Främsta skillnaden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Främsta skillnaden

"Ni" tar till stångbett utan att hästarna går i form på tränsbett, gör skolor utan att ni kan trava på ett balanserat sätt, en "vanlig" dressyrryttare skulle inte drömma om att göra de rörelserna med en häst som inte gick i balans o form först.

:confused: Jag har just kommit hem från en endagskurs där det såg ut så här:
Svenskt halvblod, 10 år. Tömkördes i grimma.
Knabstruper, 5 år. Arbetades från marken i kapson.
Kallblodstravare, 7 år. Reds på tränsbett.
Svenskt halvblod, 12 år. Reds på tränsbett, utan nosgrimma
Welsh cob, 7 år. Reds på grimma.
Svenskt halvblod, 10 år. Placeringar i LA, startat msv med godkänd procent. Reds på stång och kapson.
Och så var det ju jag då, förstås som red min icke-tävlingsmeriterade 17-åriga kallblodstravare på blank stång....... Vilket jag har "all rätt "att göra, då hon går stadigt på tränsbett.

Ja... Och jag anser att VD och TD kan ha väldigt tråkig attityd de också och de är jag nog inte ensam om att tycka. Men det finns skrutt innom alla dicipliner, jag har absolut inget emot tävlingsryttare. Det är bara det att jag har valt en anna väg för mig.

Novali Om man ser procentuellt tycker jag det ja. Med tanke på att vi är 3 st som rider akademiskt i min klubb så går det väl inte att titta på något annat sätt. Sedan så kollar jag även på ekipage utanför "mitt område". Jag får väl tycka som jag vill ;) Sen beror det ju på hur man def. god form.

Jag försöker låta bli att generalisera, så uppenbarligen så gör inte alla det.

Om man tycker så illa om generaliseringar som jag förstod - eller missförstod då kanske(?) - att du gjorde så trodde jag inte att du skulle använda sådana själv. Ledsen för det, men efter ditt inlägg nu så vet jag att du tycker att generaliseringar emellanåt är O.K. för din del och speciellt, som jag nu förstår det,när det gäller AR-utövare.

Jag måste bara fråga av genuint egenintresse, vilken kategori av AR ryttare tillhör jag enligt dig, den som har blivit "värvad" eller en dressyrryttare som inte kom så långt och därför började med alternativ ridning som genväg?

Om du kanske inte tycker att något av dessa verkar stämma så hoppas jag att du framöver även kan generalisera och tro att det finns andra kategorier än tidigare två.
Om inte, så skulle det vara spännande att höra varför du "vet" att jag tillhör den "värvade" eller den "misslyckade".

Hur många är ett helt gäng per definition? Skulle var kul att veta för vad jag har sett IRL och även när jag läser/har läst inlägg från många AR ryttare här så har i alla fall jag en annan bild än vad du tydligen sett IRL och här på forumet.

Vad gäller att du och Axel har sett samma sak trots 75 mils skillnad så säger det mig inte så mycket, med det menar jag nu inte att ni har sett fel.
Jag också sett dålig ridning av VD/TD oavsett avstånd i mil men jag väljer ändå inte att generalisera.
Man blir inte längre för att man halshugger andra.....

Har du bara sett bra ridning och attityd gällande VD/TD? Om det är så är jag den första att gratulera och förstår också att det blir svårt för dig att se att det finns någon bra ridning inom AR med din erfarenhet.

Som andra sagt förut, inom både AR/KR och VD/TD, bra ridning är bra ridning oavsett om det är i Skellefteå/Stockholm/Göteborg OCH oavsett om det är VD eller AR/KR/Barock. Många vägar bär till Rom och alla väljer inte samma........

Rid i frid! // Åsa

Jag undrar hur det kan komma sig att Novali o jag har EXAKT samma erfarenheter av AR anhängares attityd- TROTS att vi bor 75 mil ifrån varandra:confused:

Även att tävlingsryttare kommenteras med- aversion. Fast man inte ens har provat på det själv.:confused:

Vet inte vad det kan bero på men en tanke från min sida är, som man ropar får man svar, kanske........

//Åsa

Jag tänkte ta upp en annan skillnad som jag stöter på.
En person stod i stallgången och beklagade sig för att han var trött efter en dressyrlektion. Svaret blev från en annan: Man SKA bli trött när man rider dressyr! Annars är det fel!
För min del får jag bannor för att jag inverkar för mycket när jag rider och faktum är att han går bättre ju mer jag slappnar av och mer talar om vad jag vill att han ska göra och inte tvingar in honom i något.

Är det någon som känner igen detta?

Nä du. Jag har varit saklig o sagt att jag kan köpa vissa delar.

Sen... de som har tävlat- vilken nivå har de varit på?

Man ändrar sällan på vinnande koncept. Att ridning är svårt- vet vi alla.

För mig är det ganska tydligt att modenyckerna inte heller visar sig vara- bara att... så man går vidare o provar nästa metod.

Nästan alla tränare har sin egen metod, men att lära ut timing, nej det går inte. För DET, krävs det känsla, många ridtimmar, utbildade hästar eller tillgång till en god tränare- ofta.

När man blir äldre o fortfarande inte behärskar ridkonsten till fullo, blir man mer ödmjuk inför var ny häst o svårigheterna man träffar på på vägen- som vanlig dödlig.
Jag är lycklig för varje steg med hästen som är himmelskt:love:

Immer bor nog i hästriket- utan fördomar:bow:

Jag tänkte ta upp en annan skillnad som jag stöter på.
En person stod i stallgången och beklagade sig för att han var trött efter en dressyrlektion. Svaret blev från en annan: Man SKA bli trött när man rider dressyr! Annars är det fel!
För min del får jag bannor för att jag inverkar för mycket när jag rider och faktum är att han går bättre ju mer jag slappnar av och mer talar om vad jag vill att han ska göra och inte tvingar in honom i något.

Är det någon som känner igen detta?

Det är nog lite olika det där, känner igen det från ridskoletiden och jag kom ihåg att trots att jag fick "beröm" för att jag hade jobbat på bra så skämdes jag för att tröttheten var kvitto på att jag hade gjort mycket = använt rätt ordentligt med hjälper! :crazy:
Å andra sidan vet jag minst 3 vanliga tränare/ridinstruktörer som absolut inte tänker så utan "ju mindre desto bättre" så jag tror inte det är någon grej som är specifik för någon viss inriktning. Sen kan hästen uppfatta en precis lika hård/tuff/orättvis utan att man anstränger sig fysiskt, särskilt på stång...
Har jag träningsvärk i magen/ryggen känner jag mig lyckad, i övrigt vet man nog med sig hur man rider -om det blev ett mjukt och fint resultat eller en dragkamp/sparkhistoria vilket brukar ge en "tung" känsla i ridningen! :p

Nä du. Jag har varit saklig o sagt att jag kan köpa vissa delar.

Ja, då vet jag inte vad det kan bero på. Tryck föder mottryck så det kan kanske vara ett svar, dvs om man vill övertyga någon riktigt mycket om "sitt" tänk så skapar det ett annu större försvar från motparten om att "man har "rätt" vilket gäller från båda sidor oavsett vad man pratar om. Kanske ett alternativ, vad vet jag.

Sen... de som har tävlat- vilken nivå har de varit på?

Jag har ingen aning!

Man ändrar sällan på vinnande koncept. Att ridning är svårt- vet vi alla.

Ja, det är vi alldeles överens om, att ridning inte är lätt - men kul, spännande, intressant och utvecklande, min alldeles egna reflektion!

Vad vi ser som vinnande skiljer sig nog .....

För mig är det ganska tydligt att modenyckerna inte heller visar sig vara- bara att... så man går vidare o provar nästa metod.

Vilka modenycker?

Nästan alla tränare har sin egen metod, men att lära ut timing, nej det går inte. För DET, krävs det känsla, många ridtimmar, utbildade hästar eller tillgång till en god tränare- ofta.

Håller med!

När man blir äldre o fortfarande inte behärskar ridkonsten till fullo, blir man mer ödmjuk inför var ny häst o svårigheterna man träffar på på vägen- som vanlig dödlig.

Håller också med!

Jag är inte Immer så hon får nog svara för sig själv, men jag tycker att hon har bra tankar!

Vet inte om jag svarade "rätt" men då det var "min" knapp och inte KL så tog jag mig friheten..... Jag är "lite" nybörjare på det här.

Rid i frid! // Åsa

Nja, att Skåne, som är extremt hästtätt och dessutom halvblodens högborg, skulle vara utan fordomar tror jag inte på. Jag betonar bara att det inte pratas skit om tävlingsryttare på våra kurser (och inte heller när vi träffas i andra sammanhang). Vi har valt vår linje och accepterar att andra valt annorlunda. Det hade varit bra om tävlingsryttarna gjorde detsamma.

Det första stycket i citatatet skriver jag under! Jag är själv 53 och har ridit i 40 år och visst blir man mer ödmjuk.

Senast ändrad:

Det här verkar spåra ur lite, nu är jag har läst alla uttalanden här och frågan var väl skillnaden? Anledningen att jag läser är att en god vän börjat åka på kurser i AR eller något liknande och jag har svårt att förstå vad hon säger att hon jobbar med.

Den ryttaren är även tävlingsryttare och har inte planer att sluta med det, så om det finns en motsättning där lägger jag mej inte i.

Den skillnad jag kan se på hennes ridning när hon tränar från sina kurser är att hon tar en helt annan väg som jag inte förstår. Nu på det här stadiet rids hästen med mycket böjning i nacken för att den ska tydligen först och främst släppa sin insida, säger hon. Det sker u skritt enbart. Runt runt runt, böj i halsen, en slags överdrivet ställande tygeltag sm blir böjande i halsen.

Jag kan se att hästens bakbensaktivitet försämras rejält. Den släpar sina bakben långt bakom sig i skritten. På kursen har man sagt att det inte gör något, man tar en sak i taget, det kommer sen? Hon har fått förklarat att det är en helt annan ordning på hur man lär hästen saker.

Jag är mycket förvirrad av det. Det ser inte hälsosamt ut alls, med en uttänjd låg ländrygg med bakben långt bakom sig? Hon rider för andra tränare också, men frågan är hur det här kommer att gå ihop. Just den här hästen behöver kvickare och mer aktiva bakben.

Som svar på ursprungsfrågan så tycks det vara en helt annan ordning, och det verkar mycket tveksamt i mina ögon. Men å andra sidan är min goda vän mycket nöjd och även om hon inte heller förstår det här riktigt så ska hon fortsätta eftersom hon litar på den tränaren, som tydligen är ganska stor.

Det här verkar spåra ur lite, nu är jag har läst alla uttalanden här och frågan var väl skillnaden? Anledningen att jag läser är att en god vän börjat åka på kurser i AR eller något liknande och jag har svårt att förstå vad hon säger att hon jobbar med.

Den ryttaren är även tävlingsryttare och har inte planer att sluta med det, så om det finns en motsättning där lägger jag mej inte i.

Den skillnad jag kan se på hennes ridning när hon tränar från sina kurser är att hon tar en helt annan väg som jag inte förstår. Nu på det här stadiet rids hästen med mycket böjning i nacken för att den ska tydligen först och främst släppa sin insida, säger hon. Det sker u skritt enbart. Runt runt runt, böj i halsen, en slags överdrivet ställande tygeltag sm blir böjande i halsen.

Jag kan se att hästens bakbensaktivitet försämras rejält. Den släpar sina bakben långt bakom sig i skritten. På kursen har man sagt att det inte gör något, man tar en sak i taget, det kommer sen? Hon har fått förklarat att det är en helt annan ordning på hur man lär hästen saker.

Jag är mycket förvirrad av det. Det ser inte hälsosamt ut alls, med en uttänjd låg ländrygg med bakben långt bakom sig? Hon rider för andra tränare också, men frågan är hur det här kommer att gå ihop. Just den här hästen behöver kvickare och mer aktiva bakben.

Som svar på ursprungsfrågan så tycks det vara en helt annan ordning, och det verkar mycket tveksamt i mina ögon. Men å andra sidan är min goda vän mycket nöjd och även om hon inte heller förstår det här riktigt så ska hon fortsätta eftersom hon litar på den tränaren, som tydligen är ganska stor.

Det är ju lite det här som är poängen.
Du har dina åsikter om vad hästen behöver och hur hästen ska gå och tycker att det drar i fel riktning så att säga. Även så ser du bara ett nybörjarstadie där ryttaren kanske inte ens har ett halvt rätt utan håller på att försöka lära sig en liten del av stort pussel.
Å ena sidan så har man ju rätt till sina egna åsikter, å andra sidan kanske man är lite väl snabb att skapa åsikterna. Å ena sidan är det naturligt och sunt att vara skeptisk, å andra sidan kanske man missar mycket bra om man inte är öppen och mottaglig.

Bara lite reflektioner!

*Knapplån*

Jag tycker att flera användare från både "VD/TD"-sidan och "AR"-sidan ska ta och läsa "vett och etikett-tråden" och fundera på, vad som låter trevligt och lite mindre trevligt.

Och så ställer jag mig lite undrande till det här med "VD/TD"- och "AR"-sidan??? Jag har som moderator flera gånger fått skäll för att jag satt olika facknamn och att det inte är frågan om fack eller att välja sida. Nu har "bägge sidor" som alltså inte finns... själva gjort det, utan att jag varit närvarande i en hel vecka...

Och jag ställer mig dessutom frågande till den stora generalisering som uttyckts från bägge sidor, som alltså inte finns... när övriga argument, till sakliga svar i frågor som kommit upp och besvarats på ett bra sätt, tryter.

Om inte tonen förbättras från båda sidor, som alltså inte finns... som fackindelning, i den här tråden, kommer tråden att låsas utan vidare förklaring.

Mvh

Moderator

Senast ändrad:

Sorry!

Tar åt mig "på en gång" och skärper till mig genast.

Rid i frid! // Åsa

Senast ändrad:

Det känns som hon har börjat lite bakvänt ja, meningen är att man ska ställa hästen i hela kroppen och träna en sida i taget.
Meningen är att framsvinget som det så fint heter ska bli större och nå hästens balanspunkt på kroppen. Bakbenen ska alltså jobba framåt inåt för att centrera sig. När den gjort det så kommer även resten av kroppen att hamna rätt. Det är väldigt lätt att bara fokusera på huvudpositionen men den har inget med saken att göra till en början.

Såhär:

Men utan att hästen ska falla innåt som på bilden.

Nu på det här stadiet rids hästen med mycket böjning i nacken för att den ska tydligen först och främst släppa sin insida, säger hon. Det sker u skritt enbart. Runt runt runt, böj i halsen, en slags överdrivet ställande tygeltag sm blir böjande i halsen.

Det där med överdrivet ställande tygeltag köper inte jag. Jag har inte sett det på en enda kurs under de sex år jag hållit på med AR, och då har jag ridit för Bent och fyra av riddarna.
Och vad gäller bakbensaktiviteten brukar den ju bli bättre, inte sämre, genom att hästen trampar in till tyngdpunkten och börjar bära.

Din kompis är ju ganska ny på det här med AR, kan det vara så att hon inte är riktigt på det klara med hur hon ska gå tillväga? Jag ska i ärlighetens namn erkänna att jag i början inte förstod riktigt vad det hela handlade om (men då lät jag bli att experimentera med hästen).

Senast ändrad:

Och så ställer jag mig lite undrande till det här med "VD/TD"- och "AR"-sidan??? Jag har som moderator flera gånger fått skäll för att jag satt olika facknamn och att det inte är frågan om fack eller att välja sida. Nu har "bägge sidor" som alltså inte finns... själva gjort det, utan att jag varit närvarande i en hel vecka...

Och jag ställer mig dessutom frågande till den stora generalisering som uttyckts från bägge sidor, som alltså inte finns... när övriga argument, till sakliga svar i frågor som kommit upp och besvarats på ett bra sätt, tryter.

Fågelkvitter i mina öron :love:

Jag har alltid ställt mig utanför all fackindelning. SJÄLVKLART finns det personer som säger sig rida "AR" som plockar på stång för tidigt och SJÄLVKLART finns det personer som säger dig rida "tävlingsdressyr" som plockar på kandar för tidigt och SJÄLVKLART finns det personer i alla grenar som hux flux få för sig att hoppa lite för fort fram. Oundvikligt!

Precis lika SJÄLVKLART som att det finns super duper duktiga experter i alla områden...

Istället för att säga vad andra är dåliga på så kan man väl komma med något som man själv är bra på? Ingen är den andra lik - även om båda rider i samma "fack"

Sorry för OT men det är värt att ta upp :bow:

Nej, jag vet ju inte tanken, hon har varit på kurs två gånger (2-dagars) men nu också börjat åka och träna emellanåt på ett ställe här i närheten där den tränaren tydligen håller till också.
Den här ryttaren som tävlar dressyr en del, har nu börjat sitta med hög innerhand som lyfter uppåt, liksom i en kraftigt överdriven ställande rörelse, vet inte hur jag ska förklara det riktigt? Jag har självklart frågat, vi känner varandra ganska väl, men hon säger envist att det är bara första steget som hon måste göra så, för att hästen ska släppa innersidan eller ge upp innersidan eller hur hon brukar formulera det. Hon säger att det sedan kommer nya steg när detta sittter, men hon vet inte ännu hur eller ordningen?

Någon skrev att det kanske beror på vad man ser som rätt ordning, men jag måste nog säga att det inte handlar om vad jag ser som rätt ordning utan hur man genom lång beprövad erfarenhet utbildar hästar, med början i balans och taktmässighet det vill säga den klassiska utbildningsskalan.

Jag följer det hela med intresse, och kanske får anledning att återkomma när jag förstår bättre. Men just nu ser jag inte det positiva, även om hon är nöjd, jag ser en ryttare som är vingligare tack vare denna höga innerhand och en häst bara böjer i halsen och har bakbenen i Kina! Det ser helt enkelt inte ut som en förbättring. Ryttaren är inte oerfaren eller grön på något sätt, men inte heller någon elitryttare utan en som brukar tävla upp till LA-klasser och träna seriöst.

Ja så menar hon nog som du säger, men resultatet är att hästen visserligen trampar långt fram under sig men med helt raka leder och steget blir också långt om du förstår: Benet sätts ner rakt, långt in under kroppen på den inre sidan, så längt stämmer det, men det blir kvar länge i marken och förs också långt bakom kroppen med lång lång rygg, innan det lyfts igen. (Om det går att förstå ?)

Någon skrev att det kanske beror på vad man ser som rätt ordning, men jag måste nog säga att det inte handlar om vad jag ser som rätt ordning utan hur man genom lång beprövad erfarenhet utbildar hästar, med början i balans och taktmässighet det vill säga den klassiska utbildningsskalan.

Det var nog jag som skrev det.
Du anser alltså att det inte kan vara ok med olika metoder för utbildning?
Blir ju t ex svårt att utbilda en minishettis i cirkuskonster om man måste följa den klassiska beprövade utbildningstrappan! ;)
Sen anser iaf jag att det är lite skillnad på att "skola om" en ryttare jämfört med att skola en unghäst från grunden (nu utgår jag ifrån att hästen du skriver om inte är en oskolad unghäst).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Är med i en facebook-grupp med hästmänniskor från hela världen och ser att framför allt på brittiska öarna, är det väldigt vanligt att...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 872
Senast: Rosett
·
Samhälle Kan någon förklara vad som är skillnaden mellan sjukhus och lasarett? Kompisen och jag var på utflykt till Nyköping idag och när vi...
2
Svar
21
· Visningar
2 276
Senast: sjoberga
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
764
Senast: Marvin
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
453

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka