Främsta skillnaden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Främsta skillnaden

Vad är korrekt för en tävlingsryttare? Jo en rörelse som utförs som den beskrivs i TR.

Vad är korrekt för en ARryttare? Jo en rörelse som gymnastiserar och stärker hästen bäst just för tillfället.

Jag förstår vad du menar men vill ändå mena att det inte stämmer - såvida man inte lägger till:

Vad är korrekt för en tävlingsryttare? Jo en rörelse som utförs som den beskrivs i TR under tävling och som gymnastiserar och stärker hästen bäst just för tillfället vid träning.

Vad är korrekt för en tävlingsryttare? Jo en rörelse som utförs som den beskrivs i TR.
Vad är korrekt för en ARryttare? Jo en rörelse som gymnastiserar och stärker hästen bäst just för tillfället.

Är du säker på detta? det är nämligen inte jag. Tävlingsryttaren vill givetvis att rörelsen ska vara som den beskrivs i TR om den ska visas upp på tävling.
Dock tränar nog samtliga vågar jag säga, utifrån det som passar hästen bäst, dvs små övningar och delmål på vägen, när de sitter hemma och rider för sina tränare osv. så jag ser inte så stor skillnad där nej.

såg nu att Jegra skrivit precis samma sak : )

Då ska kanske det tänkas på i fortsättningen, hur man beskriver att "tänja på gränserna" och "utmana sig själv lite mer". Då det är flera utom jag, som om och om igen här i tråden har sagt att de inte är intresserade av att åka ut och tävla när dessa inlägg har skrivits. Så jag tror inte att det bara är jag som har missförstått i så fall.

Men om det nu skulle råka vara så, så har jag i alla fall bett om ursäkt! :idea:

/IH

vad menar du? hitta gärna inlägget där det står att de ska åka ut på tävling, för jag hittar inte dessa, däremot hittar jag inlägg om att komma över trösklar genom att tänja på tränings gränser osv, i trådar som skapats för just detta ämne, dvs med detta som huvudrubrik.

vad menar du? hitta gärna inlägget där det står att de ska åka ut på tävling, för jag hittar inte dessa, däremot hittar jag inlägg om att komma över trösklar genom att tänja på tränings gränser osv, i trådar som skapats för just detta ämne, dvs med detta som huvudrubrik.

Ja, och :confused: vad jag vet, ligger även tröskeltråden under forumet som heter Klassisk ridkonst, vilket är det forum jag sitter och diskuterar i. :confused:

/IH

Jag undrar vart du läst att folk uppmanas att tävla. Jag har bara sett att det i trådar där TS eller deltagare ställer frågor om trösklar och hur man kommer över dem och vidare osv, fått råd om hur de kan komma vidare i TRÄNING. Inte att de som du säger, uppmanats att åka ut och tävla. det är det jag frågar dig om, vart du sett dessa, eftersom du säger att det är såna uppmaningar "folk" får.

Jag tänkar sluta med detta tjafset nu, min poäng var att det dock är bra att kunna påvisa konkreta fakta för det man påstår, innan man rinner iväg och uttalar sig om "vad folk påstår".

Så just nu, är det mest skrämselskott jag kör med. :devil: - MEN, jag vill ändå att vi ska respektera varandra och inte KRÄVA att den andra MÅSTE göra si och så och tycka si och så.

/moderator

Jag blir faktiskt lite upprörd när du skriver så...i denna tråd har jag verkligen försökt komma fram till SKILLNADER mellan AR o VD genom att läsa inläggen. Att tillåta ena sidan att framhålla att deras ridning är den bästa o inte låta andra sidan kontra är lite diktatur.

Jag kan heller inte se att någon är uppmanad att tävla utan jag har verkligen försökt hålla mig öppen för det som skrivs. Det var DU som jämförde din ridning/utbildningsståndpunkt som på LA-MSV nivå och då ville jag endast veta hur ni inom AR bedömde sånt. Jag kunde inte veta att du menade enligt TR.

Kan vi släppa den delen nu o låta diskussionen löpa vidare, allmänt hållen istället?

Är du säker på detta? det är nämligen inte jag. Tävlingsryttaren vill givetvis att rörelsen ska vara som den beskrivs i TR om den ska visas upp på tävling.
Dock tränar nog samtliga vågar jag säga, utifrån det som passar hästen bäst, dvs små övningar och delmål på vägen, när de sitter hemma och rider för sina tränare osv. så jag ser inte så stor skillnad där nej.

såg nu att Jegra skrivit precis samma sak : )

Jag är helt med på vad du menar. Man får skilja på träning och tävling. Men det är just där som man kan se ett annorlunda tänk. Vi som inte tävlar tränar och har ingen tävlingskorrekt rörelse som mål. Träningen i sig är målet för oss.

Det jag svarade på där var ett inlägg tidigare där det stod att tävlingsryttare tränar rörelsen på det sätt som hästen bäst behöver, men även den korrekta rörelsen. Där menar jag finns en skillnad i synsätt. För mig ÄR vad hästen behöver för dagen den korrekta rörelsen.

Jag har inte förstått helheten i westernridningen. Har inte hittat någon än som kan förklara för mig. Det kanske jag hittar en dag. Inte för att jag vill byta inriktning utan för att jag vill veta. De jag frågar kan svara på hur de gör rörelser och hur de använder hjälperna, men inte varför.
Sen kommer man kanske till frågan: Vad är AR? Det finns ju många instruktörer runt om och alla har säkert inte helt samma linje. Mina tränare är elever till BB. Eftersom uttrycket AR kommer från BB så säger jag att det är AR jag rider, men det kanske finns annat namn på det någonannanstans? Det finns ju de som benämner det som "akademisk ridkonst, klassisk ridkonst, barockridning" mm. Kan tänka mig att det är i stort sett samma egentligen.
Hur som helst så finns det mycket mer som förenar olika ridsätt än vad som skiljer tycker jag.

Senast ändrad:

Jag är helt med på vad du menar. Man får skilja på träning och tävling. Men det är just där som man kan se ett annorlunda tänk. Vi som inte tävlar tränar och har ingen tävlingskorrekt rörelse som mål. Träningen i sig är målet för oss.

Det jag svarade på där var ett inlägg tidigare där det stod att tävlingsryttare tränar rörelsen på det sätt som hästen bäst behöver, men även den korrekta rörelsen. Där menar jag finns en skillnad i synsätt. För mig ÄR vad hästen behöver för dagen den korrekta rörelsen.

Men det är ju inte träningen som kan vara ditt mål utan vad du uppnår på den träningen väl?

Och likadant din sista mening, det kan ju inte vara riktigt rätt uttryckt då en rörelse inte blir korrekt utförd bara för att du tycker det utan även inom AR finns det ju normer för hur man ska göra.

Det du menar är väl att rörelsen är så väl utförd som man kan förvänta sig för dagen av den hästen/ekipaget och då är vi tillbaka till att det är ju likadant inom VD...

Ju mer jag läser i den här tråden ju mer inser jag att det inte är nåt vidare som skiljer. AR letar en känsla...det gör VD med...AR rider för ridningens skull...men herregud, DET gör ju jag med!....AR utbildar långsamt men mot ett mål....VD utbildar enligt en skala mot ett mål....osv osv

Jag har inte förstått helheten i westernridningen. Har inte hittat någon än som kan förklara för mig. Det kanske jag hittar en dag. Inte för att jag vill byta inriktning utan för att jag vill veta. De jag frågar kan svara på hur de gör rörelser och hur de använder hjälperna, men inte varför.

Oj, men det var väl ganska enkelt? En westernhäst är ju ett arbetsfordon...hela dess existens går ju ut på att driva sin hjord så effektivt som möjligt...att arbeta så bra som möjligt.

Jag vill heller inte byta inriktning men jag vill veta vad som är så annorlunda med AR mot VD o hittills har jag inte fått veta nån skillnad alls i mina ögon...:angel:

Jag vet inte om du menar det som kritik mot mig? Och varför i så fall?

Är det provocerande att man håller sig till en tränare? Du brukar ju själv skriva "min kyraelev", vilket jag tolkat som att du tränat för samma människa i många år.

De flesta ryttare har sin "huvudtränare", och så testar man andra influenser då och då. Så även jag. Är det något specifikt just i mitt träningsupplägg du vänder dig mot, så får du gärna pm:a mig!

*utgår ur diskussionen på egen och allmän begäran, eftersom jag tydligen som vanligt missuppfattar det skrivna ordet när det inte skrivs av mig själv*

Förlåt :bow:

och håll tråden lika trevlig som innan jag lade mig i.

Jag trodde, att en veckas sportlov med frisk luft, skulle vara hälsosamt. Men det gav mest bakverk och knävärk. :rofl:

/IH

/moderator

Senast ändrad:

Det var DU som jämförde din ridning/utbildningsståndpunkt som på LA-MSV nivå och då ville jag endast veta hur ni inom AR bedömde sånt. Jag kunde inte veta att du menade enligt TR.

Men ridning/utbildningsståndpunkt, är inte det en annan sak än tävlingsridning med tillkommande resultat?

Ex, min häst är egentligen utbildad till msv, skolorna är bra,byten för enkla msv klasser rena och alltså rätt OK, men jag anser inte hästen är klar för start, kanske först nästnästa år.

Tyvärr så fuskas det i annonser, och det är faktiskt så att hästar som lyckas göra ett byte i en snäv sväng mycket väl kan tänkas skrivas ut som en häst som "går msv", precis som en häst som kränger ett halv varv på volten i förvänd galopp faktiskt av en del skrivs ut som en LA-häst.:eek:.

Men det är ju inte träningen som kan vara ditt mål utan vad du uppnår på den träningen väl?
Ja den träningen detta ger hästen.

Och likadant din sista mening, det kan ju inte vara riktigt rätt uttryckt då en rörelse inte blir korrekt utförd bara för att du tycker det utan även inom AR finns det ju normer för hur man ska göra.

Vi pratar lite förbi varandra tror jag. Jag menar att om jag ber hästen om en öppna i svag böjning/tvärning så är det korrekt om det är vad jag får. Om jag ber om en öppna i kraftigare böjning är det korrekt om det är vad jag får.
Jag har inte en uppvisningsmässig öppna som mål där utan en häst som är stark, bärig och smidig och kan använda sin kropp rätt i vilken öppna jag än vill ha.

Ju mer jag läser i den här tråden ju mer inser jag att det inte är nåt vidare som skiljer. AR letar en känsla...det gör VD med...AR rider för ridningens skull...men herregud, DET gör ju jag med!....AR utbildar långsamt men mot ett mål....VD utbildar enligt en skala mot ett mål....osv osv

Jag resonerade precis så innan jag steg in denna värld. Om du känner någon gång att du vill prova själv så kanske du förstår hur jag menar. Kan inte beskriva det rättvist i ord. Det måste upplevas.

Oj, men det var väl ganska enkelt? En westernhäst är ju ett arbetsfordon...hela dess existens går ju ut på att driva sin hjord så effektivt som möjligt...att arbeta så bra som möjligt.

Jag vill heller inte byta inriktning men jag vill veta vad som är så annorlunda med AR mot VD o hittills har jag inte fått veta nån skillnad alls i mina ögon...:angel:

Här pratar vi totalt förbi varandra. Jag vet att en westernhäst är ryttarens arbetspartner. Det jag menar är varför de använder hjälperna som de gör tex. Eller varför de vill att rörelserna ska utföras på ett visst sätt. Jag köper helt att de gör det bara någon förklarar för mig varför. Får jag hela bilden så antar jag att det blir logiskt.

Men ridning/utbildningsståndpunkt, är inte det en annan sak än tävlingsridning med tillkommande resultat?

Ex, min häst är egentligen utbildad till msv, skolorna är bra,byten för enkla msv klasser rena och alltså rätt OK, men jag anser inte hästen är klar för start, kanske först nästnästa år.

Tyvärr så fuskas det i annonser, och det är faktiskt så att hästar som lyckas göra ett byte i en snäv sväng mycket väl kan tänkas skrivas ut som en häst som "går msv", precis som en häst som kränger ett halv varv på volten i förvänd galopp faktiskt av en del skrivs ut som en LA-häst.:eek:.

Jo för mig är det exakt så men eftersom jag inte visste hur Ingela bedömde sin ridning så frågade jag.

Men nu har hon ju lämnat denna tråd så då lämnar vi den frågan tycker jag.

Vi pratar lite förbi varandra tror jag. Jag menar att om jag ber hästen om en öppna i svag böjning/tvärning så är det korrekt om det är vad jag får. Om jag ber om en öppna i kraftigare böjning är det korrekt om det är vad jag får.
Jag har inte en uppvisningsmässig öppna som mål där utan en häst som är stark, bärig och smidig och kan använda sin kropp rätt i vilken öppna jag än vill ha.
Men en uppvisningsmässig öppna är ju exakt såsom du beskriver ovan? Sen det enda man kanske måste vara lite uppmärksam på när man tävlar är ju att tvärningen blir enligt TR.

Jag resonerade precis så innan jag steg in denna värld. Om du känner någon gång att du vill prova själv så kanske du förstår hur jag menar. Kan inte beskriva det rättvist i ord. Det måste upplevas.

Fast det skulle ju inte räcka att prova en gång utan om jag fattat saken rätt så tar det rätt lång tid innan man kommer nånstans och eftersom jag får mitt lystmäte uppfyllt till fullo inom VD än så länge så blir det nog inte aktuellt. Men om jag får chansen så ska jag åka o titta på nån träning för att se om jag själv kan förstå vad det är du menar.:idea:

Här pratar vi totalt förbi varandra. Jag vet att en westernhäst är ryttarens arbetspartner. Det jag menar är varför de använder hjälperna som de gör tex. Eller varför de vill att rörelserna ska utföras på ett visst sätt. Jag köper helt att de gör det bara någon förklarar för mig varför. Får jag hela bilden så antar jag att det blir logiskt.

Nu teoretiserar jag lite men rimligtvis måste all hjälpgivning inom western härstamma från hur hästen ska utföra sitt arbete med hjorden. Så det borde finnas logiska förklaringar till varenda rörelse och varenda hjälp inom western. Jag är helt säker på att "min" westernkille, som är erkänt duktig, skulle kunna förklara varenda sak för dig in i detalj. Tror du träffat på mindre kunniga människor inom denna genre.

En westernhäst är ju ett arbetsfordon...hela dess existens går ju ut på att driva sin hjord så effektivt som möjligt...att arbeta så bra som möjligt.

Vilket får mig att tänka på likheten mellan en westernhäst och en AR-häst: Båda är brukshästar som ska vara angenäm för ryttaren att sitta på.
BB:s mening är att en brukshäst ska kunna rörelserna, skolorna, upp t o m piaff.

Vilket får mig att tänka på likheten mellan en westernhäst och en AR-häst: Båda är brukshästar som ska vara angenäm för ryttaren att sitta på.
BB:s mening är att en brukshäst ska kunna rörelserna, skolorna, upp t o m piaff.

Fast jag vågar lova dig att det inte är målet alls för en westernhäst. det är helt olika inriktningar, western ridningen är ju inte dressyr inriktad på det sättet alls, och det är AR i högsta grad, eller hur?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Är med i en facebook-grupp med hästmänniskor från hela världen och ser att framför allt på brittiska öarna, är det väldigt vanligt att...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 872
Senast: Rosett
·
Samhälle Kan någon förklara vad som är skillnaden mellan sjukhus och lasarett? Kompisen och jag var på utflykt till Nyköping idag och när vi...
2
Svar
21
· Visningar
2 276
Senast: sjoberga
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
764
Senast: Marvin
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
453

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka