Främsta skillnaden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Främsta skillnaden

*KL*

För MIG är skillnaden mellan AR och VD (som fö har ridit VD i större delen av mitt liv) som skillnaden mellan yoga och gymnastik.

AR och yoga har som mål att tillfredsställa sig själv utan dömande på varken sig själv eller andra.

VD och gymnastik har som mål att tillfredsställa domarna.

Både AR och VD är dressyrridning. Både yoga och gymnastik är kroppsövningar, streching och styrka.

När jag red VD kändes allt tekniskt och helt och hållet tävlingsförberedande. Jag skulle inte prata med hästen - för det får man inte göra på tävling. Jag skulle ha mkt hårdare kontakt med munnen vilket resulterade i spänningar i både min egen och hästens kropp. Jag kände mig stressad att träna in tävlingsövningar som varken jag eller hästen var redo för, men programmet krävde det. Typ uppfångning av mellangaloppen i hörnet. En väldigt svår övning som skapade mig mycket stress. Emedan många andra övningar i programmet passade mig och hästen jättebra. Jag ställde dessutom större krav på hästen utan att lyssna in vad hon eg "sa" till mig. Förutom i skogen, där hade vi lika kul som nu, även om hästen nu är betydligt lydigare i skogen.

Nu med AR tränar vi bara det som jag och hästen är redo för. Bit för bit, med mål på fokus, harmoni, balans och styrka, kondition. Kommunikationen är väldigt grundläggande nu och jag lyssnar mycket mer på hästen. Vi har bra övningar där vi checkar av dagens nivå, vi har jätteroliga träningsövningar, vi har båda blivit fysiskt starkare och hästen har fått en betydligt finare överlinje.

Så JAG känner att jag befinner mig på rätt spår i mitt ryttarliv.

De andra i min omgivning rider VD, de trivs med det och vissa är väldigt duktiga med samma positiva attityd som jag har till sin häst och övningarna. Jag skulle dock vilja se mycket mer av det är jag gör idag. Procentuellt är det många mer som rider VD i min omgivning så jag har mer exempel att jämföra med på VD-sidan medan mina AR-kompisar inte tränar med mig dagligen utan vi ses på kurser.

Din inställning är att vissa inte vet vad dem talar om. Kanske de vet ändå pga MÅNGA olika tränares kunskaper. Att kunna se hur en ngt sånär riktig skola eller en begynnande sdn- basics- klarar man av efter att ha blivit rättad 500 ggr:grin:
Vilka är fördomsfulla o hoppar av o menar att VD inte vet vad de vi talar om.:angel:

Eva- Lena.
Jag har alltid pratat, jollrat eller jublat med mina hästar. Att jag inte får prata under 5 min. innebär inte att de inte förstår att de 'är duktiga- såvida att de är redo för uppgiften- klarar det ganska lätt.

att sakta av från mellangalopp eller t o m ökad på min megastora är lätt. trampar bara ner i innerstigbygeln o EN kram på ytter- voilá- är tillbaka på ett par språng. Givetvis får man ta med hästens styrka med i beräkningen.
HUR den ser ut märker man- om man bara ber den- De gör alltid sitt bästa i att försöka förstå. Man kan givetvis även använda rösten. När den sen förstår förfinar man hjälperna ytterligare o rösten behövs inte längre- telepati:grin:

Visst krävs det teknik,men det gäller att hitta en instruktör som kan förklara bra- även det tekniska o ha fler knep.

*KL*

När jag red VD kändes allt tekniskt och helt och hållet tävlingsförberedande. Jag skulle inte prata med hästen - för det får man inte göra på tävling. Jag skulle ha mkt hårdare kontakt med munnen vilket resulterade i spänningar i både min egen och hästens kropp. Jag kände mig stressad att träna in tävlingsövningar som varken jag eller hästen var redo för, men programmet krävde det. Typ uppfångning av mellangaloppen i hörnet. En väldigt svår övning som skapade mig mycket stress. Emedan många andra övningar i programmet passade mig och hästen jättebra. Jag ställde dessutom större krav på hästen utan att lyssna in vad hon eg "sa" till mig. Förutom i skogen, där hade vi lika kul som nu, även om hästen nu är betydligt lydigare i skogen.

Det här förstår jag inte hur du menar ?? Att träna och tävla övningar och program man inte är klar för och att det orsakar stress och press vad har det med VD att göra ? Det har ju med dig som ryttare och dina beslut du tar att göra och inget annat. Är inte det ganska naivt att skylla det på VD ? Det är väl klart som korvspad att det inte fungerar om man inte är klar för övningen? Det gäller ju precis vad som helst i livet.

:confused:

Nu med AR tränar vi bara det som jag och hästen är redo för. Bit för bit, med mål på fokus, harmoni, balans och styrka, kondition. Kommunikationen är väldigt grundläggande nu och jag lyssnar mycket mer på hästen. Vi har bra övningar där vi checkar av dagens nivå, vi har jätteroliga träningsövningar, vi har båda blivit fysiskt starkare och hästen har fått en betydligt finare överlinje.

Så JAG känner att jag befinner mig på rätt spår i mitt ryttarliv.

Jag fick dela upp det i 2 delar för annars blir det konstigt.

Det här som du beskriver här är ju precis så det skall vara i VD också.
Så känner jag med min dressyrtränare och jag kan bara beklaga att ni stött på helt fel sorts dressyrtränare i VD i livet . Jag vet att det är mkt svårt att hitta tränare inom VD som tränar på detta viset och framförallt är det svårt att få plats hos dessa så jag förstår mkt väl att du bytt över.

Vad trist det låter med din gamla tränare. Ja jag har ridit för såna men det går ju inte, det klarar jag inte i alla fall. Det som du skriver att du har nu det har jag med min tränare i VD också, det är väldigt mycket av det här som du skriver:

Bit för bit, med mål på fokus, harmoni, balans och styrka, kondition. Kommunikationen är väldigt grundläggande nu och jag lyssnar mycket mer på hästen. Vi har bra övningar där vi checkar av dagens nivå, vi har jätteroliga träningsövningar, vi har båda blivit fysiskt starkare och hästen har fått en betydligt finare överlinje.

Jag skulle kunna skriva under på varje ord. Det första du skrev lät hemskt,

Eva- Lena.
Jag har alltid pratat, jollrat eller jublat med mina hästar. Att jag inte får prata under 5 min. innebär inte att de inte förstår att de 'är duktiga- såvida att de är redo för uppgiften- klarar det ganska lätt.

att sakta av från mellangalopp eller t o m ökad på min megastora är lätt. trampar bara ner i innerstigbygeln o EN kram på ytter- voilá- är tillbaka på ett par språng. Givetvis får man ta med hästens styrka med i beräkningen.
HUR den ser ut märker man- om man bara ber den- De gör alltid sitt bästa i att försöka förstå. Man kan givetvis även använda rösten. När den sen förstår förfinar man hjälperna ytterligare o rösten behövs inte längre- telepati:grin:

Visst krävs det teknik,men det gäller att hitta en instruktör som kan förklara bra- även det tekniska o ha fler knep.

Jag beskrev inte din ridning. Jag beskrev min ridning. Viss skillnad.:grin:

Det räcker så tycker jag! :idea:

Tillägg: Det gäller för alla andras kommentarer också.

:

Det räcker så tycker jag! :idea:

Tillägg: Det gäller för alla andras kommentarer också.

Nu förstår jag inte? Hur menar du gäller för alla andra?
Men jag glömde skriva till dej att min tränare tvärtom säger att jag ska prata, som jag brukar, mumla berömmet eller det lugnande eller det uppmuntrande eller vad jag nu gör. Hästar hör bra, man har deras öron nära sin mun, faktiskt. Man kan mumla lite även på tävling. Hästar som är vana vid det lyssnar!

Vi är alla här överens när det gälller harmoni och samspel och lyssna på hästen, tycker jag att det ser ut som!
(Försöker vara lite positiv nu, det känns lite som om det behövs?)

Senast ändrad av en moderator:

Jag svarade bara på ursprungsfrågan:

Vad tycker Du är främsta skillnaden på klassisk dressyr och "vanlig" dressyr (tävlingsdressyr?)

?

Det betyder inte att jag har tid, ork eller lust att förklara mig och mina ord för att ni som tydligen aldrig varit på en AR-kurs ska förstå. Bigganl försökte, men ni förstod inte och vill på nåt sätt omvända mig m fl att tro och tycka att vi gör fel och ni rätt. :crazy: Dessutom är det typ 3-5 mot 1 i såna diskussioner och det orkar jag helt enkelt inte med.

Åk på några kurser som fotfolk, PM:a så kan jag tipsa om vilka tränare som kan vara klokt för dig att kolla upp rent geografiskt. Ha ett öppet sinne, vi tränar med grunddevisen "att icke döma". Varför du inte heller bör göra det utan se varje ekipage för just vilka de är och var just de befinner sig i sin egen utbildning. Ställ frågor med ett öppet sinne och känn glädjen hos deltagarna. Sedan när du själv lärt dig och förstått hur denna inriktning fungerar både ridtekniskt och filosofiskt, så kan du komma med dina egna jämförelser och då blir diskussionen mer intressant.

Vill du diskutera likheter, starta en tråd om det! Jag svarade på skillnaderna.

Nej jag är ledsen men jag förstår inte ändå? Bigganl svarade att det var en känsla, som hon inte riktigt kunde förklara och det förstår jag fullt ut, känslor är svåra att beskriva i ord. Det var just av den anledningen som jag villle veta om det fanns tydliga skillnader i hur man rent konkret tänker när man rider en rörelse i AR eller VD? Menar man samma sak?
Filmerna som Dressyr länkade till var väldigt roliga att se:bow: Där fick jag mera kött på benen även om det var synd att det var så svårt att uppfatta allt han sa. Då kom en del frågor också, som jag ställde. Jag vet inte varför inte du elller någon annan som är bra insatta kan svara på dom? Det gör mej lite ledsen, jag är också ledsen om du har tagit illa upp av något som jag har skrivit? Det var inte meningen.
Men om du skulle fråga mej hur jag tänker att jag rent praktiskt vill ha olika rörelser utifrån VD skullle jag nog försöka svara på det. Om jag kunde förstås. Man kan naturligtvis inte beskriva saker som man inte behärskar själv, det förstår jag, men då skulle jag skriva att det var därför jag inte kunde svara. Ta passage till exempel, jag är inte rätt person att beskriva hur en passage ska ridas eftersom jag bara vet vägen, men inte har nått dit. :o

*KL*

För MIG är skillnaden mellan AR och VD (som fö har ridit VD i större delen av mitt liv) som skillnaden mellan yoga och gymnastik.

AR och yoga har som mål att tillfredsställa sig själv utan dömande på varken sig själv eller andra.

VD och gymnastik har som mål att tillfredsställa domarna.

Både AR och VD är dressyrridning. Både yoga och gymnastik är kroppsövningar, streching och styrka.

Jag fascineras av att ingen verkar vilja förstå denna parallell...

Om man tränar gymnastik, som har mål för tävling, finns det ändå många utövare som inte tävlar. Precis som med VD. Men Yoga är inte något man kan tävla i, eftersom det inte handlar om någon annan än en själv. Man varken kan eller ska tävla i yoga, det förtar hela grejen. Precis som i AR. Däremot kan gymnaster med framgång träna yoga för att nå högre resultat i sin gymnastik; yoga ger balans, andning, fokusering, centrering och med det följer mycket filosofi, attityder och att se på sin träning från ett annat perspektiv - som kan ge förbättring inom tävling. Precis som VD-ryttare kan träna AR.

Troligtvis har många "rena" yogautövare inget större intresse av att träna gymnastik då det har ett yttre mål isf inre. Precis som de flesta AR-ryttare inte känner något större intresse av VD. AR handlar - för mig - om att utvecklas som ryttare, människa, hästägare och medmänniska. Jag har ändrat attityd gentemot andra människor och djur i andra sammanhang än i stallet. Jag är en gladare och tryggare människa helt enkelt!

Så ser jag på det hela, kanske denna parallell kan förklara känslan lite bättre. Under förutsättning att ni som vill veta hur jag ser på skillnaden vet vad yoga egentligen är (förstås ;))

Jag vet väl vad yoga är! Rent teoretiskt så förstår jag hur du menar.
Men om man går ner lite konkret i yoga: (tänk bort själva värdeggrunderna, där förstår jag din parallell även om jag tycker att den haltar lite, återkommer till det!)

Inom yogan har man olika namn på en rad rörelser som du ju vet. Enligt den lilla yoga jag har provat på, jag har dessutom läst och har instruktionsvideos mm, så ska dessa rörelser utföras med krav på vissa kvalitéer, eller hur? Annars är det inte rätt rörelse. Man kan inte ställa sej på alla fyra och kalla det Hunden bara utan vidare. Man ska ha rätt andning, rätt position mm. Eller hur? Det har man trots att man inte tävlar i yoga. Anledningen är som du nog vet, att övningen ska ha korrekt effekt på din kropp och din själ.

Precis så ser jag rörelserna i dressyr! Det jag envist kanske, frågar är blandannat om det finns såna krav på rörelserna i AR och hur de kraven ser ut jämfört med VD?

Förstår du mej bättre då?

När det gäller parallellen så haltar den lite eftersom AR är ganska nytt som fenomen medan yogan är uråldrig och en del av ett helt tänkande, mycket vidare än någon ridinriktning. I så fall är den klassiska dressyren mer jämförbar med yogan, eller hur?
Förstår du nu hur jag tänker?

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror jag förstår men håller inte med helt.
Här handlar det om att ha en partner- som ska bära upp en- gymnasten.
För att den ska klara av det bör den komma i arbete o vara stark nog att klara av det man ber den om.

hästen kan inte bedriva yoga för att komma dit, men självklart är det bra med en lugn o harmonisk ryttare:bow: För att hästen ska förbli harmonisk även den- i arbetet, är det en förutsättning.

Jag anser att man sätter hästen på Pottan om man försöker att gå vägen från det allra svåraste till sånt som hästen kan i hagen.
Det är inte naturligt för hästen att bära med bak tidigt. Den behöver sin skjutkraft för att kunna börja omvandlingen- en stark o inte bara fet rumpa.:grin:

*kl*

Ber om ursäkt för att jag inte svarar på alla inlägg (håller f ö med E-L om jämförelsen yoga/gymnastik, ungefär så upplever jag det också).
Jag blir lite förvirrad när man i ena sekunden ifrågasätter sånt som är ganska "typiskt AR" (eller vanligt förekommande snarare även bland de större tränarna) men ändå inte håller med om att det finns skillnader i inställning/arbetssätt! ;)

Även om det lätt låter på "oss" som valt att gå ifrån VD som att man dömer ner den så är det ju inte så konstigt eftersom VD i nuläget inte känns rätt för "oss", men självklart kan jag (och fler i denna tråd verkar det som) förstå att VD kan kännas lika rätt för många VD-utövare.

Jag kan tänka mig att skillnaden ligger MER i AR på ryttarens egen kapacitet.
Att det inte går fort fram alls o att man är nöjd med det.

Jag kan tänka mig att skillnaden ligger MER i AR på ryttarens egen kapacitet.
Att det inte går fort fram alls o att man är nöjd med det.

Får redigera för jag läste helt fel:
Måste fråga- vad i VD tycker du går fort fram? Är fort fram något positivt? :crazy:

OM det var så skulle jag nog välja AR just för att skynda långsamt, kvalitet före kvantitet osv. Fast jag upplever inte att det är så! :p Snarare att man går snabbare fram med vissa saker/långsammare med andra.

Senast ändrad:

........
Det är inte naturligt för hästen att bära med bak tidigt. Den behöver sin skjutkraft för att kunna börja omvandlingen- en stark o inte bara fet rumpa.:grin:

Just det! Här ser jag en skillnad. I arbetstrav (inom VD) skall hästen travas friskt fram (stark skjutkraft) mot en förhållande hand varvid kraften omvandlas till bärighet och samling
Inom AR går påskjut och samling "hand i hand". Den påskjutande kraften ska inte vara större än den samlande (bakbenen ska inte längre in under hästen vid samling än de går bakom när hästen har ökat påskjut.

Det gör det säkert hos en välskolad häst /träning för bra tränare i VD, men jag ser ofta framför allt vid framridning hur ekipagen forsar fram längs ridhusväggarna.

Just det! Här ser jag en skillnad. I arbetstrav (inom VD) skall hästen travas friskt fram (stark skjutkraft) mot en förhållande hand varvid kraften omvandlas till bärighet och samling
Inom AR går påskjut och samling "hand i hand". Den påskjutande kraften ska inte vara större än den samlande (bakbenen ska inte längre in under hästen vid samling än de går bakom när hästen har ökat påskjut.

Det gör det säkert hos en välskolad häst /träning för bra tränare i VD, men jag ser ofta framför allt vid framridning hur ekipagen forsar fram längs ridhusväggarna.
Här är du ute med cykeln. Om man har ridit så- hålla i sparka på- kan jag förstå att man inte gillar VD, men då har man gjort helt fel!
Man renodlar hjälpen o har endast ett lätt stöd/ sug- kontakt. Halvhalter/ avstämningar gör att hästen i korta sekvenser får stärka sig- för att så småningom- med rätt guidning kunna gå o även utföra övningar i samling.
Sen... en häst ska från början röra sig som sig är naturligt för individen. en del har lättare för sig än andra.
Det går att använda en ekvations graf o se hur förvandlingen KAN ske. Det är det inte hälsosamt heller att bara rida samlat- man bör rida omväxlande. Om man börjar med dåligt bakbensarbete utan schwung kommer samlingen att bli svår- iallafall när man kommer till passagen.

Inom yogan har man olika namn på en rad rörelser som du ju vet. Enligt den lilla yoga jag har provat på, jag har dessutom läst och har instruktionsvideos mm, så ska dessa rörelser utföras med krav på vissa kvalitéer, eller hur? Annars är det inte rätt rörelse. Man kan inte ställa sej på alla fyra och kalla det Hunden bara utan vidare. Man ska ha rätt andning, rätt position mm. Eller hur? Det har man trots att man inte tävlar i yoga. Anledningen är som du nog vet, att övningen ska ha korrekt effekt på din kropp och din själ.

Tyvärr har du fel där. Ja, när man är tillräckligt stark, vig, fokuserad, kunnig har den mentala styrkan osv DÅ kan man utföra dessa övningar korrekt. TILLS DESS gör man så gott man kan, UTAN KRAV och UTAN DÖMANDE. Just att icke döma är yogainställning. Kan du inte stå på hälarna i hunden - så kan du inte. Men ATT du gör så gott du kan är det som gäller. Det blir rätt rörelse så småningom, då du till slut kan stå på hälarna. Men tills dess är det gott nog att stå på tå. Du Yogar även om du inte andas rätt när du gör övningarna. Eftersom det kan ta flera år att lära sig rätt andningsteknik så kritiserar man inte de som inte kan men man gläds åt dem som kan!:)

Ett Bent Branderup-citat:

"Om man gör så gott man kan är det gott nog - man kan inte göra mer ändå"

Sen att man har höga mål inom både Yoga och AR är fint. Men om man inte blir mästare så gör det ingenting, bara man trivs på vägen.

När det gäller parallellen så haltar den lite eftersom AR är ganska nytt som fenomen medan yogan är uråldrig och en del av ett helt tänkande, mycket vidare än någon ridinriktning. I så fall är den klassiska dressyren mer jämförbar med yogan, eller hur?
Förstår du nu hur jag tänker?

AR som sådan är nytt, eftersom den nu levande Bent Branderup har myntat begreppet. MEN, AR grundar sig på dressyr som är historisk så vårt sätt att rida är äldre än VD, som har kommit sig av militärridning och tävlingsridning. DET är modernt dock. Men sen är det inte svart eller vitt utan båda stilarna befinner sig på gråskalan där vissa övningar och rörelser har samma gråa nyans emedan andra övningar är vitt skilda såsom ljusgrått och mörkgrått.

Läs på AR innan du uttalar dig om vad det handlar om. Det är bara att googla på "akademisk ridkonst" så får du veta mycket! Där kan du få veta hur man utför vissa rörelser (hos det aktuella ekipaget, eftersom vi har olika hjälper på olika hästar beroende på just dennes behov), historia, filosofi, anatomi och hur ridningen påverkar kroppen osv. :idea:

Får redigera för jag läste helt fel:
Måste fråga- vad i VD tycker du går fort fram? Är fort fram något positivt? :crazy:

OM det var så skulle jag nog välja AR just för att skynda långsamt, kvalitet före kvantitet osv. Fast jag upplever inte att det är så! :p Snarare att man går snabbare fram med vissa saker/långsammare med andra.
Det är väl relativt hur man uppfattar hastigheten. Få tränare skyndar på, utan är noga med grunderna. Det är mer ryttarna som blir otåliga- när ska jag få rida piaff:crazy::rofl:

Alla är inte lika begåvade- det är bara att acceptera att livet inte alltid är rättvist. En del har stora plånböcker som kan ge dem ett mkt långt försprång.
Det är lika i allt- skola, arbete, utbildning en del behöver mkt längre tid o här är det dessutom en mix av talang o känsla.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Är med i en facebook-grupp med hästmänniskor från hela världen och ser att framför allt på brittiska öarna, är det väldigt vanligt att...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 872
Senast: Rosett
·
Samhälle Kan någon förklara vad som är skillnaden mellan sjukhus och lasarett? Kompisen och jag var på utflykt till Nyköping idag och när vi...
2
Svar
21
· Visningar
2 275
Senast: sjoberga
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
764
Senast: Marvin
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
453

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka