Fullblods hingst

Sv: Fullblods hingst

Är en fullblodshingst som blivit godkänd för halvblodsavel något positivt ur ett ridhästperspektiv? Alltså, är det något att satsa på om man vill ha ett renrasigt fullblod?

(Är spekulant på en häst vars pappa är godkänd som avelshingst inom halvblodsaveln, som jag fick reda på i efterhand).

Den har blivit bedömd att den kan tillföra något inom ridhästavel, så din häst lär ju då kunna ha bra egenskaper som ridhäst:idea:

Är en fullblodshingst som blivit godkänd för halvblodsavel något positivt ur ett ridhästperspektiv? Alltså, är det något att satsa på om man vill ha ett renrasigt fullblod?

(Är spekulant på en häst vars pappa är godkänd som avelshingst inom halvblodsaveln, som jag fick reda på i efterhand).

Ja det är bra :) bevisat att den har en god ridbarhet och "inte bara passar till galopp" om du förstår va jag menar :)

kl

Jag vet att tråden är ganska gammal, men jag väcker den igen då jag ev. funderar på att använda en fullblodshingst till ett grovt hoppsto nästa säsong. Jag råkade se en hingst som heter Favoritas xx som har norsk ägare men som står i Tyskland, han har själv gått WC och int.GP hoppning. Kanske någon här har eller har sett avkommor efter honom?

Ska du ha en fälttävlanshäst och ändå ska utanför landets gränser så kan jag tipsa om att Heraldik xx var den absolut ledande hingsten på Bundeschapionat bland fälttävlanshästarna i år. Några riktigt fina avkommor.

Favoritas är tydligen ganska svårriden (vad jag hört), kan vara värt att ta med i beräkningen. Har tyvärr inte sett några avkommor då han inte har varit godkänd i Norge innan, men fick mycket bra poäng på kårningen i år.

Har för mig att han inte var det. han reds på vanligt bett och det jag kommer ihåg så såg han ut att vara ganska lättriden och mycket trevlig

ja de är de enda jag kommer ihåg av Favoritas oxå , en trevlig hingst som hans norskara ryttare red på vanligt bett utan problem.

Jag har sett en jättefin 3 åring efter Favoritas, mycket snygg, mkt fina gångarter och hoppar mycket bra med stor spänst och kapacitet. Han är mycket samarbetsvillig, var lätt att rida in och har en mycket bra balans. Kan varmt rekommenderas!

Intressant att höra flera åsikter om Favoritas och hans avkommor.

Jag har kollat med Sprehe där han finns nu, de ser helst att man kommer dit med stoet då hans spermakvalitet är ojämn på skick. Jag har haft ett annat sto betäckt i Tyskland i år, så det är jag inte främmande för, allt gick bra och veterinäravgifterna var billigare än i Sverige, det tål att funderas på, har ju lite tid på mig till nästa vetäckningssäsong..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 791
Senast: mamman
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 502
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 588
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 972
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar