Främsta skillnaden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Främsta skillnaden

:rofl: De ljuva åren- var:angel:

Tävlingarna förr gjorde att jag var tvungen att vara disciplinerad. Ja jag behöver den moroten:grin: Vi är alla olika:angel:

Min hovis slutade att rida helt efter ett tag som motionsryttare efter att han lagt tävlingarna åt sidan- jag förstår honom.

Vilka intressanta svar, tack :)

Speciellt en tanke slog mig när jag läste ett svar, att mycket beror på ryttaren. Om ryttaren kan säga ifrån till tränare annars får man lite "skylla sig själv" om man inte gillar det tränaren säger men ändå gör det...
(jag läste lite mellan raderna så rätta mig om jag har uppfattat inlägget fel ;) )

Det fick mig att tänka på en period i mitt liv, när jag slutade rida på ridskolan och red lektion på ett annat ställe, mindre ridskoleverksamhet med bara 2-3 st i varje grupp.

Jag red där i ca 1 år regelbundet. Dom hade speciella sadlar, mycket bekväma sådana... Och jag var runt 11-12 år.

Jag red på deras hästar i deras sköna specialsadlar under lite mer än ett år...

När jag sedan satta mig på en "vanlig häst i en vanlig sadel" igen fanns ingen balans kvar alls. Min fina lodräta sitts hade blivit till nåt potatissäcksliknande.....

Detta för ingen ridlärare på det stället hade tjatat om ryttarens sitts och hjälper mer än tryck där, använd det kommandot och de snälla lektionshästarna var ju näst intill röststyrda...

Jag la ut nån tråd för längesen om just detta och skyllde min dåliga sitts på dessa ridlärare.
Det tog mig 2-3 år att få tillbaka min fina lodräta sitts, att hitta balansen och våga vara följsam i en vanlig engelsk sadel...

Det är ju onödigt att tjata på vems fel det var för det är ju inget som någon gjort med mening men det blev bara så i brist i lektionerna/ridlärarna... Dom skulle ha varit på mig mer.
Med de sköna specialsadlarna var det så lätt att sjunka tillbaka och bara "åka" häst. Och hästarna var så lättridna också.

Jag lärde mig ju massor med bra saker också men som sagt, tog flera år innan jag fick tillbaka min sitts igen, tyvärr =/

om man kallar det klassisk eller tävlings är för mig sak samma.

AR och klassisk kan ju kanske ha en viss skillnad i mina öron och det är främst utrustningen. Inte för att man inom AR förbjuder engelska sadlar, men det är välidgt ovanligt då AR är mycket för historien (och allt det där som bent säger)

:rofl: De ljuva åren- var:angel:

Tävlingarna förr gjorde att jag var tvungen att vara disciplinerad. Ja jag behöver den moroten:grin: Vi är alla olika:angel:

Min hovis slutade att rida helt efter ett tag som motionsryttare efter att han lagt tävlingarna åt sidan- jag förstår honom.

Jo, jag kan förstå det jag också. Då kände säkert din hovis att han redan hade nått sitt mål, sitt Eldorado. I och med att han tävlat ett par år och sen lagt hästskorna på hyllan. Det fanns liksom inget mer för honom att uppnå inom ridningen.

Jag har enbart tävlat på ridskolenivå och i någon lokal LC LB dressyr på lånad häst. Men jag har aldrig haft intresse av att jämföra mig med andra eller samla på järnskrot o rosetter.

Jag rider för att ha roligt och har hela tiden mitt mål framför mig. Jag når aldrig till det absoluta slutmålet, eftersom jag har fullt upp med att stanna upp och lukta på blommorna efter vägen. :idea:

Och, jag har också lärt mig att - "Man blir aldrig fullärd", det finns alltid ny kunskap bakom nästa dörr. Med andra ord - För mig är det julafton varje dag! :bump:

Nja. Han hade nog tävlat i 40 år o jag i nästan 30, så visst blir man mätt eller luttrad över skador- hagbetingade:crazy:

Aha - OK, ja. Så kan det iofs också bli. Det har jag dock tack och lov varit förskonad från - än så länge ska sägas. "Peppar, peppar - ta i trä" :o

Vad tycker Du är främsta skillnaden på klassisk dressyr och "vanlig" dressyr (tävlingsdressyr?)

?
Nu blir det säkert ramaskri från båda håll, för det finns så många åsikter om detta, men jag generaliserar vilt nu, ta det med en nypa salt:

Vet inte om det är den främsta skillnaden men Tidsperpektivet upplever jag är en skillnad.
* En ryttare i Klassisk dressyr tar oftare längre tid på sig att skola sin häst, medan en tävlingsryttare sätter mer press eftersom man har en tävling som mål. Har sett många tävlingsryttare som påbörjar nästa steg i utbildningen innan hästen är mogen för det med resultatet är en förvirrad häst. Pratade just med en f.d dressyrdomare om detta som bekräftar min teori. Många vill upp i klasserna innan de är fördiga för det. En klassisk ryttare kan dock hamna i koma och inte komma vidare alls då mål saknas och upplever att några ryttare som jag följt/sett i 4-5 år fortfarande tränar på samma saker.
* Dock kan en ryttare komma snabbare till målet då man jobbar långsammare, eftersom hästen får mogna in i uppgiften och man slipper trilla tillbaka på trappstegen för att man har skyndat för snabbt.
*En klassisk ryttare rider inte lika långa ridpass
* En tävlingsryttare skulle bli knasig om den bara fick skritta i ett halvår för att tränaren sagt det.

Klassisk dressyr använder en enklare hjälpgivning, och mindre motstridiga hjälper. Inte hålla och driva samtidigt.

Och så upplever jag också att klassiska ryttare är mer öppna för alternativ än tävlingsryttare (blanda in lite nh,western,trick och AK). En strikt tävlingsryttare fnös lite åt mig när jag sa att jag lydnadstränade min häst till att "gå fot" och backa på kommando (men borde av detta fått en tankeställare då vederbörandes häst ett par sekunder senare inte hade lust att stå till längre och klampade rakt över sin ryttare.) Personen bredvid mig som är akademisk ryttare blev dock jätteintresserad av min hästträning och frågade var man lär sig sånt.

Rent ridmässigt tycker jag att VISSA tävlingsryttare idag använder sig av för många genvägar på träning (hjälptyglar, mer en regel än undantag på vissa anläggningar). Och att många i den andra ridstilen hasar runt med stångbett i munnen fast de inte vet hur man använder det.

Skillnaden, om man ska skämta lite ytterligare, är även en klädselfråga,...:angel:
Kolla på läktaren så ser du vad personen rider för typ av dressyr.
Kyrajacka = tävlingsdressyr
Hemsydd ullkappa = akademisk dressyr

Nu kan ni halshugga mig ni som vill:devil:

Här ska inte halshuggas:devil: vi diskuterar ju- kuul.:banana:
Om du tränar för ngn modern dressyrtränare IDAG, så delar de oxå upp hjälperna. Gas o broms.

Den domare du troligen pratade med dömde mer mediokra ryttare som jag.
De flesta andra domare som jag har pratat med, anser att standarden har höjts rejält- i själva ridningen.

Jag vet inte om ridpassen är tillräckligt för att bygga upp ngn styrka.
Det behöver inte vara djurplågeri för att hästen svettas- jag gör så oxå:o

Ett visst mått av högre hjärt o muskelfrekvens är nödvändigt för att saker så småningom ska kunna ske med lätthet. En häst är inte en människa- byggd för arbete.
Sen ska man givetvis ha omväxlande arbete o olika hård träningsgrad-planerad träning.

Sen är det inte bara NH- folk som har god ordning på sina:cool: men hästarna får ha en åsikt- personlighet:love:

KL

Nu klassifierar jag mig inte som att rida 'nån' speciellt slags dressyr, förutom 'bra' typ, vilket jag på sneare år har förstått i min bok är dessamma ovasett vad man kallar den.
Jag hade turen att ha en riktigt bra 'modern/ tävlingss ' dressyr tränare, som kommit tvåa i SM två gånger och vart med i svenska landslaget, så h*n är ju framgångsrik liksom, MEN h*n rider generellt på ett 'klassiskt' sätt, dvs inte sitta och dra i tyglarna med massa "stöd" för att hästen ska kunna gå i form, och inte massa 'fusk/omvägar', och för mig så är modern/tävlingsdressyr så också, det är bara att det finns så många som inte kan nog eller väljer att fuska, men i grunden är det samma sak man är ute efter egenligen, en lösgjord glad lydig smidig häst som gladligen utför allt man ber så bra som den kan med allra minsta signaler från ryttaren, och inget tvång.
Jag har alltid uppfattat 'vanlig' dressyr att sikta mot samma mål som klassik, egentligen, men som sagt nu har ajg börjat inse att jag har nog bara haft tur som haft en bra tränare och bra häst som var så pass välutbildad att ridas på ett sånt sätt.

Nu om tiden så vill jag tävla, eller senare när min häst är utbidlad nog då, men dressyren komemr ju stanna samma ändå, oavsett om jag skulle tävla eller inte.

Så...jag tycker personligen det är samma sak, bra dressyr=bra dressyr, ovasett namn. Det går inte ändra på liskom.

Intressat att se svaren här på!

Här ska inte halshuggas:devil: vi diskuterar ju- kuul.:banana:
Om du tränar för ngn modern dressyrtränare IDAG, så delar de oxå upp hjälperna. Gas o broms.

Den domare du troligen pratade med dömde mer mediokra ryttare som jag.
De flesta andra domare som jag har pratat med, anser att standarden har höjts rejält- i själva ridningen.

Jag vet inte om ridpassen är tillräckligt för att bygga upp ngn styrka.
Det behöver inte vara djurplågeri för att hästen svettas- jag gör så oxå:o

Ett visst mått av högre hjärt o muskelfrekvens är nödvändigt för att saker så småningom ska kunna ske med lätthet. En häst är inte en människa- byggd för arbete.
Sen ska man givetvis ha omväxlande arbete o olika hård träningsgrad-planerad träning.

Sen är det inte bara NH- folk som har god ordning på sina:cool: men hästarna får ha en åsikt- personlighet:love:

Håller helt med ovanstående. Säger vad jag inte lyckas formulera haha!

Funderar: Kan inte den ridning du börjar se (jag är alldeles för dåligt insatt) med mer åtskillda hjälper bero på att det börjar komma in lite klassiska tränare i tävlingsdressyren tex. Borba sen så har vi ju även den centrerade ridningen som också är lite annorlunda mot tävlingsdressyren i allmänhet.

Jag tycker mig se en högre tollerans mot "alternativa" vägar? Men kan lika gärna vara så att jag ser det nu :p

Min väg till AR gick iaf genom CR sen Borba (klassisk dressyr) och så tillsist AR.

För mig som är ny i det akademiska ridningen har jag framförallt sett en stor skillnad på ATTITYDEN till hästens träning. Det finns bra och dåliga exempel inom alla inriktningar och ska man hålla det fair ligger den stora skillnaden i mina olika tränares undervisning. Kan vara en händelse att jag fått en bra ar-tränare och haft mindre bra "tävlingsdressyr"tränare...:angel:
Inom AR är det viktigaste jag vill ta till mig en attityd som sagt. Att det är okej att ta utbildningen i ett lugnt tempo. Det viktigaste är att anpassa sig till den enskilda hästens förutsättningar.

Tävlingsdressyren är för hårt inramad på nåt sätt (som är svårt att beskriva ordentligt). Men det känns som att det då är tidspress på utbildningen hos hästen, konsten att utföra ett perfekt dressyrprogram på en viss nivå för att "vara någon". Sitsen är viktigast att den ser bra ut -inte att den känns bra. Alla övningar görs mer komplicerade än de egentligen är och hjälperna blir för detaljerade, för inveckade istället för att kunna rida med osynliga hjälper som görs mest på känsla. :idea: Istället för att pressa hästen till det man vill, ge den så liten ram/höga krav att den lyder (eller protesterar förstås) fast den kanske inte är redo (vilket skapar spänningar och ger problem i framtiden) borde man locka den dit. "En häst som bråkar ska tuktas"- det är fel sätt att se på ridning enligt mig. Då närmar man sig problemet från fel riktning. Man borde söka orsaken till problemet, backa i utbildningen och försöka hjälpa hästen.
För att göra det enklare (om det ens går att sammanfatta) kan man säga att det handlar om att rida och bygga upp en häst utan spänningar hos häst och ryttare.

Nej men för mig är den det för tillfället. Jag är säker på att sinnom tid kommer jag byta inriktigt precis som vanligt ;)
Jag bara ville visa att vägen kanske går så imellan våra poler eller vad man ska säga.

Väldigt intressant tråd seabaz

Tävlingsdressyren bygger på klassisk dressyr :confused: Undrar om du menar
akademisk ridkonst dvs AR vs tävlingsdressyr?

Ridningen har samma ursprung. Det har med tiden utvecklats på olika sätt, men går man långt tillbaka så har de inriktningarna samma grund. Många kallar ju Akademisk ridkonst för klassisk ridkonst. (=samma sak för mig)

För mig är det en skillnad i att man börjar hästens utbildning från olika håll.
Ju längre i utbildningen hästen kommer, ju mer lika blir sättet att träna.
Sen är det en stor skillnad i attityden till träningen. Ska man tävla så måste man ta hänsyn till vilka rörelser som ingår i resp. klass och anpassa träningen därefter. Som icke tävlande ryttare kan man helt träna efter hästens förutsättningar. Det tar längre tid, men ger i gengäld ett resultat som är väl befäst. AR för mig är ett sätt att träna där hästen själv har mer att säga till om. Det är mycket mera ett samarbete mellan mig och hästen. Märker stor skillnad i hästens respons på träningen. Nu är hästen med på ett annat sätt och verkar ha en helt annan förståelse för träningen. Hästen är mycket mera aktiv i sin kommunikation.
Skillnaderna varierar naturligtvis mellan alla ryttare. Det beror på vilka instruktörer man haft tidigare och har för tillfället. Det finns ju bra och dåliga inom alla inriktningar.
Sammanfattat kan jag nog säga att den stora skillnaden för mig ligger i själva tanken med hästens utbildning.

Senast ändrad:

Men det finns inget som säger att man måste följa årgångstävlingar.

Hur många klarar av det:confused: men en bra grund kan man sträva efter- iallafall.
Man bör bli klar med att få den sk. nedåtsökningen mkt fortare.
För det är inget vidare att rida i nerförsbacke alltför länge- hela tiden.

Jag tycker att det är att börja i fel ände, för en lösgjord häst söker sig dit om den jobbats rätt- om man inte hindrar den.

att rida kravlöst (dock under ett tempo där hästen arbetar genom kroppen)på volter o serpentiner samt att se till att man formar den- ger det. Ryttaren kan visa vägen. När hästen bär sig bör man dock inte lägga ner den för mkt så att den återigen tappar balansen. Det är ryttarens uppgift att inte sätta den på Pottan o övervaka- vad som är på G. Visst kan det vara svårt, men då kan man sakta av o sätta igång igen- börja om från början- hela tiden. till slut ger det sig.
Allsidigt arbete ger oxå en bättre total.

Men det finns inget som säger att man måste följa årgångstävlingar.

Hur många klarar av det:confused: men en bra grund kan man sträva efter- iallafall.
Man bör bli klar med att få den sk. nedåtsökningen mkt fortare.
Det är inget vidare att rida i nerförsbacke alltför länge- hela tiden.

Jag tycker att det är att börja i fel ände, för en lösgjord häst söker sig dit om den jobbats rätt- om man inte hindrar den.

att rida kravlöst (dock under ett tempo där hästen arbetar genom kroppen)på volter o serpentiner samt att se till att man formar den- ger det. Ryttaren kan visa vägen. När hästen bär sig bör man dock inte lägga ner den för mkt så att den återigen tappar balansen. Det är ryttarens uppgift att inte sätta den på Pottan o övervaka- vad som är på G. Visst kan det vara svårt, men då kan man sakta av o sätta igång igen- börja om från början- hela tiden. till slut ger det sig.
Allsidigt arbete ger oxå en bättre total.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Är med i en facebook-grupp med hästmänniskor från hela världen och ser att framför allt på brittiska öarna, är det väldigt vanligt att...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 872
Senast: Rosett
·
Samhälle Kan någon förklara vad som är skillnaden mellan sjukhus och lasarett? Kompisen och jag var på utflykt till Nyköping idag och när vi...
2
Svar
21
· Visningar
2 276
Senast: sjoberga
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
764
Senast: Marvin
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
453

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka