Sv: Funderingar kring Dodson&Horrell och PAVO!
Min förra häst åt Build up och hon var svårfödd modell hetare och kunde absolut inte äta havre eller betfor. Då var build up ett utmärkt alternativ som hon var riktigt fin i kroppen på, samt lugn i huvudet. När hon hade kommit upp i idelvikt så övergick vi i samråd av min foderrådgivare till stay power. Build up'en var mer ett tillfälligt foder vad som framgick, dock använde jag det i ett par år innan jag bytte.
Även använt det till nuvarande häst som inte alls har några problem med att bli för het, dock svårfödd på vintern, och även på denna passade build up riktigt bra.. Min erfarenhet är att dom behåller sin vikt även efter man har övergått till annat foder.
Racing sorterna innehåller snabb energi som passar på fullblod som behöver energi snabbt, llikvärdigt vår snabbpasta. Har man en ridhäst som behöver energi under hela passet ska man inte välja racing sorterna sa min foderrådgivare. Utan då passar mer stay power som är mer för ridhästar.
Finns en liten foderbok där alla kraftfoder, grovfoder samt mineraler och örter finns med, där det även står till vilka typer av hästar de passar till. T.ex fånghäst i lätt arbete, tävlingshäst som behöver mycket, långsam energi osv.
En gång D&H -aldrig något annat. Försökte mig på en säck müsli från GG, men shit vilken besvikelse..
Använder även mineralerna samt provat div örter (stroppy mare samt en för luftvägarna), vilket också är kanon! Kan tillägga att jag kombinerade build up'en med alfaalfa (också D&H) en period som också funkade riktigt bra.