Främsta skillnaden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Främsta skillnaden

Intressant synpunkt själv har jag hela tiden trott att AR var den något längre och mer grundliga vägen till en väldresserad häst. Jag menar här börjar man stillastående och får hästen att känna igenom sin kropp i böjningen. Tävlingsdressyr är ju självklart också noga med grunden men inte alls så som jag uppfattat AR. Sen använder man sig ju mer än gärna av div. inspänningar och hjälptyglar innom Tävlingsdressyr. Innom AR har du din kapson som du jobbar med och funkar det inte är hästen helt enkelt inte redo för det du kräver.

Sen använder man sig ju mer än gärna av div. inspänningar och hjälptyglar innom Tävlingsdressyr.

Gör man?:confused:

*KL*
Själv har jag många gånger undrat om det är så stora skillnader mellan AR och VD ("vanlig dressyr"). Tycker att mycket av det som uppges vara specifikt för AR faktiskt används inom VD också, och vice versa. Eller är det så att vi alla rider enligt en salig blandning av inriktningar? GÅr det att helt hålla sig till EN inriktning? Min häst är ung o mycket känslig, jag rider henne med separerade och mycket lätta hjälper, och strävar efter att det förblir så. Jag försöker hela tiden tänka på vad jag gör med min klunsiga kropp (vig som ett kassaskåp, heter det ju:angel:), hur jag påverkar min känsliga häst. Hon är inriden lite senare än de flesta andra, utifrån just hennes mentala mognad. Vi skyndar långsamt, MEN tävla vill jag. Jag har dock hellre en häst jag kan tävla och ha kul med vid 20 års ålder än en stjärna på 3-årstest. Tävling behöver jag som en sporre att träna o utvecklas, för att hålla min ENORMT stora inneboende latmask i schack ;)

Vad gäller de flitigt använda hjälptyglarna (enligt Fjordtokan) så, ja, personligen använder jag alltid en lätt inspänning när jag longerar. Jag vill att min häst arbetar o balanserar upp sig o bär sig själv under longering. Har aldrig förstått vitsen med löslongering eller när hästen springer runt lite okontrollerat på bara lina. Det kanske är en skillnad mellan AR och VD?

Man ska nog akta sig för att generalisera. Här på forumet finns ett antal aktiva eller f.d. aktiva utövare av AR som ger ett mycket rutinerat o kunnigt intryckt, precis som ett antal utövare av VD. Dock förekommer i mina trakter, precis som Novali (?) tidigare skrev, att ryttare utan annan erfarenhet än ridning rakt fram helt plötsligt tror sig funnit Vägen till den perfekta dressyren, genom att börja med skolor mm utan att kunna rida hästen eftergiven, vare sig på böjt spår eller rakt fram.

När det gäller skritt så tycker jag att många inom VD borde träna mer på att rida hästen i skritt. Det syns alltsomoftast ute på tävling att man inte är van att skritta. Tror att många fasar för att skritten förstörs om man tränar i skritt. Och det gör den förvisso om man inte lär sig rida korrekt i skritt. Våga öva! Sedan behöver man inte fastna i skritt i månader på en helt frisk häst, som somliga inom AR gör, tror att dessa skulle få det ännu roligare i sin ridning om de vågade lite mer.

En annan sak jag funderat över är att somliga inom AR verkar krångla till unghästutbildningen en hel del. Det pratas ibland om korrekt böjning o att reglera placeringen av hovarna trots att hästen knappt är inriden. Inom VD börjar man ofta tidigare med de unga hästarna ridmässigt (tror träning från marken är ungefär densamma?), MEN man ställer inga andra krav den första tiden än att hästen kan ridas rakt fram i de 3 gångarterna i det tempo där den bäst balanserar upp sig, vilket varken är snigelfart (kräver styrka) eller hejdlöst rusande (ger framtunghet o obalans).

Man får ibland intrycket att somliga inom AR utgår från att hästen inte klarar av tränsbett, man använder gärna kapson o går sedan glatt över till stångbett med devisen "inget bett är starkare än den hand som håller i det", utan att tänka på att betten faktiskt har sina egna särskilda funktioner. Det finns bett som är riktigt otrevliga oavsett hur mjuk handen är. Inom VD stirrar man sig istället blind på tränsbett, "ALLA hästar SKA klara av att ridas på tränsbett", det är ofta svårt att acceptera att det faktiskt FINNS hästar som inte gör det (även om de är mycket få).

Det tål dock att upprepas, det som ofta sägs, att "god ridning är god ridning oavsett inriktning".:bump:

kl
Jag spinner vidare på piaffen som jag tror det var Helan som nämde.
Skillnaden är intressant i sig då det krävs så pass mer i den klassiska skolan än AR som jag uppfattar det.
Tror oxå att nedan är en utav anledningarna till att ryttare som inte fått sig en bra klassisk skolad tränare som har förmågan att ta ryttare och häst vidare just väljer att söka alternativ som jag uppfattar att många gör.

Nu får ni som rider AR rätta mig om jag uppfattat fel men i AR grundas det i skritt till halva steg till tramp-piaff.
Detta görs som jag uppfattat det- utan en väl grundad takt i trav. Jag har oxå uppfattat att man ej har krav på att hästen arbetar igenom sin kropp dynamiskt rakt fram för att sen gå in på böjda spår innan. Inget krav på att kunna variera steglängd vare sig i trav el galopp.

I den klassiska skolan eller som jag nu uppfattar och rider, utbildar själv- grundas piaffen från en bra travtakt och som oxå kan längas-samlas i den grad som tillhör unghästutbildning innan träningen börjas.
Hästen skall oxå arbetas rakt fram till böjda spår i alla gångarter med framåtbjudning och genomsläpp.

Att takten är just trav- dvs att grunden måste samverka med målet som är- att kunna göra övergångar emellan samlad trav-piaff-passage-samlad trav-ökad med bibehållen takt.

Det säger sig själv att AR är- den helt klart lättare vägen till en piaff.

Jag generaliserar men det är svårt att disskutera vart enda enskillt fall. Sen så kollar vi faktiskt på det stora skillnaderna i båda sätten.

Jag håller med dig till viss del när det gäller betten. Men jag anser också att alla hästar ska kunna ridas med de flesta betslingar, det är inte det man jobbar med utan det är sitsen. Men sen är det ju självklart att man ska ha något som passar ekipaget.

Klart god ridning är god ridning :)

Jag menade att jag kan få min häst att arbeta korrekt i longeringen med endast en kapson, lina och ett dressyrspö. Jag behöver inga inspänningar. Klart det går att rida samlat på en blank stång om hästen och ryttaren är skolade.

Det var nedan citerade som jag undrade över och då undrade över "KL" då jag inte kände igen det som något jag sagt/antytt.

Citat; Hatar när det antyds att de som åker ut på tävlingar emellanåt är besatta fanatiker som ser till rosetter snarare än till sin älskade häst! Har det slagit dig möjligheten att för den generella hobby tävlings ryttaren, så är tävlingen bara ett uttryck i vart man befinner sig, i harmoni, och samspel och arbetsglädje med sin häst? slut citat.

(Jag måste verkligen lära mig funktionerna som "citatfunktionen" m.m. men jag tror att jag har greppat - försöker i alla fall - hur man diskuterar här även om jag inte har alldeles lätt att hänga med).

Jag håller nog inte med dig angående att en av de största skillnaderna är att KR hela tiden hävdar sitt ointresse för tävling för det finns nog några som håller på med både och.

Begreppet skillnad i TS rubricering tolkar inte jag som "rätt eller fel" utan just vad som skiljer mellan KR och Dressyr. Jag ser faktiskt en skillnad, inom vissa delar också ganska stor,mellan dessa två.

Som jag ser det; eftersom målsättningen skiljer så skiljer sig också vägen/vägarna till målet, konstigare än så brukar det inte vara oavsett om det gäller maraton, 100 meter häck, tyngdlyftning, Korpenfotboll etc. Dessa sporter skiljer sig gällande explosivitet, styrka på olika plan, uthållighet m.m och därmed hur man tränar.
Det som jag ser som gemensamt för ovanstående idrottare är vad man vill åstadkomma i stort genom träningen, dvs att må bra, inte slitas och prestera bra. Men det viktigaste är nog, för att kunna behålla motivation och focus, är att man tror på det man gör och känner att man valt rätt för egen del.

För alla oss ryttare är väl den gemensamma nämnaren harmoni, samspel och arbetsglädje, som du också skrev. Men man tränar/prioriterar och "ser olika" beroende av vad man utövar för disciplin - vad är målet - och i och med det vad som krävs gällande styrka, fart, kondition. Men det viktigaste även här, för att orka med att komma igen när det känns tungt så måste man känna att man valt rätt inriktning och där, där väljer vi olika...

Självklart så behöver man inte byta inriktning för att "livet" kommer emellan och det är ett fritt val för alla hur man vill göra. Själv så valde jag att byta helt, pga av min tidigare häst och nu så trivs jag så bra med det jag gör så jag är kvar i det tänket med min nya.

Det som skiljer sig mest mot tidigare för min del, är att ett av målen med denna häst är att komma ut på en rasspecifik tävling, och sen får vi se.

Rid i frid! // Åsa

Oj,oj, vad olika man kan se på saker märker jag. Det finns inga genvägar om man vill utbilda sin häst grundligt.
Häromkring är det tvärtom inga förstagångsägare som vänder sig till AR utan de som hållit på med hästar länge och vill bredda och fördjupa sin kunskap. Det ser säkert väldigt olika ut genom vårt land.
VAd menar du med "dressera hästen på vanligt sätt"? Vad är vanligt? Vad är gammal kunskap och vad är modernt? Är det moderna mera vanligt? Är det mera rätt?

Ja, det är nog väldigt olika i landet beroende på vilka instruktörer som härjar var...:cool:

Men dina frågor om vad som är "vanligt sätt" de lämnar jag obesvarade för det förstår du nog själv egentligen vad jag menade.

Intressant synpunkt själv har jag hela tiden trott att AR var den något längre och mer grundliga vägen till en väldresserad häst. Jag menar här börjar man stillastående och får hästen att känna igenom sin kropp i böjningen. Tävlingsdressyr är ju självklart också noga med grunden men inte alls så som jag uppfattat AR. Sen använder man sig ju mer än gärna av div. inspänningar och hjälptyglar innom Tävlingsdressyr. Innom AR har du din kapson som du jobbar med och funkar det inte är hästen helt enkelt inte redo för det du kräver.

Nja, så mycket hjälptyglar i dressyr har jag nog inte sett? Hör nog mera hoppningen till.

Jag anser nog fortfarande att AR är genvägen. "Ni" tar till stångbett utan att hästarna går i form på tränsbett, gör skolor utan att ni kan trava på ett balanserat sätt, en "vanlig" dressyrryttare skulle inte drömma om att göra de rörelserna med en häst som inte gick i balans o form först.

Och sen får du nog aldrig mig att tro att en häst som är byggd för att röra hela kroppen inte på flera år skulle bli klar för att kunna trava o galoppera. Det är en utopi för mig att det skulle stämma.

Jag skulle vilja kontra med att "omvända utövare" dvs f.d hobbytävlings ryttare som byter inriktning till AR har enormt många negativa åsikter om tävlings-utövare som generaliserar o blir till allmänna sanningar. Det ligger ju lite i människans natur att värna om det man sysslar med för tillfället.

I den bästa av världar samsas alla o allas åsikter respekteras men hittills har jag inte sett att det är i en sån värld vi bor...

Nu lägger jag in ett citat från dig till mig om hur du ser på generaliseringar och vilka som gör så och mot vilka.
Trist att då se hur du generaliserar i det att du skriver; "Ni" tar till stångbett utan att hästarna går i form ..........."etc för det tycker jag var en väldig generalisering från din sida, mot hela begreppet AR och dess utövare. Dessutom stämmer det inte, vilket allmäna sanningar sällan/aldrig gör.

Jag håller fullständigt med om att "i de bästa av värdar ..... "men då måste nog var och en börja med sig själv.....

//Åsa

Ja, det är nog väldigt olika i landet beroende på vilka instruktörer som härjar var...:cool:

Men dina frågor om vad som är "vanligt sätt" de lämnar jag obesvarade för det förstår du nog själv egentligen vad jag menade.

Jag är också intresserad av vad som är "vanligt sätt" i dina ögon för jag förstår inte heller vad du menar!?

Jag ser mer korrekta former innom AR än VD iaf. och det med stångbett, jag kan hålla med om att vissa ekipage lägger in det lite tidigt men långt ifrån alla. Du generaliserar också ;)

Sen i de fall man skrittar ovanligt länge så beror det nog oftast mer på ryttaren. Sen är det olika för olika tränare också antar jag. De tränare jag har ridit för har jag både fått trava och galoppera på med min häst. Trots obalans och flängighet från min sida :eek:

Jag håller nog inte med dig angående att en av de största skillnaderna är att KR hela tiden hävdar sitt ointresse för tävling för det finns nog några som håller på med både och.

Som jag ser det; eftersom målsättningen skiljer så skiljer sig också vägen/vägarna till målet, konstigare än så brukar det inte vara oavsett om det gäller maraton, 100 meter häck, tyngdlyftning, Korpenfotboll etc. Dessa sporter skiljer sig gällande explosivitet, styrka på olika plan, uthållighet m.m och därmed hur man tränar.

Hur skiljer sig målsättningen, om bägge tävlar?

citat används såhär:
du trycker på knappen CITERA INLÄGG, och sen spar du quote tecknen på sidorna om texten du vill citera (tar bort resten om du inte vill citera hela inlägget). lätt som en plätt.

Ja visst blev det lite tokigt det jag skrev!

Det var uttrycket - "hela tiden hävdar sitt ointresse för tävling" - som du skrivit i ett inlägg tidigare, som jag syftade på.
Jag utvecklade resonemanget mer - hur, kommer jag inte ihåg nu - men raderade det så det blev bara halva som återstod och då var det ju inte alldeles glasklart hur jag menade, eller hur?!

En skillnad vad gäller målsättning tävling - inte tävling finns absolut, men inte hos "alla" som jag tolkade det du skrev.

Så bra att du tog upp det för jag såg själv att det blev "konstigt" men då var det för sent att gå in och ändra i inlägget. (Följdfråga; hur länge efter postat inlägg kan man ändra?)

Tack för hjälpen med att beskriva hur man lägger in citat men jag lyckades klura ut det igår. Försöker nu hitta klippa/klistra knapp så det går att flytta text men lyckas inget vidare med det, heller.....

//Åsa

Senast ändrad:

Jag undrar hur det kan komma sig att Novali o jag har EXAKT samma erfarenheter av AR anhängares attityd- TROTS att vi bor 75 mil ifrån varandra:confused:

Även att tävlingsryttare kommenteras med- aversion. Fast man inte ens har provat på det själv.:confused:

Och hur kommer det sig att AR-folket har samma uppfattning om tävlingsryttarna trots att vi också bor långt ifrån varandra.

/Alexandra fd tävlingsryttare

Om du läser mitt inlägg igen, så ser du att det just handlar om AR:arnas attityd.

Nu lägger jag in ett citat från dig till mig om hur du ser på generaliseringar och vilka som gör så och mot vilka.
Trist att då se hur du generaliserar i det att du skriver; "Ni" tar till stångbett utan att hästarna går i form ..........."etc för det tycker jag var en väldig generalisering från din sida, mot hela begreppet AR och dess utövare. Dessutom stämmer det inte, vilket allmäna sanningar sällan/aldrig gör.

Jag håller fullständigt med om att "i de bästa av värdar ..... "men då måste nog var och en börja med sig själv.....

//Åsa

Jamen givetvis generaliserar jag! Det gör ju alla som jag sa i mitt inlägg, även AR-ryttare om tävlingsryttare. Och alla utgår ifrån sina erfarenheter o mina av AR och alternativ ridning är ju som sagt att det är antingen rena nybörjare som blir "värvade" eller ryttare som inte kommit så långt i sin karriär som vanliga dressyrryttare o som innerst inne tror att det är en genväg.

Det var ju därför jag satte "Ni" inom citationstecken, för att förtydliga att det var en generalisering, jag ber om ursäkt om jag inte var tydlig nog.

Men faktum kvarstår att jag har sett ett helt gäng AR-ryttare här som rider på stångbett, påstår sig utföra öppna, sluta och början till tramp utan att nånsin ha ridit sina hästar i en god form på tränsbett i trav o galopp. DET är för mig fullständigt obegripligt? Om de ridit på en vanlig ridskola hade de knappast fått börja med att rida skolor...

Och om nu axel har samma erfarenhet så är det nog inte så lokalt som vissa kanske vill tro.

Jag ser mer korrekta former innom AR än VD iaf.

Nej men allvarligt?:eek: Det är ju faktiskt inte sant...det finns ju otroligt många fler VD utövare än AR och att då säga att AR kan rida i bättre form än VD är ju rent statistiskt omöjligt!

Det måste isåfall vara VÄLDIGT lokalt där du bor...:angel:

Men du seriöst - kan man verkligen klandra nybörjare som inte har så mycket att jämföra med än för att de TROR sig göra ditt och datt?
Man vet inte alltid helt enkelt, har man inte fått känna på ännu ett snäpp bättre och/eller hunnit lärt sig teoretiskt hur "rätt" är så kan man vara helt ute och cykla. Oavsett inom vilken inriktning man är nybörjare.
Eller menar du att du aldrig stött på någon dressyr-nybörjare som trott sig kunna rida det ena och det andra men varit helt ute och cyklat? Bränna på i värstingtempo och tänka att man rider en snygg ökad trav eller så! :D

Det där med "när man börjar med vad" tycker jag för det första är taskigt att jämföra med en ridskola - på ridskola utvecklas man knappast lika snabbt som om man rider privatlektioner. För det andra så får man sätta även det i lite perspektiv. Är det så hemskt om man sitter och rider taskiga öppnor? I lågt balanserat tempo med små hjälper och bara ett par steg i taget tror jag personligen inte det sliter mer än den genomsnittlige nybörjarryttaren sliter på sin häst oavsett vad man gör - möjligtvis med undantag för om man bara knatar i skogen! :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Är med i en facebook-grupp med hästmänniskor från hela världen och ser att framför allt på brittiska öarna, är det väldigt vanligt att...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 872
Senast: Rosett
·
Samhälle Kan någon förklara vad som är skillnaden mellan sjukhus och lasarett? Kompisen och jag var på utflykt till Nyköping idag och när vi...
2
Svar
21
· Visningar
2 276
Senast: sjoberga
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
764
Senast: Marvin
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
453

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka