Klart att det är svårare när man har barn. Och det är ju på sätt och vis klokt att du resonerar så även om just den här pappan inte verkar vara något vidare bra för sitt barn.
Har det varit en lugnare period eller har det trappats upp?
Kan du sätta ord på vad du tror att han kommer göra om du säger att du vill bryta upp? Är det dina tankar som gör dig rädd eller har han uttalat något hot mot dig?
Tankar spökar mycket. Erfarenhet från hur det ser ut här hemma. Han är jättesnäll! Så länge han får göra som han vill och får tacksamhet och smicker öst över sig. När han inte får det och dessutom belastas med krav av typen "informera din familj om att du jobbar dubbelpass och inte kommer hem", "du kan väl ställa disken i maskinen och torka av bordet medan jag ägnar tre timmar åt att få barnet att somna?" eller "lämna inte din höggravida sambo ensam hemma och kom hem 5 på morgonen fyllesjuk så hon måste ta hand om dig som ett barn och sen säg att det är sambons fel att du är så full" ja då... Då svartnar ögonen och allt är någon annans fel och alla kan dra åt helvete.
Uttalade hot har det inte varit. Mer antydningar som "Jag ska allt se till att få träffa mitt barn om du kastar ut mig. Vänta du bara du ska få se...", "jag tar hand om hen, jag har en plan. Du behöver inte lägga dig, jag skiter i dig".