Främsta skillnaden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Främsta skillnaden

Nej jag är inte "ute efter" en tävlingshäst eftersom jag har en, eller två till och med. En tävlingshäst är en häst som man väljer att starta i en tävling. Märkvärdigare är det inte.
Vi kan visserligen utföra rörelser som ingår i medelsvåra program men det betyder inte att vi är på den nivån, eftersom jag inte bedömer att vi alls är färdiga för klassen, som man brukar säga.

Men rätta mej nu om jag har fel, var det inte du själv som förde in tankarna på nivå och tävling när du skrev var ni befinner er idag? Jag svarade bara på ditt inlägg, ber om ursäkt om det var fel, med tanke på vad du skrev tillbaka?:confused:

Nej då, du behöver inte be om ursäkt. Det är säkert jag som har missförstått alla tidigare inlägg från andra inläggsskrivare som tror att Totola m fl. kommer längre om de utmanar sig själva med tävling då och då, samt hela tiden frågar vilken nivå alla fd tävlingsryttare som tröttnat på tävlingsdressyren och därför övergått till AR, tävlade på. Jag läser säkert in lite för mkt i inläggen själv och då är det lätt att jag också går till överdrift.

Det är jag som ska be om ursäkt.

:bow:

/IH

Här låter det som om man måste förkasta tävlandet? Hur kan TR vara ointressant? Där beskrivs inte bara vilka kläder och vilken utrustning som är tillåtna på tävling utan just hur rörelser ska utföras för att vara korrekta, det vill säga att man uppnått det som är avsikten med en viss rörelse.

Ja, jag kan faktiskt hålla med dig om att det låter så :crazy: Men det är fel, AR-träning och tävling kan absolut kombineras. Jag känner också flera som både åker på AR-kurser och som tävlar (med samma häst).

Och TR är absolut inte ointressant. Jag tar själv fram mitt dressyrexemplar emellanåt och läser om rörelserna :cool:

För mig, som även rider vanlig dressyr, rids även öppnan "korrekt" efter TR, vid behov och under ridlektionsridning eller tränarridning/programridning för domare eller liknande.

Jag är kanske dum, men efter vad i alla fall jag har fått känslan av via mejl och PM, är det många här på klassiska ridkonstforumet som gör likadant som mig.

/IH

Men här har vi nog lite pudelkärna igen...:idea: Dvs, en VD-ryttare gör ju precis likadant, anpassar tvärning och böjning efter hur hästen för dagen känns eller vilken utbst.den har. Men ibland måste man ju rida rörelsen korrekt också för att det är ju dit man vill, även AR vill ju dit oavsett vad som står i TR. Som Jasmine o flera påpekat kan ju rörelsen aldrig bli annorlunda i sitt korrekta utförande oavsett vilken inriktning man som ekipage har.

Och det är det som jag känner är AR för mig, att hävda att rörelsen utförs på ett annat sätt än enligt ridläran. Och jag kan ha tvärfel i detta men de gånger jag haft en diskussion IRL med AR utövare så är det just de svar jag fått...att de utför rörelserna på annat odefinierat sätt och att minsann det är lika rätt som enligt TR...

Så återigen är vi tillbaka till utgångsläget, jag tror att vi strävar efter precis samma mål men eftersom instruktörerna uttrycker sig helt olika så får ryttaren uppfattningen att målet är helt olika. Har jag fel?

Nej, det är ingen skillnad utan det är bara sättet vi uttrycker det hela på. Givetvis menar jag att hästen o jag är ett team men det är ju inte JAG som dansar utan h*n även om det är jag som inverkat.

Jag tror inte det skiljer nåt alls på det vi vill uppnå utan det är vägen dit som det skiljer mil mellan oss...och det var det jag var inne på tidigare, att man söker en annan väg om man inte får fram den där "vi är ett" känslan via VD men slutmålet är detsamma.

Som jag skrev tidigare så är det otroligt svårt, i alla fall för mig, att sätta ord på detta. Jag var tvungen att uppleva det för att förstå. Jag gör en massa trevande försök för att förklara skillnaden och känslan, men jag märker att jag inte klarar det fullt ut.
Jag trivdes med "vanlig modern dressyr" i 30 år. Hade jag inte gjort det hade jag inte fortsatt så länge. Som jag kände tidigare trodde jag att den känslan var det bästa som fanns tills jag upptäckte något som var ännu bättre.
Människor utvecklas ju också (förhoppningsvis) genom livet. Jag tror det har mer med min personliga utveckling att göra än hästeriet just detta att jag vid en punkt började söka mer information om något som jag snuddade vid av en slump. (här på Buke) Jag var otroligt kritisk i början, men det var för att jag inte fått hela bilden, insåg jag senare. Så för min det tror jag inte jag lyckas förklara bättre.
Den som är intresserad ska ta reda på mer och prova själv ett tag för att få en chans att förstå helheten.
Det är jämförbart med hur jag ser på westernryttare. Jag är ganska nyfiken och ställer mycket frågor till westernryttare och de svarar snällt. Men jag hittar ingen logik i det. För mig blir det bara motsägelsefullt. Det beror förstås på att jag inte har helheten med deras sätt att rida. Om jag blir tillräckligt intresserad söker jag helheten. Först då kan jag förstå.
(Skillnaden i hur man uttrycker saker säger en hel del, men kan ju också vara en slump.)

Jag vet inte om jag missförstår dig.
Själv rider jag ju ung häst nu och jag är jättenöjd när hon nu villigt flyttar några steg sidvärts för ett mycket lätt pet med skänkeln, nu ska vi börja försöka stötta upp lite på yttertygel också för att försöka få ännu bättre koll på bogarna o därmed närmar vi oss alltmer skänkelvikning. Vi stävar mot skänkelvikning (t.ex.) så som den beskrivs i ridhandböcker samt i den del av TR som beskriver den perfekt utförda rörelsen, den rörelse där hästen arbetar optimalt.
Vi stävar väl alla efter att uppnå det perfekta? Det är därför jag undrar hur TR kan vara ointressant? Jag menar om man nu tänker sig TR som en handbok till den perfekta ridningen o inte bara ett tävlingsreglemente. För inte ska man väl behöva stanna vid, som i vårt fall, att hästen bara flyttar undan för skänkeln men där varken bogar eller bakdel egentligen är riktigt där de bör vara, nog vill man väl att hästen ska utföra rörelsen på ett korrekt sätt o därmed kunna använda rörelsen för det syfte den är avsedd (i detta fall lösgörande). En felaktigt utförd rörelse fyller ju inget syfte o kan vara rent skadlig. Och det vill man väl inte?

Så återigen är vi tillbaka till utgångsläget, jag tror att vi strävar efter precis samma mål men eftersom instruktörerna uttrycker sig helt olika så får ryttaren uppfattningen att målet är helt olika. Har jag fel?

Utgår du från mig och min tränare, så är det mkt möjligt att svaret skulle kunna vara rent ja, då min AR-tränare är Strömsholmsutbildad ridinstruktör, har tävlat MSV dressyr själv, med mera och sedan skolat om sig till "AR-pedagogik".

Men hur det är för andra AR-ryttare, med sina tränare kan jag inte svara.

:p

Luddigt svar, som vanligt. :rofl:

/IH

Jag tror inte det skiljer nåt alls på det vi vill uppnå utan det är vägen dit som det skiljer mil mellan oss...och det var det jag var inne på tidigare, att man söker en annan väg om man inte får fram den där "vi är ett" känslan via VD men slutmålet är detsamma.
[/QUOTE]

Jag kan ju inte veta vad du vill uppnå.
Den där känslan fick jag av tävlingsdressyren, men det är ändå en annan känsla med mitt nuvarande sätt att träna.
Jag fick ju vad jag ville av att träna den vanliga dressyrens väg. Jag visste inte då att jag skulle hitta något mycket större som gav så mycket mer. Det var en slump från början som växte till något stort.
Jag har inte alls samma målbilder och fokus i träningen nu som då, men som sagt. Vi är två olika personer och var och en måste finna sin väg och ha sina egna mål.
Jag vill bara ta död på myten om att det är ryttare som inte klarar av den vanliga dressyren som söker andra vägar. Goda ryttare finns överallt inom alla discipliner och grenar. Men en dålig ryttare inom vanlig dressyr blir ju inte bättre för att den byter träningsmetod. Goda tränare är viktiga för att ryttaren ska utvecklas och dåliga tränare finns det både här och där tyvärr. De sämre ryttarna har inte alltid kunskaperna att se skillnaden.

Det är jämförbart med hur jag ser på westernryttare. Jag är ganska nyfiken och ställer mycket frågor till westernryttare och de svarar snällt. Men jag hittar ingen logik i det. För mig blir det bara motsägelsefullt. Det beror förstås på att jag inte har helheten med deras sätt att rida. Om jag blir tillräckligt intresserad söker jag helheten. Först då kan jag förstå.
(Skillnaden i hur man uttrycker saker säger en hel del, men kan ju också vara en slump.)

Fast Western anser jag är mycket lättare att begripa vad de vill uppnå, de kan dessutom klä sina tankar i ord mycket bra enligt mig. Jag tränade VD för en Western kille här i flera år, han var absolut en av de bästa dressyrtränare jag ridit för i mitt liv och det var inga som helst problem att vi hade olika inriktning och att min häst skulle gå i en högre form än en westernhäst.

Däremot har jag ju läst åtskilliga inlägg här att börjar man med AR så bör man enbart ägna sig åt den skolan och det har jag svårt att förstå då man säkert kunde plocka lite russin ur kakan och sätta ihop allt åt bägge håll.

Jag vill bara ta död på myten om att det är ryttare som inte klarar av den vanliga dressyren som söker andra vägar. Goda ryttare finns överallt inom alla discipliner och grenar. Men en dålig ryttare inom vanlig dressyr blir ju inte bättre för att den byter träningsmetod. Goda tränare är viktiga för att ryttaren ska utvecklas och dåliga tränare finns det både här och där tyvärr. De sämre ryttarna har inte alltid kunskaperna att se skillnaden.[/QUOTE]

Givetvis finns det goda o dåliga ryttare inom alla discipliner. Men AR lockar väldigt många som tror att det är en "genväg" det kan du inte bortse ifrån. Så det blir nog svårt att slå hål på myten för den är inte så mycket myt.

Men ibland måste man ju rida rörelsen korrekt också för att det är ju dit man vill, även AR vill ju dit oavsett vad som står i TR.

Där har vi nog lite av pudelns kärna precis som du skriver.
Jag ser på det såhär:

Vad är korrekt för en tävlingsryttare? Jo en rörelse som utförs som den beskrivs i TR.
Vad är korrekt för en ARryttare? Jo en rörelse som gymnastiserar och stärker hästen bäst just för tillfället.

Men tänk om det är så att du hittade ett sätt att utveckla din ridning som du behövde i vilket fall som helst, och som hade kommit även om du fortsatt att träna vanlig dressyr och kanske till exempel hittat en ännu bättre tränare?

Du kom ett snäpp vidare helt enkelt och det är självklart väldigt positivt.

Men jag förstår fortfarande inte motsättningen som även du verkar se. (Men inte alla, tack för det Immer! ) Den tränare jag tjatar om här, som min kompis börjat rida för, har en make som också rider akademiskt. Enligt min kompis händer det även att han tävlar. Jag undrar om det betyder att han tycker att hans upplevelse blir sämre? På något sätt måste ju han få det att gå ihop och även han håller mycket träningar i akademiskt ridsätt själv.

Nej då, du behöver inte be om ursäkt. Det är säkert jag som har missförstått alla tidigare inlägg från andra inläggsskrivare som tror att Totola m fl. kommer längre om de utmanar sig själva med tävling då och då, samt hela tiden frågar vilken nivå alla fd tävlingsryttare som tröttnat på tävlingsdressyren och därför övergått till AR, tävlade på. Jag läser säkert in lite för mkt i inläggen själv och då är det lätt att jag också går till överdrift.

Det är jag som ska be om ursäkt.

:bow:

/IH

Ja det stämmer bra att du gör. Vad jag vet är det ingen som uppmanat Totola MFL att de ska ut på tävling. Däremot har det diskuterats ang. att utmana sig själv utöver det man sitter och gör hemma när man filar och putsar, och våga tänja gränserna DÄR. Gå gärna tillbaks och läs igen tack!

Givetvis finns det goda o dåliga ryttare inom alla discipliner. Men AR lockar väldigt många som tror att det är en "genväg" det kan du inte bortse ifrån. Så det blir nog svårt att slå hål på myten för den är inte så mycket myt.
[/QUOTE]

Om du bodde här i värmland skulle du inse att här är det precis tvärtom. Här är de allra flesta ARryttare sådana som ridit vanlig dressyr länge och har mycket kunskaper med sig. De vill söka sig vidare. Både bredda och fördjupa sina kunskaper och har hittat AR. Så ser det ut på kurserna jag är på och av min tränares övriga elever är ytterst få unga.
Visst kan det se annorlunda ut i andra delar av landet.

Läs mitt förra svar tilll dej.
När den personen (maken) tävlar, det vill säga är inne på tävlingsbanan förutsätter jag att han också utför rörelser så gott han kan enligt TR som alla andra som tävlar. Men hemma kan han utifrån behov och läge och syfte den dagen anpassa rörelserna och kraven, även det precis som varje tävlingsryttare gör.
Var ligger motsättningen där? Jag tycker nog att du konstruerar motsättningar som inte behöver finnas?

Jag har haft turen att ha tillgång till mycket bra tränare hela tiden. Det är väl anledningen till att jag trivdes så bra.
Helheten och tanken i träningen är annorlunda och jag känner att det här har givit både mig och hästen mycket mervärde. Jag vill träna på det här viset och andra får träna precis som de vill.
Och, nej, jag hade inte kommit så här långt inom den vanliga dressyren.Jag bytte inte inriktning och utvecklades ett snäpp. Jag började om från början. Nivån jag tränar på skiljer sig inte åt. Jag tränar alltså inte på en högre nivå nu än jag gjorde innan, men totalupplevelsen är helt annorlunda. Hästen skulle också hålla med om det om hon kunde tala. Det är tanken och känslan som är annorlunda. Men som jag skrev tidigare, Jag kan inte förklara i ord. Det måste upplevas.:)
Det finns ingen motsättning från min sida. Jag tycker inte illa om vanlig dressyr.

Senast ändrad:

Men det är klart att om man tävlar så utför man rörelserna enligt TR. Nu tänkte jag på att de allra flesta AR ryttarna faktiskt inte tävlar.

*Knapplån*

Jag tycker att flera användare från både "VD/TD"-sidan och "AR"-sidan ska ta och läsa "vett och etikett-tråden" och fundera på, vad som låter trevligt och lite mindre trevligt.

Och så ställer jag mig lite undrande till det här med "VD/TD"- och "AR"-sidan??? Jag har som moderator flera gånger fått skäll för att jag satt olika facknamn och att det inte är frågan om fack eller att välja sida. Nu har "bägge sidor" som alltså inte finns... själva gjort det, utan att jag varit närvarande i en hel vecka...

Och jag ställer mig dessutom frågande till den stora generalisering som uttyckts från bägge sidor, som alltså inte finns... när övriga argument, till sakliga svar i frågor som kommit upp och besvarats på ett bra sätt, tryter.

Om inte tonen förbättras från båda sidor, som alltså inte finns... som fackindelning, i den här tråden, kommer tråden att låsas utan vidare förklaring.

Mvh

Moderator

Fast ska du låsa tråden för att du personligen tycker det är "orättvist"?

Du och andra fattar ju lättare nu vad jag menar än att jag ska hålla på och "skriva mellan raderna" ett helt A4 för att få fram vad jag menar..
Mycket lättare att skriva "TD" och "AR". Då förstår alla!

Och självklart generaliserar vi i allas våra erfarenheter, vi kan ju inte sitta och diskutera enskilda personer eller ekipage.

Men jag håller med om att tonen bör skärpas och än en gång, jag var inte ute efter forumskrig när jag skrev tråden.
Men diskussionen har helt klart utvecklat sig intressant för en nybörjare innom ämnet som jag :)

Senast ändrad:

Där har vi nog lite av pudelns kärna precis som du skriver.
Jag ser på det såhär:

Vad är korrekt för en tävlingsryttare? Jo en rörelse som utförs som den beskrivs i TR.
Vad är korrekt för en ARryttare? Jo en rörelse som gymnastiserar och stärker hästen bäst just för tillfället.

Tack, du skrev det jag ville ha sagt med mitt svammel. :bow:

Nu har tråden gått åt ett bättre mer allmänt riktat håll, utan att försöka "omvända någon från en sekt till en annan" till att gå till en mötesplats, där vi faktiskt ser att trots olikheter i en del saker, så är det mesta ändå jämlikt.

Jag blev så glad över Bigganl's inlägg, som satte tummen på det hela.

Så just nu, är det mest skrämselskott jag kör med. :devil: - MEN, jag vill ändå att vi ska respektera varandra och inte KRÄVA att den andra MÅSTE göra si och så och tycka si och så.

/moderator

Ja det stämmer bra att du gör. Vad jag vet är det ingen som uppmanat Totola MFL att de ska ut på tävling. Däremot har det diskuterats ang. att utmana sig själv utöver det man sitter och gör hemma när man filar och putsar, och våga tänja gränserna DÄR. Gå gärna tillbaks och läs igen tack!

Då ska kanske det tänkas på i fortsättningen, hur man beskriver att "tänja på gränserna" och "utmana sig själv lite mer". Då det är flera utom jag, som om och om igen här i tråden har sagt att de inte är intresserade av att åka ut och tävla när dessa inlägg har skrivits. Så jag tror inte att det bara är jag som har missförstått i så fall.

Men om det nu skulle råka vara så, så har jag i alla fall bett om ursäkt! :idea:

/IH

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Är med i en facebook-grupp med hästmänniskor från hela världen och ser att framför allt på brittiska öarna, är det väldigt vanligt att...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 872
Senast: Rosett
·
Samhälle Kan någon förklara vad som är skillnaden mellan sjukhus och lasarett? Kompisen och jag var på utflykt till Nyköping idag och när vi...
2
Svar
21
· Visningar
2 276
Senast: sjoberga
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
764
Senast: Marvin
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
453

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka