Fy vad svårt...

Sv: Fy vad svårt...

Visst är det så, men man kanske inte ska uttala sig så kategoriskt :angel:

De som förstört rottisarna och schäfrarna är inga mindre än de som ägt/äger och avlat/avlar på dem. Det är de och inga andra som "förstört" raserna. Lika gäller för alla raser som är delade. Uppfödarna har inte varit kapabla att kombinera alla egenskaper som gör rasen till vad den är i kombination med en korrekt kroppsuppbyggnad..
 
Sv: Fy vad svårt...

De raserna du har är inte delade. Därför går det utmärkt att kombinera och görs också som det ska. Tittar man däremot på de populära raserna Schäfer, golden, Rottis och labrador så är det i dagsläget otroligt svårt att få till en hund som blir en dubbelstjärna. Det som premieras på utställning är helt enkelt inte det som är optimalt för arbetet.

Skulle du till exempel avla på ett bakställ som är räkstjärtat eller en hund som är för tung och grov?

Så länge som domarna premierar dessa typer av exteriörer blir det jäkligt svårt att få till både SUCH och SBCH. Bruksarna vill inte ge avkall på arbetsförmågan och den exteriör som är lämpad för detta medan utställningsfolket jagar meriter i ringen som att det är det enda som räknas. Det finns ingen vilja att gå bort från stupande ryggar eller tunga hundar.

Ju större en ras blir inom utställnings-gebitet, ju längre bort från den ändamålsenliga exteriören verkar man komma. Utställningsmeriter gör inte en bra hund sämre, men ett SUCH ger ingen bra arbetshund heller.

För egen del anser jag att bruks- och jaktlinjerna inom de raser jag nämnt är snygga och så som de ska se ut, men domarna håller inte med.
 
Sv: Fy vad svårt...

Varför skulle det vara svårt att få ch i båda delarna. Som Gnist sa..det beror på hur mycket tid du vill lägga ner på din hund eller hur?
En rasstandard finns till av en anledning och de hundar som inte håller standarden skall man inte avla på.
Standarden för en ras gjordes långt innan det fanns någon skillnad på utställningshundar och övriga hundar som jakt och bruks. Det har med hur hunden skall och bör se ut för den specifika rasen.

Förstår du inte att det är en viktigt punkt i avelsarbetet??? Börjar verkligen fundera vad du har för syn på hundraser och dess funktion.....
 
Sv: Fy vad svårt...

Jaså du...tja...det är ingen som tvingar dig att läsa. :smirk:

Om jag nu pratar i nattmössan lär det visa sig förr eller senare.

Om din kennel får fram en bunt retrievers som både blir utställningstjärnor och konkurrerar med jakt-linjerna (tävling eller praktiskt jakt) så lovar jag att hålla tyst.
 
Sv: Fy vad svårt...

Kan ge dig många exempel på goldens som har meriter från både jakt, lydnad och utställning.
 
Sv: Fy vad svårt...

Visst förstår jag att det är en viktig punkt, om nu bedömarna kunde hålla sig till rasstandarden. Där ingår inte tjockisar, bulldozers, räkstjärtar osv. Om nu standardens bedömare vore statiska i sin uppfattning så skulle det inte vara så stor skillnad mellan SUCH från 60-talet och dagens. Förr fanns det gott om dubbelchampions inom de här raserna. De var dock varken tunga, klumpiga, kompakta eller övervinklade bak. Rätt typ av hund premierades för standarden är inget skönhetsideal. Rätt exteriör för rätt sorts arbete. Det har egentligen väldigt lite med snygghet att göra.

Och visst kan man säkert få sin utställningshund att bli framgångsrik ända fram till SM, men det innebär inte att det är en bra hund i vilket fall. En duktig hundförare kan få även en medioker hund att gå långt. Det som då får stryka på foten är återigen arbetsegenskaperna, som det inte ska kompromissas med. Hellre då en tvåa på utställning, men hunden tuffar på i jobbet utan att man som hundförare måste jobba ihjäl sig.

Och om man inte avlade på hundar som får tvåor i ringen skulle vi snart inte ha några bruks- eller jaktlinjer kvar. Användbarhet är viktigare än skönhet så ska det kompromissas så att man kan få till dubbelchampions är det utställningsfolket som får ge med sig. Det vore hemskt trist om vissa raser reducerades till vackra medelmåttor eller snygga idioter.
 
Sv: Fy vad svårt...

Jadzia skrev:
Det vore hemskt trist om vissa raser reducerades till vackra medelmåttor eller snygga idioter.

Det är dessa kommentarer jag tycker är så förba...at löjligt och trångsynt att slänga ur sig. Du menar alltså att bara för att man ställer ut sin hund bland många andra aktiviteter man gör så är hunden idiot då för att den vinner på utställning??????? Du måste skämta med mig...det här är ju skrattretande. Vad har du för kunskaper egentligen:mad: Du kan lägga ner dessa kommentarer genast.
 
Sv: Fy vad svårt...

Jag lägger ner när jag själv har lust.

Nej, en bra hund blir som sagt inte sämre bara för att den vinner en utställning. Däremot är uppdelningen idag så stor inom vissa raser att ska man kompromissa ihop en dubbelstjärna så blir det till att backa på arbetsegenskaperna om inte bedömingssättet inom utställningsvärlden ändras. Man kan inte fortsätta premiera tyngd, storlek, massa stupande rygg och vinklade haser. Det finns en anledning till att de framgångsrika arbetshundarna inte ser ut på det viset.

Multichamp Rottrivers Gaston jojobantades hejvilt för att få ihop alla sina olika titlar och det är inte så det ska behöva vara. Inför utställning fick han gödas rejält för att duga, men då det skulle jobbas var det tvunget att plocka bort all övervikt igen så att han skulle orka och hålla. I dagsläget är det inte ens säkert att det tillvägagångssättet räcker.

Helst skulle jag se att utställningsvarianterna försvann och SUCH-hundarna såg ut som de gjorde förr.
 
Sv: Fy vad svårt...

Det är ju Rottisar det....Ni verkar ha väldigt stora problem med er ras. Kolla bara på programmet om feta hundar...Två rottisar som var med i programmet!! Det säger ju nåt eller hur. Det verkar vara som att den rasen är väldigt drabbad. Har aldrig sett en golden vara så ohälsosam som Rottisaveln verkar vara. Därför skulle jag aldrig skaffa mig en Rottis pga sönderavel och okunniga uppfödare som säljer hundarna till unga tjejer och coola killar som vill ha vakthundar och respekt.
En mer ohälsosam ras får man nog leta efter så jag förstår varför du är så infrusen i dina åsikter. Synd bara att du drar alla raser över en kam.
 
Sv: Fy vad svårt...

Labbe och golden är inte så långt efter vad gäller tunga hundar- syndromet och Schäfer har samma problem med uppdelningen. Ju populärare på utställning, ju större uppdelning.

Dagens Golden-Such ser inte heller ut som de gjorde på 60-talet. PÅ varenda utställning är det kompakta, tunga hundar som premieras och på gatan i samhället rullar tunnorna fram. Frågan man kan ställa sig är om dagens exteriör är den mest ändamålsenliga eller om man lägger större vikt vid sina egna estetiska värderingar. Då börjar det spåra ur. Vad man tycker är snyggast är inte alltid det bästa. Det vore säkert skitsnyggt med gigant-jämtar på 90 cm, men om det skulle vara praktiskt vette sjutton. Jag vet inte om Gnist skulle ha så stor användning för sådana.
 
Sv: Fy vad svårt...

JAMEN fram med det då!! Jag har efterlyst det av dig upprepade gånger i denna tråd. Kom igen. Ge mig åtminstone ett namn. Eller 5, 10... Hur många har du? Kom igen då!!
 
Sv: Fy vad svårt...

Jadzia skrev:
Det vore säkert skitsnyggt med gigant-jämtar på 90 cm,
Det kan jag inte hålla med om....

Jag anser bara som jag gjort hela tiden att exteriör är minst lika viktig som sundhet, sammarbetsvilja och mentalitet för att få fram bra hundar. Det är mitt mål med min avel och jag hoppas att det är fler än jag och de flesta uppfödare inom goldenaveln som anser det är lika viktigt för deras ras. Jag menar inte att man måste gå och vinna alla utställningar som arrangeras eller vinna var enda jaktprov men att det går bra i alla delar för att få fram en bra hund och ett bra avelsmaterial.
 
Sv: Fy vad svårt...

moget........Vet inte om man får lägga ut namn på hundar här utan ägarnas tillåtelse....tror inte det. Men du är välkommen in på GRK´s hemsida och kolla...
 
Sv: Fy vad svårt...

Jag tycker att hunden på den övre bilden är i grövsta laget (men jag har alltid tyckt att det är svårt att bedömma sådant från enstaka bilder). Tunga grova hundar som bedöms bra på utställning men inte håller i skogen är definitivt ett problem inom rasen även om många hundar i gränsskiktet kan prestera bra.
PL
 
Sv: Fy vad svårt...

Om man skall lägga stor vikt vid exteriör hos arbetande hundar måste man också vara HELT säker på att den exteriör man prioriterar verkligen är bra för hundens prestation o på det området har utställningsbedömningarna ofta mkt stora brister.
PL
 
Sv: Fy vad svårt...

jo men det är ju det jag menar...Exteriören är en viktig punkt i avelsarbetet. Det är bara det jag vill ha sagt...
 
Sv: Fy vad svårt...

Målet ska ju vara att få fram vinnare eller stjärnor i det praktiska. Man avlar ju inte med medelmåttan som mål. De kommer ändå. Visar det sig då att de tunga hundarna faktiskt inte duger i skogen får man överge det och ta fram lättare hundar som håller istället, oavsett hur snyggt eller fult man anser det vara. Arbetsförmågan får inte kompromissas ner med fördel till det estetiska.
 
Sv: Fy vad svårt...

Vad jag menar är att exteriörbedömningen är fruktansvärt subjektiv o att det där ofta görs bedömningar som är direkt felaktiga o skadliga för rasen.
PL
 
Sv: Fy vad svårt...

Du har delvis fel när du säger att en 2:a ökl på jaktprov för retriever är att jämställa med lägreklass bruks. Jag håller på med både retriever jakt och bruks och det är stooooor skillnad i svårighetsgraden.

Lägreklass godkänt är som en picknik att ta hem det kan jag hålla med om MEN en 2:a i ökl jakt är inte ngt som du bara går ut och tar hem utan rejäl träning innan.

För att få ett 2:a pris krävs att du har vattendirigering, landdirigering, fältjobb, markeringar, dubbla på vatten och land. Hunden ska vara skottfast (fast det är en självklarhet i och för sig), oerhört följsam går den ur hand dvs inte vid din sida hela tiden blir du utskickad, hunden ska vara tyst (här har vi en del flatars problem) samt kunna arbeta samtidigt med en annan hund. Sen ska vilthanteringen vara okej. Om du klarar alla delar godkänt eller så att du går till pris tillkommer dessutom ett släpspår på kanin, hunden ska frispåra en kanin som är släpad 100-150 meter in i skogen. (detta är dock inte så svårt och behöver bara göras godkänd en gång)

För lägre klass - ja du ska spåra ett 1km långt spår med 6? pinnar, samt få till ett spårupptag, inte så svårt (inte med mina hundar i alla fall och schäfer och andra brukshundar är ju avlade för detta).

Samt ligga still i 5 minuter med startpistolsskott, budföring med skott och samma lydnad som i apellen i stort sett... Har du spåret och budföringen och momenten från apellen i hyfsat skick ser jag inte hur man ska misslyckas med godkänt? Det är betydligt enklare för mig i alla fall. Här får du misslyckas med något moment (dock inte själva spåret) men ändå fortsätta, misslyckas du med någon del på retetriever provet så har du en trea och misslyckas du med fler en nolla.

Sen håller jag i och för sig med dig i sak :)

Golden och lab av icke jaktlinjer duger inte i mina ögon det finns undantag javisst men inte är de många inte.

För övrigt är det över 10 år sedan en lab blev dubbelch vad jag vet...
SUCH SJCH ÄLVGÅRDENS ROYAL CREAM blev jaktch 1996...

När en golden blev det sist låter jag vara osagt men nog är det mkt läääänge sedan i alla fall.

Problemet med golden idag är att många av sällskapslinjer är dåliga med viltet, de är inte spontana apportörer totalt saknar will-to-please...

Vill man pyssla med jakt med en golden bör man nog köpa sig en jaktgolden för att inte helt stånga huvudet blodigt och det gör de flesta som jag känner som vill ha golden.

Några som vill ha både utställning och jakt byter till flat. Men även flaten håller på att gå utför, i samma stund som de kopplade championaten släpptes registrerades det ett antal nya flatkennlar många utan intresse av jakt.

Jag hoppas (men tror inte) att flatklubbens remiss om att dela ut certet i jaktklass går igenom men det verkar tungrott...

Javan
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 953
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 282
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Vet verkligen inte vad jag ska göra eller vad detta kommer få för konsekvenser... Behöver hjälp/råd/tips! Jag har en SKK-reggad hane...
2
Svar
24
· Visningar
4 494
Senast: Raderad medlem 94602
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 496
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp