Funderingar kring Dodson&Horrell och PAVO!

Sv: Funderingar kring Dodson&Horrell och PAVO!

Hur är det med kvalitén på Salsa? Jag funderade mycket på Salsa och ringde runt till återförsäljare men många hade slutat då Salsa skickade väldigt ofta mögligt foder till dem. Det var för ett halvår sen, men har de blivit bättre nu?

Har länge velat prova deras gräspelletts.

Hur är det med kvalitén på Salsa? Jag funderade mycket på Salsa och ringde runt till återförsäljare men många hade slutat då Salsa skickade väldigt ofta mögligt foder till dem. Det var för ett halvår sen, men har de blivit bättre nu?

Jag bor bara en knapp mil ifrån Ljungbyhed där salsan tillverkas och jag vet MÅNGA som använder detta fodret och är väldigt nöjda, har faktiskt aldrig hört talas om ngt mögligt foder snarare att det är av väldigt bra kvalité!

Av intresse, vad ser du för skillnad? Och hur är värdena i foderstaten nu jämfört med innan?

Innan anade man revbenen när hon spände upp sig, nu syns de inte alls :D Värdena kan jag skriva in senare :)

De säckar jag köpt har det aldrig varit något problem med, återförsäljarn har inte sagt något heller om varierande kvalitet. Men det var å andra sidan två år sen jag använde Salsa. I vintras fick jag komplettera med lucern i stället nämligen.

Vi har fodrat med Salsa i många år och aldrig haft något problem med kvaliteten.

Müslin har alla tyckt varit god från början. Har i år gett deras gräspellets till unghästen och där tog det lite tid innan hon uppskattade den, men nu äter hon den också direkt.

*kl*

Har nu fått höra att årets hö/hösilage kommer att vara kanonbra :banana: och funderar därför på att bara gå över till D&H Build Up Mix då min donna älskar detta! :d

(Alltså plocka bort Hippon helt)

Så slipper jag ha 3 olika foder, räcker gott o väl med D&H och Betfor tycker jag! :)

+ linfröolja och morötter då!

Vad tror ni om detta? :laugh:

Sålänge höet och kraftfodret passar varandra, att mineralerna klaffar osv. så är det väl bara att köra på det!
Men du kanske måste ge selen, tror inte att D&Hs selenvärden täcker upp behovet. :)

Jo såklart, men jag tänkte just om det var någon som fodrade med D&H och vilka sorter som är använda för olika typer av hästar! :laugh:

Jag har fodrat med D&H och har använt många av de såkallade avels och racing sorterna på min
kallblodsliknande ponny som går på arbetsnivå lätt mot normalt, tävlade nationell FEI som bäst. :)

Så jag tror inte man kan rekomendera de olika sorterna till olika typer av hästar utan att veta vad den får för grovfoder.

Fast om man räknar med ett bra hösilage som täcker allt förutom det sista för en unghäst som kräver mycket, går lätt arbete för att snart gå normalt! (alltså tävlingar)

Då tror jag nog att det går att rekomendera olika sorter, precis som man kan göra med alla andra foder! :grin:

Det finns visserligen ett antal riktpunkter, men även undantag;) Man ska inte glömma att även en grov ponny kan vara "svårfödd", och därmed kräva hög energi- och proteinhalt.

Jovisst!

Men jag lade bara till en hästtyp som fungerade bra på racingfoder och avelsfoder! ;)
Min kräver massor med protein, men inte alls lika mycket MJ, därför använder jag foder med en hög kvot till min,
för att jag inte ska behöva ge så mycket foder och därmed så slipper jag överskott på MJ.

Tycker jag är väldigt bra, många glömmer gärna bort det faktum att även tungahästar och ponnyer kan behöva högt näringsinnehåll för att bygga muskler.

Resonerar precis som du gällande foder, ger också hellre ett foder med hög kvot men i mindre mängd. Behövs mer energi kan man lätt komplettera med olja eller svarthavre. Något som däremot kan vara komplicerat att få ihop på ett bra sätt med dagens "färdigfoder" är att de oftast kräver att man ger flera kg för att uppnå rätt mängd vitaminer och mineraler. För att slippa tillsätta det så köper jag oftast ett foder med högkoncentrat av vitaminer och mineraler. Kunde dock önska att fler fodersorter hade det, men då hade de väl fått mindre sålt;P

*kl*

Äntligen har jag hittat en återförsäljare nära Luleå! :banana:
En kvinna i Boden säljer, tar väl ca 30min att åka dit (?) och det går ju att beställa ganska många säckar på en gång! :banana:

Hon äter väl ca 60kg kraft på en månad (2kg/dag) och då räcker ju 6 säckar 2 månader och några dagar för jag tror att dom innehåller 25kg... Skönt att slippa handla varje månad! :laugh:

kl.

Jag är inne på min andra säck med D&H stud balancer till Bamora. Hon får 2 liter om dagen, ihop med lusern o betfor. Hon äter det gärna, o hon börjar gå upp i vikt o vara fin. Det är rätt dyrt, men när det gör verkan så får det kosta lite.

Kanon! :laugh::laugh:

Jag avgudar det verkligen, vill bara att dom andra pelletsen ska ta slut! ;):D

Min förra häst åt Build up och hon var svårfödd modell hetare och kunde absolut inte äta havre eller betfor. Då var build up ett utmärkt alternativ som hon var riktigt fin i kroppen på, samt lugn i huvudet. När hon hade kommit upp i idelvikt så övergick vi i samråd av min foderrådgivare till stay power. Build up'en var mer ett tillfälligt foder vad som framgick, dock använde jag det i ett par år innan jag bytte.

Även använt det till nuvarande häst som inte alls har några problem med att bli för het, dock svårfödd på vintern, och även på denna passade build up riktigt bra.. Min erfarenhet är att dom behåller sin vikt även efter man har övergått till annat foder.

Racing sorterna innehåller snabb energi som passar på fullblod som behöver energi snabbt, llikvärdigt vår snabbpasta. Har man en ridhäst som behöver energi under hela passet ska man inte välja racing sorterna sa min foderrådgivare. Utan då passar mer stay power som är mer för ridhästar.

Finns en liten foderbok där alla kraftfoder, grovfoder samt mineraler och örter finns med, där det även står till vilka typer av hästar de passar till. T.ex fånghäst i lätt arbete, tävlingshäst som behöver mycket, långsam energi osv.

En gång D&H -aldrig något annat. Försökte mig på en säck müsli från GG, men shit vilken besvikelse.. :angel:

Använder även mineralerna samt provat div örter (stroppy mare samt en för luftvägarna), vilket också är kanon! Kan tillägga att jag kombinerade build up'en med alfaalfa (också D&H) en period som också funkade riktigt bra.

Senast ändrad:

Jag har ett fullblod som precis kommit av banan.

Jag har börjat med Stud Balancer efter inrådan av foderrådgivare. Han tyckte det passade bättre ihop med resten av maten jag ger än vad Build up skulle göra.

Jag har bara testat i ett par dagar men hästen älskar det, och jag med faktiskt. Får se om det gör någon skillnad i hullet men rent spontant känns det som jag senare kommer gå över till enbart D&H. :)

*kl*

Ni som har koll på D&H..

Vad tror ni om denna?

Daily Vits & Mins är ett konkurrenskraftigt, bredspektra mineral, vitamin- och antioxidantkomplement som kan användas som en ‘top-up’ till den mängd vitaminer och mineraler din häst redan får i sin ordinarie foderstat. Genom att produkten innehåller QLC (naturliga antioxidanter) tillförsäkras optimal antioxidant support för din hästs eget naturliga immunförsvar.
Står inget om giva/dag men hinken innehåller 1,5kg så jag antar att det finns ett medföljande mått som man ger 1gång/dag.

Näringsanalys:

Protein: 70 g/kg
Fosfor: 100 g/kg
Folinsyra: 200 mg/kg
Mangan: 5000 mg/kg
Aska: 65 g/kg
Sodium: 40 g/kg
Biotin: 4 mg/kg
Selen: 24 mg/kg
Vit A: 40000 iu/kg
Vit K: 10 mg/kg
Järn: 1000 mg/kg
Magnesium: 40 g/kg
Vit D3: 60000 iu/kg
Vit B1: 500 mg/kg
Cholinsyra: 2000 mg/kg
Salt: 104 g/kg
Vit E: 10000 iu/kg
Vit B2: 500 mg/kg
Jod: 40 mg/kg
Koppar: 2000 mg/kg
Vit B6: 200 mg/kg
Zink: 5000 mg/kg
Kalcium: 180 g/kg
Vit B12: 4000 mcg/kg
Kobolt: 30 mg/kg

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 034
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 624
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
3 523
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix