Funderingar kring Dodson&Horrell och PAVO!

Sv: Funderingar kring Dodson&Horrell och PAVO!

*kl*

Jag hittar ingen återförsäljare i närheten! :confused:
Tänker banne mig inte åka typ 5-10 mil för foder..... :(

Kungälv är dit jag sträcker mig, men hittar inte om varken Granngården eller 3 Hästar säljer, typiskt! :mad:

Och spelar det någon roll om man väljer müslin eller pelletsen? :)

Finns inte något riktigt likvärdigt bland rent svenktillverkat foder, men de som kan komma närmast ligger runt 180kr plus-minus 10-20kr.

Äh det är väl inget :D "vanligt" foder måste jag åka 5 mil enkel resa för (det finns Krafft 3 mil härifrån men det vill jag inte ha för jag har ju en unghäst), Dodson 23 mil enkel resa för.

kanske, om jag har tur, ska en tjej som bor 8 mil härifrån, ta in Build Up.

D&H=:love:

Finns inget mer att säga, har fått otrooooligt fina hästar på de fodret, använt build up, stay powe (både müslifoder), alfaalfa samt mineraler och örter.

Har nu köpt müsli från granngården dels pga att det kostar 1/4 så mycket samt att jag bara har 3 km dit, och cirka 3 mil till D&H ÅF'en, men aldrig mer igen!

Vad innehåller build up?
Hittar ingen råvaroförteckning.
// Linda

Well, det är väl det enda som skulle vara ett minus...svårt att hitta innehållsförteckning på nätet. Man får det dock på säckarna.
Har tyvärr ingen säck hemma annars hade jag kunnat fota och bifoga.

Näringsinnehållet finns dock på leverantörens hemsida.

BUILD UP MIX (müsli) - Näringsinnehåll
Protein Fett Växttråd Aska Ca P Mg SRP
130 g 55 g 120 g 80 g 10 g 5 g 2 g 12,5
/kg /kg /kg /kg /kg /kg /kg mj/kg

Nu fick jag äntligen tag i ett ställe som kan beställa hem, Lerum blir helt okej! ;):D (Xtremehorsemakeover :love:)

Blir till att testa två säckar D&H Build Up Mix (müsli) :d

Jag hittade innehållet på internet, D&H Build up müsli:

korn, havrekli, soja, glukossirap, vete, betmassa, ärter, gräshalm, vetekli, vitaminer och mineraler, majs, sojaolja, torkade morötter, linfrö, frukter och örter, Yea-SACC

(Barley, Oatfeed, Soya, Glucose Syrup, Wheat, Sugar Beet Pulp, Peas, Grass Chaff, Wheatfeed, Vitamins and Minerals, Maize, Soya Oil, Dried Carrots, Full Fat Linseed, Fruits and Herbs, Yea-Sacc)

Ganska stor prisskillnad, 10-12 £ mot 250-350 SEK för en tjugokilossäck.

Senast ändrad:

Tack, det var intressant. Lite förvånad över att det är så mycket glykossirap. Inte konstigt att det är smakligt.. och att en del blir runda snabbt av det ;).

Fast är du säker på det där?
Min unghäst kollades tillsammans men en annan häst (samma ålder) och min hade finare tänder trots att hennes nästan bara fick hö och min fick müsli och annat... :)

Men sen får min inget socker och knappt äpplen.

Bara morötter, knäcke (som hon gillar ibland ;)) och hästgodis som jag vet vad det innehåller.

Jag tror man går en del på utseende och konsistens också för det pelleterade har inte samma ingredienser och blandning (men lika näringsinnehåll).

D&H Build Up Cubes:
Wheatfeed, Oatfeed, Barley, Unmolassed Sugar Beet Pulp, Grass, Full Fat Soya, Vegetable Oil, Wheat, Cane Molasses, Salt, Dicalcium Phosphate, Limestone, Minerals, Fruits and Herbs, Yea-Sacc.

D&H Build Up Mix:
Barley, Oatfeed, Soya, Glucose Syrup, Wheat, Sugar Beet Pulp, Peas, Grass Chaff, Wheatfeed, Vitamins and Minerals, Maize, Soya Oil, Dried Carrots, Full Fat Linseed, Fruits and Herbs, Yea-Sacc.

Ingen aning, och med så många olika ingredienser, vem kan veta om det är ett nyttigt foder? Jag tycker båda verkar väldigt dyra i förhållande till vad man får.

Senast ändrad:

Okej! Men jag anser att om så många har fått så fina resultat så spelar inte pengarna någon roll, jag kan förstå om man har flera hästar, men jag har ju bara en! :laugh:

Jag ska testa müslin! :)

dodson & horrell är :love: finns foder för allt ifrån unga hästar som ska bygga muskler till gamla tant hästar som bara ska stå och vara fina :p
har använt; safe & sound, build up, stay power, 16+ och ultimate balance. super bra foder men super dyrt.

pavo vet jag inte priser på, men i förra stallet jag jobbade i så hade de pavo.
det är lätt att fodra med men det var några hästar som inte orkade äta upp all pellets, de fick 1 eller 1,5 kg Pavo AllSports både på morgon och kväll. ung hästarna fick 1kg Pavo Condition. tävlings hästarna fick + Pavo Slobber Mash var 3e dag.
pavo podo grow var i alla fall uppskattat av fölen :p

så, pavo = alla tycker inte om det, men lätt att fodra med.

D & H = luktar gott, hästarna älskar det (har inte mött en häst som nekat muslin). build up är super till hästar som ska bygga upp sig och eller behöver blir för heta på stay power, safe & sound är super till fång hästar.

Vad jag lärt mig från foderrådgivare osv är musli det sämsta man kan ge (och ändå gör jag det...) Pelletts är inte heller bra. Allt beroende på att tänderna inte arbetar på korrekt sätt.

Nej självklart är väl allt som inte hästen är byggd för att äta onyttigt och ej bra! ;):D

MEN jag tror inte hästen tar någon skada om man kollar tänderna regelbundet och ger 2kg "farligt" + Betfor om dagen, och sen ger ordentligt med hö och har hästen i hage med gräs så att den får beta och tugga som den är gjord för! :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 034
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 624
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
3 523
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?