Fy vad svårt...

Sv: Fy vad svårt...

måste skjuta in här att jag har ägt och fött up en ras som var delad i "renvallartyp" & "utställningstyp". De valpa jag fick fram var dels snygga och rastypiska och dels så kunde/kan de valla renar. Sålde nämligen valpar till både sällskap, utställning och renvallning ;)

Så visst går det, men det krävs rätt så mycket linjekunskaper och en hel massa andra ansträngningar från uppfödaren :cool:
 
Sv: Fy vad svårt...

peter_lundin skrev:
Jag tycker att hunden på den övre bilden är i grövsta laget (men jag har alltid tyckt att det är svårt att bedömma sådant från enstaka bilder). Tunga grova hundar som bedöms bra på utställning men inte håller i skogen är definitivt ett problem inom rasen även om många hundar i gränsskiktet kan prestera bra.
PL

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Det är samma hund som du tidigare här på buke tyckt varit lätt i typen :D

Han väger ca 27kg, är 60 cm hög och är 8 år. Fick B på höfterna nu i våras och jagar heldagar minst varannan dag under hela älgjaktperioden. Och som sagt dryga 90 skjutna älgar för honom är det hitintills. Finns det älg, så hittar han dem. Tyvärr är det ju inte alltid som man som skytt kan skjuta bara för att hunden skäller älg ;)

Har varit aktiv älghund sedan 9 månaders ålder, då första älgarna sköts för honom..
 
Senast ändrad:
Sv: Fy vad svårt...

Frågan är vem som är dåligt påläst... Du kan inte ens leverera ett namn.

Hundar faller inte under PUL. De får du lägga ut hur du vill så länge du inte snackar skit om dem för det är oetiskt.
 
Sv: Fy vad svårt...

Hur länge sedan var det och hur pass stor är uppdelningen?
Alla varianter blir tack och lov inte extrema. Kelpie är fortfarande en bra brukshund trots delningen med stock dog.

Gaston och vissa andra blev också dubbelchamp under 90-talet, bara de göddes som sjutton men Javans exempel med galen och labbe och dagens Schäfrar visar att det är i princip omöjligt inom vissa raser. Jag undrar hur det kommer bli med huskyn.
 
Sv: Fy vad svårt...

Uppdelningen har väl funnits "hur länge som helst" och mina valpar är idag 9 respektive 7 år.
En av kullarna finns under kennelnamnet, men eftersom de vallar renar och inte är BC:s, så har de inte gått vallhundstävlingar. Det som räknas är deras förmåga att kunna valla renar under långa dagar på fjället under rätt så tuffa förhållanden. Dessa hundar tränas dessutom helt annorlunda mot "vanliga" vallhundar, eftersom de vallar på ett helt annat vis.

Som jag skrev tidigare, så är det uppfödarnas ansvar att avla på korrekta hundar som fungerar till det de är tänkta till!
 
Sv: Fy vad svårt...

Som jag skrev tidigare, så är det uppfödarnas ansvar att avla på korrekta hundar som fungerar till det de är tänkta till!

Och då får man inom vissa raser ta taskiga utställningsresultat för det som domarna premierar fungerar inte i praktiskt arbete.
 
Sv: Fy vad svårt...

Brandgul skrev:
Frågan är vem som är dåligt påläst... Du kan inte ens leverera ett namn.

Hundar faller inte under PUL. De får du lägga ut hur du vill så länge du inte snackar skit om dem för det är oetiskt.

Här har du hundar som är framgångsrika både i ringen och på viltspår, jakt eller lydnad.
SVCH Pennygirls Carolina Rose
SVCH SUCH Tears Dark Lady
LP SLCH SL(elit)CH Emmergold Bumble-Bee.
SVCH Tottelina Vivienne
SUCH NUCH INTUCH Sansue Golden Arrow
EUW-97 KBHV-97 SUCH DKUCH Stenbury Water Voyager
SUCH Amirene Larus
SUCH Sadlers Semlan-U-Kakan
SUCH Lucretias I'm On Fire
SUCH NUCH INTUCH Sansue Golden Arrow

Räcker det för dig eller?? Så du ser hunden är inte oduglig bara för att man ställer ut..den kan även lyckas i andra sammanhang också.
 
Sv: Fy vad svårt...

Flinisen skrev:
jo men det är ju det jag menar...Exteriören är en viktig punkt i avelsarbetet. Det är bara det jag vill ha sagt...

Men allvarligt talat. Jag ska ta ett exempel från min värld. Min hund blev SV-05 bland över 50 av samma ras, domaren (engelsk) tyckte att hon var en av få som uppfyllde rasstandarden (och min hund är tung och inte av särskilt praktisk jakttyp). 3 månader senare ställde vi får en svensk domare och hunden var inte ens värd namnet och åkte ut med ett andrapris.

Vem har rätt? Hur kan du avgöra det? Däremot så säger jag inte emot någon som har jaktmeriter, där går de efter en mall och lägger inte in så mycket personliga uttryck.
En vacker hund kommer inte långt i skogen...

//E
 
Sv: Fy vad svårt...

alla domare går efter rasstandard men sedan är det ju även dess personliga åsikter som läggs in i bedömningen..Så hur hunden blir bedömd i ringen kan variera stort.
Jag har inte sagt att något är rätt eller fel utan att man kan lyckas med allt om man bara lägger ner rätt träning med sin hund..

P.s och om du nu blev SV så kan du inte ha framgångar i något annat med din hund eller hur? Det är ju det ni säger.
 
Sv: Fy vad svårt...

No offens, jag tog SVCH på min igår och det klarar ALLA hundar med lite träning. Det är ett självständigt arbete där man bara bedömmer om hunden har näsa. Min andra W är också SVCH och enligt förra ägaren är hon inte särskilt bra på att spåra...

Sen ser jag faktiskt bara lydnadsmeriter och utställningsresultat...

//E
 
Sv: Fy vad svårt...

lady_vip skrev:
No offens, jag tog SVCH på min igår och det klarar ALLA hundar med lite träning. Det är ett självständigt arbete där man bara bedömmer om hunden har näsa. Min andra W är också SVCH och enligt förra ägaren är hon inte särskilt bra på att spåra...

Sen ser jag faktiskt bara lydnadsmeriter och utställningsresultat...

//E

Du vet inte vad SUCH betyder då eller??? Jag menade på att bara för att man ställer ut så kan man ha framgångar i andra moment med sin hund. Det är det jag vill ha fram..

Sen vad du gör med din hund är inte intressant i diskussionen...
 
Sv: Fy vad svårt...

Var har du jaktchampionaten och bruksresultaten?

Viltspår och lydnad kan de flesta få ihop utan problem och känns inte riktigt relevanta för en jakthund av den här kalibern. Sorry, det där är inga högt meriterade hundar i mina ögon.

SVCH och SLCH kan förvisso vara en enorm prestation för den enskilde föraren och hunden, men som merit för rasen är det inte så värst imponerande. Just jaktchampionaten är intressantast för retriever precis som brukschampionaten för brukshundar. Det visar ju om hunden är duktig på det den är avlad för.
 
Sv: Fy vad svårt...

Klart man kan, utställning är ju en förutsättning för att få ett CH. Men faktum är att det på sistone inte är särskilt många golden som utmärker sig i jaktproven/praktisk jakt och det är det du inte vill ta till dig. Precis likadant är det hos labbarna där det är fullständigt delat och man inte kan förvänta sig varken will-to-please eller apporteringslust hos "utställningsvarianten".

//E
 
Sv: Fy vad svårt...

Jadzia skrev:
Och då får man inom vissa raser ta taskiga utställningsresultat för det som domarna premierar fungerar inte i praktiskt arbete.

Jo, men visst är det så. Man har en standard och en vision om vad man vill avla fram för hundar och det är det man ska sträva efter som uppfödare: Att förbättra och tillföra rasen något bra!

Sedan om man vill kombinera ett rastypiskt utseende med bruks/jakt/vall etc. egenskaper, så får man jobba ännu mer och verkligen lägga ner tid, pengar, blod svett och tårar för att få fram hundar där allt finns i ett och samma paket.
 
Sv: Fy vad svårt...

Spelar du dum ??? ursäkta men jag kan inte hålla mig..Jag visade olika hundar som har resultat från olika moment..men det verkar du inte fått in än. Bara för att man ställer ut är inte hunden en idiot som du tidigare sagt i ett inlägg...
 
Sv: Fy vad svårt...

De 2 labbar jag haft var båda av den "gamla" typen av labbe :love: Sådana ser man aldrig i dag :( :cry: Vare sig hos jaktlabbarna eller utställningslabbarna :crazy:
 
Sv: Fy vad svårt...

Precis så jag menar men det verkar finns folk här som inte riktigt kan förstå det.
Strunta i exteriör och avla bara på Jaktchampionat eller brukschampionat så får du superbra hundar helt utanför sin rasstandard. ;)
 
Sv: Fy vad svårt...

Jadzia skrev:
Var har du jaktchampionaten och bruksresultaten?


Golden är inga brukshundar...men det kanske du inte hade en aning om :smirk: De är apporterande fågelhundar...vilken nyhet va!!
 
Sv: Fy vad svårt...

Nä, själv klarar jag inte av dagens labbe. Har ju en själv och hon kan visst jaga, men hon tycker ex. inte om främlingar eller har det här typiska "labbelynnet"... Så det går utför, antingen får man en tunna späck eller en motorbåt som inte har en aning vart den ska ta vägen om den inte är under kommando.

//E
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 953
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 282
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Vet verkligen inte vad jag ska göra eller vad detta kommer få för konsekvenser... Behöver hjälp/råd/tips! Jag har en SKK-reggad hane...
2
Svar
24
· Visningar
4 494
Senast: Raderad medlem 94602
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 496
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp