Främsta skillnaden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Främsta skillnaden

*KL*

Ursprunget till barockridning/akademisk ridkonst var stridskonst, innan det gick över till att bli dressyr.

De rörelser vi idag ser på tävlingsbanorna är i mångt och mycket utvecklade för att träna hästen för strid. Piaffen stärker hästen så att den kan bära sig i en levad eller genomföra en terre-á-terre, ur en terre-á-terre kan hästen ta vilken riktning som helst, inklusive uppåt. Skolsprången kan slå ner din fiende eller skydda ryttaren mot fiender. Piruetten användes för att snabbt byta riktning.

klippt från Skillnad Akademisk ridkonst och Barockridning?
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=782026&page=2 , inlägg 23

Inom western, använder man väl också en hel del "dressyrliknande" rörelser och är inte western pleasure en form av dressyr?

Men en uppvisningsmässig öppna är ju exakt såsom du beskriver ovan? Sen det enda man kanske måste vara lite uppmärksam på när man tävlar är ju att tvärningen blir enligt TR.
En uppvisningsmässig öppna ska ha en specifik tvärning. För mig är olika tvärning vid olika tillfällen det korrekta.

Fast det skulle ju inte räcka att prova en gång utan om jag fattat saken rätt så tar det rätt lång tid innan man kommer nånstans och eftersom jag får mitt lystmäte uppfyllt till fullo inom VD än så länge så blir det nog inte aktuellt. Men om jag får chansen så ska jag åka o titta på nån träning för att se om jag själv kan förstå vad det är du menar.:idea:
[/QUOTE]

Några månade tar det nog. Att prova ett par gånger räcker inte för att få hela bilden. (om du inte är väldigt snabb) Likadant med att åka runt och titta på träningar. Det ger något om man följer ett ekipage under en längre tid så man har bakgrund och kan hänga med på träningsupplägget. Ser man bara enstaka träningar blir det bara konstigt och förvirrande tycker jag. Jag åkte själv runt och tittade innan jag började själv och det gjorde mig bara konfunderad.
Fortsätt träna på det sätt du gör. Så länge du känner att det är bra så är det rätt för dig.

Nu teoretiserar jag lite men rimligtvis måste all hjälpgivning inom western härstamma från hur hästen ska utföra sitt arbete med hjorden. Så det borde finnas logiska förklaringar till varenda rörelse och varenda hjälp inom western. Jag är helt säker på att "min" westernkille, som är erkänt duktig, skulle kunna förklara varenda sak för dig in i detalj. Tror du träffat på mindre kunniga människor inom denna genre.

Jag är också säker på att det finns de som kan förklara detta jättebra. De jag träffat tävlar inte på högsta nivå och kanske inte själva har hela bilden klart för sig. De jobbar ju som instruktörer så de borde kunna, men det finns ju många instruktörer inom alla discipliner som inte kan förklara varför för sina elever. (tyvärr)

Nja alla westerngrenar handlar om att ha en funktionell ranchhäst.
Pleasure är som det låter- bekväm ridning, där hästen ska röra sig så markbundet - för att ryttaren ska färdas skönt.

Tror att du tänker på spansk ranchridning- där det ingår dressyr av högre skolan. WE.

En uppvisningsmässig öppna ska ha en specifik tvärning. För mig är olika tvärning vid olika tillfällen det korrekta.

[/QUOTE]

Men uppvisningsöppnan vid tävling är en öppna som vid ett tillfälle har just den tvärningen man vill ha just då, vid tävling.

För att komma till en sådan öppna som tävlingsryttare, med korrekt samling,korrekt tvärning, korrekt ställning osv, som ger minnst 6:a på tävling, krävs enligt mig i vardagsarbetet att man kan rida sin öppna i många olika lägen, olika form och i olika tempon.

Variationen ger styrkan, samlingen och även viss lösgjordhet. Inte tror du väl att tävlingsryttare aldrig varierar sin öppna på träning?

Fast jag vågar lova dig att det inte är målet alls för en westernhäst. det är helt olika inriktningar, western ridningen är ju inte dressyr inriktad på det sättet alls, och det är AR i högsta grad, eller hur?

Dressyrinriktad är väl kanske inte riktigt den rätta benämningen. Men OK, man använder sig av dressyren för att få fram den där brukshästen som är angenäm att rida.

Totola: TVÅ tränare? och sen två tränare av en helt annan skola mot både AR och VD? Det är inte mycket........ Illusterar heller inte trenden av tränare inom respektive skola, utan massor massor massor, har att göra med att person kemin stämmer och att tränare och elev "förstår" varandras språk och sätt att kommunicera..... två tränare är som att spotta i havet innan man förkastar att en hel tränings filosofi inte funkar. sen vet jag i.o.f av egen erfarenhet att lite av det tänket kommer med erfarenhet. det är jobbigt i början, att ta ställning och "tacka nej" till tränare som man inte passar med. Men som sagt, det innebär inte att det är fel på hela filosofin : )

Jag tycker inte att hela filosofin är "fel". Och någonstans har jag inte heller helt gett upp hoppet om att kunna rida för "vanlig" tränare någon gång i framtiden. Tränare har ju som sagt olika filosofier och är olika öppna för jobbiga elever som jag! :p De ynka två tränare jag provat rida för har varit såna som jag upplever som ganska öppna.
Tycker väl inte det är så lite egentligen om man ser till att jag haft hästen ca 1½ år, hunnit med att rida för 3 olika "rena" AR-tränare men även en som varit lite blandat VD/CR/AR, två westerntränare och så dessa två "rena" vanliga tränare. Just för att jag ville prova lite olika för att hitta rätt och jag ville inte heller låsa mig för mycket från början innan jag och hästen hade börjat lära känna varandra, ville liksom välja det som passade oss - både vad gäller inriktning och tränare.

Helt fascinerad av ditt tänk här. Jag tolkar ofta hur du tränar att du är minituös i att befästa grunder och träna träna tills allt allt allt sitter i minsta detalj innan du vågar gå vidare. Nu säger du precis tvärt om, att du förutsätter att en "vd" tränare skulle tvinga er att nöta nöta nöta? Förvirrad!
Jag tycker som sagt ditt underlag för dina antaganden ang. hur "nivåer" existerar osv, uppvisar påtagliga sakfel och många många brister som tyvärr inte är verklighetsförankrade. INGEN seriös tränare undervisar sina elver efter ngn sorts "permanent mall" för vilken nivå de "borde" vara på eller "inte är på"! det vågar jag vidhålla gäller för ALLA seriösa tränare oavsett skola!

sen att rida för "topptränare" :eek: vaddå topptränare? Det är inte tränarens meriter a' la presterande elever eller egen nivå, som talar om huruvida denna är en passande och kvalificerad tränare nog för dig! :eek: Finns hur mycket guld tränare som helst, som inte bara har elit träningar, och som passar en pedagogiskt , filosofiskt, och personlighetsmässigt, och som just pga att de passar på det sättet, åstadkommer MINST lika mycket om inte mer i fråga om att utveckla sin elev.

Topptränare har jag inte pratat något om. Skickliga tränare har jag pratat om! :) De som "riktiga" dressyrryttare som vill bli skickliga tränar för. Vi har inte något enormt utbud på tränare häromkring öht, så det är väl en 3-4 olika tränare som kommer hit och har träningar då och då. Ingen av dom skulle jag klassa som "topptränare" för det är ju inte några Lussan direkt, men jag inser själv att det hade varit mer rättvist att jämföra med dom än att jämföra t ex en ridskoleinstruktör som undervisar på upp till LB-nivå med en riddare inom AR, för det är på olika nivåer.
Dock är ju en av svårigheterna med det (ja, jag har kollat upp saken, har många gånger varit sugen på att testa!) att det i princip är omöjligt att komma med på dessa träningar om man inte har tävlingslicens och helst även tävlar för klubben som anordnar det. En tjej i stallet som visserligen anmälde sig ganska sent men låg högst på priolistan (löst licens och tävlar för klubben) blev satt som 5:e reserv till senaste träningen.

Självklart pratar jag inte om förmåga att anpassa träningen efter ekipaget, det är helt klart väldigt olika mellan olika tränare.
Och egentligen har det inte så mycket med tränarna i sig att göra utan MIN upplevelse och MIN inställning. Om jag upplever att träningen känns negativ, att det inte ger resultat, att jag inte förstår, att hästen verkar uppleva träningen som negativ, att träningen inte tar hänsyn till hästens psyke, att vi står och stampar på samma ställe och inte känns konstruktivt, att träningen inte tar tillräcklig hänsyn till helheten, då kommer jag inte tycka det ger något helt enkelt. Om någon tycker att man "ska" träna galoppen från dag 1 i princip, då kommer jag känna mig misslyckad om jag inte vill/kan göra det. om någon tycker att vi ska träna massvis med skänkelvikningar och framdelsvändningar och har en bra motivering bakom men vi får inte något resultat av det eller inte tillräcklig hjälp för att få bra resultat - då kommer jag känna mig misslyckad. Om tränaren tycker att jag "måste" bestämma till 99% över min häst och att allt annat är fel trots att det i vissa lägen bara blir dragkamp/stress/grymt spänd häst om jag tvingar den stå still/skritta i det läget då kommer jag känna mig misslyckad. Som några exempel som sagt.
Ändå är det här saker jag kan förstå om andra ser som självklart. Och att många har det som "basics", steg 1 på vad man övar på. Själv ser jag det hellre som att ok, vi kanske inte ens klarar att hålla skritten i alla lägen om hästen är stressad/taggad, men kan vi utnyttja energin och omvandla den i traven istället och få till en fin bärig trav så är det ok! Vi kan ha en harmonisk ridtur den dagen ändå! :)
Det kan säkert finnas såna "vanliga" tränare också. Tyvärr känns sannolikheten att man hittar allt-i-ett i form av tränare som *Kan anpassa sig till min inställning och att det är den individuella utvecklingen bortsett från "standardnivåer" utifrån tävling och program och harmonin som är det viktiga *Är skicklig nog att ge mig och min häst rätt verktyg för att komma någon vart utan att onödig frustration uppstår och kunnig nog om just min hästtyp, och som man då kan lyckas få rida för om/när man nu skulle hitta en sån! :p

*KL*

Ursprunget till barockridning/akademisk ridkonst var stridskonst, innan det gick över till att bli dressyr.

Och därifrån klippte jag detta:

Visst kan man tävla men det är absolut inte något krav, eller ens ett mål med barockridningen. Många som ägnar sig åt barockridning är helt ointresserade av tävling. Eftersom man inom barocken och tävlingsdressyren följer lite olika utbildningsvägar är det inte alltid tävlingsprogrammens krav stämmer överens med barockhästens utbildningsståndpunkt. Lite högre upp strålar de båda grenarna samman och tävling blir lättare. Som tävlingsryttare kan man säkerligen hämta mycket inspiration från detta ridsätt.

Det som är fetmarkerat ovan är ju det som jag med en dåres envishet har hävdat i denna tråden, dvs det är inte speciellt stora skillnader mellan AR o VD iaf inte på ngt högre nivå.

Och därifrån klippte jag detta:

Visst kan man tävla men det är absolut inte något krav, eller ens ett mål med barockridningen. Många som ägnar sig åt barockridning är helt ointresserade av tävling. Eftersom man inom barocken och tävlingsdressyren följer lite olika utbildningsvägar är det inte alltid tävlingsprogrammens krav stämmer överens med barockhästens utbildningsståndpunkt. Lite högre upp strålar de båda grenarna samman och tävling blir lättare. Som tävlingsryttare kan man säkerligen hämta mycket inspiration från detta ridsätt.

Det som är fetmarkerat ovan är ju det som jag med en dåres envishet har hävdat i denna tråden, dvs det är inte speciellt stora skillnader mellan AR o VD iaf inte på ngt högre nivå.

Nä, precis.

Iofs vill inte alla nå en högre nivå vare sig i AR eller VD heller för den delen, som lika många med flera dårars envishet har hävdat i citerade tråden och denna tråd.

Man kan hitta mycket matnyttigt oavsett vad man vill belysa, om man söker i gamla trådar. Kul, faktiskt. :bump:

*KL*

Inom western, använder man väl också en hel del "dressyrliknande" rörelser och är inte western pleasure en form av dressyr?

Nja alla westerngrenar handlar om att ha en funktionell ranchhäst.
Pleasure är som det låter- bekväm ridning, där hästen ska röra sig så markbundet - för att ryttaren ska färdas skönt.

Tror att du tänker på spansk ranchridning- där det ingår dressyr av högre skolan. WE.

Du låter mer insatt än mig, så du har säkert rätt. Jag sökte lite på sidor jag haft kontakt med förr och fann väl lite vilseledande information, där då.

Western Pleasure 2005

Här rider man enligt en pleasure där det ingår skritt, trav, galopp, halt och rygga.

Swedish Pleasure 2005.

Detta är en förenklad och omgjord dressyrklass enligt klassisk modell.

Den är mycket kortare och mer komprimerad vad gäller ridprogrammet.
Klassen innehåller skritt, trav, ökad trav, galopp, halt,

ryggning, volter och framdelsväningar

hittat på Sayyad's sida, som handlar om allt möjligt, bland annat hästar som rids inom pleasure, western pleasure, swedish pleasure, american pleasure m.m

Jag tycker då att rörelserna enligt ovan är "dressyrliknande", även om de som du säger ska vara mer markbundna inom pleasuren.

Och de rörelserna kanske för cowboysarna är grundläggande för att så småningom kunna använda hästarna till rancharbete, eller helt enkelt för de cowboysarna som har taget ledigt från rancharbetet och rider för nöjes skull, nöje - pleasure.

Det känns för mig i alla fall inte omöjligt att jämföra tanken bakom AR/ och varför inte VD-bruksridning/stridskonst-nöjesridning och western pleasure-bruksridning-nöje/pleasure

Senast ändrad:

Om du anser att pleasure- att bara rida rakt fram utan ngt krav mer än att hästen ska vara vågrät i sin form i de 3 gångarterna- så bekvämt som möjligt- är dressyr, så vete Katten.

Nej jag tycker inte att man ska förändra gångarterna för att man själv ska sitta skönt. En häst som masar sig fram använder inga muskler till att bära upp sig o sin ryttare. Den går liksom o då påverkar det SI-leden för mkt- stjärthalvorna guppar om vart annat. Nu har just Quartrarna lite Belgian blue-rumpa o kanske tål det.

Det håller jag med om, det kan inte vara ryttarens bekvämlighet i så hög grad att det går ut över hästens kropp.
Det fåtal quartrar som jag har sett på nära håll har rört sig mycket konstigt med bakbenen även när de inte reds utan skrittades av vid hand. De såg helt enkelt ut att ha ont! När jag frågade en ägare sa hon att de hästarna rör sig så, anorlunda. Hon borde veta eftersom hon tydligen var ganska känd inom westernkretsar. Kanske har man avlat fram ett sätt att röra sig som gör att de kan klara att gå på ett sätt som vore ohälsosamt för en annan häst?

Det håller jag med om, det kan inte vara ryttarens bekvämlighet i så hög grad att det går ut över hästens kropp.
Det fåtal quartrar som jag har sett på nära håll har rört sig mycket konstigt med bakbenen även när de inte reds utan skrittades av vid hand. De såg helt enkelt ut att ha ont! När jag frågade en ägare sa hon att de hästarna rör sig så, anorlunda. Hon borde veta eftersom hon tydligen var ganska känd inom westernkretsar. Kanske har man avlat fram ett sätt att röra sig som gör att de kan klara att gå på ett sätt som vore ohälsosamt för en annan häst?

de hästar jag ridit i USA har inte haft ngt annorlunda rörelsemönster alls, de var fräsha och fina. Men jag tycker man ser många mindre fräsha här i sverige tyvärr.

Quarterhästen har ett annorlunda rörelsemönster än "den normala ridhästen" (vad nu det är)
vissa är för hårt avlade och får problem, andra får det inte.. som i alla raser där det finns vissa rötägg till uppfödare som föder upp extrema hemska stackars djur. (gäller även andra arter än hästar)

Men uppvisningsöppnan vid tävling är en öppna som vid ett tillfälle har just den tvärningen man vill ha just då, vid tävling.

Som regleras i TR ja.
För att komma till en sådan öppna som tävlingsryttare, med korrekt samling,korrekt tvärning, korrekt ställning osv, som ger minnst 6:a på tävling, krävs enligt mig i vardagsarbetet att man kan rida sin öppna i många olika lägen, olika form och i olika tempon.

Variationen ger styrkan, samlingen och även viss lösgjordhet. Inte tror du väl att tävlingsryttare aldrig varierar sin öppna på träning?

Ja. Vi pratar nog om samma sak här. (vi bara missförstår varandra lite) Vad jag menar är att en tävlingsryttare skiljer på träning och tävling. Träningen syftar i mångt och mycket till att kunna visa upp rörelserna enligt TR på tävling. Det blir en sak att träna och en sak att tävla.
För oss icketävlande ryttare har vi bara träningen. Inget uppvisningsmässigt mål dessutom.

Eftersom man inom barocken och tävlingsdressyren följer lite olika utbildningsvägar är det inte alltid tävlingsprogrammens krav stämmer överens med barockhästens utbildningsståndpunkt. Lite högre upp strålar de båda grenarna samman och tävling blir lättare. Som tävlingsryttare kan man säkerligen hämta mycket inspiration från detta ridsätt.
[/I]

[/QUOTE]

Håller med till fullo. Ju längre man kommer desto mer lika blir det. Man börjar träningen från två olika håll helt enkelt och ju högre upp man kommer (som i en pyramid) ju mer närmar de sig varandra.

Det allra vanligaste felet i skolorna är att böjningen inte är korrekt.
Tvärningen ska komma sig av böjningen.

När man rider själv är risken mkt stor att det brister i det o hästen lär sig att göra fel. Att hästen går på 3 spår betyder inte alls att böjningen är korrekt.

Böjningen ska vara genom kroppen oavsett hur stor eller liten den är. Jag vill kunna rida rörelser med varierad böjning.
(men vad har detta med saken att göra? Det känns som en helt annan diskussion)

Därför att rätt böjning av bålen är mkt svårt att lära sig känna.
Oftast är den för rak .
Baken ska gå rakt fram i öppnan vice versa i slutan.

Men hur skiljer det sig från en Vanlig Dressyrryttare? Det som var frågan i rubriken, det är skillnaderna jag försöker förstå här?

De svårigheter som axel nu svarade när det gäller att ha rätt böjning, tycker du att det skiljer?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Är med i en facebook-grupp med hästmänniskor från hela världen och ser att framför allt på brittiska öarna, är det väldigt vanligt att...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 872
Senast: Rosett
·
Samhälle Kan någon förklara vad som är skillnaden mellan sjukhus och lasarett? Kompisen och jag var på utflykt till Nyköping idag och när vi...
2
Svar
21
· Visningar
2 276
Senast: sjoberga
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
764
Senast: Marvin
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
453

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka