Funderingar kring sexuell & känslomässig exklusivitet

Så då är ju frågan; är det bara för att min pojkvän är så fantastisk att alla andra män bleknar i jämförelse, är det för att jag egentligen har varit monogam hela tiden men bara inte träffat rätt person, är det för att jag inte har tillgång till en hord snygga, coola manspersoner längre, eller kan man flyta lite mellan mono/poly beroende på var i livet man är?

Jag skulle tippa på att det är en kombination av allting förutom "inte träffat rätt", mest för att jag är allergisk mot det uttycket :p Bara en gissning från min sida är att det var lätt att hitta helt ok personer att vara otrogen med när du var ihop med de som egentligen inte passade dig speciellt bra. När du sedan hittade en person som du kan ha ett riktigt bra förhållande med så mer kräsen. Kan det vara så?

Det här ämnet är så väldigt intressant!

Jag har alltid känt mig polyamorös (om en nu måste sätta en etikett på det). Liksom en del andra i tråden har jag kunnat tycka om många människor samtidigt, och även velat ha öppna förhållanden. Tidigare pojkvänner har inte velat ha det och då har jag rättat mig efter det, men det har väldigt ofta slutat med att jag varit otrogen - just för att ha tvingat mig själv till något jag inte ville.

Så när jag blev ihop med min nuvarande pojkvän ville jag verkligen verkligen göra rätt från början, spela med öppna kort och INTE såra honom. Så vi inledde vår relation med att säga att inget var förbjudet och vi skulle alltid berätta allt för varandra och ha en öppen kommunikation, helst innan något fysiskt hände, så att ingen skulle bli ledsen.
Men jag insåg rätt snabbt att jag inte alls ville ha ett öppet förhållande. Och det var inte pga svartsjuka eller för att jag ville äga honom, utan helt enkelt för att jag inte längre är ett smack intresserad av andra män. Alltså verkligen inte alls. För första gången i livet. Det är märkligt men ganska skönt ;) Jag kan ju såklart inte lova att denna känslan håller i sig för all framtid, men jag hoppas det.

Så då är ju frågan; är det bara för att min pojkvän är så fantastisk att alla andra män bleknar i jämförelse, är det för att jag egentligen har varit monogam hela tiden men bara inte träffat rätt person, är det för att jag inte har tillgång till en hord snygga, coola manspersoner längre, eller kan man flyta lite mellan mono/poly beroende på var i livet man är?

Intressant! Det kan nog säkert svänga i livet och beroende på om man får allt man behöver från den enda personen?

Jag tror även att människor är väldigt olika, vissa kan vara kära i mer än en, andra kan inte det. Det en är inte mer rätt än det andra!!

Själv är jag sån att jag inte kan bli intresserade av någon annan om jag är riktigt kär och älskar personen jag är med. Det är fysiskt omöjligt för mig. Endast om förhållandet är dåligt på något sätt eller om jag inte är kär registrerar jag att det finns andra män. Jag är nog en svan haha.

Hur menar du då? Jag har uttryckligen skrivit i tråden att jag inte anser att något val är varken bättre eller sämre utan att jag är nyfiken på att reda ut hur vi människor fungerar. Att jag anser att ett val blir förminskat i tråden förstår jag inte kan vara ett uttryck för social korrigering? Hade jag upplevt samma sak kring polygami/öppna förhållanden så hade jag reagerat på det också.
Du tolkar kritiken mot strukturen som kritik mot individer och försvarar normen genom att benämna kritiken av den som förminskande.

En väldigt intressant fundering och diskussion.
Jag har i mina relationer tidigare varit monogam och inte känt något behov av känslomässig eller sexuell relation med någon annan. Om det kommer från normer eller från mig som person går ju inte att veta. Däremot har jag inte "tryckt bort" känslor på att jag vill ha det annorlunda.
Hur jag kommer se på det i framtida relationer går ju inte att veta, kanske känns något annat rätt då.

Och? Ni verkar ju tycka att en önskan om att ha en enda partner enbart är en social norm. Då är det väl högst relevant att påpeka att monogami förekommer i naturen också.

Det måste mao vara mer som spelar in än vad våra sociala normer säger.

Jag säger att det blir tokigt att dra slutsatser om människor utifrån att titta på hur en del djurarter gör.

Jag ser heller inte hur du kan dra slutsatsen att bara för att det finns monogami i djurvärlden så måste det vara mer än sociala normer som spelar in när det gäller monogami bland människor.

Det är ju inte heller alla kulturer som har monogami som norm. Det finns ju många kulturer där det är vanligt att män har många fruar till exempel.

Senast ändrad av en moderator:
Jag håller med det mesta som skrivits om normer och socialt tryck, precis som i jämställdhetsfrågan och mycket annat är vi med och skapar normer och märker ofta inte ens av dem förrän vi känner ett behov av att stå utanför.

Samtidigt så är jag också övertygad om att vi människor är så pass olika och fungerar så olika att det säkerligen hade funnits variationer även utan normen om tvåsamhet. Det hade fortfarande funnits människor som har svårt att komma andra nära och kanske därför ändå valt att vara själva och det hade säkert funnits människor som inte känt behov av att ha flera partners utan känt sig tillfreds med en. Men fördelningen hade nog sett väldigt annorlunda ut.

Själv har jag aldrig haft relationer med fler än en person, men jag är förmodligen lika påverkad av normerna som alla andra. Inte gör det mig till en oreflekterande person. Det är ju liksom ingen personlig kritik att konstatera att jag, precis som de flesta andra, är högst påverkbara. Det är ju så vi människor är skapta.

Du tolkar kritiken mot strukturen som kritik mot individer och försvarar normen genom att benämna kritiken av den som förminskande.

Kritik mot strukturen hade varit "Det är en norm att ha en monogam relation och den normen gör att människor känner sig begränsade, sexuellt kontrollerade och blir utpekade när de gör andra val. Det är dåligt". När man säger "Personer väljer monogama relationer på grund av att det är en norm, en maktutövning, ett uttryck för sexuellt ägandeskap mm." så anser jag inte längre att det är en kritik mot normen utan utan att det är ett förminskande av personer som väljer monogama relationer. Det är min åsikt, och även om vi inte håller med varandra så står jag fast vid den åsikten. Så, jag tror vi måste agree to disagree i den frågan!

Du menar positiva perspektiv på hur kärlek och sexuella relationer är konstruerat? Det är ju bara att du drar dem? Annars förstår jag inte vad du menar med nyanserat.

Hur menar du med positiva perspektiv på hur kärlek och sexuella relationer är konstruerat? Menar du sociala konstruktioner då?

Samtidigt så är jag också övertygad om att vi människor är så pass olika och fungerar så olika att det säkerligen hade funnits variationer även utan normen om tvåsamhet. Det hade fortfarande funnits människor som har svårt att komma andra nära och kanske därför ändå valt att vara själva och det hade säkert funnits människor som inte känt behov av att ha flera partners utan känt sig tillfreds med en. Men fördelningen hade nog sett väldigt annorlunda ut.

Det är jag också övertygad om. Ibland undrar jag lite hur samhället hade sett ut utan normer öht. Vilka variationer vi hade haft. Samtidigt så tror jag det är svårt, som jag skrev i tidigare tråden så tror jag vi människor alltid kommer skapa någonting att "samlas kring". Gemensamma mål och ideal som gör att vi känner gemenskap. Det är på gott och ont, verkligen.

Det är jag också övertygad om. Ibland undrar jag lite hur samhället hade sett ut utan normer öht. Vilka variationer vi hade haft. Samtidigt så tror jag det är svårt, som jag skrev i tidigare tråden så tror jag vi människor alltid kommer skapa någonting att "samlas kring". Gemensamma mål och ideal som gör att vi känner gemenskap. Det är på gott och ont, verkligen.
Jag tror tyvärr också att vi liksom är skapta för att samlas kring normer. Sen skulle vi nog kunna hantera det på ett annat sätt än vi gör idag. Men någon form av norm kommer förmodligen alltid finnas. Vem vet, då kanske det hade varit normativt att leva som poly och man varit konstig i tvåsamhet?

Apropå normer, något jag tänkt på är också normen att ha ett långvarigt förhållande. Jag har haft tre förhållanden som alla gett mig olika saker och utvecklat mig som människa. Jag älskar dem alla tre fortfarande, men är inte intresserad av en romantisk relation med dem längre. Ibland kan jag uppleva att en del ser ner på personer som inte "får förhållanden att funka" som man brukar uttrycka sig. Själv är jag väldigt glad över mina erfarenheter. Något förhållande har exempelvis varit för passionerat och "stormigt" för att hålla i det långa loppet men var himla spännande just då. Osv.

Jag förstår vad du säger. Men svaren på varför folk väljer monogami eller icke-monogami ser olika ut i tråden, jag gick igenom inläggen och kan lista dem såhär:

Varför vill man inte vara monogam?
- För att man inte vill utesluta sexuella relationer/kärleksrelationer med fler än en person

Varför vill man vara monogam?
- Normer
- Osäkerhet
- Kulturell konstruktion
- Kontrollmekanism
- Skam om man går utanför normen och risk att ses som promiskuös
- Omedvetenhet om normen
- Föreställning om att man har rätt till varandras sexualitet
- Social vinning

Är det enbart jag som ser en obalans, samt ett visst förminskande, i argumenten som lyfts ovan? Jag säger som sagt, precis som alla andra här, att sociala konstruktioner och normer har väldigt stor påverkan. Det jag reagerar på är att jag anser att valet av monogami blir, genom ovanstående obalans i argumentationen, förminskat. Jag säger inte att det vi pratat om i tråden inte stämmer, också. Jag efterfrågar enbart en mer nyanserad diskussion där personer kan välja monogami utan att direkt få ovanstående lista på axlarna.
Men om du frågar personer som lever i exklusiva förhållanden så kommer ju svaren högst troligt att bli saker i stil med att det är mysigt, tryggt, kärleksfullt, passar bra för dem, bra för det inbördes förtroendent och liknande.

Det är väl inte speciellt svårt att gissa? Vad är problemet?

Vad skulle den "mer nyanserade" diskussionen innehålla, menar du?

Biologiska förklaringar? Vore det att föredra att säga att människor lever i monogoma tvåsamheter precis som storkarna för vi är så biologiskt beskaffade?

En förklaring om fria, individuella val som bygger på individers fria och sanna inre jag, kan du ju bara få av personer som överhuvudtaget tror på sådana val (och på sådana individer). Varför det skulle vara mindre förminskande att människor fritt väljer väldigt lika varandra, går mig dock förbi. Om du nu tycker det.

Jag tänker på föräldraledighet. Par efter par säger att det passar just dem bäst att kvinnan tar ut det mesta. Man kan ha exakt samma diskusson om det.

Jag lever monogamt av ett enda skäl framför allt: jag orkar inte engagera mig i särskilt många fler än så.
Om jag ska ha en relation i begreppet partner med flera människor skulle det bli totalt utmattande.
Jag är fullt nöjd med att dela livet med en i taget ( plus DET LILLA LIVET då) och skulle inte orka hålla fler bollar i luften än så.
Annars kan jag inte se så mycket annat än fördelar med att ha många nära partnerrelationer.

Vänskapsrelationer ser ut på ett lite annat sätt, vi är inte riktigt lika involverade med varandra och ses inte lika ofta.

Men om du frågar personer som lever i exklusiva förhållanden så kommer ju svaren högst troligt att bli saker i stil med att det är mysigt, tryggt, kärleksfullt, passar bra för dem, bra för det inbördes förtroendent och liknande.

Det är väl inte speciellt svårt att gissa? Vad är problemet?

Vad skulle den "mer nyanserade" diskussionen innehålla, menar du?

Biologiska förklaringar? Vore det att föredra att säga att människor lever i monogoma tvåsamheter precis som storkarna för vi är så biologiskt beskaffade?

En förklaring om fria, individuella val som bygger på individers fria och sanna inre jag, kan du ju bara få av personer som överhuvudtaget tror på sådana val (och på sådana individer). Varför det skulle vara mindre förminskande att människor fritt väljer väldigt lika varandra, går mig dock förbi. Om du nu tycker det.

Jag tänker på föräldraledighet. Par efter par säger att det passar just dem bäst att kvinnan tar ut det mesta. Man kan ha exakt samma diskusson om det.

En nyanserad diskussion innehåller enligt mig för och nackdelar med olika alternativ, inte enbart nackdelar med ett alternativ och fördelar med ett annat. Jag har aldrig sagt att människor fritt väljer lika varandra, utan jag har konstant i denna tråd påpekat att jag tror att sociala konstruktioner spelar stor roll. Åter igen, det jag anser förminskande är att jag upplever att det finns indikationer i tråden om att monogama par enbart skulle vara någon form av slav under sociala konstruktioner och inte mycket mer än så. Men det är som sagt, min uppfattning och vi behöver inte hålla med varandra här.

Jag säger att det blir tokigt att dra slutsatser om människor utifrån att titta på hur en del djurarter gör.

Jag ser heller inte hur du kan dra slutsatsen att bara för att det finns monogami i djurvärlden så måste det vara mer än sociala normer som spelar in när det gäller monogami bland människor.

Det är ju inte heller alla kulturer som har monogami som norm. Det finns ju många kulturer där det är vanligt att män har många fruar till exempel.
Vilka 5% av alla djurarter är monogama, är frågan man måste ställa sig för att förstå problemet. Jo, det är de arter som har ungar som kräver en stor arbetsinsats av föräldrarna för att nå vuxen ålder. Monogama föräldrar har fått flest överlevande avkomlingar vilket är en evolutionär fördel. Det handlar om de flesta fågelarter (inte borymmare), hunddjur, vissa primater (gibbon, människa) med flera.

Människobarn är ju urdåliga på att skaffa sin egen mat och försvara sig själva på många år efter de har fötts. I vilt eller ursprungligt tillstånd har det varit fördelaktigt för människor att vara monogama i varje fall om man vill vinna det darwinistiska racet. Den monogama normen har alltså en tung biologisk bakgrund.

I de kulturer där män har flera fruar är det så att männens insats för familjens försörjning inte har någon större betydelse. Männen kan ha flera fruar utan att barnen svälter eftersom huvuddelen av arbetet för att få mat på bordet görs av kvinnorna och de lite äldre barnen.

Ett jätteintressant ämne! Jag har diskuterat det här med flera personer irl, varav en är överens med mig om att icke-exlusivitet i ett förhållande kan berika förhållandet (Jag har dock ingen praktisk erfarenhet). De andra verkar aldrig ha reflekterat över det, man ska vara monogam, allt annat är fel och jag är tokig.

//r

Men vad menar du att en sådan aktiv väljare skulle vara för något? Hur ser man själv eller för all del någon annan om man är en aktiv väljare när väljer det som normen föreskriver, eller om man inte är det?

Jag tänker tex att det finns tydliga normer för hur vi beter oss när vi åker buss. Man ska tex inte stå på sätet och sjunga Mors lilla Olle. Jag brukar heller aldrig göra det, utan jag sitter eller står som man ska. Med vilket personlighetstest menar du att man skulle kunna avgöra om jag sitter som man ska för att det är en norm eller om jag sitter som man ska för att jag aktivt har valt det själv?

Och varför är det ens en viktig fråga om jag aktivt har valt det själv?
Alltså bilden jag får i huvudet när du Petruskas står på sätet på bussen och sjunger mors lilla Olle.....

Vissa djurarter är polygama, andra monogama. Tvåsamhet är naturlig i monogama arter då hanarna vill vara säkra på att det är deras egna avkommor de investerar tid och resurser i och honorna vill vara säkra på att de får hjälp med sina avkommor. Det är väl den biologiska grunden till tvåsamhet. Människan är som många andra arter har drag av både polygami och monogami. Kultur och sociala konstruktioner bidrar sedan till hur dessa drag uttrycks.

Jag är monogam för att jag har tre småbarn och ett hektiskt jobb och liv så jag skulle inte orka med flera relationer. Jag pallar knappt med en faktiskt. När mina barn blir större kan jag absolut tänka mig att leva icke-monogamt.

Jag är monogam för att jag har tre småbarn och ett hektiskt jobb och liv så jag skulle inte orka med flera relationer. Jag pallar knappt med en faktiskt. När mina barn blir större kan jag absolut tänka mig att leva icke-monogamt.
Jag tror faktiskt att det är vanligare än man tror att folk experimenterar på ett friare sätt med sina relationer när barnen har blivit stora. Jag tycker mig se rätt mycket av det omkring mig. Relationsmönstren blir betydligt friare när det inte längre handlar om att Bli Ihop och Bilda Familj och allt det där. Och barnen är utflugna. Det gör ju att man kan återgå till att pyssla lite mer med sitt eget liv igen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Funderingar kring tvåsamhet fortsätter att ockupera min hjärna till och från. Och det är väl inte så konstigt, för det tar väl ett tag...
Svar
4
· Visningar
1 198
Senast: cirkus
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 836
Senast: Imna
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 882
Senast: monster1
·
Övr. Barn Förhållandet med barnets pappa är så gott som över. Han är inte en lätt man att leva med och jag är så arg på mig själv som skaffade...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
28 614
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2