Främsta skillnaden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Främsta skillnaden

Nu förstår jag inte riktigt, Totola? Jämställer du AR med cirkuskonster?
Nej det är inte en unghäst, den är 14 år och tidigare har den tävlat fälttävlan med annan ryttare och numera dressyr med min kompis.
Men det är inte enbart ryttaren som får lära om så som jag har förstått det hela utan hästen rids ju så som jag beskrev det en stor del av tiden nu. Inte hela tiden. den tränas för dressyrtränare också, den hoppar ibland och den rids ut. AR-träningen tänker hon fortsätta med. Jag får som sagt återkomma när det har gått framåt så att jag förstår i vilken ordning man tar det hela.

Ja så menar hon nog som du säger, men resultatet är att hästen visserligen trampar långt fram under sig men med helt raka leder och steget blir också långt om du förstår: Benet sätts ner rakt, långt in under kroppen på den inre sidan, så längt stämmer det, men det blir kvar länge i marken och förs också långt bakom kroppen med lång lång rygg, innan det lyfts igen. (Om det går att förstå ?)

Nu vet ju inte jag hur det ser ut, men jag har sett lite såna exempel. Och ibland är det t o m så att när man försöker länga överlinjen "kan" hästen inte länga fullt ut utan blir rak bak istället. Att den inte kan kan i sin tur säkert bero på lite olika anledningar - ryttare som låser/spänner sig, utrustning som låser/orsakar spänningar, helt enkelt för korta muskler av att inte vara van att röra sig på det viset, eller att ryttaren inte kan få till det sista snäppet för att det ska gå igenom hela överlinjen (vilket nog är väldigt vanligt till en början).
Jag upplever generellt att oavsett hur resultatet i praktiken blir så brukar AR-are vara mer krävande och kräsna när det gäller att överlinjen ska vara både längd och avslappnad. På det teoretiska då framförallt för personligen har jag aldrig hört någon dressyrtränare/ridlärare annat än AR-are ens nämna det med någon värst fokus (då uttrycks det oftare som att ryggen ska komma upp). Så är hästen inte van vid det långa avslappnade som man vill åstakomma så kommer den inte kunna uppvisa rätt resultat heller.

Hursomhelst så är ju det inget önskvärt. Men kanske precis som tränaren säger inget man lägger prio på just då, det måste få trilla på plats lite successivt. Så förhoppningsvis blir resultatet efterhand bättre ju mer ryttaren lär sig och ju mer van hästen blir vid den form man ber om.

Nu förstår jag inte riktigt, Totola? Jämställer du AR med cirkuskonster?

Nej, jag tog det som ett extremt exempel (för att vara övertydlig) på att jag personligen inte tycker att EN väg alltid är rätt om det inte är samma filosofi och mål för det hela.
Slutmålet inom Tävlingsdressyr bör ju vara bra resultat inom tävlingsdressyren med lite olika individuella målsättningar men med t ex passage, piaff, galoppiruetter, ökad trav som "högsta svårighetsgrad". Skulle inte tro att så många TR-ryttare siktar på levad, terre-a-terrre m.fl. skolor ovan mark. Olika mål, olika filosofier, olika utbildningsmetoder. Precis som t ex westernryttarna har sin egen "stil" och lite andra tillvägagångssätt.

Nej det är inte en unghäst, den är 14 år och tidigare har den tävlat fälttävlan med annan ryttare och numera dressyr med min kompis.
Men det är inte enbart ryttaren som får lära om så som jag har förstått det hela utan hästen rids ju så som jag beskrev det en stor del av tiden nu. Inte hela tiden. den tränas för dressyrtränare också, den hoppar ibland och den rids ut. AR-träningen tänker hon fortsätta med. Jag får som sagt återkomma när det har gått framåt så att jag förstår i vilken ordning man tar det hela.

Det vore intressant! Även om det kanske blir lite konstigt att diskutera i andrahand.

Ja nu ska man vara medveten om att jag inte har sett något själv, av träningarna, utan endast resultatet på den här enda eleven. Jag har inte kunnat fråga tränaren, men kanske ska jag följa med och göra det, kanske.

Du har rätt i att det blir i andra eller tredje hand, bättre med förstahandsinformation, det håller jag med om.

Tror oxå att nedan är en utav anledningarna till att ryttare som inte fått sig en bra klassisk skolad tränare som har förmågan att ta ryttare och häst vidare just väljer att söka alternativ som jag uppfattar att många gör.

Även om man haft väldigt bra tränare inom den vanliga dressyren kan man hitta ett stort mervärde i den akademiska/klassiska träningen.

Nu får ni som rider AR rätta mig om jag uppfattat fel men i AR grundas det i skritt till halva steg till tramp-piaff.
Detta görs som jag uppfattat det- utan en väl grundad takt i trav. Jag har oxå uppfattat att man ej har krav på att hästen arbetar igenom sin kropp dynamiskt rakt fram för att sen gå in på böjda spår innan. Inget krav på att kunna variera steglängd vare sig i trav el galopp.
Ja där måste jag rätta. Det stämmer inte ett barr. tvärtom. Om inte hästen arbetar genom hela sin kropp finns inget att bygga vidare på. Att variera steglängd i alla gångarter är en viktig bit.
Arbetet syftar till att göra hästen mera gymnastiserad, koordinerad, starkare och bärigare. Hästen utbildas efter sina fysiska och psykiska förutsättningar. Vilken ordning man tar allt beror alltså på ekipaget. Piaff är ett bra sätt att träna styrka och koordination, men självklart ska det inte tränas förrän hästen är redo för det.

I den klassiska skolan eller som jag nu uppfattar och rider, utbildar själv- grundas piaffen från en bra travtakt och som oxå kan längas-samlas i den grad som tillhör unghästutbildning innan träningen börjas.
Där är vi överens. Det gäller även för den klassiska/akademiska ryttaren.

Det säger sig själv att AR är- den helt klart lättare vägen till en piaff.
[/QUOTE]
Varför skulle någon vilja hitta en lätt väg till piaff? Är piaffen i sig ett mål menar du? För mig är piaff ett bra sätt att träna.

När man ändrar sitt sätt att träna helt så tar det tid och man får börja om från början. Det går inte att ha alla delar på plats med en gång. Häaten får kanske använda sin kropp annorlunda och framförallt för ryttaren tar det ett tag att vänja sig. Kroppen gör så mycket på rutin. Det är säkert ett nytt signalsystem som ska läras in och när hästen förstår händer det saker. Vänta tills ryttaren tränat på detta sättet i några månader. Då borde det synas en skillnad.

Jag tänkte ta upp en annan skillnad som jag stöter på.
En person stod i stallgången och beklagade sig för att han var trött efter en dressyrlektion. Svaret blev från en annan: Man SKA bli trött när man rider dressyr! Annars är det fel!
För min del får jag bannor för att jag inverkar för mycket när jag rider och faktum är att han går bättre ju mer jag slappnar av och mer talar om vad jag vill att han ska göra och inte tvingar in honom i något.

Är det någon som känner igen detta?

Fast om du inte har så bra kondition så blir du nog trött av att rida dressyr en lektion? Vet ju inte om du nu talar om ridskoleryttare, vilket då kan förklara det hela ännu tydligare då en sådan rider kanske 1 gång i veckan, eller en privatryttare som inte pressar sig själv riktigt så hårt som under ett dressyrpass.
Därmed inte sagt att man ska bli trött pga man använt så mycket hjälper på en gång på häststackaren.:crazy: Men man använder ju rätt mycket av sin kropp och det kan ju ta på krafterna.

Sen uttalandet som personen gjorde var väl nån sorts variant på att man "ska bli trött" när man idrottar annars har man inte ansträngt sig?

För att återgå till skillnader mellan AR o VD så är väl den största skillnaden att en AR ryttare valt bort tävlingsmomentet för nåt annat? Och det kan jag helt förstå men jag förstår inte varför man måste ändra helt i sitt ridsätt?

Om man nu, som flera av er här säger sig ha varit, har varit tävlingsryttare, så undrar jag liksom axel, på vilken nivå? För jag ska ärligt säga att jag har ridit i över 35 år och tycker att det är de senaste 10-15 åren som jag verkligen har kommit till ridning, känt känslan, som är så svår att förmedla, när jag verkligen är ett med min häst och när den kom så ville jag ju fortsätta att tävla på en högre nivå, inte sluta o börja med nåt annat.

Det jag funderar på är om ni som börjat med AR o slutat med tävling nånsin haft den känslan när ni red VD eller är det kanske t om av den anledningen ni letat nåt annat för känslan har aldrig infunnit sig i VD?

För att återgå till skillnader mellan AR o VD så är väl den största skillnaden att en AR ryttare valt bort tävlingsmomentet för nåt annat? Och det kan jag helt förstå men jag förstår inte varför man måste ändra helt i sitt ridsätt?

Om man nu, som flera av er här säger sig ha varit, har varit tävlingsryttare, så undrar jag liksom axel, på vilken nivå? För jag ska ärligt säga att jag har ridit i över 35 år och tycker att det är de senaste 10-15 åren som jag verkligen har kommit till ridning, känt känslan, som är så svår att förmedla, när jag verkligen är ett med min häst och när den kom så ville jag ju fortsätta att tävla på en högre nivå, inte sluta o börja med nåt annat.

Det jag funderar på är om ni som börjat med AR o slutat med tävling nånsin haft den känslan när ni red VD eller är det kanske t om av den anledningen ni letat nåt annat för känslan har aldrig infunnit sig i VD?
[/QUOTE]

Jag svarar för mig själv. Jag har valt bort tävlingar nuförtiden helt enkelt för att jag inte finner någon motivation till att tävla. Jag finner motivationen i min och hästens utveckling istället. Anledningen till att byta träningsinriktning var för min del att jag fann något som jag tyckte var ännu bättre.
Jag tävlade också endel innan, lektionshäst på L:A nivå.

Jag trivdes väldigt bra med den moderna dressyren. Har upplevt många härliga stunder med ljuvlig känsla. Sen hittade jag som sagt till något som var ännu bättre. Det var som att gå från dressyrens land till dressyrens värld. För mig låg det en stor utveckling i detta. Det öppnade många dörrar. Hur bra jag än upplevde den moderna dressyren så var det ändå bara en bråkdel av vad jag känner nu i min ridning.
Var och en måste ju finna sin egen väg. Sättet att träna ska kännas logiskt för både ryttare och häst. Jag hoppas alla finner sin väg.

Jag svarar för mig själv. Jag har valt bort tävlingar nuförtiden helt enkelt för att jag inte finner någon motivation till att tävla. Jag finner motivationen i min och hästens utveckling istället. Anledningen till att byta träningsinriktning var för min del att jag fann något som jag tyckte var ännu bättre.
Jag tävlade också endel innan, lektionshäst på L:A nivå.

Jag trivdes väldigt bra med den moderna dressyren. Har upplevt många härliga stunder med ljuvlig känsla. Sen hittade jag som sagt till något som var ännu bättre. Det var som att gå från dressyrens land till dressyrens värld. För mig låg det en stor utveckling i detta. Det öppnade många dörrar. Hur bra jag än upplevde den moderna dressyren så var det ändå bara en bråkdel av vad jag känner nu i min ridning.
Var och en måste ju finna sin egen väg. Sättet att träna ska kännas logiskt för både ryttare och häst. Jag hoppas alla finner sin väg.

Skriver under på varje stavelse, förutom då att jag TRÄNADE LA på ridskolenivå, men tävlade enbart LB och LC på lektionshästar, sköthästar och foderhäst, klubb och "lokalt" (lokalt av misstag pga bristande information av min klubb på den tiden (1800 gråkallt), så det slutade med start utom tävlan).

Jag ser heller inget fel på den moderna dressyren, utan jag har valt den alternativa världen, för att den har utvecklat min syn på dressyren, mina hjälper, min kroppsmedvetenhet, samt min hästs utveckling på ett annat sätt. Min häst var i stort sett oridbar, när jag köpte henne och satte igång henne, utbildningsnivå sades vara någonstans LB hopp/LB dressyr. Hon var tävlad upp till regionalt LB hopp med placeringar med tidigare äg/fodervärd. Dressyren måtte ha varit hjälplig LB... För som vi har slitit min tränare och jag, med den kroppsfunktion och kroppsuppfattning jag har efter mina skador på senare år. Men idag är vi på nivå LA- hjälplig MSV :angel::rofl: (enligt både AR-instruktör, ridskoleinstruktör och träning för dressyrdomare), något som inte var tanken när jag köpte henne. Utan tanken var att ha en promenadhäst till att harva runt i skogen, samt lite enklare dressyrarbete på bana.

Var och en måste ju finna sin egen väg. Sättet att träna ska kännas logiskt för både ryttare och häst. Jag hoppas alla finner sin väg.[/
- Kan inte sägas nog många gånger. :bow:

/IH

Senast ändrad:

*kl*

Svarar på ursprungsfrågan, så som jag ser det...

Klassisk dressyr är mina ögon inte AR utan den ridning som var den gängse dressyrridningen innan tävlingsdressyren fick sin nuvarande utveckling efter andra världskriget. Den finns i lika många varianter som den moderna dressyren.

Den främsta skillnaden mellan den goda klassiska dressyren och den goda tävlingsdressyren är att medan tävlingsdressyrens utbildningsskala stannar vid piaff fortsätter den klassiska dressyrens skala med skolan över mark.

Det gör att piaffen får olika funktion och utbildningen upp till slutmålet kan te sig olika.

Men jag börjar alltmer vilja göra gällande att skillnaden mellan olika varianter inom KD och TD är större än skillnaden mellan de olika inriktningarna.

Jag hänger här (kanske inte så aktivt, men men..) för jag tycker att det tas upp mycket som missas på vanliga dressyrforumet. Jag rider inte AR aktivit själv, men är väldigt intresserad av att lära mig så mycket som möjligt.
Mitt intresse började av att jag inte hittade bra tränare, och då har jag ändå provat en del. Nu kom det aldrig så långt att jag prova själv, utan nöjde mig med att titta. Då jag nu har en underbar tränare, som står med en fot i varje riktning (eller jag kanske borde sig alla).
Vanlig dressyr har missat så mycket, bitar som de pratar om men inte förstår. Inte på riktigt iaf, om de gör det så undrar jag vad de sysslar med :confused:

Vill även lägga till vad jegra pratar om, det är SÅ MYCKET MER som skiljer vanlig dressyr och klassisk dressyr och ALLT DÄR EMELLAN än att det går ihop längre fram, ju längre man kommer, eller att delar sig igen vid piaffen. Det har att göra med hela hästens utbildning, träning samt ryttarens, hjälper osv. Detaljer, och även större saker.

Senast ändrad:

*kl*

Svarar på ursprungsfrågan, så som jag ser det...

Klassisk dressyr är mina ögon inte AR utan den ridning som var den gängse dressyrridningen innan tävlingsdressyren fick sin nuvarande utveckling efter andra världskriget. Den finns i lika många varianter som den moderna dressyren.

Den främsta skillnaden mellan den goda klassiska dressyren och den goda tävlingsdressyren är att medan tävlingsdressyrens utbildningsskala stannar vid piaff fortsätter den klassiska dressyrens skala med skolan över mark.

Det gör att piaffen får olika funktion och utbildningen upp till slutmålet kan te sig olika.

Men jag börjar alltmer vilja göra gällande att skillnaden mellan olika varianter inom KD och TD är större än skillnaden mellan de olika inriktningarna.

Instämmer till fullo, och det är därför Faq-en här på Klassisk Ridkonstforumet, har reviderats ett antal gånger. Och en tid har det stått så här, i Faq-en under Vad är klassisk ridkonst.

Klassisk Dressyr
Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara för en metod, en viss "utbildningsgång", och ett särskilt förhållningssätt till hästen och ridningen.

Den utbildningsgången finns beskriven i den Klassiska Devisen; Calm - Straight - Forward, samt i den tyska utbidlninsgskalan.

Klassisk Dressyr försöker alltid följa den gamla beprövade traditionen att systematiskt bygga hästen till att utföra rörelserna lätt och otvunget - som om den gjorde allt man ber om på eget bevåg.

Hur det skall se ut för att betecknas som Klassisk Dressyr - står beskrivet i TR Tävlingsreglementet.

All modern Dressyr bekänner sig inte till de Klassiska idealen och metoderna.
men det var utifrån dessa som TR skrevs för och bedömninegn skulle vara en check på att hästen var utbildad enligt de klassiska principerna.

Pga att klassiska dressyren rent generellt följer TR-Tävlingsreglementet och har TR som måttstock och riktlinjer på sina delmål och slutmål, hänvisas dessa diskussioner i första hand till forumet Tävla dressyr.

Förtydligande, med "dessa" menas diskussioner där TR-definitioner, blir den mest relevanta måttstocken på "rätt o fel".

/moderator

Senast ändrad:

Fast från hästens perspektiv kan man ju inte definiera "god form" på så särskilt många vis. Hästen är häst och skapad på samma sätt oavsett mattes eller husses ridinriktning.
EN anledning till att ge sig ut o tävla- kan vara för att få en oberoende bedömning.

Inte sällan hör man att domaren inte kan sin sak- en dåres försvarstal;) från de som kommer i den senare hälften. Få TD ryttare blir placerade= gott betyg.

Det är oxå nyttigt för att se om man kan rida den bra, trots att nerver kommer i dallring. Hur rider jag bäst för att få den avspänd? Hur mkt är det JAG som påverkar.:confused::eek: Det kan vara intressant att veta även i vardagen.

Man behöver inte alls ta det på blodigt allvar, utan se det som att hästen blir en erfarenhet rikare -Samhällskunskap.

Nej så jag anser inte att det ena behöver utesluta det andra.
Alla rörelser t o m GP ska i slutändan se likadana ut o i sin strävan efter korrekt ridning bör man låta fler kunniga göra SIN bedömning.

Man kan lätt missbedöma tränarens beröm, när det i själva verket är utifrån ekipagets nivå. Man blir nertagen på Jorden igen o försöker att bli bättre.

Sen hittade jag som sagt till något som var ännu bättre. Det var som att gå från dressyrens land till dressyrens värld. För mig låg det en stor utveckling i detta. Det öppnade många dörrar.

Men VAD var det du hittade? Som du inte kunde hittat i VD?

För mig är detta pudelns kärna...flera av er här säger att ni hittat nåt annat och jag förstår ju inte vad det är ni hittat eftersom ingen förklarar det.

För det som jag hittat i vanlig dressyr är ju känslan när hästen dansar under mig, när jag kan svänga åt vilket håll jag vill, när jag vill o i vilken gångart jag vill, vilket är nog så viktigt!Göra vilka rörelser jag vill på den nivå vi befinner oss så klart. DET är det jag hittat i VD. Och det är ju DET jag vill få fram på en tävling, det som sporrar mig att jobba vidare...

Senast ändrad:

Men idag är vi på nivå LA- hjälplig MSV :angel::rofl: (enligt både AR-instruktör, ridskoleinstruktör och träning för dressyrdomare)/IH

Men hur menar du då egentligen? För mig är man ju på LA-nivå när man klarar att tävla ett LA-program godkänt. T ex fio och malinigbg, DOM är ju på MSV nivå men hur mäter ni att du är på MSV nivå?

Jag klickade på fel svarsknapp av misstag - mvh moderator

Senast ändrad av en moderator:

En av anledningarna på att det finns många självutnämnda expert tränare, som är urusla, det är inget svårt att rida in en häst och rida, men utveckla är ett helt annat kapitel. Jag antar det svåra ligger i att förklara något som behöver upplevas. Men många tränares kunskaper sträcker sig inte så långt, dessutom tycker jag många står kvar och stampar istället för att själva fortsätta utvecklas.

Jag rider inte AR och jag tävlar inte heller, så jag ska verkligen knipa käft.

Det som fick mig att sluta träna för "den stora massan tränare" var när jag träffade en tränare som hade kunskaper om biomekanik och också erfarenheter från olika ridsystem och olika läror. Det känns lite som att jag har svårt att gå "tillbaka" till tränare som inte verkligen satt sig in i ridning utifrån ett biomekaniskt perspektiv. Jag har försökt, men jag upplever att det inte ger mig så mkt längre. Jag är också väldigt intresserad av teorin som min tränare erbjuder. (Men jag vet att det passar långt ifrån alla!)

Det skulle ju kunna vara den teoretiska biten av AR som lockar, för den får man som regel inte inom den vanliga dressyren. (Eftersom många tränare nog upplever att eleverna inte vill ha den, eller iaf inte betala för den?).

Jag tycker nog inte att du ska se det så- utan ta med dig biomekanikbiten o säg till- vilken tränare du än rider för- vilka förutsättningar du vill rida på- DE tar det.
Inte sällan börjar de DÅ mer ingående att berätta varför de anser att du ska göra si eller så.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Är med i en facebook-grupp med hästmänniskor från hela världen och ser att framför allt på brittiska öarna, är det väldigt vanligt att...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 872
Senast: Rosett
·
Samhälle Kan någon förklara vad som är skillnaden mellan sjukhus och lasarett? Kompisen och jag var på utflykt till Nyköping idag och när vi...
2
Svar
21
· Visningar
2 276
Senast: sjoberga
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
764
Senast: Marvin
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
453

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka