Olika sätt i olika länder

Är med i en facebook-grupp med hästmänniskor från hela världen och ser att framför allt på brittiska öarna, är det väldigt vanligt att man klipper av hästens man sommartid. Hela vägen ner till huden. Minns inte exakt anledningen, tyvärr. Men vanligast på ras av cob-typ.
Rätt intressant att se lokala skillnader! Är det fler saker man gör olika i olika länder?

En annan grej som är ganska olika här är ridundervisningen själv - på ridskolor är konceptet "a ride" väldigt vanligt, vilket betyder att ett ekipage väljs ut som ledare, och att resterande grupp sedan följer detta ekipage - mer eller mindre svans till nos!
inte i jätteavancerade grupper såklart, men väl efter nybörjargrupper

Jag fick alltid lära mig att gruppen skulle sprida ut sig så jämt some möjligt över ridbanan, men att ha hela gruppen ihop ses som ett sätt att öka ridlärare kontroll och säkerheten - men absolut att det genererar mer passiv ridning!
 
Hur ser det ut när man ställer Welsh Cob, eller brittiska ponnyer överlag, i Sverige? Där är det ju standard att de ska vara rejält överviktiga på utställning/show, men kan man få höga poäng i Sverige om man har en Welsh Cob eller annan ponny i fint hull eller "ska" de vara lite feta här med men bara inte lika extremt?

Min erfarenhet är att hästar i bra kondition inte går lika bra på utställning som när de är överviktiga. :down:
 
En annan grej som är ganska olika här är ridundervisningen själv - på ridskolor är konceptet "a ride" väldigt vanligt, vilket betyder att ett ekipage väljs ut som ledare, och att resterande grupp sedan följer detta ekipage - mer eller mindre svans till nos!
inte i jätteavancerade grupper såklart, men väl efter nybörjargrupper

Jag fick alltid lära mig att gruppen skulle sprida ut sig så jämt some möjligt över ridbanan, men att ha hela gruppen ihop ses som ett sätt att öka ridlärare kontroll och säkerheten - men absolut att det genererar mer passiv ridning!
Vet inte om jag helt håller med. Var på ridläger på ridskola i England och tyckte det ändå var bra att de fokuserade mycket på att faktiskt kunna kontrollera tre gångarter jämfört med att kunna göra vissa rörelser. I Sverige fick vi lära oss skänkelvikningar och öppnor innan vi faktiskt kunde fatta galopp ordentligt från skritt och gå tillbaka till skritt igen. Tänker det är också en prioritering, men att det bästa vore kanske en kombination.
 
Jag red lektion på en ridskola i Frankrike en gång, under en utbytesvecka i skolan på högstadiet (dvs jag följde med personen jag bodde med på hennes ridlektion). Om jag minns rätt var det inte så komplicerade övningar, utan mer bara rida i de olika gångarterna på ridbanan, och sedan då och då vända rätt upp och liknande. Den största skillnaden var kontakten i munnen - red jag med den kontakt och tygellängd jag gjorde på ridskolan i Sverige så fick jag tillsägelse att släppa ut tygeln ordentligt. Dvs det var i princip lös tygel som gällde, inte kontakt med bettet på sättet vi har i Sverige. Jag vet inte om det var just den ridskolan, eller om det är vanligt i Frankrike, men det var definitivt skillnad på hur jag hade fått lära mig i Sverige.
 
Jag red lektion på en ridskola i Frankrike en gång, under en utbytesvecka i skolan på högstadiet (dvs jag följde med personen jag bodde med på hennes ridlektion). Om jag minns rätt var det inte så komplicerade övningar, utan mer bara rida i de olika gångarterna på ridbanan, och sedan då och då vända rätt upp och liknande. Den största skillnaden var kontakten i munnen - red jag med den kontakt och tygellängd jag gjorde på ridskolan i Sverige så fick jag tillsägelse att släppa ut tygeln ordentligt. Dvs det var i princip lös tygel som gällde, inte kontakt med bettet på sättet vi har i Sverige. Jag vet inte om det var just den ridskolan, eller om det är vanligt i Frankrike, men det var definitivt skillnad på hur jag hade fått lära mig i Sverige.
Kan inte det vara ngt av det som man pratade om förr, men som kanske fortfarande finns i skillnader mellan länder, om än inte på tävlingsnivå längre.

Att tyskarna har mycket kontakt och uhm uppstyrning/kontroll i sin ridning, att fransmännen är lätta och luftiga "legereté" och har nättare kontakt och att Engelsmännen inte håller på med dressyr utan ägnar sig åt jakt och kapplöpning och slarvar på lite. Och att de också hade lite olika typer av hästar. Minns inte exakt från TV-kommentatorerna som liten.

Säkerhet olika också, I Sverige på ridskola var det ropa ned i ledet för skritt, trav, galopp och långa tyglar i skritten, extremt kontrollerad galopp, väldigt kort sträcka. I England var det, -håll korta tyglar-rätt var det är sätter vi av i galopp, och då var det en galopp som var så snabb så man drev sin ponny och så lång att man lyckades räkna ut avståndet för att inte få jordkokor i näsan. I Sverige om man föll av så ryckte alla på axlarna och upp igen, i England om man föll av så var det rakt in på stallkontoret och fyll i två papper i tre kopior om hur man kände sig.

Jag har bara varit på hopplektion i Frankrike så jag märkte ingen skillnad där utom större grupp, större ridbana, större hinder, och högre mer militäriska vrål på ridläraren.
 
Senast ändrad:
En annan grej som är ganska olika här är ridundervisningen själv - på ridskolor är konceptet "a ride" väldigt vanligt, vilket betyder att ett ekipage väljs ut som ledare, och att resterande grupp sedan följer detta ekipage - mer eller mindre svans till nos!
inte i jätteavancerade grupper såklart, men väl efter nybörjargrupper

Jag fick alltid lära mig att gruppen skulle sprida ut sig så jämt some möjligt över ridbanan, men att ha hela gruppen ihop ses som ett sätt att öka ridlärare kontroll och säkerheten - men absolut att det genererar mer passiv ridning!
Finns en serie på svt play "Till häst" från 70-talet där man ser ganska ryttinerade ryttare rida med tät.. Kanske var något som var vanligt här förr?
 
Jag började på ridskola -79 och då var det absolut vanligt. Kallades "avdelningsridning" och det höll vi på med första 1-2 åren åtminstone.
!-2 åe var vanligt även på min ridskkola på 90-talet beroende på hur fort gruppen utvecklades och vem instruktören var. Men enligt den som pratar i programet har de ryttarna ridit i några år.. kan ju vara så att de tagit lite erfarnare ryttare till att illustrera en mer grön grupp.
 
Inte för att vara en glädjedödare, men det första jag kom och tänka på var tyvärr big lick som finns i USA. Den där idén att förstöra vissa hästrasers gångarter genom att stapla vikter under skorna, bränna hästens ben med kemikalier osv. Groteskt. "Saddle seat" kan ni googla om ni vill se antitesen till allt som är korrekt.
 
Inte för att vara en glädjedödare, men det första jag kom och tänka på var tyvärr big lick som finns i USA. Den där idén att förstöra vissa hästrasers gångarter genom att stapla vikter under skorna, bränna hästens ben med kemikalier osv. Groteskt. "Saddle seat" kan ni googla om ni vill se antitesen till allt som är korrekt.
OT men ibland känns det som att dagens dressyr är på väg att barka iväg åt lite samma håll... dvs extrema gångarter till typ vilket pris som helst. Så mycket fula metoder och så mycket avel som verkar ha mer fokus på mode/utseende än hållbarhet/prestation. Något behöver hända där, för egentligen är ju dressyr något så vackert.
 
Gå gata skylten säger bara att man kan förvänta sig gående på och i gatan. den har inget samband med parkerings reglerna om den inte kombineras med skyltenna enkelriktad eller inkörning förbjudet och parkerings zoner är utmärkt så som på din skyllt.

Jag är också med i diverse facebookgrupper och har sett samma sak, både från de brittiska öarna och nordamerika. Jag tycker det är fruktansvärt fult och kan inte se någon vettig anledning till att man gör det.

Andra skillnader jag observerat är att man främst inom western-kulturen i USA inte verkar använda hjälm i någon större utsträckning, att man rider in hästarna väldigt unga (förekommer bilder på ridna 2-åringar) och att man har en annan grundsyn på hästen (till det sämre i mina ögon) än vad vi har här.

Själv har jag islandshästar och har ju därför sett mycket av den isländska hästkulturen där mycket är annorlunda jämfört med hur vi har det i Sverige. Där finns ju ingen militär tradition och har heller inte funnits ridskolor på samma sätt som här, så allt är mindre strikt och regelstyrt. Hästarna får oftast en naturlig uppväxt relativt fri från människor på mycket stora ytor, det är inte alls ovanligt att hästarna är i stort sett ohanterade upp till 3-4 års ålder när de tas in för inridning.

Även inom länderna är praxis rätt olika, tror jag, mellan olika grenar/inriktningar och olika typer av hästar. Vi som har islandshäst får t.ex. inte klippa/ansa hästens man, svans och hovskägg om vi vill tävla och inte heller fläta, knoppa eller på annat sätt förändra hästens naturliga utseende om det inte är för hästens välbefinnande (dvs man får raka bort överflödig vinterpäls om/när det behövs och klippa topparna på hästens svans om den riskerar att trampa på den, men i princip inget annat).

Between the ears?
Har också reagerat på det där med hjälm. Även barnen rider utan hjälm.

Japp! Oskyddade barn som sitter fast på vuxna ryttare och helt utan hjälm - alltså jag mår nästan illa! Det är liksom inte en "gullig kulturskillnad" utan för mig en fruktansvärd säkerhetsrisk för barnen. Och när någon reagerar blir det ett väldigt mothugg (samma om någon reagerar på ridna tvååringar). Men i övrigt en fantastisk grupp där man får "se sig om" i hela världen! :)
Många av western hattarna de använder i dag är faktiskt av hjälm standard, att det ser ut som en cowboy hatt de har på sig, har med designen att göra. att de sedan inte använder hak rem så som vi gör gör dem inte mindre säkra, då "hjälmen" passar till huvudet och sitter fast precis som en vanlig hatt som man köper i afffären.
Våra ridhjälmar har hakrem eftersom det är det i princip inte är möjligt att få en hjälm som exakt passar till huvudet om man inte är "stöpt i samma form som hjälmen man köper.
 
Många av western hattarna de använder i dag är faktiskt av hjälm standard, att det ser ut som en cowboy hatt de har på sig, har med designen att göra. att de sedan inte använder hak rem så som vi gör gör dem inte mindre säkra, då "hjälmen" passar till huvudet och sitter fast precis som en vanlig hatt som man köper i afffären.
Våra ridhjälmar har hakrem eftersom det är det i princip inte är möjligt att få en hjälm som exakt passar till huvudet om man inte är "stöpt i samma form som hjälmen man köper.
Det jag reagerade mest på var faktiskt ett barn i ettårsåldern utan någon huvudbonad alls som satt i någon sorts bärsele/bärsjal på sin morfar/farfar, så ja visst finns det westernhattar som är "hjälmar", men det finns också en betydligt svagare tradition/norm att bära hjälm än här i Sverige.
 
Många av western hattarna de använder i dag är faktiskt av hjälm standard, att det ser ut som en cowboy hatt de har på sig, har med designen att göra. att de sedan inte använder hak rem så som vi gör gör dem inte mindre säkra, då "hjälmen" passar till huvudet och sitter fast precis som en vanlig hatt som man köper i afffären.
Våra ridhjälmar har hakrem eftersom det är det i princip inte är möjligt att få en hjälm som exakt passar till huvudet om man inte är "stöpt i samma form som hjälmen man köper.

De flesta har inget annat än hår på huvudet.
 
Många av western hattarna de använder i dag är faktiskt av hjälm standard, att det ser ut som en cowboy hatt de har på sig, har med designen att göra. att de sedan inte använder hak rem så som vi gör gör dem inte mindre säkra, då "hjälmen" passar till huvudet och sitter fast precis som en vanlig hatt som man köper i afffären.
Våra ridhjälmar har hakrem eftersom det är det i princip inte är möjligt att få en hjälm som exakt passar till huvudet om man inte är "stöpt i samma form som hjälmen man köper.
Vad hjälper det att den sitter "fast" om man ramlar av och slår i huvudet? Brättet om inte annat lär göra att den ramlar av när man dunsar i backen med huvudet.
 
Vad hjälper det att den sitter "fast" om man ramlar av och slår i huvudet? Brättet om inte annat lär göra att den ramlar av när man dunsar i backen med huvudet.
Fick mig att tänka på då en man under världscupen i hoppning i år kom in med en mycket löst spänt hjälm på banan. När han ramlade av så flög hjälmen åt ett annat håll!
 
Fick mig att tänka på då en man under världscupen i hoppning i år kom in med en mycket löst spänt hjälm på banan. När han ramlade av så flög hjälmen åt ett annat håll!
Förr var det ju vanligt att ryttare hade hjälm men att remmen/bandet inte satt under hakan utan ovanför skärmen. David Broome på bild hörde till världseliten och jag gissar att en westernhatt skyddar lika bra som en hjälm utan hakbandet knäppt.

1718333293487.png
 
Senast ändrad:
Förr var det ju vanligt att ryttare hade hjälm men att remmen/bandet inte satt under hakan utan ovanför skärmen. David Broome på bild hörde till världseliten och jag gissar att en westernhatt skyddar lika bra som en hjälm utan hakbandet knäppt.

Visa bifogad fil 147321
Ja precis! 😅 Jag kommer ihåg hur männen lyfte på hjälmen till häst för att hälsa på domarna, som om det inte var mer än en accessoar som satt där. Om man kollar VM från 1990 på svt play så ser man precis vad jag menar.
 
Finns en serie på svt play "Till häst" från 70-talet där man ser ganska ryttinerade ryttare rida med tät.. Kanske var något som var vanligt här förr?
Ja vi red blandat med tät och utan, ganska ofta med tät när jag började rida. Fick man en militär som vikarie så var de ännu mer fokuserade på att byta mellan tät och vad det nu heter när man inte rider med tät.
 
Det jag reagerade mest på var faktiskt ett barn i ettårsåldern utan någon huvudbonad alls som satt i någon sorts bärsele/bärsjal på sin morfar/farfar, så ja visst finns det westernhattar som är "hjälmar", men det finns också en betydligt svagare tradition/norm att bära hjälm än här i Sverige.
Tänker att de antagligen rider dagligen och jämt och är väl medvetna om att barn och människor kan råka illa ut med hästar. Känner inte att jag investerar känslor förutom typ fin häst i sådana bilder. Dock får jag erkänna att jag reagerar lite med sött barn leker med föl videos, men börjar egentligen tycka att det värsta med hästar på internet är alla läskiga kommentarer i kommentarsfälten om alla som inte gör exakt så som de själva gör :( tycker det blir sorgligt i längden (ofta helt galna kommentarer om folk som rider mysiga hästar med lite annorlunda stegmönster, nuförtiden har de fattat att tölt inte är plågeri, men en high strung indisk häst riden med annorlunda tygelfattning är fortfarande utsatt för hur mycket elaktheter som helst.)
 
Många av western hattarna de använder i dag är faktiskt av hjälm standard, att det ser ut som en cowboy hatt de har på sig, har med designen att göra. att de sedan inte använder hak rem så som vi gör gör dem inte mindre säkra, då "hjälmen" passar till huvudet och sitter fast precis som en vanlig hatt som man köper i afffären.
Våra ridhjälmar har hakrem eftersom det är det i princip inte är möjligt att få en hjälm som exakt passar till huvudet om man inte är "stöpt i samma form som hjälmen man köper.
Så vad du säger är att om hjälmen är formad som en hatt så sitter den perfekt anpassad till huvudet och behöver ingen hakrem medans den om den är formad som en hjälm så kan den inte passa exakt och då behövs hakremmen.
Ser du själv motsägelse i ditt uttalande?
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 878
Senast: Unafraid
·
Skola & Jobb Mina kollegor och jag kommer från totalt 6 olika länder, så det tenderar att bli väldigt intressanta diskussioner om kulturella...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 120
Senast: Anders
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 135
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok De människor som varit workawayers hos mig under sommaren har varit av 4 olika nationaliteter. Ibland har kulturskillnader blivit...
Svar
0
· Visningar
586
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp