Olika sätt i olika länder

Min holländska delade jag med en amerikanska och jag var riktigt förfärad över hennes mani över att det inte fick finnas hår i ögonen eller i ansiktet på henne. Vad man väljer själv att raka bort på sig tycker jag är en sak, en helt annan att plocka/raka skyddshår på ett djur. Känns som att klippa morrhåren på en katt, inget de tar skada av men varför? Det har en funktion. :crazy:
 
Min holländska delade jag med en amerikanska och jag var riktigt förfärad över hennes mani över att det inte fick finnas hår i ögonen eller i ansiktet på henne. Vad man väljer själv att raka bort på sig tycker jag är en sak, en helt annan att plocka/raka skyddshår på ett djur. Känns som att klippa morrhåren på en katt, inget de tar skada av men varför? Det har en funktion. :crazy:
Skrivfel, ska stå öron och inte ögon. Jag tycker det är sjukt när man klipper bort håren i öronen på en häst, eller känselhår runt mule och ögon.
 
Min holländska delade jag med en amerikanska och jag var riktigt förfärad över hennes mani över att det inte fick finnas hår i ögonen eller i ansiktet på henne. Vad man väljer själv att raka bort på sig tycker jag är en sak, en helt annan att plocka/raka skyddshår på ett djur. Känns som att klippa morrhåren på en katt, inget de tar skada av men varför? Det har en funktion. :crazy:

Man får inte göra det i Sverige, just för att håren har en funktion.
 
Det är väl inte ens kontroversiellt att rida 2åringar i Sverige? De går ju galopp löp och tävlar ju ofta som 3åringar på 3årstesten.....
3-årstesterna för swb är typ bara att de ska gå att rida i alla gångarter, om jag fattat rätt.
För mig är det absolut det och uppenbarligen för andra också eftersom det finns de som reagerar i fb-grupper mm. Nu kommer jag från "islandshästbubblan" men jag skulle aldrig sätta mig på en tvååring utan helst vänta tills hästen är 3½ - 4.

Nej "standard" på stora hästar är väl att rida in på hösten när de är två?
Engelska fullblod tävlas väl som 2-åringar? Antagligen inte lika mycket som 5-åringar men något eller några löp går de kanske? Iaf var det så förut men man kanske börjar senare numera.
 
3-årstesterna för swb är typ bara att de ska gå att rida i alla gångarter, om jag fattat rätt.



Engelska fullblod tävlas väl som 2-åringar? Antagligen inte lika mycket som 5-åringar men något eller några löp går de kanske? Iaf var det så förut men man kanske börjar senare numera.
Det är ganska få fullblod som tävlas vid två års ålder, de flesta startas året de är tre om jag inte missminner mig.

3-årstesterna kräver inte att de ska gå att rida öht, enbart om man satsar på diplom.
 
Detta är jättevanligt i UK tyvärr.
Tycker överlag att hästkubskapen och det teoretiska intresset är lägre här. Min teori är att det är en blandning av brittisk mentalitet (”Lets have a go, it’ll be fine”) och mentaliteten på cobbar som möjliggören lägre kunskapsnivå bland ryttarenoxch ägare

Jo, jag vet.
Jag tror mer det handlar om att det premieras på show och utställning. Precis som feta labbar vinner här i Sverige.
 
Hur ser det ut när man ställer Welsh Cob, eller brittiska ponnyer överlag, i Sverige? Där är det ju standard att de ska vara rejält överviktiga på utställning/show, men kan man få höga poäng i Sverige om man har en Welsh Cob eller annan ponny i fint hull eller "ska" de vara lite feta här med men bara inte lika extremt?
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 878
Senast: Unafraid
·
Skola & Jobb Mina kollegor och jag kommer från totalt 6 olika länder, så det tenderar att bli väldigt intressanta diskussioner om kulturella...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 121
Senast: Anders
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 135
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok De människor som varit workawayers hos mig under sommaren har varit av 4 olika nationaliteter. Ibland har kulturskillnader blivit...
Svar
0
· Visningar
586
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp