Olika sätt i olika länder

Tänker att de antagligen rider dagligen och jämt och är väl medvetna om att barn och människor kan råka illa ut med hästar. Känner inte att jag investerar känslor förutom typ fin häst i sådana bilder. Dock får jag erkänna att jag reagerar lite med sött barn leker med föl videos, men börjar egentligen tycka att det värsta med hästar på internet är alla läskiga kommentarer i kommentarsfälten om alla som inte gör exakt så som de själva gör :( tycker det blir sorgligt i längden (ofta helt galna kommentarer om folk som rider mysiga hästar med lite annorlunda stegmönster, nuförtiden har de fattat att tölt inte är plågeri, men en high strung indisk häst riden med annorlunda tygelfattning är fortfarande utsatt för hur mycket elaktheter som helst.)
Ja alltså - jag kommenterar inte bilder på ettåringar till häst utan hjälm heller, men just i det fallet blev jag lite illa berörd och kunde inte släppa bilden av det lilla oskyddade huvudet.

I övrigt håller jag med om att ignorera och scrolla vidare är en bra strategi!
 
Ja alltså - jag kommenterar inte bilder på ettåringar till häst utan hjälm heller, men just i det fallet blev jag lite illa berörd och kunde inte släppa bilden av det lilla oskyddade huvudet.

I övrigt håller jag med om att ignorera och scrolla vidare är en bra strategi!
Ah ja onekligen.
 
Inte för att vara en glädjedödare, men det första jag kom och tänka på var tyvärr big lick som finns i USA. Den där idén att förstöra vissa hästrasers gångarter genom att stapla vikter under skorna, bränna hästens ben med kemikalier osv. Groteskt. "Saddle seat" kan ni googla om ni vill se antitesen till allt som är korrekt.
Detta kontot får jag upp ibland på instagram. Inte big lick, men han tävlar i saddle seat och körning. Tycker att det ser extremt obekvämt ut
https://www.instagram.com/reel/C8GVc42IOYG/?igsh=aHp0am16MG92MmZ6
 
Detta kontot får jag upp ibland på instagram. Inte big lick, men han tävlar i saddle seat och körning. Tycker att det ser extremt obekvämt ut
https://www.instagram.com/reel/C8GVc42IOYG/?igsh=aHp0am16MG92MmZ6
Ja, det är så jag förlorar hoppet om mänskligheten ibland alltså. :mad: Ursäkten är ofta att det är raser som "har sådana gångarter" och rör sig så naturligt, men det gör de inte - inte dessa forcerade benlyft, sänkta ryggar och släpande bakben. Tennessee walker t.ex är inte alls detta överdrivna. Inte heller Hackney som flitigt späns in kort för att det ska se spektakulärt ut. Nej usch.
 
Ja, det är så jag förlorar hoppet om mänskligheten ibland alltså. :mad: Ursäkten är ofta att det är raser som "har sådana gångarter" och rör sig så naturligt, men det gör de inte - inte dessa forcerade benlyft, sänkta ryggar och släpande bakben. Tennessee walker t.ex är inte alls detta överdrivna. Inte heller Hackney som flitigt späns in kort för att det ska se spektakulärt ut. Nej usch.
För att inte tala om den ihopdragna halsen. Förstår inte hur hästarna får luft alls ibland. Jag vet inte om han använder gummiband till benen också, men om han gör det så gör han det inte synligt iallafall
 
Vad hjälper det att den sitter "fast" om man ramlar av och slår i huvudet? Brättet om inte annat lär göra att den ramlar av när man dunsar i backen med huvudet.

Nej, brettet är oftast i mjuk filt, som de gamla cowboyhattarna, så resten fungerar som en vanlig hjälm.
 
Så vad du säger är att om hjälmen är formad som en hatt så sitter den perfekt anpassad till huvudet och behöver ingen hakrem medans den om den är formad som en hjälm så kan den inte passa exakt och då behövs hakremmen.
Ser du själv motsägelse i ditt uttalande?

Om du läser in vad jag säger, så är de flesta western hjälmar (kan dock inte svara för alla) formade i millimeter precision, så man får en hatt som passar precis tills ens huvud, medans våra klassiska europeiska hjälmar är gjorde efter en förutbestämd malll som gör att om ditt huvud är formad mellan tex 59-60 väljer man den som känns mest bekväm. Vilket gör att man ofta väljer den större hjälmen utan att tänka på att den faktiskt är för stor.
 
Om du läser in vad jag säger, så är de flesta western hjälmar (kan dock inte svara för alla) formade i millimeter precision, så man får en hatt som passar precis tills ens huvud, medans våra klassiska europeiska hjälmar är gjorde efter en förutbestämd malll som gör att om ditt huvud är formad mellan tex 59-60 väljer man den som känns mest bekväm. Vilket gör att man ofta väljer den större hjälmen utan att tänka på att den faktiskt är för stor.
Okej så du menar att alla de där hattarna är specialkonstruerade för bärarens huvud. Tillåt mig tvivla starkt på detta, eller snarare syna din lögn. En sådan "hjälm" skulle antingen kosta en förmögenhet eller så skulle den tekniken användas även för vanliga hjälmar. Det finns inte en chans att det du påstår är sant om de uppfyller de krav som gäller för hur en godkänd hjälm ska skydda.
 
Jag tycker ju lite att det är upp till vuxna människor huruvida de vill rida med hjälm eller inte när de gör det hemmavid, det tycker jag inte har att göra med god hästhållning eller inte.
Däremot - visst. Ta på barnen hjälm.
 
Om du läser in vad jag säger, så är de flesta western hjälmar (kan dock inte svara för alla) formade i millimeter precision, så man får en hatt som passar precis tills ens huvud, medans våra klassiska europeiska hjälmar är gjorde efter en förutbestämd malll som gör att om ditt huvud är formad mellan tex 59-60 väljer man den som känns mest bekväm. Vilket gör att man ofta väljer den större hjälmen utan att tänka på att den faktiskt är för stor.
Jag tvivlar på att det är så överlägset som du vill få det att låta. Säljer du sådana hjälmar?
Hatten ser inte ut att sluta om kraniet som en ridhjälm utan lämnar bakhuvudet delvis oskyddat. Lägg till då om man rider mycket utomhus, det är väl ändå då man vill bära hatt som mest, så har man inget hakband som håller hatten på plats om man ramlar av och slår i huvudet i en vinkel eller på ojämnt underlag. Då skjuter den där hatten iväg. Jag har svårt att se att den skulle sitta så gjutet på huvudet att den inte går att slå bort eller lyfta bort, det hade gett spänningshuvudvärk.

Jag tror att de som köper en sådan vill ha en ursäkt för att bära en hatt, för man tycker det ser coolare ut, och så tummar man på säkerheten för det. Det finns ju en kultur att "riktiga ryttare" inte behöver hjälm eller skydd för de sitter så bra så de kommer aldrig trilla av. Jag tror det är stolthet det handlar om.
 
För att inte tala om den ihopdragna halsen. Förstår inte hur hästarna får luft alls ibland. Jag vet inte om han använder gummiband till benen också, men om han gör det så gör han det inte synligt iallafall
Ja, och när han beskriver att han tränar hästarna för att bygga en stark överlinje så visad det tömlongering med huvudet inspänt nere mellan hästens framben 😫
 
För något år sedan var det en western kurs där jag har hästen, alla som var med på den red utan hjälm! Detta i Sverige
 
För något år sedan var det en western kurs där jag har hästen, alla som var med på den red utan hjälm! Detta i Sverige

För några år sen var jag med på en westernclinic med min dåvarande kallblodstravare. Clinicen och tränaren var asbra och vi fick otroligt mycket hjälp, men när jag kommenterade tränarens avsaknad av hjälm (hen brukade hoppa upp och rida deltagarnas hästar under clinicen) fick jag höra att hen "minsann inte planerade att åka av, så hjälmen var onödigt". Oooookej, inte så att man bokstavligen sitter på ett 500 kgs fånigt flyktdjur som kan få för sig att bli livrädd för ett löv som blåser förbi.....🙄
 
För några år sen var jag med på en westernclinic med min dåvarande kallblodstravare. Clinicen och tränaren var asbra och vi fick otroligt mycket hjälp, men när jag kommenterade tränarens avsaknad av hjälm (hen brukade hoppa upp och rida deltagarnas hästar under clinicen) fick jag höra att hen "minsann inte planerade att åka av, så hjälmen var onödigt". Oooookej, inte så att man bokstavligen sitter på ett 500 kgs fånigt flyktdjur som kan få för sig att bli livrädd för ett löv som blåser förbi.....🙄
Jag planerar inte heller att åka av, men hjälmen är på ändå!
 
För några år sen var jag med på en westernclinic med min dåvarande kallblodstravare. Clinicen och tränaren var asbra och vi fick otroligt mycket hjälp, men när jag kommenterade tränarens avsaknad av hjälm (hen brukade hoppa upp och rida deltagarnas hästar under clinicen) fick jag höra att hen "minsann inte planerade att åka av, så hjälmen var onödigt". Oooookej, inte så att man bokstavligen sitter på ett 500 kgs fånigt flyktdjur som kan få för sig att bli livrädd för ett löv som blåser förbi.....🙄

Inte nån av gångerna jag ramlat av, har jag planerat det. Eller är det nån inre röst jag borde sluta lyssna på?
 
För att en tinker/irish cob ser annars ut som en förvuxen "bog pony" ?😛 Tycker de ser mkt, mkt finare ut när de får bli av med alla sina kg av päls. Dessutom mer hygieniskt då de inte sällan har problem med ohyra i sitt hovskägg. Men det är såklart min personliga åsikt 😊

https://www.horseandhound.co.uk/features/10-super-cobs-crowned-champions-show-ring-570604

Massor med fina cobbar 🤩
Om man inte vill ha den behåring som har avlats fram på en hästras, så får man väl avla bort den.

Att för modenyckers skull raka av hästars behåring ser jag som rätt korkat.

Hästar med mycket hovskägg har det för att det arbetssammanhang skyddar benen från skador. Det är inte alls mer hygieniskt, eftersom hästars hovskägg är i princip självrengörande.

Om man sköter sina hästar med måttlig pälsvård, och vid behov bekämpar eventuell hovskabb så finns inget annat problem än att de engelska Cobbarna har en otrevlig prevalens (ärftlig genetisk belastning) för att få Mallenders/Sallenders, och PSSM.

Din länk visar inte en enda arbetande häst, utan ridna hästar i utställningssammanhang.

Att raka bort rasens kännetecken, är ungefär samma typ på utveckling och idévärld som vid hundutställningar leder fram till att osunda kroppsformer som trubbnosar premieras, eller Schäfer med "räkstjärt" kan bli bäst.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 878
Senast: Unafraid
·
Skola & Jobb Mina kollegor och jag kommer från totalt 6 olika länder, så det tenderar att bli väldigt intressanta diskussioner om kulturella...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 120
Senast: Anders
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 135
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok De människor som varit workawayers hos mig under sommaren har varit av 4 olika nationaliteter. Ibland har kulturskillnader blivit...
Svar
0
· Visningar
586
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp