Fy vad svårt...

Sv: Fy vad svårt...

Jag skrev att han inte kommer att gå i avel så folk inte skulle börja ifrågasätta varför han inte är meriterad tidigare om han ska gå i avel. Har även skrivit att han ev skall få prova på jakten som hobby. Men eftersom han har hd så vill jag inte köra för hårt med honom.
Jag jagar inte själv...hur många med jakthundar jagar i praktiken??? Inte många jämfört med antalen på hundarna. Hur många kör bruks med sin Schäfer eller Rottis?? Inte mångam sådär kan man hålla på länge.
 
Sv: Fy vad svårt...

Jo, nåt år är visst ca 1 år. Enligt svenskan.
Du är otrevlig i flera inlägg, bara för vi inte håller med dig.
 
Sv: Fy vad svårt...

Jag är inte otrevlig....Då måste ni vara känsliga. Skriver vad jag tycker. Och vad jag anser om trångsynta personer som allt de kan är att gnälla. Skriv inte till mig då om ni tar åt er som ni gör.
 
Sv: Fy vad svårt...

Jag tycker inte det hör hit vad andra gör eller inte, och att andra inte jagar med sina jakthundar är ingen ursäkt. Du föder alltså upp en ras med ett visst specifikt syfte, men använder den inte till det. För mig är det helt ofattbart.
 
Sv: Fy vad svårt...

Nåt år är ett år
Några år är flera år....grammatik
men skit samma, jag undrade vad som fick "sätta till" för att golden blev vit istället för guldfärgad som namnet antyder
 
Sv: Fy vad svårt...

Kör på bara fast han har HD, en hund mår bra att röra på sig. Han kommer säga ifrån själv när det gör ont.
Men bara för andra raser inte kör tex bruks, så är det väl inte ett försvar att inte köra jakt med sin golden.
 
Sv: Fy vad svårt...

Är det någon som är känslig så är det ju du. Du kallar oss för gnälliga för vi för en diskussion om något som du inte tycker är rätt.
 
Sv: Fy vad svårt...

Nej jag har som mål att få fram arbetslystna hundar blandat med bra exteriör och sundhet.
 
Sv: Fy vad svårt...

det var inte svaret på min fråga...gräddfärgad då....dom borde ju heta Creamy Retriever istället och inte Golden...Min fråga står kvar.....Kan du inte svara på den så är det bara att säga det. Jag accepterar det.
Jag vet att exempelvis Nakenhunden har fått betala sina tänder för nakenheten, och dagens Golden ser ju inte alls ut som dom gjorde förr...har dom tappat sina ursprungliga egenskaper att man avlade på färgen kanske.
 
Sv: Fy vad svårt...

Jag är inte känslig utan försöker bara förklara för vissa att bara för att man ställer ut sin hund är hunden inte idiot. Jag vill göra allt med min ahundar som de tycker är roligt. Sen kan jag inte tvinga mina hundar att göra saker de inte vill. Sedan har jag även förklarat för er att mitt mål med min uppfödning är att få fram sunda, sammarbetsvilliga hundar som gillar att jobba blandat med bra exteriör. Det är det enda jag sagt..Men ändå så klagar folk på vad jag gör med mina hundar, varför jag inte har hunnit med saker osv. Jag har inte börjat denna diskution om det var gör nu utan bara skrivit att man inte är en sämre hundägare för att man tycker utställning är roligt.
 
Sv: Fy vad svårt...

Kanske ska förtydliga då. Du tycker ju vi har svårt att förstå vad du skriver.
Hon menar självklart de ljusa golden. Som du säkert förstår, men verkar inte vilja svara på frågan.

jag vet ju inte vad frågan är...och det med vitt..ser du gubben efter...
 
Sv: Fy vad svårt...

Om jag ska jämföra dagens Golden med hur dom såg ut förr, så hade dom för det första mycket mörkare ( och finare) päls, sen var det mer Power i kroppen på dom, idag ser dom mest och känns som "slajmar" ...det finns ingen hårdhet eller styrsel idom även fast dom har åldern inne...iallafall ingen jag har sett.....
Egenskaper som apporterande fågelhundar, ....försavann dom i o med att man började avla fram den ljusare färgen?? Det är frågan jag ställde...
 
Sv: Fy vad svårt...

Jovisst har färgen ändrats..det har jag aldrig sagt något om men jag anser inte att egenskaper för att kunna apportera inte finns kvar för det gör dem. Det är väl mer så att folk inte jagar på samma sätt och hundarna inte avänds lika mycket till vad de är ämnade för. Men det har ju skett i alla raser. Samhället är ju inte vad det brukde vara och självklart ändras hundar och avel lika som vi människor förändras. Lite off topic...Jag var hos tandläkaren och hon sa att visdomständerna börjar förvinna på oss människor eftersom vi inte använder oss av dessa som vi gjort tidigare. Så saker förändras..visst är det så. Men grunden till vad hundarna/människorna är ämnade för ändras inte. Det är väl bara vi människor som ändras och skaffar andra och fler intressen med våra hundar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fy vad svårt...

har läst det, men en enda hund kan väl inte förändra hela rasen...då borde ju inaveln vara ett stort problem....
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 953
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 282
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Vet verkligen inte vad jag ska göra eller vad detta kommer få för konsekvenser... Behöver hjälp/råd/tips! Jag har en SKK-reggad hane...
2
Svar
24
· Visningar
4 494
Senast: Raderad medlem 94602
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 496
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp