Funderingar kring Dodson&Horrell och PAVO!

Sv: Funderingar kring Dodson&Horrell och PAVO!

Jag har fått lära mig tvärtom, att müsli är bättre än pellets. Det beror troligen på personliga åsikter.

Jag har alltid gett müsli (sedan det kom ut på marknaden, innan dess pellets) och aldrig haft problem på hästarna. Tvärtom så har jag x-antal gånger fått hjälpa stallkamrater med hästar som fått foderstrupsförstoppning av ouppblött pellets. Därav väljer jag müsli, det är betydligt mindre risk för foderstrupsförstoppning.

Givetvis så kan slitaget bli skevt av kraftfoder, då hästen inte är skapad för att äta mat i sådan form som kraftfoder är (oavsett vilket). Men så länge man håller kraftfodergivan liten och hästen inte får flera kilo så brukar inte det vara till något problem. Därför rekomenderar jag alltid folk att hitta ett kraftfoder som ger det hästen behöver i så koncentrerad form det bara går, då blir givan betydligt mindre.

pelletsen jag ger (lusern) ges alltid blöt. Ger ibland torr alfa, men det är för att det är så små pellets. Men oftast blöter jag det också. Jag provade att äta en pellets från ett väldigt välkänt fabrikat för nåt års sen, det var värre än 5 mariekex. Förstår att risken måste vara enormt mkt större med pelleterat foder när det kommer till foderstrupsförstoppning när man inte blöter.

*kl*

Får hem första omgången imorgon, beställde 2 säckar, vill gärna testa innan hela plånboken ryker! ;):D

Skämt åsido, hur dyrt kan det vara? Priserna verkar ligga mellan 150kr-320kr vad jag har kunnat googla mig till, det känns helt okej.
Men mer än 700kr för 2 säckar börjar kännas lite saftigt även för mig... :D

safe & sound kostade för mig 160kr för 3 år sedan, köpte dock av grannen som blev sponsrad av D&H, så lite lite billigare fick jag det.

Stallet jag står på fodrar med D&H super foder som alla andrar skrivit, men om man tycker build up:en är dyr så är 16+ oftast billigare med likvärdiga värden.
Jag kompletterar hösilaget med 16+ och Alfalfa. Hästarna blir kanonfina på det.
Priserna ligger väl på ca 200-350kr säcken beroende på vilken sort man väljer.

Ja men då ska det vara lungt, jag sa till mamma att det max borde vara 350kr/säcken! :D

Spännande Spännande, ikväll får jag hem det, och imorgon får hon smaka första gången! :d

Man borde kanske bli återförsäljare själv! :angel:

Ja men då ska det vara lungt, jag sa till mamma att det max borde vara 350kr/säcken! :D

Spännande Spännande, ikväll får jag hem det, och imorgon får hon smaka första gången! :d

Man borde kanske bli återförsäljare själv! :angel:

Varför skulle man betala dessa pengar när Hestekraft har samma värden eller bättre för 180 kr?

Fick betala 200kr/säcken och slapp frakten då dom ändå beställt in själva, NICE! :bump:

För att hestekraft (iaf förr) innehöll en jäkla massa vitlök och många hästar blir dåliga i magen av det?

Jag har provat båda (men ger inget av det just nu) och skulle 1000 ggr om välja D&H till en svårfödd häst. Inte någon stenhård poppad majs som fastnar i tänderna och framför allt helt diarréfritt för känsliga hästar.

Finns ingen vitlök i fodret, används på många kliniker just därför att fodret är snällt mot magen, kan lätt ges direkt utan introduktion utan magproblem som följd, och fodret har gett mindre antal hästar som faller ur efter OP eller liknade.

Müslin är UNDERBAR! :love:

Fräscht och riktigt fint, man kan se alla delar i fodret och det är sådär underbart färskt med kraftiga färger! :d:d:d

Donnan fick testa en näve och den försvann fort! :D

kl

Jag ger mitt fullblodssto (med föl vid sidan) D&H Mare an Youngstock. Ska dock byta till Stud Balancer istället. Har inte märkt någon skillnad på henne jämfört med när hon fick Lympos Avel, hoppas att Stud Balancern kommer göra skillnad! Gör det inte det är det omotiverat dyrt anser jag. Just nu får jag trotts D&H laborera en massa med lucern och annat foder för att få till en bra foderstat. Detta trotts 14kg hö av bra kvalité med bra analys/natt+gräshage på dagen... men men, sånt får mna räkna med när man skaffar fullblod :D

Jo det är ju så! :D:D

Jag hoppas att jag får ett bra resultat, min häst är inte på något sätt ful i kroppen utan är kanonfin nu på bete, hippo och betfor, men jag vill ändå få till det där lilla extra!
Givetvis kommer mycket av det där med ridning och träning också så vi får se, men jag hoppas på att jag får samma resultat som övervägande i tråden! :laugh:

Men det är kanske inte så konstigt att du inte får resultat med Mare and Youngstock på ett fullblodssto. Mare and Youngstock är gjort för lättfödda raser, Stud Balancer är gjord för fullblod i avel;)

Mare and Youngstock
Näringsinnehåll
Protein Fett Växttråd Aska Ca P Mg SRP
140 g 45 g 80 g 80 g 12 g 5 g 3 g 12,5
/kg /kg /kg /kg /kg /kg /kg mj/kg

Stud Balancer
Näringsinnehåll
Protein Fett Växttråd Aska Ca P Mg SRP
190 g 50 g 75 g 125 g 23 g 8 g 3,5 g 13,5
/kg /kg /kg /kg /kg /kg /kg mj/kg

Senast ändrad:

I know, är ganska påläst på den punkten :D Men återförsäljaren hade inte Stud Balancer hemma, och hon påstod att även Mare and Youngstock var till för fullblod, när jag sa emot henne sa hon att jag hade fel och att hon visste bättre för hon jobebt med det här fodret länge... Jag tänkte att det skadar ju aldrig att prova iaf, eftersom det trotts allt är ett lite billigare alternativ, men som sagt, ingen skillnad, så nu är Stud Balancern beställd, och jag kommer ta med en utskrift från D&H.s hemsida så hon kan få läsa på lite :D

Ah på så vis, alltid lika kul med försäljare...
Tycker jag låter som en bra idé, vore kul att se hennes uttryck och vad hon har att säga till om. Kanske brister hon i kunskapen om fullblods utfodring.

ja jag tänkte göra det på ett lite fint sätt liksom, inte snäsigt utan bara förklara för henne hur det ligger till. Är ju viktigt dom återförsäljare att man vet vad man säljer. Alla är kanska inte lika ensvisa som jag :D

Fast förr fanns det i alla fall det, jag kontaktade nämligen återförsäljaren när jag funderade över varför min häst så fullkomligt havererat i magen sedan jag fasat in Hestekraft. När han frågade om det fanns något som jag märkt att han reagerat på innan så var det just vitlök och då menade han att det var förklaringen. Kanske har vitlöken tagits bort sedan dess pga nyare rön? Eller så var han felinformerad?

I vilket fall som helst har jag efter att min egen havererat så fullkomligt att han fick stå med dropp uppmärksammat flera andra hästar som blivit rinniga i magen och fula i pälsen efter att ha ätit Hestekraft (samtidigt som det finns hästar som fungerar jättebra på det, hade jag inte sett positiva fall hade jag ju aldrig börjat ge det till att börja med). Känsliga magar verkar inte klara Hestekraft - och på min klinik varnade de faktiskt för det och rekommenderade helt andra foder, så det där är nog en erfarenhetsfråga snarare än något vedertaget.

Vidare kunde inte återförsäljaren garantera att fodret uppfyller de nya kraven för karens för vissa örter osv när kontakt togs med dem i höstas av en bekant till mig - vilket inte Pavo heller kan. D&H garanterar att de uppfyller karenskraven - vilket är ytterligare en anledning att välja dem om i mitt tycke.

Själv ger jag dock Krafft just nu - betydligt billigare och jag får rätt värden för min konvalescent men måste ändå vidhålla att jag sett remarkabla resultat med Build Up framför allt - ibland räcker det uppenbarligen inte att räkna på bara energiinnehåll och gå efter tabeller - något i sammansättningen i det fodret gör att hästarna reagerar oerhört positivt.

Vad tror ni? Skulle jag kanske ge Build-up till mitt sto?

Hon är "fullblodstjock" om ni förstår vad jag menar. Ett halvblod tex kan ju lägga på sig jämnt över hela kroppen, få fett-nacke och äppel-rumpa fast där inte finns en muskel, men tycker de flesta fullblod bara får mage. Hon har ju tappat alla fina rid-muskler nu:( Funderar på vad man ska ge henne när jag ska sätta igång henne. Kanske Build-up? Har ingen erfarenhet av det fodret.

Har ni några tips? :D

Själv ger jag dock Krafft just nu - betydligt billigare och jag får rätt värden för min konvalescent men måste ändå vidhålla att jag sett remarkabla resultat med Build Up framför allt - ibland räcker det uppenbarligen inte att räkna på bara energiinnehåll och gå efter tabeller - något i sammansättningen i det fodret gör att hästarna reagerar oerhört positivt.

Men sammansättningen är ju inte samma ens för deras müsli och pellets Build Up? Kanske är det istället så att de bemödar sig om att använda bra råvaror? Jag vet att åtminstone tidigare kunde det vara si och så med detta hos en del svenska foderfabrikanter, och då stämmer inte tabellvärdena alls.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 034
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 624
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
3 523
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?