Läst tråden med stort intresse! Något jag funderat på så där till och från! *rädd för att det blir ett långt inlägg*
Jag själv skulle aldrig kunna dela min sambo med någon annan. Och ska jag vara ärlig så tror jag det beror på min egen osäkerhet - jag är rätt svartsjuk av mig på det sättet att jag går och oroar mig över att han ska träffa någon annan som är bättre än mig. Min sambo vill absolut inte ha fler än 1. Samtidigt har jag föreslagit att han kan ha sex med någon annan, då vi har helt olika syn på hur mycket sex man "ska ha". Och nej, jag hade inte varit bekväm med att min sambo hade sex med någon annan, men jag skulle kunna leva med det - (om det talades om att han faktiskt träffade någon annan och inte smög med det eller gick bakom ryggen på mig), om det var ett sätt för mig att få vara med honom. Men nu är ju inte min sambo intresserad utav det, så jag vet inte hur det hade fungerat i praktiken...
Överlag så tycker jag egentligen att det är konstigt att man kan träffa en person, som tycker om mig så mycket att den vill vara med och att jag känner samma sak. Så min tanke är hur många förhållanden finns det där någon bara har tagit första bästa som vissat intresse? För att inte vara själv...
Men jag tänker även på det att man pratat om tex normer tidigare i tråden. Och ska vi vara riktigt krassa - I Sverige kan du inte vara gift med mer än en åt gången. Alltså har ju vårat storebrorssamhälle talat om för oss vad som är rätt eller fel - det handlar ju i grund och botten om en norm men sen har lagar och regler sagt att det inte passar sig att vara gift med flera. Precis som att det inte "passar sig" att sno eller skada någon annan. Vi lär ju våra barn ganska fort den rätta normen. Jag tänker dels på att det är "mamma, pappa barn" i "alla" böcker/filmer - allt annat ska det finnas underskrifter ifrån föräldrar i tre exemplar. Men även en sån enkel sak som tex BFF halsband man byte med varann när man var små - du och en till kompis, det fanns bara två delar.
Sen kan jag inte låta bli att fundera på hur det är i tex mellanösten, där det är okej att vara gift med flera (fruar) samtidigt som att det är olagligt att vara otrogen... (Sen går det ju att diskutera att en kvinna borde få vara gift med flera män eller kvinnor bara med kvinnor ect)
Jag tänker rent krast att det egentligen även borde finnas en lag i Sverige som säger att du inte får vara otrogen - eftersom vi har en lag som säger att man inte får vara gift med fler än en... Ang otrohet så kan man ju diskutera varför det är skambelagt - enligt mig då får att man gör en annan människa illa. Men med tanke på hur många människor som är otrogna så finns det ju fortfarande ett "behov" ifrån människan att vara otrogen, dom som är otrogna menar ju på att det är spännade eller att man inte får ut tillräckligt ifrån sitt förhållande. Så egentligen blir ju då tesen att skilja sig är ett misslyckande vilket gör då att man måste få sitt behov av närhet och ömhet ifrån annat håll - där det kan hållas hemligt för att inte ha det där misslyckade förhållandet. Dessutom finns det ju dom som anser att tex män som är otrogna är mera lyckade... (?)
Det ju inte allt för länge sen som samkönade par inte fick vara gifta tex.
Så våran syn på relationer ändras ju hela tiden...
I en sån här diskussion kan man lika gärna fråga sig varför det vart okej för samkönade par att gifta sig - dom bryter ju egentligen oxå emot normen, men blivit accepterade ändå. Precis som att vi ser ner på dom människor som valt att leva ensamma eller inte skaffar barn. Eller att vi tittar konstigt på människor som har 6,7 eller 8 barn.
En annan del av normsamhället i just den här diskussionen kan man se på tex "problematiken" kring barnen - ett barn kan bara ha två vårndashavare, oftast är den en mamma och en pappa. En relation med 3 så finns det en stor risk att den tredje personen vid en separation inte får träffa barnet öht. Idag finns det ganska många barn som har dubbeluppsättning föräldrar, först dom biologiska och så plats/bonus/låsas föräldrar, som inte har några rättigheter öht, men som får en väldig massa skyldigheter kastade på sig - ifrån samhället. Det förväntas ifrån skolan att jag hämtar min bonus ifrån fritids om jag är hemma, men skulle jag och min sambo gå isär, kan jag gråta mig blodig hur mycket jag vill, vill inte han att jag ska träffa hans dotter så är det så.
I min värld så kan det aldrig finnas för mycket kärlek, och jag tror inte att det finns en begränsad mängd hos varje människa. Frågar du en förälder om den älskar sina barn lika mycket så får man (oftast) svaret: ja. Alltså borde du även rimligtvis kunna älska flera partners. Däremot så tror jag att i samhället vi har idag, att man egentligen inte har orken eller tiden till att ha flera partners än en.
I min värld får man även vara tillsammans med en, två eller fyra personer av vilket kön man tycker, eller helt själv - så länge alla är över 18år och med på det.