Fullblods hingst

Sv: Fullblods hingst

Nej, det var inte det jag menade heller... Men bara för att Roslagen inte tycker att hans stostam innehåller hingstar som hon gillar så kanske man inte kan döma ut honom ur ridhästaveln heller... Han själv rör sig, i mitt tycke, väldigt trevligt, och han har lämnat flera avkommor som också gör det. Det var mest det jag ville säga. Alla får tycka som de vill.

Skulle vara roligt att veta vad Roslagen rekommenderar för hingst istället för att veta vad man inte rekommenderar, eller har jag missat syftet med tråden ?

Nej, det var inte det jag menade heller... Men bara för att Roslagen inte tycker att hans stostam innehåller hingstar som hon gillar så kanske man inte kan döma ut honom ur ridhästaveln heller... Han själv rör sig, i mitt tycke, väldigt trevligt, och han har lämnat flera avkommor som också gör det. Det var mest det jag ville säga. Alla får tycka som de vill.
Det handlar inte om jag personligen tycker om hingstarna eller inte utan det handlar om huruvida det ligger gedigna prestationslinjer inom ridsporten bakom honom.:idea:

Jag har svårt att rekommendera någon ren fullblodshingst för ridsport eftersom jag anser att vi håller oss med för dåliga fullblodshingstar i Sverige. Måste jag välja någon så blir det Roven för hans egenprestationer och härstamning.

Är det någon här som kan tipsa på en bra fullblodshingst? Gärna som visat sig duglig till att avla fram bra fälttävlans ämne. Helst i Sverige.
Flyinge har ju sin hingst. Men kanske någon utom denne. om ni har någon länk till hingsten får ni gärna skicka med den.

Jag letar o letar :)

Jag har nog tyvärr inget att rekommendera i sverige, här nere har vi ju en hel drös med trevliga fullblodshingstar. Mina personliga favoriter bland avkommorna är dom efter Star Regent xx (äger en själv också), men dom är "tuffa i skallen" och definitivt en handfull att hantera, men med kapacitet allihop. Tyvärr finns han ju inte längre. Vi har en väldigt fin efter Barnaul xx och även efter Kanudos xx, Waldstar xx, Narew xx och Aarking xx...

Itsabrahma xx:love: kanske mest är galopphingst, men jag har en efter honom (f.d galopphäst) som håller på och skolas om till FT-häst, han har MKT kapacitet iaf o underbart psyke

Mr Carrera rekomenderas för fälttävlan eller dressyravel. Tycker han ser riktigt fin ut. Det beror ju på vad det är för sto som ska betäckas, vad hon har och kan, och vad som kan bli bättre.
Ulrika

Men ska man betäcka med MR Carrera så ska man ha ett stå med mkt lugnt och bra psyke för han är boxvandrare när han stod på täby.Han är annars en toppen häst på alla sätt och vis.
88keys är bra oxå (förenklade hans namn de är så långt att skriva för dom som inte vet ska de sägas på engelska. )

jag kan bara tipsa dig om flyinges 2 fullblod och dom är Eighty Eight Keys xx 821 och min favorit Roven xx 1146 :love:

Jag var på hingst visningen förra veckan och jag blev totallt förälskad i riven då han var full av liv och energi fast dom är båda jätte fina :love:

Är det någon här som kan tipsa på en bra fullblodshingst? Gärna som visat sig duglig till att avla fram bra fälttävlans ämne. Helst i Sverige.
Flyinge har ju sin hingst. Men kanske någon utom denne. om ni har någon länk till hingsten får ni gärna skicka med den.

Kanske blir en häst även till mig, så vi slipper slåss om dom i familjen:D

Jadu det finns många fina fullblodshingstar. Dock är väldigt få beprövade i hoppning och dressyr.
Jag kan tipsa om att du kollar upp hingstar som gått häcklöp.

Annars kan jag tipsa om Homme d'Honour som någon sa, hans avkommor är riktigt vackra. Sedan har vi Black Diamond som visat bra hoppförmåga och där avkommor även de haft bra hoppförmåga.

Kanske blir en häst även till mig, så vi slipper slåss om dom i familjen:D

Eighty Eight Keys xx 821 helt klart! Pappa till grymt häftiga Keymaster som alla som gillar fälltävlan vet vem det är! Hoppas jag ;)

Vad med Secret DestinationXX? (Står i danmark da men....). Nyligen kårad i DV. Har haft ett sto e. honnom, mkt trevlig, kvikk i benen. Han har flera avkommor som går FT....

Eighty Eight Keys xx 821 helt klart! Pappa till grymt häftiga Keymaster som alla som gillar fälltävlan vet vem det är! Hoppas jag ;)

Haha, eller inte:smirk:. Keymaster är den av 88-keys avkommor som kan hoppa bra, detta p g a mamman. Hört på bygden; "Det stoet hade kunnat få föl med en åsna och den hade kunnat hoppa bra ändå" :D. 88-keys är säkert bra för att lätta upp och ge hyffsad gång, men jag skulle inte använda honom om jag vill ha en avkomma som kan hoppa bra. Inte :devil:.

Haha, eller inte:smirk:. Keymaster är den av 88-keys avkommor som kan hoppa bra, detta p g a mamman. Hört på bygden; "Det stoet hade kunnat få föl med en åsna och den hade kunnat hoppa bra ändå" :D. 88-keys är säkert bra för att lätta upp och ge hyffsad gång, men jag skulle inte använda honom om jag vill ha en avkomma som kan hoppa bra. Inte :devil:.

:bow::bow:

:angel:

kolla in Local Hero, visst han går inte fälttävlan men han ger bra byggnad på sin avkommor och han har världens coolaste temprament.. jag skulle mkt väl kunna lägga honom på någon utav mina araber eller på mitt hbl sto för att få "den rätta" byggnaden på min häst.. en häst med korekt byggnad kan göra allt.... för övrigt Local har gått galopp och är utbildad högt inom dressyr, dock ej tävlad (vad jag vet)

Mitt hbl sto e. 88 K har vunnit 1,40 och startat 1,50 int. Så det finns en till förutom Keymaster** som hoppar :D

kolla in Local Hero, visst han går inte fälttävlan men han ger bra byggnad på sin avkommor och han har världens coolaste temprament.. jag skulle mkt väl kunna lägga honom på någon utav mina araber eller på mitt hbl sto för att få "den rätta" byggnaden på min häst.. en häst med korekt byggnad kan göra allt.... för övrigt Local har gått galopp och är utbildad högt inom dressyr, dock ej tävlad (vad jag vet)

Men han är ju inte godkännd för halvblods avel.(jaja, jag vet att det numera ska heta varmblod men jag är för gammal för att lära om)
Han har ju heller knappast visat att han duger någonting till i galoppaveln........

Är en fullblodshingst som blivit godkänd för halvblodsavel något positivt ur ett ridhästperspektiv? Alltså, är det något att satsa på om man vill ha ett renrasigt fullblod?

(Är spekulant på en häst vars pappa är godkänd som avelshingst inom halvblodsaveln, som jag fick reda på i efterhand).

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 791
Senast: mamman
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 502
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 588
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 972
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar