Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

SO Hovslagare skrev:
Migo... På utbildningarna jobbar man mycket med kompendium då det inte finns någon bra litteratur på svenska.
Annars i mitt bibliotek så hämtar jag kunskap ur bl a. Adams, Lameness in horses. Doug Butler, Principals of horseshoeing. S.Curtis, Farriery-Foal to racehorse. C A McLellan, Shoeing and balancing the trotter. US cavalry Technical Manual N. 2-220
:bow:
tackar!
är detta litteratur som är ok och följer vedertagen kunskap om hovar och skoning enl. Hovslagarskolan/förbundet?
viktigt iom. att arbetet skall handla om skillnaderna mellan olika metoder...då är det bra att veta vem som står för vad!:idea:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

peter_lundin skrev:
Vi hade Sisson i anatomin. Om man menar modern detaljerad hovanatomi så finns det ingen på svenska.
PL

tackar, ska kolla vad jag kan hitta på biblan!:bow:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

SO Hovslagare skrev:
Migo... På utbildningarna jobbar man mycket med kompendium då det inte finns någon bra litteratur på svenska.

Alla nämner och hänvisar till dessa kompendier, de måste ju gå att få tag på någonstans? Kan man köpa dem via hovslagarskolan elelr liknande? eller måste jag gå utbildningen för att få tag i dem...:confused:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Det är väl så att det här till stor del beror på den här töntiga samlingstråden som vi blivit påtvingade.
Ja, jag har klagat till Gunnar nångång i höstas.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Jag har gjort tappra försök att svara på sådana här frågor trots bristande "upp to date".
Vad blev resultatet?
Istället för att andra bidrar med mer/bättre information så får jag en massa omdömmen om min person och kvalitetet på mina inlägg.:smirk:

Det råder sällan trevlig stämning här i tråden. Jag har total ledsnat. En del VILL så tydligt ha en krigstråd, och så länge det får vara en krigstråd så nonchaleras dessa inlägg.........
Ingen har tid eller lust, de har ju så mycket viktigare saker för sig....
:angel:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

peter_lundin skrev:
Det är väl så att det här till stor del beror på den här töntiga samlingstråden som vi blivit påtvingade.
Ja, jag har klagat till Gunnar nångång i höstas.
PL

Eftersom du inte vill ta det via PM, detta ämne har precis som foderstater fått mycket klagomål att de översvämmar forumet med samma typ av trådar. Det är ju tråkigt att du tycker att andra användare är töntiga med sina frågor, eller beror det på dina egna inlägg att tråden blir töntig?

I varje fall så blir det inte bättre med flera töntiga trådar, om ämnet inte är värt att lägga ned någon tid för diskussion föreslår jag att du inte svarar eller läser i denna tråd. För det är väl ändå användarna som avgör vilken kvalite tråden skall ha.

Ev vidare diskussioner i detta ämne kan tas via PM, det är också rekommendabelt att ni PM:ar om ämnet vill utvecklas närmare. Annars är det bukefalos-hjälp man skriver en tråd i.

Boj/moderator
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Jag tycker tråden är utmärkt, slipper leta i hela hästvård om det är något jag vill ha svar på. Likaså om jag vill ställa en fråga, då handlar det ju om att hitta rätt tråd att ställa den i, annars riskerar man ännu mer att bli utan svar pga tråden redan självdött.:crazy:

Jag skulle vilja göra ett tillägg i debatten om strålröta, har aldrig hört talas om att strålröta skulle uppkomma av mycket kraftfoder. Däremot karledsproblem har vi haft flera hästar som haft, och det har blivit bättre när foderstaten ändrats.

En fråga också när jag ändå befinner mig i skrivandets stund, det diskuterats gång på gång om hörnstöden. Hur kan en vanlig lekman ens veta om dessa är ok eller för höga? Har några hästar som går barfota, verkas regelbundet av våran hovslagare som vi har stort förtroende för. Har tänkt att fråga honom om det, men glömde sit han var här och nu dröjer det ett tag til nästa gång.
Så förklara gärna för mig, alla ni kunniga!!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

peter_lundin skrev:
Det är väl så att det här till stor del beror på den här töntiga samlingstråden som vi blivit påtvingade.
Ja, jag har klagat till Gunnar nångång i höstas.
PL
*kl*

Den är så töntig att du måste skriva i den??
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Även om du tar bort mina övriga kommentarer så vill jag en gång till påpeka att det är samlingstråden jag tycker är töntig inte deltagarna eller inläggen. Jag förutsätter att du låter detta stå kvar eller tar bort ditt eget inlägg där du beskyller mig för detta!!
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Inte lätt att veta vad man skall säga om hörnstöden eftersom olika skolor har olika åsiker om dessa. Min åsikt är att de inte skall tillåtas vika sig men inte heller grävas ur. De är en viktig del av hovkapseln men skiljer sig på så sätt att ett tryck kan fortplanta sig rätt upp i känsliga delar av sulläderhuden. En lagom lutning från full höjd vid trakten till i sulans nivå vid främre delen av strålen.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Tänkte be om lite hjälp från er som är så duktiga på detta med hovar.;) Min häst har fått som "bucklor" utanpå hoven, den är ojämn lixom. Detta började komma när vi bytte hovslagare, (tror jag) han har inte ont eller så men det ser lite konstigt ut. Undrar vad det kan vara, någon som vet?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Som jag försökte påpeka i ett borttaget inlägg så tycker jag ändå tråden är viktig!
Jag brukar försöka bidra med synpunkter råd o kunskaper men inte på alla frågor varken här eller i resten av forumet, vad har du bidragit med förutom detta?
Kombinationen av citat o knapplån blir lite konstig, tycker du inte det?
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Jag har bara skrivit sånna här dumma inlägg begriper du väl! :mad:

Jag läste de senaste inläggen bara! Försöker precis som du läsa det mesta, samt hjälpa/stötta/glädjas med/ge råd etc i de trådar jag kan.
Jag tolkar ditt svar på mitt förra inlägg som att jag bara skriver dumma kommentarer! Det gör jag verkligen inte! Däremot förstod jag inte vad du menade med "löjligt". Så vad är det med det då???
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Jag ser att Boj fortvarade har kvar tråden där jag beskylls för att tycka att andra användare är töntiga medans mitt försvar mot den beskyllningen är borttaget.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Tack för ett bra svar, men då uppkommer flera frågor. Skiljer det sig mellan en häst som är barfota och en häst som är skodd, dvs verkar man hörnstöden annorlunda i dessa fall? Jag har försökt att titta lite på de skodda hästarna, men det är svårt att se så därför blir det även svårt att bedöma för mig.
Har ju ett fall där hästen är verkad för barfotagång, det kom någon slags verkare hit för att göra detta jobb. Har skrivit tidigare om denna episod i den här tråden, den hästen ser ut att vara totalt utslätad i hoven. Man får inget begrepp om vad som är vad om man säger så, hörnstöd verkar inte ens finas på denna häst.

Sen måste jag få tillägga, att nu är du faktiskt lite barnslig. Om det gör att svaret uteblir så hoppas jag på att någon annan svarar.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Överväxta hörnstöd blir känsligare på en barfotahäst eftersom man då får ett tryck direkt på marken.
Grunden till diskussionen är att jag inte anser att det är moderators sak att tala om vilka frågor jag skall svara på liksom det inte är min skyldighet att hålla reda på frågor som försvunnit i denna långa tråd!
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Då kan vi säkert sätta punkt för denna diskussion, inga frågor som har med tråden att göra har försvunnit.
Kommer fortsättningsvis radera allt som INTE har med ämnet att göra, precis som tidigare.

Boj/moderator
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Boj skrev:
Hallå alla herrar och damer hovisar, även herr veterinär. En användare ställde en fråga, får den inte vara med i sammanhanget????

Jag kan påminna mig om åtminstonde 2 svar.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Migo skrev:
:bow:
tackar!
är detta litteratur som är ok och följer vedertagen kunskap om hovar och skoning enl. Hovslagarskolan/förbundet?
viktigt iom. att arbetet skall handla om skillnaderna mellan olika metoder...då är det bra att veta vem som står för vad!:idea:

Om du tar bort McLellan så följer dom Svensk och internationell
standard skoning och sjukbeslag mm.

Hur man får tag på kompendierna vet jag inte.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Boj skrev:
Hallå alla herrar och damer hovisar, även herr veterinär. En användare ställde en fråga, får den inte vara med i sammanhanget????

Vi är väl hur många som helst som svarat på den!
Men jag kan väl upprepa mig om det ska till det för att synas.

Jag skrev
Frågan är vad du menar med alternativa skor?
Alternativ till vad? Till barfota? Till remontskor? Till boots?
Om du söker stötdämpning genom skoning så tror jag inte på det.
Där slår nog sunt förnuft vilken skoning som eller verkning som helst.
Helt enkelt, ta inte ut för mycket fart av din häst där underlaget inte ger någon dämpning. Detta gäller med eller utan beslag och alla förekommande beslag.
Däremot så finns det en uppsjö av beslag som man kan använda till att förändra rörelsemönster, ge grepp, ge hjälp mot sulömhet, öka rörlighet i hoven, låsa hoven, mm. mm.
Om du talar om vad du vill ha ut förutom slitskydd av en skoning så kan jag ge ett förslag på vad jag antagligen hade valt för beslag. Detta blir givetvis helt hypotetiskt då jag inte sett hästen i rörelse.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 084
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 471
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 502
Senast: Tez1
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 071
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp