Främsta skillnaden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Främsta skillnaden

Men det finns inget som säger att man måste följa årgångstävlingar.
Jag pratade inte om årgångtävlingar utan om vad som ingår i respektive tävlingsklass.
Man bör bli klar med att få den sk. nedåtsökningen mkt fortare.
För det är inget vidare att rida i nerförsbacke alltför länge- hela tiden.
Klart det inte är bra att rida i nedförsbacke. Vem har sagt det?? Pratar vi om samma sak?
Jag tycker att det är att börja i fel ände, för en lösgjord häst söker sig dit om den jobbats rätt- om man inte hindrar den.
Jag förstår inte nu. Vad menar du är att börja i fel ände?

att rida kravlöst (dock under ett tempo där hästen arbetar genom kroppen)på volter o serpentiner samt att se till att man formar den- ger det. Ryttaren kan visa vägen. När hästen bär sig bör man dock inte lägga ner den för mkt så att den återigen tappar balansen. Det är ryttarens uppgift att inte sätta den på Pottan o övervaka- vad som är på G. Visst kan det vara svårt, men då kan man sakta av o sätta igång igen- börja om från början- hela tiden. till slut ger det sig.
Detta har jag inte pratat om alls. Svarar du någon annan??
Allsidigt arbete ger oxå en bättre total
Där är vi helt överens. Allsidig träning är en förutsättning för psykisk och fysisk utveckling.

Men det finns inget som säger att man måste följa årgångstävlingar.

Hur många klarar av det:confused: men en bra grund kan man sträva efter- iallafall.

Detta är något jag sätter mig lite mot... årgångstävlingar.. Särskilt 3-års..

Visst det är inte så avancerat kan man tycka, men jo, för en häst i den ringa åldern är det stort enligt mig att åka och "tävla".
Och dessutom blir det tidigare och tidigare inridningar och fler och fler trasiga hästar i ung ålder som man då sätter i aveln istället.. trots att dom inte höll... jag undrar hur man tänker här?

Det används många dåliga ston i halvblodsaveln idag. Jag vet hästar som varit in och ut på klinik innan dom fyllt 2 år ens :crazy:

Men det är en heeelt annan diskussion, sorry ;)

Vet du vad som ingår på 3-årstestet?
Bara att den går att rida på- i alla 3 gångarter.
Sen väljer man förstås själv om man anser att den är färdig- inriden.
Själv har jag väntat till Kvalitén som sker när den är 4 ½ o inte ens då är det ngn rörelse med. Bara rakt fram i alla gångarter.

Om inte annat så är det social o samhällsorienterad erfarenhet för hästen. Den måste gå att hantera o lastas mm.

japp jag har varit på treårstest och sett den ena stackars hästen en den andre....

Men självklart inte alla... Finns många fina och mogna hästar också...

Men som sagt, finns ju flertalet hästägare som inte ser till om sin häst är redo eller inte...
Bara för att det finns behöver man ju inte vara med på det. Men man vill ha ett tidigt omdöme om hästen...

Likaså rådgivande för unghingstar. Hur fasikenen bedömer man en ettåring (1,5år?). Vissa blir välkomna tillbaka nästa år, andra inte! :eek:

Nu blir det säkert ramaskri från båda håll, för det finns så många åsikter om detta, men jag generaliserar vilt nu, ta det med en nypa salt:

Vet inte om det är den främsta skillnaden men Tidsperpektivet upplever jag är en skillnad.
* En ryttare i Klassisk dressyr tar oftare längre tid på sig att skola sin häst, medan en tävlingsryttare sätter mer press eftersom man har en tävling som mål. Har sett många tävlingsryttare som påbörjar nästa steg i utbildningen innan hästen är mogen för det med resultatet är en förvirrad häst. Pratade just med en f.d dressyrdomare om detta som bekräftar min teori. Många vill upp i klasserna innan de är fördiga för det. En klassisk ryttare kan dock hamna i koma och inte komma vidare alls då mål saknas och upplever att några ryttare som jag följt/sett i 4-5 år fortfarande tränar på samma saker.
* Dock kan en ryttare komma snabbare till målet då man jobbar långsammare, eftersom hästen får mogna in i uppgiften och man slipper trilla tillbaka på trappstegen för att man har skyndat för snabbt.
*En klassisk ryttare rider inte lika långa ridpass
* En tävlingsryttare skulle bli knasig om den bara fick skritta i ett halvår för att tränaren sagt det.

Klassisk dressyr använder en enklare hjälpgivning, och mindre motstridiga hjälper. Inte hålla och driva samtidigt.

Och så upplever jag också att klassiska ryttare är mer öppna för alternativ än tävlingsryttare (blanda in lite nh,western,trick och AK). En strikt tävlingsryttare fnös lite åt mig när jag sa att jag lydnadstränade min häst till att "gå fot" och backa på kommando (men borde av detta fått en tankeställare då vederbörandes häst ett par sekunder senare inte hade lust att stå till längre och klampade rakt över sin ryttare.) Personen bredvid mig som är akademisk ryttare blev dock jätteintresserad av min hästträning och frågade var man lär sig sånt.

Rent ridmässigt tycker jag att VISSA tävlingsryttare idag använder sig av för många genvägar på träning (hjälptyglar, mer en regel än undantag på vissa anläggningar). Och att många i den andra ridstilen hasar runt med stångbett i munnen fast de inte vet hur man använder det.

Skillnaden, om man ska skämta lite ytterligare, är även en klädselfråga,...:angel:
Kolla på läktaren så ser du vad personen rider för typ av dressyr.
Kyrajacka = tävlingsdressyr
Hemsydd ullkappa = akademisk dressyr

Nu kan ni halshugga mig ni som vill:devil:

Det man vill bli bra på, det övar man på. Hästen får inte spatt för att den skrittar i 6 månader, får den spunk beror det på att man inte kunnat låta den använda hjärnkontoret i tillräckligt stor utsträckning.

Att inte låta hästen få lära in varje steg ordentligt, jämställer jag med att man försöker pressa in en 5:e klassare i 8:an. Det funkar sällan särskilt bra, sen tror jag det kvittar vilken typ av ridning man bedriver faktiskt.

Det man vill bli bra på, det övar man på. Hästen får inte spatt för att den skrittar i 6 månader, får den spunk beror det på att man inte kunnat låta den använda hjärnkontoret i tillräckligt stor utsträckning.

Att inte låta hästen få lära in varje steg ordentligt, jämställer jag med att man försöker pressa in en 5:e klassare i 8:an. Det funkar sällan särskilt bra, sen tror jag det kvittar vilken typ av ridning man bedriver faktiskt.

Jag skrev inte att hästen får spunk, utan RYTTAREN... :p

Jag skrev inte att hästen får spunk, utan RYTTAREN... :p

Mitt inlägg var i princip ett medhåll, där andra anser att hästen får spunk om den inte får rasa av sig.

Men en häst är inte dum, erbjuder man dem möjligheten så kommer de att rasa av sig i hagen. Hästen, ivarje fall inte våra har något behov av att rasa av sig under ryttare då är det jobb och som man blir ombedd att göra.

KL

Men jag upplever att AR är genvägen o inte tävlingsdressyren..:angel: Jag ser väldigt många förstagenerations hästägare som söker sig till AR o liknande för att de tror att det är lättare än att dressera hästen på "vanligt" sätt.

Dessa hästägare är samma människor som inte bryr sig om att fråga om de mest fundamentala saker i hästägandet, typ vad hästar ska ha för mat och hur många ggr/dag de bör få, utan de kan o vet allt själva från början.

Nu får väl ni buke-AR människor spatt på mig men jag har träffat väldigt många såna ekipage här så det är inte ogrundat i mina trakter iaf.

Att utbilda en häst för tävlingsdressyr innebär ju också att man inte kan hoppa över ett trappsteg, hur tror ni det ska funka sen? Men däremot om man har utbildat x-antal hästar till LA o över så går det givetvis fortare än o det är första gången man ska ta sig an en unghäst.

Säga vad man vill om årgångschampionaten men de har iaf inneburit att det inte går omkring så vidare många 4-6 åriga oinridna halvblod i hagar hos uppfödare längre och det är ju positivt i min mening iaf. Sen blir ju allt vad man gör det till, eller hur?

Jag blev "utkastad" i cyberrymden så jag börjar om igen .....

Spännande det du skriver!
Vet inte var "De djupa skogarna ....." dvs dina trakter är där du upplever det fenomenet bland AR;are men i där jag bor och norrut, där jag har mina kontakter, så ser jag det alldeles tvärtom!

De Ar/barock/KR människor jag har träffat/pratat med över åren och det börjar bli ett antal, har alla börjat med "vanlig" ridning men saknat något och därför sökt nya vägar dvs ett aktivt val till något som man upplever som bättre för en själv och sin häst.
De flesta jag träffat är 30+ dvs har varit med ett tag -(jag blev därför glatt överraskad då jag läser om även yngre utövare i presentationstråden). Då jag inte upplever AR som en kvickfix eller en genväg - till vad förresten? - utan ridning med reflektion och eftertanke och mindre "fart och fläkt" så kanske det är svaret på att många är lite äldre, i alla fall här i norr.

Jag upplever också att intresset för att lyssna och lära inom många områden är stort från alternativa ryttare så jag känner inte heller igen den delen, att "kunna allt själv". Men det kanske är så i dina trakter?
Då AR, av någon anledning, väcker så mycket "känslor" så tycker jag att de flesta brukar vara både pålästa och ha hästvett och klokskap i bagaget men man kanske väljer vilka man diskuterar med, något som gäller mig.

Vad gäller kvalitetsbedömning så har visat två av mina 4åringar. Då var det viktigt för mig - och spännande - att få en bedömning och jag såg det som ett delmål innan det var dags för tävlingar. Jag håller med dig där, det blir vad man gör det till.
Treårstest tror jag inte ens fanns, hoppas jag i alla fall, på "min" tid.

Idag när tävlingar och tid - tidsaspekten är en annan stor skillnad! -inte är viktiga längre så hinner jag njuta mer och blir inte så stressad över "livet" som kan sätta käppar i hjulen för alla måsten jag hade tidigare med mina hästar och med tävlingar som mål.

Rid i frid! // Åsa

KL

Jag ser väldigt många förstagenerations hästägare som söker sig till AR o liknande för att de tror att det är lättare än att dressera hästen på "vanligt" sätt.

JAg håller med dig på denna punkt till viss del. Jag ser ryttare som lockas till AR med "löfte" eller inbillning om att deras häst ska kunna lära sig piaff på ett enkelt och okomplicerat sätt, bara för att det är AR. De vet sin begränsning inom vanlig dressyr och den vägen verkar för svår.
Om det är förstagångsägare kan jag inte hålla med om, många som inte lyckas den vanliga vägen byter inriktning med hopp om att det ska funka där istället. För vissa gör det så, andra fortsätter att söka.

Alla är vi nybörjare i början och oavsett ridgren så kan det vara svårt att veta vilken mat hästen ska äta osv om man är ny hästägare, det är inte på något vis specifikt för AR eller hoppning eller dressyr.

De Ar/barock/KR människor jag har träffat/pratat med över åren och det börjar bli ett antal, har alla börjat med "vanlig" ridning men saknat något och därför sökt nya vägar dvs ett aktivt val till något som man upplever som bättre för en själv och sin häst.
De flesta jag träffat är 30+ dvs har varit med ett tag -(jag blev därför glatt överraskad då jag läser om även yngre utövare i presentationstråden). Då jag inte upplever AR som en kvickfix eller en genväg - till vad förresten? - utan ridning med reflektion och eftertanke och mindre "fart och fläkt" så kanske det är svaret på att många är lite äldre, i alla fall här i norr.

Jag upplever också att intresset för att lyssna och lära inom många områden är stort från alternativa ryttare

Jag tycker att det du skriver stämmer utmärkt in på de flesta tävlingsryttare som inte är elit ryttare dvs vanliga medelsvensson som tävlar för att de vill konkretisera lite av sina mål och få en bedömning om det som funkar på hemmaplan även kan anses lite officiellt "ok".
Känner dock igen ditt resonemang om skillnaden mellan AR och "tävlingsridning", då det är ett mkt vanligt argument. Men i mina ögon jämför man då mellan stenar och fjäll. dvs man tittar på extremitieter, dvs den mest "åt vänster" drivna AR exemplet, som sitter hemma själv och fnular lite, med den mest "åt höger" högre tävlings satsande ryttaren.

Ingen av dem är representativa för gemene man anser jag : )
och tittar man istället på gemene man, så är nog skillnaderna ang. att vilja förstå och samarbeta ödmjukt med sin häst i harmoni, universiellt vågar jag påstå.

Hatar när det antyds att de som åker ut på tävlingar emellanåt är besatta fanatiker som ser till rosetter snarare än till sin älskade häst! Har det slagit dig möjligheten att för den generella hobby tävlings ryttaren, så är tävlingen bara ett uttryck i vart man befinner sig, i harmoni, och samspel och arbetsglädje med sin häst?

tror faktiskt inte det är särskilt stor skillnad även högre upp, även om det givetvis blir en annan industri om det handlar om pengar och leverne : )

Tråden heter, främsta skillnaden .......

Jag vet inte riktigt om du menar "KL" för jag har svårt att riktigt förstå vad du menar om du riktar dig till mig? Jag svarade på inlägget från Novali01.

Eftersom jag var hobbytävlingsryttare själv med mina tre första hästar och först med min fjärde kom in på AR - står mer om hur i min presentation i "presentationstråden" - så tycker jag att jag vet ganska mycket om hur jag själv tänkte då och vad som var min motivation. Där ingick naturligtvis samspel och harmoni som jag även ser mina tävlande hästvänner strävar efter idag på sitt och mitt tidigare sätt. Det är rätt sätt för dom idag, det var rätt för mig då men inte idag. Så jag tänker inte alls säga emot dig i det.

Men eftersom jag nu har valt ett alternativ tänk/ridning som passar mig och min häst ser jag också skillnaden i mitt tänk och genomförande mot för tidigare och det är svårt att förklara och kanske förstå - har jag förstått genom åren- om man inte varit där.

Jag dömer ingen här utan är helt övertygad om att vi alla hästvänner gör det vi tycker är det rätta för sin och sin hästs del även om det skiljer sig hur man tränar, huvudsakliga mål m.m. mellan olika discipliner som dressyr, ridkonst, western, hoppning m.m.

Vad ser du själv som den största skillnaden med tanke på rubriken och som jag förstod TS, dvs den största skillnaden mellan AR/barock/klassisk ridkonst = Klassiska Ridkonstforumets inriktning/utövare och Dressyrforumets inriktning =med tävling som mål?

JAg håller med dig på denna punkt till viss del. Jag ser ryttare som lockas till AR med "löfte" eller inbillning om att deras häst ska kunna lära sig piaff på ett enkelt och okomplicerat sätt, bara för att det är AR. De vet sin begränsning inom vanlig dressyr och den vägen verkar för svår.
Om det är förstagångsägare kan jag inte hålla med om, många som inte lyckas den vanliga vägen byter inriktning med hopp om att det ska funka där istället. För vissa gör det så, andra fortsätter att söka.

Alla är vi nybörjare i början och oavsett ridgren så kan det vara svårt att veta vilken mat hästen ska äta osv om man är ny hästägare, det är inte på något vis specifikt för AR eller hoppning eller dressyr.

Ja, exakt, dessa "löften" och svårighetsgraden de börjar med, dvs de rider öppna innan de ens kan rida en häst rakt fram...sen kan det säkert skilja från landsände till landsände beroende på vilka instruktörer de rider för men det är iaf detta jag upplever som den största skillnaden mellan AR och Tävlingsdressyr.

Ang. att vara nu inom sporten så har vi alla varit det men det jag syftade på var människor som skaffar häst och inte ens tar reda på hur många ggr per dag de bör få mat och vilken slags mat som är lämplig. Har funnit det hos många alternativ ryttare här.

Spännande det du skriver!
Vet inte var "De djupa skogarna ....." dvs dina trakter är där du upplever det fenomenet bland AR;are men i där jag bor och norrut, där jag har mina kontakter, så ser jag det alldeles tvärtom!
Rid i frid! // Åsa

Lite lustigt att du kommer från norr för det var nämligen så att jag sålde en häst till Gällivare, den tjejen var den första som jag kom i kontakt med som skulle börja med AR...hon uppgav för mig att anledningen att hon gjorde det var att min häst var så stark mentalt att han skulle göra över med henne om hon försökte rida "vanlig" dressyr.
Enligt mig så var det en väldigt snäll och lugn häst som aldrig hade haft en enda tendens att "göra över" med ngn i mitt stall...

Efter det tycker jag mig ha mött åtskilliga som hon, de söker inte nya vägar utan genvägar. Sen finns det givetvis avarter inom alla grenar men jag kan ju inte ha träffat alla...:devil:

Jag har inga kontakter så långt norr ut utan gränsen för mig går nog vid Skellefteå så det är nog ingen jag har haft kontakt med....

Jag förstår nog inte uttrycket " göra över" , vad betyder det?

Det som jag tycker blir så tråkigt på ett forum med en specifik inriktning, som jag nu tycker Klassiskt Ridkonstforum är, liksom Dressyr, Hoppning , Western etc, är att när de som inte rider så själv - vilket jag förstår oftast är fallet då det blir mycket "felsökning/generaliseringar - utan har sett sett/hört några få och diskuterar utifrån det, så blir det en allmän sanning som "spiller över" på så många. Har inte sett lika mycket av detta på andra forum och jag kan personligen kan inte tycka att alternativ ridning är sämre.

Som du säger så finns det avarter inom "alla" grenar. Lika väl som det finns god hästhållning, träning, inställning så finns det som är mindre bra eller rent ut sagt dåligt - ur ens egen synvinkel - så visst ska man reagera på något som man tycker är helt fel men då kanske genom att fråga "hur just den" personen tänker och sen kanske släppa om man nu inte tycker lika. Det har varit många diskussioner på andra forum att "man" ska fråga ryttaren eller tränaren om vad man/de är ute efter innan man dömer, om man nu ska döma.

När det gäller ren vanvård/misshandel så förutsätter jag självklart att man ingriper eller anmäler detta.

Jag känner och umgås med både alternativa ryttar och hobbyryttare inom dressyr,hoppning och western- inom fälttävlan känner jag inte så många - och väljer att fråga IRL innan/om jag kommenterar och jag generaliserar sällan eller aldrig, längre.
Jag har heller inte träffat alla, oavsett inriktning...

Jag tror och har fortfarande förhoppnngen om att de flesta "vill väl" för sina hästar och sig själv.

Rid i frid! // Åsa

Jag förstår nog inte uttrycket " göra över" , vad betyder det?

Det betyder ungefär att hästen får övertaget på människan.

Det som jag tycker blir så tråkigt på ett forum med en specifik inriktning, som jag nu tycker Klassiskt Ridkonstforum är, liksom Dressyr, Hoppning , Western etc, är att när de som inte rider så själv - vilket jag förstår oftast är fallet då det blir mycket "felsökning/generaliseringar - utan har sett sett/hört några få och diskuterar utifrån det, så blir det en allmän sanning som "spiller över" på så många. Har inte sett lika mycket av detta på andra forum och jag kan personligen kan inte tycka att alternativ ridning är sämre.

Rid i frid! // Åsa

Fast nu var ju just denna frågan i den här tråden vad vi tyckte skiljde mellan AR och tävlingsdressyr och ställer man en sån fråga så får man givetvis svar från bägge håll.
Jag skulle vilja kontra med att "omvända utövare" dvs f.d hobbytävlings ryttare som byter inriktning till AR har enormt många negativa åsikter om tävlings-utövare som generaliserar o blir till allmänna sanningar. Det ligger ju lite i människans natur att värna om det man sysslar med för tillfället.

I den bästa av världar samsas alla o allas åsikter respekteras men hittills har jag inte sett att det är i en sån värld vi bor...

Då fick jag lära mig ett nytt uttryck som jag aldrig hört förut!

Håller med dig i att tråden handlar om skillnader och som jag skrivit så ser jag tidsaspekten som en av de största skillnaderna och ser också att man som alternativ ryttare sökt sig till något annat än "vanlig" ridning och har kunskap och/eller en vilja att lära, om mycket.
(När tråden skapades så skrev jag ett inlägg med några fler skillnader men "det försvann i datorn(?) någonstans" - jag är inte så bra på att trycka på rätt knappar).

Om jag förstår dig rätt så den största skillnaden du ser är att AR tar genvägar och att de oftast tycker att de vet och kan allt själva trots att man inte har den kunskapen och det till skillnad mot tävlingsryttare.

Jag har själv inte upplevt att f.d. hobbytävlingsryttare som börjat med alternativ ska vara så negativ mot tävlingsutövare. Man kan undra vad det beror på, om det kan vara lokala skillnader även där.

Jag håller med dig om att beroende av vad man själv håller på med för disciplin så ligger det närmast en själv.
Genom att jag utövar/har utövat båda så försöker jag ha ganska "neutrala glasögon" om vad jag ser som de största skillnaderna utan att värdera för/emot. För mig skulle det bli fel att fördöma det jag hållit på med och som varit rätt i så många år.

Innan jag "började" så var jag verkligen inte imponerad av AR då jag inte förstod principen, bara det att folk skrittade så mycket var konstigt.
Idag så ser jag fördelarna med den ridning jag utövar och har valt den.

Och du har rätt, "i den bästa bland världar ......... "
Man får göra sitt bästa för att komma dit.

Nu hoppas jag också att några fler dyker upp i tråden med sin syn.

Nu måste hästarna in, -18 grader, burr!

Tråden heter, främsta skillnaden .......

Jag vet inte riktigt om du menar "KL" för jag har svårt att riktigt förstå vad du menar om du riktar dig till mig? Jag svarade på inlägget från Novali01.

Men eftersom jag nu har valt ett alternativ tänk/ridning som passar mig och min häst ser jag också skillnaden i mitt tänk och genomförande mot för tidigare och det är svårt att förklara och kanske förstå - har jag förstått genom åren- om man inte varit där.

Vad ser du själv som den största skillnaden med tanke på rubriken och som jag förstod TS, dvs den största skillnaden mellan AR/barock/klassisk ridkonst = Klassiska Ridkonstforumets inriktning/utövare och Dressyrforumets inriktning =med tävling som mål?

Ja? jag kan väl plocka upp ett inlägg och kommentera det oavsett vem du riktade det till? det är så diskussionerna här fungerar, och det är det som för diskussionerna i trådarna vidare.

Jag tycker inte det är särskilt svårt att förstå alls. det är inte konstigare än att man tävlade mycket tidigare år, och nu inte tävlar lika mkt, pga att man ovärderat och prioriterar sin tid och sina intressen annorlunda. det betyder inte att man helt behöver byta inriktning dock - för mig funkar samma ridning aldeles utmärkt och jag anser inte att jag "missat" ngn bättre väg.

största skillnaden mellan citerar dig "AR/barock/klassisk ridkonst = Klassiska Ridkonstforumets inriktning/utövare och Dressyrforumets inriktning =med tävling som mål?"
svar: faktiskt inte så mkt mer än att den första kategorin hela tiden hävdar sitt ointresse för tävling, och vice versa : ) Bägge ridsätt anser jag är precis lika hästvänliga rent generellt, och att som sagt, extremiteter inte är normen för gemene man i endera skolan : )

På ridskolan fick vi lära oss att sluta var man tvungen att kunna för att tävla lite svårare program, och hästen skulle gå på tygeln, basta. Hur och varför fanns liksom inte på tränarnas/ridlärarnas karta. Jag undrar fortfarande vad man egentligen hade fått för svar om man hade haft vett att fråga? :D

Kanske har jag bara haft otur och ridit för dåliga tränare, men i vilket fall som helst så blev all min ridning mer begriplig och mer målinriktad (fast på ett annat sätt, liksom) när jag äntligen fick lite vettiga svar.:cool:

Hej!

Jag skulle vilja hävda att du haft ruskigt dåliga ridlärare, ja.. Det är ju inte ridstilens fel. Jag rider både "vanligt" och AR och mycket är lika, vissa saker olika. Min "vanliga" ridlärare förklarar alltid varför och hur, hon har en jättebra, lättförståelig röd tråd i utbildningen och vi får lära oss att anpassa oss efter hästens olika förutsättningar. Henne vill jag gärna fortsätta rida för om det går, just nu funkar det tyvärr inte..

AR är jag nybörjare på, men det jag gillar mest är tankesättet (utgå från hästen lite mer), viljan att lyssna och ta in vad jag som ryttare gör fel. Precis som nån annan sa, så rider jag mer nu, förut korrigerade jag mest fel som hästen gjorde (som jag fick den att göra). Jag gillar att det är mer akademiskt- jag får tänka mer och det är en utmaning för mej att lära mej något helt "nytt".

/ Lavinia

Men jag upplever att AR är genvägen o inte tävlingsdressyren..:angel: Jag ser väldigt många förstagenerations hästägare som söker sig till AR o liknande för att de tror att det är lättare än att dressera hästen på "vanligt" sätt.

Oj,oj, vad olika man kan se på saker märker jag. Det finns inga genvägar om man vill utbilda sin häst grundligt.
Häromkring är det tvärtom inga förstagångsägare som vänder sig till AR utan de som hållit på med hästar länge och vill bredda och fördjupa sin kunskap. Det ser säkert väldigt olika ut genom vårt land.
VAd menar du med "dressera hästen på vanligt sätt"? Vad är vanligt? Vad är gammal kunskap och vad är modernt? Är det moderna mera vanligt? Är det mera rätt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Är med i en facebook-grupp med hästmänniskor från hela världen och ser att framför allt på brittiska öarna, är det väldigt vanligt att...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 872
Senast: Rosett
·
Samhälle Kan någon förklara vad som är skillnaden mellan sjukhus och lasarett? Kompisen och jag var på utflykt till Nyköping idag och när vi...
2
Svar
21
· Visningar
2 276
Senast: sjoberga
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
764
Senast: Marvin
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
453

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka