Fy vad svårt...

Sv: Fy vad svårt...

Näe, det tycker jag inte..
Briarden klassas ju som bruksras men används ju mkt till utställning också.
Jag skrev:
jag vill åtminstånde eftersträva en sund och trevlig kull
Och med det menade jag prioriterar en hund med godkänd hälsostatus och stabilt temperament (som tiken har)än att föda upp en bruks eller utställningsstjärna som kräver sin ägare.

Jag andvänder hellre en dokumenterat frisk och mentalt stabil hane än en supersnygging.

Vem har sagt att det är enkelt med avel:angel:
 
Sv: Fy vad svårt...

Trångsynt och trångsynt...jag finner bara inget trevligt att säga om hundar av utställningstyp. De tilltalar mig inte varken vad gäller utseende, arbetsförmåga eller mentalitet. Om man sedan tar med i betänkandet att rasstandarden för de flesta raser inte ändrats direkt mycket de senaste hundra åren medan utställningshundarna gjort det så kan man undra vad domarna pysslar med. Jämför 60-talets SUCH och dagens, både inom rottis, golden, labbe, schäfer och många fler.

Jag har heller inte sagt att det är löjligt att ställa ut, men det är heller inte direkt viktigt. Att jaga utställningsmeriter och tro att man har en stjärna i kopplet bara för att hunden blir SUCH...det är däremot fjantigt. Utställningar ska tas för vad det är (eller rättare sagt vad de borde vara), en avelsutvärdering. Men i dagsläget påminner det mest om skönhetstävlingar där vinnaren kan vara hur blåst som helst.
 
Sv: Fy vad svårt...

Sådär resonerar många som bara haft ring-schäfrar också. Det är först när de skaffar en bruksstammad hund som de märker skillnaden. Visst fungerar utställningsvarianten också, men det märks att de ligger långt efter i arbetsförmåga.

Samma gäller rottisen. En alert och arbetsvillig utställningsrottis når sällan upp till samma standard som en prestationsavlad rottis. Nu finns det dock så få prestationsrottisar kvar.
 
Sv: Fy vad svårt...

En enkel fråga, bör man föda upp en bruksras om man inte är villig eller inställd på att bibehålla rasens syfte och egenskaper?

Det gagnar inte rasen att snuttifiera den till sällskapshund. En bra brukshund är mentalt stabil, trevlig och sund. Det ena utesluter inte det andra.
 
Sv: Fy vad svårt...

Trångsynt, skrattretande och patetiskt...Det anser jag om dina inlägg. Du får gärna ha dina åsikter men att snacka illa om hundar som man ställer ut och kanske använd till både jakt och lydnad är inte fånigt. Du resonerar alltså att man skall avla på hundar som inte har bra exteriör utan bara som är trevliga och jobbar bra. Det är ju ett väldigt seriöst avelsarbete. Är man mån om sin ras vill man väl få med allt och inte bara en sak. Det är min åsikt men vill du avla på deformerade hundar så varsågod.
 
Sv: Fy vad svårt...

Jadzia skrev:
Att jaga utställningsmeriter och tro att man har en stjärna i kopplet bara för att hunden blir SUCH...det är däremot fjantigt. .

Du kanske inte är medveten om att om hunden är SUCH har den både minst 2:a pris i jaktprov och utställningchampionat...:smirk: Om det bara har utsällningschampionat är det SU(u)CH. En sån erfaren och duktig människa som du borde ju veta det :angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fy vad svårt...

Vem har nämnt deformerade hundar?
Det är väl snarare de där som rantar runt i ringen med knasiga hasvinklar, för tunga kroppar och liknande. De håller ju inte för det de är tänkta att göra. Det som går bra på utställningar idag är inte snygga hundar och har inte ändamålsenlig exteriör. Det är just det där med sund och ändamålsenlig exteriör som måste gå först, inte om någon domare tycker den är snygg. En hund med en trea i ringen kan ha bra mycket sundare exteriör än en SUCH.

Jag vill bort från hela den här utseendefixeringen inom aveln och börja köra på prestation istället. BC är en rent prestationsavlad ras och de är varken deformerade eller direkt fula. De ser ut som de gör därför att det passar bäst för jobbet. Utställningsvarianterna ser istället ut som de gör därför att någon jeppe tyckte det var vackert, men det kanske inte är bästa exteriören för arbetet.

Rasstandarden kom inte till för att skydda mot fula hundar. Den kom till för att fastställa en exteriör optimal för ett visst arbete och liknande. Har man det i åtanke blir sällan hunden ful och avkommorna blir bättre än om man letar hundar som är SUCH.

Det primära med en arbetande ras ska vara just deras arbete. För ett gott arbete krävs en viss typ av mentalitet, exteriör och naturligtvis sundhet. Sjuka hundar kan inte jobba, knasiga hundar är oanvändbara och hundar med knepiga kroppsdelar går sönder. Snygghet och utställningsmeriter får inte gå före tidgare uppräknande egenskaper. Är det något man kan kompromissa med så är det snygghet och utställningsmeriter. Allt annat kommer att straffa sig i längden.

Och kom igen....en 2:a på jaktprov. Det är ungefär som brukshundarnas godkänd lägre och det är inte mycket att komma med. Det kan ju till och med min knashund klara av.
 
Sv: Fy vad svårt...

Jadzia skrev:
Och kom igen....en 2:a på jaktprov. Det är ungefär som brukshundarnas godkänd lägre och det är inte mycket att komma med. Det kan ju till och med min knashund klara av.

Säkert men det var din kunskap om SUCH och SU(u)CH som jag kommenterade. Eftersom du går ut med att du är så väldigt erfaren så borde du ju hålla skillnad på de två eller hur :smirk:

Och vem säger att en snygg hund är oduglig i arbetet eller sjuk??
 
Sv: Fy vad svårt...

Hur kommer det sig att utställningsdomarna premierar hundar med egenskaper som HINDRAR dem i sitt bruksarbete?

Jag vet tex en, som ställde ut sin rottishane veckan efter att gjort ett uhp, Hans hund var rena muskelpaketet. Och kritiken står det "önskas mera massa" och domaren anmärker "DU borde göda den där 5 kilo så blir han kanonfin..."

*tar mig för pannan*
 
Senast ändrad:
Sv: Fy vad svårt...

Jag gör ingen skillnad på det eftersom meriterna för att få ett SUCH istället för SU(u)CH är försumbara. Nästan alla kan kravla sig runt ett lägre-spår.

För de raser där det råder en uppdelning i dagens läge är det tyvärr så att utställningsvinnarna kommer från utställningslinjer och dessa ser man sällan på Bruks-SM. Bruksfolket väljer bruksstammade hundar av en anledning. De är oftast bättre och mer lämpade för arbetet. Varför nöja sig med medioker när man kan få något bra.

Förresten, var har jag sagt att jag är väldigt erfaren?
 
Sv: Fy vad svårt...

Ja just det, det dära massa (läs fett). Rottisen är tung i sig och behöver inte släpa på några extrakilon. De hjälper dem inte i arbetet. Pirus hund är en av de roligaste jag sett när den jobbar och inte är han direkt ful heller, men något etta på utställning vette sjutton om han får. Han är för tunn, välmusklad och helt enkelt för mycket brukstyp.

Jag skulle dock inte tveka på en valp efter den hunden med rätt tik. Så hårt som han jobbar, med den glädjen och så fräsch i kroppen. Kul temperament också.
 
Sv: Fy vad svårt...

Jadzia skrev:
Trångsynt och trångsynt...jag finner bara inget trevligt att säga om hundar av utställningstyp. De tilltalar mig inte varken vad gäller utseende, arbetsförmåga eller mentalitet. Om man sedan tar med i betänkandet att rasstandarden för de flesta raser inte ändrats direkt mycket de senaste hundra åren medan utställningshundarna gjort det så kan man undra vad domarna pysslar med. Jämför 60-talets SUCH och dagens, både inom rottis, golden, labbe, schäfer och många fler.

Jag har heller inte sagt att det är löjligt att ställa ut, men det är heller inte direkt viktigt. Att jaga utställningsmeriter och tro att man har en stjärna i kopplet bara för att hunden blir SUCH...det är däremot fjantigt. Utställningar ska tas för vad det är (eller rättare sagt vad de borde vara), en avelsutvärdering. Men i dagsläget påminner det mest om skönhetstävlingar där vinnaren kan vara hur blåst som helst.

Så du menar då att denna hund
Rixhemsidan1.jpg

Som det hitintills är skjutet över 90 älgar för är en sämre jakthud, för att han fått VetklKK1, HP, eller att hans gener lämnar sämre avkommor pg av detta??

Eller att denna
Mollyhemsidan.jpg

Aldrig kommer att bli en duktig jakthund för att hon blev 3:e bästa tik, med HP av 15 st?

Eller att denna
Stromboli2hemsidan.jpg

Är en sämre skadedjursbekämpare, för att han tagit 2 cert i tidig ålder?

Det går aldeles utmärkt att kombinera skönhet, korrekta kroppar och arbetsegenskaper om man är villig att lägga ner en del jobb..
 
Sv: Fy vad svårt...

:bow: :bow: Äntligen bevis på att det finns mångsidiga hundar..Härligt att se!! :)
 
Sv: Fy vad svårt...

För du beter dig som om du skulle veta allt om hundar...Du ger ett intryck av att kanske kunna mer än vad du gör..
 
Sv: Fy vad svårt...

Jag tror jadizjas åsikter är färgad främst av rottis/dobbis/schäfervärlden.
I rottisaveln så ÄR det ett problem att månag både vill ha och avlar på jättestora hundar.
Ofta ser man rent utsagt smällfeta hundar i ringen.

Fick en mindre chock när jag tittade på dobbisarna för ett tag sedan - där verkar det istället finnas en massa jättehöga smala hundar istället....

Jag har förstått att även en del retriverraser är "delade" i två typer - men jag har dock inte kunskapen att utala mig om det.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 953
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 282
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Vet verkligen inte vad jag ska göra eller vad detta kommer få för konsekvenser... Behöver hjälp/råd/tips! Jag har en SKK-reggad hane...
2
Svar
24
· Visningar
4 494
Senast: Raderad medlem 94602
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 496
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp