Sv: Främsta skillnaden
Det som fick mig att sluta träna för "den stora massan tränare" var när jag träffade en tränare som hade kunskaper om biomekanik och också erfarenheter från olika ridsystem och olika läror. Det känns lite som att jag har svårt att gå "tillbaka" till tränare som inte verkligen satt sig in i ridning utifrån ett biomekaniskt perspektiv. Jag har försökt, men jag upplever att det inte ger mig så mkt längre. Jag är också väldigt intresserad av teorin som min tränare erbjuder. (Men jag vet att det passar långt ifrån alla!)
Du måste haft otur, hur många tränare gällde det?
Samtliga tränare jag tränat för har haft jättebra kunskaper och pedagogik att förmedla sina kunskaper a biomekaniskt perspektiv. Hör liksom till grunden för att just VARA en god tränare anser jag, att kunna motivera och förklara hur hästkroppen jobbar och hur den fungerar under olika förhållanden och inverkan från ryttaren.
ang. att vara nöjd: du skriver ju jämnt och ständigt att du INTE är nöjd, att du upplever att du och hästen står och stampar i er utbildning och inte kommer vidare?
Totola: TVÅ tränare? och sen två tränare av en helt annan skola mot både AR och VD? Det är inte mycket........ Illusterar heller inte trenden av tränare inom respektive skola, utan massor massor massor, har att göra med att person kemin stämmer och att tränare och elev "förstår" varandras språk och sätt att kommunicera..... två tränare är som att spotta i havet innan man förkastar att en hel tränings filosofi inte funkar. sen vet jag i.o.f av egen erfarenhet att lite av det tänket kommer med erfarenhet. det är jobbigt i början, att ta ställning och "tacka nej" till tränare som man inte passar med. Men som sagt, det innebär inte att det är fel på hela filosofin : )
Jag känner mig inte som en ryttare på "inte ens LC-nivå" dom bra dagarna det känns som att jag och min häst dansar omkring och leker med att samla upp traven några steg i taget, när vi övar diagonalslutor i skritt och trav osv. Vi övar på det vi klarar av och på det som utvecklar oss JUST NU.
Skulle jag rida för en tränare som har just det där nivå-tänket att men herregud, du jobbar inte ens med galoppen uppsuttet, ni har en massa basics-problem! Och så skulle vi få traggla traggla på sånt som är svårt och det skulle vara svårt att rikta in träningen till 100% på oss som ekipage. Jag skulle väl få sitta och öva på mina volter, halter (som hästen bara blir frustrerad av), och övergångar till döddagar.
Nu är det såklart inte säkert att alla "vanliga" tränare resonerar så. Å andra sidan finns det inte så många dressyrtränare man har att välja på om man inte följer mallarna för vad man ska klara på olika nivåer. Det är svårt att öht komma med på träningar för de duktigare tränarna om man inte löst tävlingslicens.
Jag tycker mig ha gett vanliga dressyren en ärlig chans eftersom jag provat ridit för två vanliga dressyrtränare sen jag skaffade nuvarande kusen(varav den ena iofs var lite CR-inriktad också), har även provat två westerntränare för att jag tyckte det vore kul att prova på lite olika. Men det har inte funkat. Och som sagt, jag skulle inte ens komma med på någon träning för "större" dressyrtränare så det är bara att glömma.
Helt fascinerad av ditt tänk här. Jag tolkar ofta hur du tränar att du är minituös i att befästa grunder och träna träna tills allt allt allt sitter i minsta detalj innan du vågar gå vidare. Nu säger du precis tvärt om, att du förutsätter att en "vd" tränare skulle tvinga er att nöta nöta nöta? Förvirrad!
Jag tycker som sagt ditt underlag för dina antaganden ang. hur "nivåer" existerar osv, uppvisar påtagliga sakfel och många många brister som tyvärr inte är verklighetsförankrade. INGEN seriös tränare undervisar sina elver efter ngn sorts "permanent mall" för vilken nivå de "borde" vara på eller "inte är på"! det vågar jag vidhålla gäller för ALLA seriösa tränare oavsett skola!
sen att rida för "topptränare"
vaddå topptränare? Det är inte tränarens meriter a' la presterande elever eller egen nivå, som talar om huruvida denna är en passande och kvalificerad tränare nog för dig!
Finns hur mycket guld tränare som helst, som inte bara har elit träningar, och som passar en pedagogiskt , filosofiskt, och personlighetsmässigt, och som just pga att de passar på det sättet, åstadkommer MINST lika mycket om inte mer i fråga om att utveckla sin elev.