Fy vad svårt...

Sv: Fy vad svårt...

Jag har hela tiden disskuterat retrivers med Flinisen och efterlyst jaktmeriterade golden, hon påstår då hela tiden att det visst finns, dock hittar jag ingen som har visat något vidare resultat.

//E
 
Sv: Fy vad svårt...

Athos skrev:
Men...:confused: Vad jag har uppfattat det som så vill Flinisen avla för att få snygga OCH "praktiska" hundar. Men det är lite svårt att hänga med i disskusionen då alla pratar om olika raser men MÅLET med all avel är att få fram snygga och "praktiska" hundar väl? om än det inte är genomförbart i en handvändning men som MÅL ska man som uppfödare ha det.
:bow: :bow: Äntligen en som har förstått vad jag menar,.,...tack..
 
Sv: Fy vad svårt...

Men det är ju konstigt att trots att man "försöker" så blir hundarna bara sämre och sämre... För ca. 20 år sedan så kunde du få en Labrador som var SUCH samt hade 1:a pris EKL på jaktprov. Den sista svenska dubbelchampion är född 1990. Det är alltså 16 år sedan... Detta då TROTS alla ambitoner. Eller? Skulle uppfödarna strävat dithän så är jag övertygad om att det skulle ha lyckats i mycket högre grad än vad det gör nu. De spridda skurarna som finns tyder ju på det. Dvs. att prestationsavel ger resultat. Men det är inte lätt när man tycker att en snygg svans är viktigare än en jaktmerit. Att man kan lyfta fram hundar från 80-talet eller tidigt 90-tal, men inga hundar idag tyder ju på att utveckligen går åt ett annat håll. Dvs. det är för få som är ute efter snygga och praktiska hundar för att det ska gå ihop.
 
Sv: Fy vad svårt...

vilken tur att jag är en av dessa uppfödare som har praktiskt arbete och exteriör som ett mål för min uppfödning..Det är ju det jag har försökt förklara för er i massor med inlägg men det verkar inte nån fatta tyvärr. Jag vill bibehålla rasens mening samtidigt att förbättra exteriör och sundhet i rasen. Det är någon jag starkt kommer sträva efter.
 
Sv: Fy vad svårt...

Gnist skrev:
SKK är ingen myndighet och kan inte bestämma över rasklubbarna på det sättet.
Nej men SKK är den organisation som tex för talan inför myndigheter när det gäller avelsfrågor med anknytning till djurskydd.
Sen är det faktiskt SKK som bestämmer vilka raser som skall höra hemma inom SKK.
Som överordnad organisation har SKK ett väldigt ansvar som man inte kan bortse från.
PL
 
Sv: Fy vad svårt...

Men de har samtidigt ingen inverkan på de olika rasstandards som finns.
 
Sv: Fy vad svårt...

Jag har inte kritiserat din avel men väl den exteriörbedömning utan koppling till sundhet o funktion som är förhärskande idag.
PL
 
Sv: Fy vad svårt...

Självklart kan de påverka dels den svenska skrivingen av standarden dels tolkningen.
Om de inte är villiga att ta sitt ansvar för aveln har de inget existensberättigande som representerande organisation!
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Fy vad svårt...

peter_lundin skrev:
Jag har inte kritiserat din avel men väl den exteriörbedömning utan koppling till sundhet o funktion som är förhärskande idag.
PL
Men jag har väl inte skrivit att du har kritiserat min avel???? :confused:
 
Sv: Fy vad svårt...

Jo visst jag kan hålla med dig men de är ju ändå inte de som skriver rasstandarden för olika rasre och de har ju inte mycket att säga till om som man kanske tycker att de borde kunna.
Det är ju verkligen förargligt att vissa dommare tydligen inte går efter denna standard :(
 
Sv: Fy vad svårt...

Ja tolkingen av standarden borde de kunna påverka, under tex domarutbildningarna.
Ställde en gång ut för en finsk domare(minns inte namn) som verkligen gick runt med mätstickan. Det var både några av bruksrasera och terrier
Och hon klankde ner på både för stora och för små.
Det är ju viktigt åt bägge håll i vissa raser
Hullet påpekades med(min tik vart lite rund!) både om de var för runda elelr en som vart för smal.
 
Sv: Fy vad svårt...

Lycka till... Om du ska använda hundar som är meriterade så verkar de vara döda för en si så där 10 år sedan...
 
Sv: Fy vad svårt...

*kl*

Vart tog Golden Retriever vägen?? Idag är ju alla Golden vita...vad fick rasen "betala" för att få den vita färgen?? Avlade man på färg och tappade egenskaper??
Bara en fråga för dom som är involverade i rasen....
 
Sv: Fy vad svårt...

Jag tror inte att de är så vita som de var när de var "vitast". Under Dream Max största era så kom de riktigt vita hundarna. Idag skulle jag säga att de ligger någonstans mittemellan. Nu minns jag inte riktigt när de blev riktigt vita. Början av 90-talet kanske? Eller mitten av 80? Någonstans. Med variation måste jag tillägga!! Självklart så finns de riktigt vita idag också :) Men jag upplever som att de har minskat i antal iaf...

FFa så måste jag tillägga att huvuderna har blivt större och grövre. De har ett propotionerligt större huvud idag än för 25 år sedan. Det är något jag har svårt att vänja mig vid faktiskt.

För att gå tillbaka varför de tappade färgen var nog för att det kom riktigt exteriört snygga hundar som man valde att avla på. Så jag tror snarare att det var så att man prioriterade exteriör framför färg. Inte så att man valde en sämre hund exteriört för att få den ljusare.
 
Senast ändrad:
Sv: Fy vad svårt...

Om inte annat så kan man börja med att införa krav på arbetsmeriter för att ens få regga avkommorna. BC har ju krav på godkänt vallhundsprov. In med motsvarande för övriga arbetande raser.
 
Sv: Fy vad svårt...

Nej, snygghet ska inte vara ett mål med aveln. Däremot ska man arbeta för att få fram arbetsdugliga hundar med ändamålsenlig coh sund exteriör. Det är inte alltid det går hand i hand med vad man själv tycker är mest estetiskt tilltalande. De tunga och grova hundarna är vackrare i mångas ögon, men har faktiskt inte en exteriör som är anpassad till vad de ska göra. Många utställningsmänniskor finner bruks- och jaktlinjerna fula som stryk, men det går inte att blunda för att de håller bättre i skogen.
 
Sv: Fy vad svårt...

SKK är paraply-organisation och kan göra rätt mycket. Det är till exempel med SKK som FCI samarbetar och inte med rasklubbarna. Åker en rasklubb ur SKK blir de automatiskt utestängda från FCI också.

SKK kan göra rätt mycket åt den här snedvridna utseendefixeringen om de bara vill. De kan ställa krav på rasklubbarna och se till att utbilda domare som premierar rätt egenskaper. Utländska domare ligger utanför SKK:s kontroll, men då kan de jobba mot FCI. Det i kombination med högre krav för registrering borde ge effekt. Om det krävdes godkänd i motsvarande elitklass till exempel för registrering skulle många utställningskennlar lägga ned.
 
Sv: Fy vad svårt...

Då förmodar jag att dina egna avelsdjur kommer att vara fullt användbara i praktisk jakt, SJCH eller i varje fall i elitklass och inte bara SUCH med en endaste tvåa i öppenklass. Det gäller att börja i rätt ände om man ska förbättra.

Men som sagt, får du fram ett gäng dubbelchampions ska jag vara tyst.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 953
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 282
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Vet verkligen inte vad jag ska göra eller vad detta kommer få för konsekvenser... Behöver hjälp/råd/tips! Jag har en SKK-reggad hane...
2
Svar
24
· Visningar
4 494
Senast: Raderad medlem 94602
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 496
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp