Funderingar kring Dodson&Horrell och PAVO!

Sv: Funderingar kring Dodson&Horrell och PAVO!

Jag vet inget om deras pellets faktiskt, jag har bara gett müslin, och så de som jag sett använda den. Visste inte om att det fanns i pelletsform förrän en stallkompis som köpte en säck fick en av misstag faktiskt.

Ja, just den tanken har jag tänkt också när jag diskuterat just foder med "tabell-räknare". För oss människor är det ju rätt stor skillnad på varifrån vårt näringsintag kommer, det finns olika kvalitativa proteiner och kolhydrater t.ex - på häst redovisas oftast bara själva värdet. Kanske är det så att deras fettkällor exempelvis är av högre kvalitet?

VAD som gör skillnaden är jag verkligen inte kompetent nog att gissa ens, men att det på likvärdiga värden och kvoter blivit STOR skillnad det har jag sett upprepade gånger. Däremot är det dyrt, vilket många vänder sig mot och därför slutar efter ett tag - varför hästen sedan återgår till att se tristare ut men ägaren är nöjd eftersom "värdena är desamma". :D Och visst är det dyrt, det är det med alla färdigfoder. Just nu är jag rätt nöjd med min lättfödda fetknopp som lever på luft typ. :)

Jag håller med dig fullt ut! Det är upp till var och en om man vill ha en snygg häst eller inte! ;):D

Nu fick jag ju bara betala 200kr och hoppas på att det är samma pris som gäller vid nästa beställning, då är det bara nån 20:a eller 2 ifrån Hippo och Krafft som jag annars använder (Hon får Hippo Bas Basic tillsammans med D&H nu då!) och det är ju inget att tala om, inte för mig med en häst iaf! :laugh:

Jag vet inget om deras pellets faktiskt, jag har bara gett müslin, och så de som jag sett använda den. Visste inte om att det fanns i pelletsform förrän en stallkompis som köpte en säck fick en av misstag faktiskt.

Ja, just den tanken har jag tänkt också när jag diskuterat just foder med "tabell-räknare". För oss människor är det ju rätt stor skillnad på varifrån vårt näringsintag kommer, det finns olika kvalitativa proteiner och kolhydrater t.ex - på häst redovisas oftast bara själva värdet. Kanske är det så att deras fettkällor exempelvis är av högre kvalitet?
Om man tittar på en chokladbit eller en limpas innehåll står det även där mängden av alla ämnen, dvs de ämnen som för normalmänniskan kan omsättas till energi/bränsle/näring. Vi tar också upp näringen på olika sätt liksom hästen. Skillnaden är att hästen bara äter vegetarisk föda medan vi är omnivorer.

Att vissa hästar funkar bättre på vissa foder beror säkert på att de är individer precis som vi. Det kan handla om sammansättningen av spårämnen i just det fodret passar bra med just den hästen.

Tabellräknarna som du uttrycker det räknar ut vad normalhästen behöver i energi och protein mm. Sedan var ifrån man får det spelar teoretiskt inte någon roll. Praktiskt däremot krävs det ju att hästen får i sig tillräckligt med grovfoder samt att man kanske inte nödvändigtvis vill lägga ut en herrans massa pengar på ett färdigfoder i en snygg förpackning om behovet lika lätt kan tillgodoses med havre och mineraler t ex. Mina hästar skulle säkert kunna få en lämplig foderstat på ett dyrt foder i snygg förpackning, men nu funkar de utmärkt på betfor och soja (+ hö förstås) vilket sänker mina månadskostnader med åtskilliga hundralappar. De pengarna lägger jag gärna på andra saker...

Det var inte riktigt så jag menade men det har såklart också stor betydelse.

Utan det jag ville ta fram är att kvaliteten på den havre, korn osv. man fodrar med har stor betydelse. Den spannmål som går till livsmedel är noga kontrollerad, trots det märker ändå ibland att det kan skilja en del, men kraven när det gäller foder är inte alls lika hårda och normalt är det också så att det som kasseras som brödsäd blir foder, ibland kanske det inte är så stor skillnad men ibland det kan skilja väldigt mycket i näringsvärde, kanske uppåt hundra procent, trots att det är samma sort och det är inte något som skrivs utanpå säcken.

Alla vet vilken skillnad det kan vara i näringsvärdet i hö beroende på kvalitet, och även om det inte varierar lika extremt för spannmål så gäller samma sak där.

Senast ändrad:

Men visst är det så, jag håller med. Försöker själv hålla rimlig koll efter förutsättningarna på hur foderstaten ser ut kvotmässigt osv - och vill absolut inte lägga mer pengar än nödvändigt. Det är ju det jag har skrivit tycker jag, att trots att det i teorin skall vara samma effekt av samma värden, samma kvot osv - så ser det annorlunda ut i praktiken ibland, och att jag inte kan förklara varför.

Just nu äter min knappt någon kraft alls vilket är tacksamt med tanke på vad han kostat mig i andra utgifter den här sommaren. :D Väldigt ekonomiskt i alla fall att inte träna fullt ut - har knappt en hundring i månaden i foderkostnad ju att jämföra med säkert en 800 kr i vanliga fall. :D

Ja, där har du givetvis en poäng - vilket gör det svårt förstås även att räkna på vanliga fodermedel. Jag har i a f aldrig hittat exempelvis analyserad havre i vår foderbutik - det är bara att gilla läget och köpa svart/hel/krossad havre och räkna på schablonvärden.

Jag vet inte hur de analyserar kraftfoders värdeinnehåll, om de tar den slutliga produkten eller om de utgår ifrån respektive ingredients tänkta värde (då kan det ju diffa oerhört) och sedan räknar utifrån procentuellt innehåll?

Är det den faktiskta produkten som analyseras (och hur ofta är ju då frågan) är det ju kanske mer rättvisande än enskilda fodermedel - vilket kan göra att den skillnad som syns beror på felaktiga schabloner helt enkelt kanske till viss del?

Vad tror ni? Skulle jag kanske ge Build-up till mitt sto?

Hon är "fullblodstjock" om ni förstår vad jag menar. Ett halvblod tex kan ju lägga på sig jämnt över hela kroppen, få fett-nacke och äppel-rumpa fast där inte finns en muskel, men tycker de flesta fullblod bara får mage. Hon har ju tappat alla fina rid-muskler nu:( Funderar på vad man ska ge henne när jag ska sätta igång henne. Kanske Build-up? Har ingen erfarenhet av det fodret.

Har ni några tips? :D

ja det tror jag, build up har i de stall jag jobbat i använts till 1, ung hästar som sätts igång, magra hästar och alldeles för heta hästar som blir för heta på stay power.

build up passar till alla hästar mer eller mindre, och är bra att kombinera med stay power för extra energi under tävlings säsong ^_^.

Jordbruksverket kollar sådant stickprovsmässigt på tillverkade foder, tror att de bara gör det på svenska produkter!

Tror den senaste kollen släpptes i början av sommaren, det var många sidor, går nog att hitta på nätet, vissa fodertillverkare var sämre och vice versa, testerna var inte bara på hästfoder.

Jag tror att det får diffa +-10% för att vara godkänt, det skulle ju vara näst intill helt omöjligt att hålla exakta värden och kräva väldigt många analyser som kunden skulle få ta som merkostnad på fodret.

Det har nog skett förbättringar på detta området för jag ser nu att den tillverkare jag hade i åtanke verkar väldigt seriös med analysgaranti på såväl enskilda fodermedel som olika blandningar.

Tack för ditt svar Buck! Fårgan är ju nu vad som är bäst att ge henne imed hon ska sättas igång med föl vid sidan, Stud Balancer, Build up eller en kombination?

ring och prata med dom på brogaarden.se, det är de som importerar fodret ju så de borde veta ^_^.

vart i Lerum köpte du det? Jag ska ändå åka till Gbg i veckan o kan köpa då, som sagt, jag har 23 mil till närmsta återförsäljare så jag får passa på när jag är ute i landet :D

Det finns en butik i Torslanda som är himla käcka, dom tar hem!
Men jag köpte på Xtremehorsemakeover, också trevliga och snabba! :laugh:

(ringa några dagar innan så att dom hinner ta hem, dom har inget i lager)

Det finns också en ställe på väg mot Lindome som tar bra sortiment av D & H. Där har jag köpt ett flertal gånger nu. De i Torslanda kan det vara lite si och så med vad gäller tillgång och sortiment, men hon i Lindome har alltid inne. Men man behöver ringa innan man åker dit så att hon är där.

Okej! Ja det hade ju varit skönt att slippa vänta när det börjar ta slut! :laugh:
Du får gärna skicka ett PM om namnet om du inte vill skriva ut här.. :)

Tack! :laugh:

Nu har donnan börjat äta D&H "på heltid" och jag känner mig supernöjd såhär långt! Hon äter med god aptit och jag tycker redan att hon har blivit lite rundare, inte tjock utan "fylligare" i kroppen! :d:love::d

*kl*

Min svårfödda kallblodstravare (som dessutom var petig med maten) åt D&H (fast nu minns jag inte vilken sort, det var 2001!) och blev kanonfin :d

köpt stud balancer till bamora nu, för o se om det gör nån skillnad. Rätt dyrt, men för att fodra på tillfälligt kan det ju vara värt. Under vintern har hon inga problem med att hålla hull.

kl

Har nu gett Z Stud Balancer i 2v och det är uppenbar skillnad! Hon har fått följande:

14kg hö (8,8MJ/56g smrp)
3kg havre
2,5kg Stud Balancer
2kg Lucern
1kg Betfor
5dl Soja
Mineraler

Mycket mer än vad alla foderstatsprogram och hej och hå rekomenderar, men hon mår fint. Nu när hon ätit upp sig kommer jag dra ner lite på havren, Stud Balancern och lucernet. Innan fick hon Mare and Youngstock, bytade till SB rakt av, och man ser markant skillnad på bara 2v!

Oj, det var ju dyrt som bara den!!
Jag antar att det är importkostnaden.

Vet någon vad svenskproducerat likvärdigt foder kostar?

Salsa har ett foder som är likvärdigt med D&H som är billigare. Var ett tag sen min häst fick kraftfoder då jag istället har fått komplettera med lucern så har inget exakt pris. Min häst har ätit både Build Up och Sixteen Plus Mix från D&H. Salsa Extra Mix tycker jag är ett billigare och likvärdigt foder. Enda skillnaden är väl att min häst tycker att D&H´s foder är mkt smakligare. Där är salsan bättre för han tycker att det är gott men inte så gott att han slänger i sig maten. :cool:
Ett annat plus för Salsa är ju att det är svensktillverkat av till största delen svenska råvaror. Deras Extra Mix innehåller 10,6MJ/kg och smbrp 120g/kg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 034
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 624
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
3 523
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?