Vet flera hundar som gjort utfall i ringen mot både folk, hundar och flygande plastpåsar som ändå platsat fint på pallen ;)

Jotack, när jag var åskådare på en utställning ett par år sedan, blev en dobermanhane BIR.
Problemet var bara att domaren inte hade tagit i hunden, eftesom han skygagde undan.
Undras hur hans tandstatus, eller kulorna var?
Tiken som bli BIM däremo, var visserligen okuperad, men mkt läcker - och tillgänglig.
Hon deltog dessutom i barn med hund där hon visade sig mtk bra med sin lilla handlar i 8 års åldern.
 
Sv: Fy vad svårt...

Vet flera hundar som gjort utfall i ringen mot både folk, hundar och flygande plastpåsar som ändå platsat fint på pallen ;)

Hoppar in och upplyser att jag sett sådana hundar åka ut oplacerade elller absolut sist i klassen om beteendet inte visar sig förrän i Kk.
Tyvärr förekommer det att en del domare släpper fram sådana hundar till bra placeringer, vilket är helt fel :mad:
 
Sv: Fy vad svårt...

Jag förstår inte varför alla flyger på och kritiserar just mig.

Jag kan bara svara för mig själv, men med tanke på att du kallar dig för uppfödare blir jag förvånad över ditt sätt att bedriva avel, och dina argument för det. (Och jag vill verkligen fortfarande veta svaret på frågan jag ställde.)
Dessutom bemöter du folk på ett otrevligt sätt, utan att diskutera sakfrågan och är tämligen nedlåtande genom att använda uttryck som "lilla vän". Och sen försöker du komma undan genom att påstå att vi är otrevliga. Beror det kanske på att du inte har några bra svar, helt enkelt?
 
Sv: Fy vad svårt...

Hoppar in och upplyser att jag sett sådana hundar åka ut oplacerade elller absolut sist i klassen om beteendet inte visar sig förrän i Kk.
Tyvärr förekommer det att en del domare släpper fram sådana hundar till bra placeringer, vilket är helt fel :mad:

Naturligtvis är det fel! Men det är verkligen inget ovanligt att se hundar stå med svansen mellan benen under hanteringen. Eller att dom gör några utfall mot domaren som bara ler och nickar vackert.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 953
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 282
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Vet verkligen inte vad jag ska göra eller vad detta kommer få för konsekvenser... Behöver hjälp/råd/tips! Jag har en SKK-reggad hane...
2
Svar
24
· Visningar
4 494
Senast: Raderad medlem 94602
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 496
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp