Främsta skillnaden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Främsta skillnaden

Jag har verkligen varit intresserad o frågat folk, men.
Man hör på dem att de rabblar..
Man ifrågasätter eller säger att DET är inget unikt för AR o får svar ett ironiskt svar-av ngn som aldrig någonsin har tagit en dressyrlektion:eek: men ändå vet bäst.:confused:
Hur bemöter man det:confused:
"Om man gör så gott man kan är det gott nog - man kan inte göra mer ändå"
Människor har olika ambitionsnivåer. Vinnarskallar ger sig den på att klara av saker.

visst låter det vackert, men för sin partners skull får man försöka att bättra sig- hela tiden.
Det har nästa partner nytta av.

Senast ändrad:

Jag har verkligen varit intresserad o frågat folk, men.
Man hör på dem att de rabblar..
Man ifrågasätter eller säger att DET är inget unikt för AR o får svar ett ironiskt svar-av ngn som aldrig någonsin har tagit en dressyrlektion:eek: men ändå vet bäst.:confused:
Hur bemöter man det:confused:

Jag förstår inte frågan. Kan du utveckla den?

Det var apropå att du inte tycker att vi vill förstå o inte sätter sig in i metoden.

Fler o fler verkar ha förstått att det krävs mer energi- för att metoden ska fungera- för övriga utom Bent.
Han rider dessutom i sdn tempo- som folk gärna visar sina ridfilmer- för att det blir mer vackert- slowmotion.
Ja, det är oxå en konst.

Senast ändrad:

Vet du att nu håller jag med dej! Det här blir väldigt konstigt alltihop.
Jag vet inte om jag är dum i huvudet som inte förstår att det är en stor skillnad när ingenting av det som läggs fram som skillnader är saker jag inte kan skriva under på??
Vad är man för monster i en del människors ögon som vanlig dressyrryttare?
Eller kanske snarare vilka monster har dom själva ridit för som gett dom denna uppfattning? :(

Förhållande hand mot kraftigt påskjutande bakben? Vem vill rida så? Det stämmer inte över huvudtaget med vad som beskrivs i TR. Varför ta värsta avarterna som bara är dålig ridning, som exempel på VD?
Nej jag blir mest skrämd av det här.

Det var apropå att du inte tycker att vi vill förstå o inte sätter sig in i metoden.

Fler o fler verkar ha förstått att det krävs mer energi- för att metoden ska fungera- för övriga utom Bent.
Han rider dessutom i sdn tempo- som folk gärna visar sina ridfilmer- för att det blir mer vackert- slowmotion.
Ja, det är oxå en konst.

Detta är din alldeles egna subjektiva åsikt och inställning. Och det är helt okej.

Min är annorlunda, vilket också är helt okej.

Tyvärr har du fel där. Ja, när man är tillräckligt stark, vig, fokuserad, kunnig har den mentala styrkan osv DÅ kan man utföra dessa övningar korrekt. TILLS DESS gör man så gott man kan, UTAN KRAV och UTAN DÖMANDE. Just att icke döma är yogainställning. Kan du inte stå på hälarna i hunden - så kan du inte. Men ATT du gör så gott du kan är det som gäller. Det blir rätt rörelse så småningom, då du till slut kan stå på hälarna. Men tills dess är det gott nog att stå på tå. Du Yogar även om du inte andas rätt när du gör övningarna. Eftersom det kan ta flera år att lära sig rätt andningsteknik så kritiserar man inte de som inte kan men man gläds åt dem som kan!:)

Ett Bent Branderup-citat:

"Om man gör så gott man kan är det gott nog - man kan inte göra mer ändå"

Sen att man har höga mål inom både Yoga och AR är fint. Men om man inte blir mästare så gör det ingenting, bara man trivs på vägen.

AR som sådan är nytt, eftersom den nu levande Bent Branderup har myntat begreppet. MEN, AR grundar sig på dressyr som är historisk så vårt sätt att rida är äldre än VD, som har kommit sig av militärridning och tävlingsridning. DET är modernt dock. Men sen är det inte svart eller vitt utan båda stilarna befinner sig på gråskalan där vissa övningar och rörelser har samma gråa nyans emedan andra övningar är vitt skilda såsom ljusgrått och mörkgrått.

Läs på AR innan du uttalar dig om vad det handlar om. Det är bara att googla på "akademisk ridkonst" så får du veta mycket! Där kan du få veta hur man utför vissa rörelser (hos det aktuella ekipaget, eftersom vi har olika hjälper på olika hästar beroende på just dennes behov), historia, filosofi, anatomi och hur ridningen påverkar kroppen osv. :idea:

Jag citerar alltihop.
Du skriver att bland annat jag inte vill förstå. Nej du gör det inte lätt, eftersom du inte själv försöker ens. Du blandar ihop saker som det passar och får till det så att du ska ha rätt i att det är enorma skillnader bara att jag inte vill acceptera det!!

När det gäller kvalitén i yogarörelser läste du inte ens vad jag skrev. Det är helt uppenbart. Läs igen! Om du ska ens ha en chans att förstå vad jag menar måste du läsa och försöka förstå inte bara såga och argumentera vilt som du gör nu. Rörelserna i yoga har precis som rörelserna i dressyr ett syfte, skrev jag. Man strävar mot det idealet men når naturligtvis olika långt beroende på vem man är.

Du får nu ursäkta men din argumentation blir ett sammelsurium av förvirrade jämförelser. Jag kan inte uttrycka det på annat sätt. Tävlingsdressyr och TR bygger på klassisk dressyr, som är äldre än akademisk ridning som företeelse. Det kan du aldrig argumentera bort. På vilket sätt stämmer den akademiska ridkonstens grundtankar med den klassiska dresssyrens? Det är ju precis det jag har försökt förstå nu ett bra tag här. Är det samma grund, samma grundtankar om ridningen, samma grund för hur en rörelse idealt ska utföras och så vidare? Allt tal om att sträva efter harmoni kan vi kanske lämna? Det strävar jag efter också.

Vet du att nu håller jag med dej! Det här blir väldigt konstigt alltihop.
Jag vet inte om jag är dum i huvudet som inte förstår att det är en stor skillnad när ingenting av det som läggs fram som skillnader är saker jag inte kan skriva under på??
Vad är man för monster i en del människors ögon som vanlig dressyrryttare?
Eller kanske snarare vilka monster har dom själva ridit för som gett dom denna uppfattning? :(

Förhållande hand mot kraftigt påskjutande bakben? Vem vill rida så? Det stämmer inte över huvudtaget med vad som beskrivs i TR. Varför ta värsta avarterna som bara är dålig ridning, som exempel på VD?
Nej jag blir mest skrämd av det här.

Jag uppfattar dig som väldigt dömande och du vill inte förstå vad jag skriver till dig utan du säger hellre att du blir skrämd. Har du googlat? Läst på? Eller är det du som har fördomar och vill få dem bekräftade? När de inte blir bekräftade så säger du att VD-folk kallas monster av AR-folket? WHY?:confused::confused: Och av vem? :confused:

Om du är på riktigt intresserad så åk och kolla. Annars förstår jag faktiskt inte varför du kommer till KR-forumet och sprider negativitet.

Vi vill hemskt gärna ägna oss åt vår ridning med positiv energi och attityd. Därför förstår jag inte vilket mål du/ni har av att komma in här och säga att du skräms och fy och hu. Det är valfritt. Om du inte gillar det, varför bryr du dig? Det är mig en gåta!

Jag går inte in på forum som inte intresserar mig och jag skulle aldrig ifrågasätta de andras ridsätt och bara utgå från AR in absurdum för att få dem att rida som jag. Det finns ingen anledning och folk kan bara byta inriktning när de är motiverade. Inte för att nån kommer till deras forum och spyr galla.:crazy:

Nu stänger jag den här trevliga diskussionstråden. Och jag tänker INTE öppna den igen och jag tänker INTE städa den. Utan jag hoppas att alla trevliga diskutanter, är nöjda med den trevliga utgången av den trevliga och upplysande diskussionen om skillnader eller inte skillnader mellan AR och VD.

/moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Är med i en facebook-grupp med hästmänniskor från hela världen och ser att framför allt på brittiska öarna, är det väldigt vanligt att...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 872
Senast: Rosett
·
Samhälle Kan någon förklara vad som är skillnaden mellan sjukhus och lasarett? Kompisen och jag var på utflykt till Nyköping idag och när vi...
2
Svar
21
· Visningar
2 275
Senast: sjoberga
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
764
Senast: Marvin
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
453

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka